Gå til innhold

Hva interessant skjer på himmelen for øyblikket?

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg i helga sannsynligvis kommer til å være et mørkt sted, med et teleskop :) Så nå lurer jeg: Hva interessant er det å se etter? Dobbeltstjerner, planeter, tåker etc. - alt som er interessant.

Har med meg laptop med det-opensource-stjernehimmelprogrammet-jeg-ikke-husker-hva-heter-akkurat-nå, så å finne objektene skulle ikke by på så kjempestore problemer.

Noen nettside jeg kan gå inn på og få noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg foreslår at du tar kontakt med denne fyren her. ;)

Når jeg leser kontaktsiden hans ser jeg at det er mer hensiktsmessig å sende til [email protected]. Hvis herr Ødegaard føler seg kallet så svarer han kanskje selv, men du vil uansett få et meget godt svar, tenker jeg.

5645957[/snapback]

vurderte å stikke bortom, men synes det ble litt voldsomt... Vi hadde ham som "foreleser" når vi var oppe på solobservatoriet på harestua, og det var konge!

Storm på saturn blir vel litt vanskelig å se.

Lenke til kommentar
vurderte å stikke bortom, men synes det ble litt voldsomt... Vi hadde ham som "foreleser" når vi var oppe på solobservatoriet på harestua, og det var konge!

5647557[/snapback]

Hva studerer du?

Stikke bortom?

5648448[/snapback]

Fysikk på UiO. :w00t: Kjempegøy!

Var halvveis en spøk da - selv om jeg vet hvilket bygg han sitter i, tror jeg ikke han blir overlykkelig om alle som lurer på noe om hva som for øyblikket er på himmelen "stikker bortom" og spør...

Uansett: Drar med meg laptop med Stellarium :)

Lenke til kommentar

Saturn og Mars er synlig tidlig på kvelden, Jupiter kommer opp sånn på morraskvisten. Tror også Venus er mulig å se på morgenen, men er ikke helt sikker. Ellers har man jo Virgo som har haugevis av galakser, også Store Bjørn har en del galakser og tåker. Apropos tåker, Orion er kjempefin for øyeblikket, M42 og M43 er ikke noe problem og masse stjernehoper. Har du stort nok teleskop kan du se stormen på Saturn, men krever gode okularer.

Jeg skal på solobservatoriet nå i dag, skal være der til søndag, det blir bra!

Lenke til kommentar

Fikk lånt (bare fikk faktisk...) en *svært kraftig* (både lyssterk og forstørrelse) kikkert (binokkular) kikkert med stativ, og det var flott. Så tåken på den midterste "stjernen" i sverdet til Orion, utrolig! Ante ikke at det var en tåke der... Fikk desverre ikke sett saturn, lette men fant den ikke. Dessuten er det kaldt på fjellet i klarvær :)

Men: Like til høyre for Mars befinner M45 seg, noe som vistnok er en tåke (se vedlagt bilde). Men det er jo et "ministjernebilde" som minner sterkt om karlsvogna foran denne (har sett det hundre ganger før uten hjelpemiddler, selv i by'n) - hva heter dette? Har det noe navn? Er det separate stjerner man ser i vår galakse, eller er det lysende "flekker" i en annen? Hva er det egentlig?

post-25283-1140983687_thumb.png

Lenke til kommentar

M45 er en stjernehop i vår egen galakse, den består av omtrent 500 stjerner, og, ja, ligner litt på Karlsvogna. Under veldig gode forhold kan man med en liten kikkert se små tåker som omgir mange av stjernene der, såkalte refleksjonståker. M45 blir også kalt Pleiadene. Alle de stjernene du ser ute med øynene er i vår egen galakse, Melkeveien. Man kan skimte en galakse som ligger 2.5 millioner lysår unna med bare øynene, men den er ikke synlig nå på kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...