Gå til innhold

Hvilke filmer har du sovnet ved på kino?

aldrimerforum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg husker godt at jeg sovna til Kristin Lavransdatter, en kjedeligere film skal det mye til å oppdrive.

5652602[/snapback]

Et dukkehjem!

Jeg har ikke sovnet på kino tror jeg, men den kjedeligste filmen jeg har sett på kino er... Hmm, jeg vet ikke!

Lenke til kommentar

Faktisk aldri sovnet av på Kino. Under skolevisning, however, så har jeg sovet ganske mye.

Filmer som Vildanden og Hamlet er sovemateriale No.1. Basta. :roll:

En av de eneste filmene vi har sett på skola som faktisk holdt meg våken (ikke bare våken, men faktisk følgende med også) må være The Hurricane, en film jeg i ettertid har satt høyt på min statusliste. :)

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

Trur aldri eg har sovna på kino, går ikkje gå på kino om eg er dautrøtt.

Framfor TVen har eg sovna utallige ganger, spesielt seint på fredagskvelden er det lite strategisk å snurre film.

Nærmaste eg har vore er nok Sofies Verden som me måtte sjå i forbindelse med skule på ungdomsskulen.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Vi så Hamlet idag, og jeg ble kaptivert, til tross for harde stoler. Shakespeare er herlig.

5655469[/snapback]

Si hva du vil, men Ibsen og Shakespeare er dopapir.

5655634[/snapback]

Det er mye som er kjedelig når man tvinges til det på skolen, jeg anbefaler at du går til innkjøp av filmen Dead Poet's Society. Den viser egentlig på en veldig god måte hvor kjedelig ting kan gjøres av lærere som ikke vet å engasjere elevene, og hvor interessant Shakespeare faktisk er.

Ibsen er et godt eksempel, da vi har fått undervisning i ham av to forskjellige lærere. Lærer nummer 1, en utrolig kjedelig mann, forklarte hvor revolusjonerende Et Dukkehjem var på den tiden, og hvordan Nora trosset datidens normer og kjønnsroller. Dette var ikke nok til å engasjere klassen, da de ikke følte at dette gjaldt dem. Det er jo 2006, ting har jo forandret seg?

Vel, det er nettopp det som gjør Ibsen (og Shakespeare og Milton) til verdensberømte den dag idag. Det er en ting å skrive en bok/skuespill/dikt som er stor da den blir gitt ut, men at den fortsatt er aktuell 50, eller 100, eller 500 år senere.. Vel, det er det som gjør en legendarisk. Ibsen skrev om de store spørsmålene; klasseskillene, rollene vi får tildelt av samfunnet, normer vi må følge.. Han utforsker mulighetene for å bryte rollene, å gå imot foreldre eller familien eller samfunnet fordi man innerst inne vet at det er rett.

Ibsen var en magisk forfatter, og det er ikke uten grunn at Et Dukkehjem er et av (om ikke det) skuespillet som blir mest spilt i hele verden. Jeg skal ikke en gang begynne med Shakespeare, men les Romeo og Julie eller Hamlet for deg selv. Han skriver replikker som sier mer på 10-12 stavelser enn visse mennesker klarer i løpet av hele livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...