Oxford Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vi venter et stort litet tilskudd til familien rundt den 22. mai, og i den forbindelse er vi på leting etter et videokamera som skal holde noen år. Hovedmotivasjon for å skaffe kameraet er for å filme den lille, kanskje allerede fra fødselen av. Det bør også kunne gi oss gode bilder når vi skal følge han på hans fremtidige opdagelsesferder og spilopper Ingen av oss har noen gang holdt i et videokamera, så vi er helt grønn på hva vi bør se etter! Siden kameraet bør holde noen år vil det være en fordel om det tar gode nok bilder for fremtidige plasma/lcd TV. Kan noen hjelpe oss med å finne et best mulig kamera til maks kr 5000? Lenke til kommentar
BMP Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Hei! Når du nå skal pløye gjennom massen av videokameraer er det viktig at du bestemmer deg for noen ting som er viktig for dere å ha med. Feks: lagring på tape (kassett), miniDVD, Minnekort etc......Jeg vil absolutt anbefale DVtape! Så er det om dere vil ta stillbilder med kameraet eller om dere har et annet kamera til det, som regel blir ikke bildene gode nok og derfor anbefales det å ikke gjøre dette med videoen. Skal du redigere noe film på pcen for å brenne på DVD slik at dere kan kose dere med en 1-årsfilm feks. Mulighetene er mange og forslagenme fra oss er det samme. Noen liker et merke og andre ikke derfor er det ikke så lett å finne ut av dette hvis du ikke bestemmer deg for noe du gjerne vil ha med. I utgangspunktet vil jeg anbefale Sony eller Panasonic. Dette er gode merker med veldog god optikk som gjør at dere får gode bilder men har igjen forskjellige funksjoner. Her er et sony kamera med god optikk og touchscreen som for meg er utrolig viktig når man filmer ungene. Det er så lett å gjøre innstillinger i forhold til lys mens man filmer. (Pa andre kameraer må man snu litt på det for å stille inn og enten stoppe filmen eller lære seg hvor knappene er..) Her er et Panasonic som er veldig bra og har en såkalt 3CCDbrikke, noe som gjør at man i utgangspunktet skal få bedre bilder. Nå er det jo slik at man blir ikke en bedre bilist av å ha den dyreste bilen så det kan hende at vi vanlige ikke merker noe forskjell på filmkvaliteten på disse to kameraene men det er ikke et dårligere kjøp enn Sony! Jeg anbefaler deg å gå i en butikk å få noen til å vise deg litt, slik at du får holde i det etc....... Prut gjerne og sørg for å få med veske, minnekort hvis du trenger det til stillbilder og kansje et redigeringsprogram til pc. (pinnacle Studio 9 eller 10, og husk at å redigere ikke er vanskelig hvis du ikke har vært borti dette før.) Et siste tips: bruk stativ ofte for å få rolige bilder, det blir fort vondt å sitte å se på en film som går alle veier, ikke zoom for mye - gå heller nermere objektet, ikke bruk disse filtrene som er innebygget i kameraet, om noen år synes du at du har ødelagt filmen etc...........men dette finner du fort ut av........ og til sist.... Ha det kjekt! Endret 21. februar 2006 av BMP Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Tusen takk for masse nyttige innspill! Jeg tror nok ikke det blir aktuelt å bruke videokamera som stillbildetaker, vi har et digitalkamera som gjør den jobben. Etter hva jeg har sett på forumet skal jeg fokusere på MiniDV, ikke DVD, nettop pga redigeringsmuligheter og tilgjengelighet på lagringsmedier. Begge kameraene du nevner virker veldig bra, i hvertfall for en som ikke har peiling, og lett ser seg blind på de forskjellige tekniske spesifikasjonene. Har filterdiameter noe å si for bildekvaliteten? Jeg ser Panasonic har filterstørrelse på 37mm og Sony har 25mm. Panasonic har optisk bildestabilisator, det må vel være et kjempefortrinn! Eller? Er DV-inn og analog-inn noe som er viktig? Hvorfor kan ikke prisguiden ha standardparametre på alle kameraer, slik at det er lettere å sammenligne kameraer? Jeg prøver å sammenligne Sony DCR-HC42E og Panasonic NV-GS75E-S, men de klarer ikke å oppgi ja/nei på tilsvarende parametre. Dermed må jeg lete mer på nett etter opplysninger jeg forventet at prisguiden oppga. Hvis du f.eks ser på punktene "Eksponering" og "Søker og Skjerm" er det stor forskjell i hva som er oppgitt... På Sony står det ingenting om søkerparametrene, betyr det at man utelukkende kan bruke skjermen som søker? Bortsett fra at 16:9 formatet på Sony sitt kamera virker forlokkende heller jeg mer mot Panasonic kameraet. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Panasonic har optisk bildestabilisator, det må vel være et kjempefortrinn! Eller? Er DV-inn og analog-inn noe som er viktig?Optiske biletstabilisatorar er betre enn digitale, so det er ein fordel ja. DV-inn er viktig om du vil spele redigert materiale attende på DV-tape, og analog inn er for å konvertere analoge signal til digitale. Det vil seie, å t.d. spele over frå VHS til miniDV. Touch-skjermen ein finn på Sony-kamera er opp til deg sjølv om du liker. Mange meiner det er upraktisk å måtte opne skjermen og gå inn på menyar for å gjere innstillingar. Dei ville heller hatt dedikerte knappar på utsida av kameraet. Andre, som BMP, meiner det motsette. Forresten, 3CCD tyder at kameraet har tre separate biletbrikker, ei for kvar primærfarge. Dette gjer at fargegjengivinga ofte vert ein god del betre enn vanlege 1CCD-kamera, som har ei brikke for alle fargar. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg tror nok produktguiden tar feil med tanke på optisk bildestabilisator på GS-75, da den ikke har dette. Allikevel det beste kamera du får til under 5000 kroner, mener nå jeg ihvertfall. Ser ikke ut som det er på lager noen steder, for nå kommer det noen nye versjoner, men vet ikke hva de vil koste. Vet imidlertid at GS-75 finnes på lager hos andre butikker enn de som står i produktguiden, så det er fortsatt mulig å få tak i det om man leter. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg ser følgene står på Panasonic sin side: Image Stabilizer SIS Hva betyr det, med tanke på at prisguiden oppgir at den har optisk bildestabilisator? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Den har elektronisk/digital bildestabilisator som ikke er like bra som optisk. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Tusen takk! Når man er helt grønn er det fint noen svare på selv de mest grunnleggende spørsmålene Hvor langt opp i pris må man for å få en betydelig kvalitetsforskjell på det ferdige produktet? Jeg tviler på at jeg får ho hjemme med på å gå opp noe serlig i pris (har allerede argumentert meg fra 3000 til 5000 i prisklasse), men hvis det ikke er mye det er snakk om så... Lenke til kommentar
BMP Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Betydelig kvalitetsforskjell merker du nok ikke før du er rundt 15 - 25000,- så et godt kamera til 5000,- er et veldig bra kjøp. Men det er klart at andre kameraer som koster litt mer ofte har litt søtrre muligheter, kan ta bedre bilder, har bedre LCD skjerm etc.... Hold deg til dine 5000,- i denne omgang og du vil se at det holder i flere år til deres bruk! Lykke til med småtten , jeg har 4 stk!! og den nest minste er snart tre år, hun spør hele tiden om jeg ikke kan ta bilder av henne. Så de blir nok vant med det etterhvert. BTW: vi fikk minstejenta på 17. mai i fjor, kansje det skjer med dere også! Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Takk for svaret BMP! Det er ikke godt å si når han velger å komme ut. Terminen er den 22. mai, men vi har allerede nå funnet ut at han er ganske sta, så han kommer vel når han bestemmer seg for det. Hverken før eller seinere! Jeg har forresten en nevø på 2,5 år som også er veldig glad i å bli tatt bilde av. Så fort han ser et kamera maser han om å bli tatt bilde av, og han er allerede proff på posering Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Sjekket prisen på Panasonic NV-GS75E hos Elkjøp på Sortland. De skulle ha 7500! Da kjøper jeg det heller hos Pcutstyr for 4889. Sparer ca 2500 når porto er medregnet. Som Elkjøp selv sier: Det er dumt og betale for mye! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Sjekket prisen på Panasonic NV-GS75E hos Elkjøp på Sortland. De skulle ha 7500! Da kjøper jeg det heller hos Pcutstyr for 4889. Sparer ca 2500 når porto er medregnet. Som Elkjøp selv sier: Det er dumt og betale for mye! 5665281[/snapback] :!: Det har de helt rett i. Skyter seg nok selv litt i foten med akkurat den prisen, for det kameraet har jeg sett til under 5000 flere steder. Men ingen kan hele tiden konkurrere med alle... heldigvis. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Jeg har nå sett et Panasonic GS180, som muligens er avløser til GS75. De hadde tilnærmet samme spec, men jeg fant GS180 enda et par hundrelapper billigere vha prisguiden. Dette ser bedre og bedre ut for økonomien Endret 26. februar 2006 av Oxford Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Kjøp det Oxford. Skal gjøre det selv nå! Er kanonbra. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Gs180 er avløserenen til Gs75. Den har 2,3 mgpxl stilbildefunksjon mot Gs75 sine 1,7mgpxl. Ellers så har ikke jeg fått med meg noen andre store forandringer. Skal selv kjøpe meg Gs180, så fort jeg får penger nok (er bare 16 år )... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå