Moskus Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hei! Jeg har en rimelig enkel Access-database som bl.a. inneholder en tabell over prosjekter og en tabell over oppdragsgivere, med en kobling mellom disse. Jeg har laget en spørring og et skjema hvor utvalgt informasjon (som prosjektnavn, prosjektbeskrivelse og firmanavn) kommer ut fortløpende. I "toppteksten" på skjemaet har jeg noen tekstbokser. Det jeg prøver å få til er å kunne bruke disse tekstboksene til å anngi kriterier til spørringen. Eksempel: Hvis jeg skriver ">3000" i tekstboksen for ProsjektNr så dukker alle prosjektene med nummer høyere enn 3000 opp. Hvis jeg så setter "*statoil*" i firmanavn-tekstboksen, så kommer alle prosjekter med prosjektnummer høyere enn 3000 og med statoil som oppdragsgiver. Er dette mulig på et vis? Jeg har allerede prøvd å sette "Criteria" i spørringen til f.eks. "[Forms]![Finn prosjekt]![ProsjektNr_Input]", men da kan jeg kun bruke "likhetssøk" (ikke > eller <) og det fungerer dårlig når jeg skal sette kriterier på flere felt. Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Jeg har allerede prøvd å sette "Criteria" i spørringen til f.eks. "[Forms]![Finn prosjekt]![ProsjektNr_Input]", men da kan jeg kun bruke "likhetssøk" (ikke > eller <) og det fungerer dårlig når jeg skal sette kriterier på flere felt. 5645747[/snapback] I ditt tilfelle er en grei løsning er å spørre etter prosjekter som ligger i ett område eks: Between [forms]![frm_søkeskjema]![Tekst1] And [Forms]![frm_søkeskjema]![Tekst2] Dette vil returnere alle som ligger innenfor det området du angir i tekstboksene... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Ah! Selvfølgelig! Grei og fin løsning! Men hva hvis jeg skal gjøre søket uavhengig av f.eks. ProsjektNr? Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Men hva hvis jeg skal gjøre søket uavhengig av f.eks. ProsjektNr? 5667203[/snapback] Med denne løsningen må spørringen få ett område. Det du kan gjøre er å legge inn Standarverdier i tekstboksene. eventuellt klippoglim inn flere spørringer som du har forskjellige kriterier på. Disse kan startes fra samme skjema. Mvh L Vik Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Ja, riktig. Men er det mulig å kanskje bygge en SQL-spørringen til underskjemaet dynamisk? Det hadde jo vært det enkleste for brukeren... Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Ja, riktig. Men er det mulig å kanskje bygge en SQL-spørringen til underskjemaet dynamisk? Det hadde jo vært det enkleste for brukeren... 5670464[/snapback] Litt usikker på hva du er ute etter her. Kan du forklare litt mere? Hvis du ikke har veldig mange prosjekter, kan du bytte ut tekstbokser for område med combobokser. Disse kan fylles dynamisk med spørring som henter ut alle prosjektnr. mvh L Vik Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Hehe! Det er over 5000 prosjekter, så det blir litt uoversiktelig. Hvis jeg setter ">3000" i prosjektnummer-feltet i en spørring, så bygger Access automatisk SQL-strengen med dette kriteriet. Hvis jeg setter ">3000" i en tekstboks vil jeg at Access skal bygge den samme SQL-strengen som om jeg redigerte selve spørringen... Håper dette var fornuftig forklart. Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Det jeg ville gjort er følgende: i skjema ligger to tekstbokser [tekst1] [tekst2]. Disse boksene gis en standarverdi under egenskaper-data-standarverdi. [tekst1=0] [tekst2=7000] I den underliggende spørringen legges det ett kriterie under prosjektnr feltet. Dette kriteriet ser slik ut: Between [forms]![frm_søkeskjema]![Tekst1] And [Forms]![frm_søkeskjema]![Tekst2] Når du ønsker å kjøre spørringen uten prosjnr som kriterie gjør du ingenting, men vil du snevre inn forandrer du bare på teksten i boksene. På denne måten vil resultatet i skjema være dynamisk, og du kan kjøre spørringen flere ganger med å legge en knapp på skjema som kjører makro for å oppdatere spørringen hvis du endrer tekstboksene. Du vil også legge ett kriterie under oppdragsgiver, her tror jeg du kan gjøre slik: kriterie i spørring under oppdragsgiver: [forms]![frm_søkeskjema]![Tekst3] I skjema kan du kan angi standarverdi [tekst3]="is not null" Da vil du alltid få med alle. Senere kan du begrense med å legge "stato*" som tekst i boksen. Og trykke på knappen for å kjøre spørring på ny.. Tror dette er det du ønsker? mvh L Vik Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 så "is not null" som tekststreng vil ikke bli selve "is not null"-strengen, men faktisk søkes på som <> 0 (dvs. ulik null). Ja, da kan nok dette brukes. Jeg må bare se om jeg får det til. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg må bare se om jeg får det til. Takk for hjelpen! 5672909[/snapback] Har du kommet imål? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Kan noen hjelpe meg med dette.. har ca samme sak. Laget en test av det ghjens skrev i sin post, men får det ikke til å funke. Har én tabell med to kolonner: autonummer og tekst. Én spørring det kriteriet for "autonummer" er: Between [Forms]![sk]![input] And [Forms]![sk]![input2] Og ett skjema som er basert på spørringen. i toppteksten har jeg [input] og [input2] med standardverdiene 1 og 1000 Endret 3. mars 2006 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Kan noen hjelpe meg med dette.. har ca samme sak.Laget en test av det ghjens skrev i sin post, men får det ikke til å funke. 5696928[/snapback] OK, men hva skjer? Hvis du tester spørringen med tallene som kriterie (between "1" and "1000") Hva skjer da? ghjens... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Om jeg kjører spørringa og fyller inn between z and y så går det helt greit.. men når jeg åpner skjema får jeg ikke opp noen linjer Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg skal prøve dette når arbeidsdagen ikke er så vannvittig travel... Men hvis skjemaet er basert på den samme spørringen, burde du vel fått de samme resultatene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Nå er jeg ganske ny i access, bare så det er sagt. Skjemaet funker greit om jeg fjerner vilkåret i spørringa også.. (Litt off topic: Kan noen ta en titt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=546100 har ikke fått noen svar ennå..) Lenke til kommentar
ghjens Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Jeg la ut svar uten å ha testet det ut. Men det har jeg nå... Spørringen klarer ikke å returnere noe med tekstboksene som vilkår. Det skjønner jeg ikke, da spørringen ellers kan jobbe med disse tallene som tekstverdier. Ser ut som løsningen er å legge dette under vilkår i spørringen: Between [fra:] And [til:] Når man da kjører spørringen fra skjema, vil det sprette opp bokser man kan angi området i.! Beklager at jeg ikke hadde testet ut svaret mitt!.. edit: klart dette skal kunne gjøres med tekstboksene, men har prøvd en del og sett i hjelpefila. Finner ikke ut hva som skjer... Ser ut som spørringen ikke får noen verdier fra tekstboksene ( format?) Dette går helt greit hvis man bruker dato som verdi, og man bruker det som kriterie i ett datofelt i spørringen. mvh ghjens Endret 7. mars 2006 av ghjens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå