Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forslag til forsøk i Kjemitimene......

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En god sprut zalo oppi en sylinder 1/5 full av 10-20% H2O2 (hydrogenperoksid). Slipp oppi litt brunstein (Mangandioksid) og rør fort rundt, før du går unna. Forhåpentligvis skal det skumme en del nå..)

Pass på, det er en eksoterm reaksjon og kan bli varmere enn du vil ha det på huden.

Lag et undertrykk i en stor kolbe hvor du har et par milliliter konsentrert ammoniakk vha. å varme den opp en stund. (Ha en smal sluse i toppen åpen, f.eks. et rør gjennom en kork)

Snu den på hodet, så den suger opp vann med indikator oppi kolben gjennom den lille slusa (røret). Dette blir da farget, og det spruter opp i kolben.

Lag et "Peter Logan explosive". Oppskriften gir jeg deg ikke, for da har jeg straks ganske mange liv på samvittigheten.

Lenke til kommentar

Kanskje litt seint å komme med det? Men dette funker kanskje: (les: om det er din lykkedag)

1. Ta en side fra en avis og legg den på et bord.

2. Legg litt kunstgjødsel på.

3. Spray startgass på en dott med bomull og legg den på kunstgjødselet.

4. Pakk det sammen og sett fyr på det.

Som sagt: Dette funker kanskje

Lenke til kommentar

Forsøket katalase i blodet vil garrantert bli en suksess, om du får tak i det nødvendige. Det er veldig enkelt: Man har blod fra en dau katte, eller en fjern slektning, tar det oppi ett reagensrør, og tilsetter litt Hydrogenperoksid. Da vil det skje en kraftig reaksjon. Dette skjer i blodet hele tiden, men med mindre mengder hydrogenperoksid. Veldig greit og ikke minst morsomt forøk. PM for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Hva med usynlig skrift?

Ta en potet og lag en blyant av den. Fukt tuppen og skriv et eller annet på et ark, prøv med et avisark slik at det blir litt mer overraskende (teknisk kjent som steganografisk). jeg tror du bør holde poteten fuktet for at det skal fungere best.

La det tørke, en vil neppe se noe spesielt.

Lag en tynn løsning med jod i vann (usikker på konsentrasjonen, prøv deg frem), dypp litt bomull i dette og dra over arket.

Om alt går bra, vil den usynlige skriften nå komme frem i blått.

Jod brukes som indikator for stivelse, som kommer her fra poteten.

Lenke til kommentar

Klippet...

funksjonen det er at det sprenger når det tørker ;)

5647015[/snapback]

Haken er bare at det er en liten fare for at det kan gå av selv når det er fuktig, og siden den idiotiske oppskriften som står på nettet anbefaler å lage det i glassbeholdere, risikerer du å miste synet når svineriet går til himmels.

Jeg kjenner stoffet, lagde aldri større mengder enn tilsvarende en liten ert. Det er så ustabilt at selv endringer i lufttrykk kan sette det av. Siden brennfronten er raskere enn lydens hastighet i mediet, er dette strengt tatt en detonasjon.

Lenke til kommentar
Haken er bare at det er en liten fare for at det kan gå av selv når det er fuktig, og siden den idiotiske oppskriften som står på nettet anbefaler å lage det i glassbeholdere, risikerer du å miste synet når svineriet går til himmels.

Jeg kjenner stoffet, lagde aldri større mengder enn tilsvarende en liten ert. Det er så ustabilt at selv endringer i lufttrykk kan sette det av. Siden brennfronten er raskere enn lydens hastighet i mediet, er dette strengt tatt en detonasjon.

5685446[/snapback]

Det vil veldig fort gå galt ja, selv under prosessen hvor man blander sammen stoffene, så det er derfor jeg ikke turte gi mer info enn at det fantes.

Vil heller anbefale å lage noe med mindre futt i, før man har god erfaring med sprengstoffer og kjemi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...