Gå til innhold

Installere debian/unbutu uten cdrom.

aavar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en pc (Thinkpad X20) som jeg vil installere linux på.

Kan jeg på noen måte starte dette installasjonsprogrammet fra windows slik at det starter når jeg rebooter? Det virker ikke som den vil starte fra minnepinne heller.

Eventuelt, hvordan kan jeg sette opp en server så den kan starte fra nettverket? (ser det er noen funksjoner for det i bios).

Bør jeg eventuelt satse på debian eller unbutu?

MVH

Aavar Magnus Stava

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installere fra Windows:

1. Last ned og pakk ut loadlin ( ftp://elserv.ffm.fgan.de/pub/linux/loadli.../loadlin.exe.gz )

2. Kopier vmlinuz og initrd.gz fra CD'en eller fra web.

Ubuntu: ftp://ftp.uio.no/ubuntu/dists/breezy/main...mages/hd-media/

Debian: ftp://ftp.uio.no/linux/debian/dists/sarge...images/hd-media

3. Start om Windows i "DOS modus".

4. cd til hvor du lastet ned/kopierte filene og kjør kommandoen 'loadlin vmlinuz root=/dev/ram rw initrd=initrd.gz'

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har en pc (Thinkpad X20) som jeg vil installere linux på.

Kan jeg på noen måte starte dette installasjonsprogrammet fra windows slik at det starter når jeg rebooter?

5645757[/snapback]

Jeg har samme maskin og jeg har gjort det veldig enkelt og anskaffet meg en usb-floppy (TEAC). Maskinen støtter nemlig både oppstart fra usb-floppy og usb-cdrom, men det er ikke alle typer enheter som støttes, i hvert fall fikk jeg trøbbel med en usb-cdrom til en kamerat. Sørg for å oppgradere BIOS hvis du har tenkt å gjøre et forsøk og endre på rekkefølgen i BIOS.

En annen mulighet er hvis du har nettverkskort med PXE. Da kan du få maskinen til å starte opp fra nettverk, men er da avhengig av å leke litt og sette opp en server med dhcp/tftp.

Om du får løst det på en annen måte er jeg veldig nysgjerrig. Det som er interessant er at mange oppgraderinger fra maskinen kjøres som en slags "floppy" i windows, maskinen rebooter så til et slags pcdos-image og installerer derfra. Slik er det f.eks. med BIOS-oppgraderinger. Jeg har forsøkt å modifisere et slikt image og legge til mine egne filer, uten å lykkes. Ser at det foretas bl.a. en test på sjekksum og fikk bare melding om korrupte filer. Mer tid gadd jeg ikke å bruke på det, og jeg er stor fan av floppy-install ;)

Den siste linken fra olear inneholder mye nyttig info. Kan være verdt et forsøk.

Forøvrig er det en veldig fin maskin, skulle bare ønske jeg fikk råd til en x41...

Edit: glemte et par ting

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...