Gå til innhold

hvordan lager man spill med= Dev-c++ ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaha!

Er da ikke særlig pen grafikk på de spillene jeg har sett hvor OpenGL er brukt..

Har forsøkt og lage et spill selv ved hjelp av en opensource grafikkmotor..

Resultatet var elendig og det var begrenset både med tanke på grafisk innhold og animerings metoder, men det er vel kanskje fordi denne grafikkmotoren er programmert slik?

Og hvorfor skulle man sattse alt på og bruke DirectX 9.0c som alle gjør, om OpenGL kan være like bra?

Det er jo meningsløst i og med at DirectX bare fungerer i WinXP, osv. ...

Hadde OpenGL vært like bra som DirectX ville de nok ha brukt det mere!

Lenke til kommentar

Ja og hvorfor kjører ikke alle tanks, den kommer seg jo fram overalt... vel alt er jo ikke svart hvitt. Ting er ikke bare bra og dårlig.. OpenGL har en mindre kall overhead mens direct3D er en del av en pakke med input og lyd og nettverks muligheter og mange lag med software osv osv.. og Dx funker jo på Xbox1 og 2 også...

Resultatet var elendig og det var begrenset både med tanke på grafisk innhold og animerings metoder, men det er vel kanskje fordi denne grafikkmotoren er programmert slik?

Ja det stemmer veldig bra!...

Lenke til kommentar
Jaha!

Er da ikke særlig pen grafikk på de spillene jeg har sett hvor OpenGL er brukt..

Har forsøkt og lage et spill selv ved hjelp av en opensource grafikkmotor..

Og hvorfor skulle man sattse alt på og bruke DirectX 9.0c som alle gjør, om OpenGL kan være like bra?

Det er jo meningsløst i og med at DirectX bare fungerer i WinXP, osv. ...

Hadde OpenGL vært like bra som DirectX ville de nok ha brukt det mere!

6041481[/snapback]

Er du seriøs nå, eller er det bare jeg som ikke forstår spøken?

Edit: Quota feil person :w00t:

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Jaha, så man kan ikke lage et spill med netverksmuligheter hvis man bruker OpenGL?

Eller er spillprodusentene så himmla late at de helst vil ha spillet ferdiglaget før de lager det?

Må jo være en av to..

Og vil nyere grafikkort i fremtiden også støtte OpenGL og ikke bare DirectX?

Er jo slett ikke alle kort som støtter begge deler..

Lenke til kommentar

Ja, er det rart jeg er litt små-irritert..

Lager en signatur etter det foruminstillingene er satt til, også kommer en utrolig dum Moderator og skriver: Nei, ikke 11 linjer her..

Neivel nei.. Kanskje en idé og gjøre om instillingene i config-filen til forumet en smule da, slik at man slipper og bruke masse tid på og skrive en fin sign. også blir den slettet før noen i det hele tatt rekker og se den..

HALLO LISSOM!

Og skal jeg bruke 8 år eller mer på å lære meg diverse programmeringsspråk, vil jeg da pokker ikke finne ut at grafikken blir seende stygg ut, at folk plutselig ikke får kjøpt grafikkort som støtter OpenGL lengre, at man liksom ikke kan lage et spill med netverksmuligheter hvis man bruker OpenGL osv. osv.

Og det å bruke andres grafikkmotorer er jo helt ko-ko etter som jeg har funnet ut at det å skrive riktige kommandoer i C++ for og bruke motoren til å gjøre ditt og datt blir nesten som og lære programmering på nytt..

Bare med sånne fine begrensninger som at man f.eks. ikke kan bruke mere enn 2 lysskilder hvis man bruker bump-map e.l., for det har jo hendig nok ikke motoren støtte for..

Utrolig praktisk!

Om jeg skal ha en grafikkmotor må selfølgelig den kunne fungere med alle mulige lys og 3d-modeller og maps og animasjonstyper..

Og i den motoren jeg fant var det colission detection..

Og du og du så bra den var..

Bare man traff en polygon som liksom var en svak oppoverbakke, nesten ikke merkbar engang, så satte fyr'n seg fast...

Nei, nå avslutter jeg denne meldingen her, også trekker jeg meg tilbake til og studere Java, for så og lære C++.. Og kanskje flere siden..

Kan til dels og bruke 3ds max7, har fosøkt og modde de aller fleste spill..

Som Oblivion osv. Lager grafikk selv der, men trenger en .nif -exporter fordi Bethesta eller hva dem het, bruker en ferdiglaget grafikkmotor som krever .nif-filer med modell-info..

Samme type grafikkmotor som ble brukt til og lage Civ4.. :(

Holder nå på og sette opp min egen FreeBSD-server (web, FTP & mail)

Men utenom dette har jeg ingen kunskaper om programmering eller spill..

Så jeg begynner og bli en smule frustrert..

Bruker liksom alle store spillutviklere ferdiglagde grafikkmotorer osv.?

Eier de ingen ære? Det er jo pokker'n ikke dem som har laget spillet da..

Det eneste de har laget selv er et verktøy for og putte 3d-objekter inn i grafikkmotoren med, og 3d-modellene + lyder og scripts for div. funksjoner + noe grafiske greier som viser hvor du skyter, hvor mye helse du har osv.

Beklager igjen den lange meldingen.. Kommentarer er ønskelig!

Lenke til kommentar

Merkelig hvor god folk er til å holde seg på topic i denne tråden da!?

(Dette kalles ironi, hvis noen ikke skjønner det)

Er det ironi du bruker inferno eller er du seriøs? (Ikke alltid like lett å tolke det på ett forum) Så bra som doom 3 så ut da det kom ut, kan en ikke si at OpenGL er dårlig. Gidder egentlig ikke å diskutere temaet noe særlig.

En grunn til at firma gjerne bruker en spill-motor til flere spill, kan kansje ha bittelitt med det faktum at det koster veldig mye å lage en, så hvorfor ikke utnytte pengene litt bedre!? Høres no logisk ut i mitt hode.

Anyways, hvis det eksisterer moderatorer på dette forumet så kommer de vel snart å rydder opp litte granne...

Lenke til kommentar

kommentarer angående hva da?

det mest fornuftige eller riktige ser ut til å være utsagnet "..jeg har ingen kunnskaper..", resten ble på en måte vannet ut av seg selv; spesiellt etter det (edit: d.v.s., man hadde i grunn kommet frem til samme konklusjon uansett)

*yawn* .. nah, skal ikke vær stygg, men - det kunne jo hende at ting har flere sider enn det de ser ut til å ha sånn i utgangspunktet .. og da er det kanskje ekstra greit å ta tak i én av dem som er synlige fra utsiden tidlig og STFU'e en stund - sånn at man greier å få noe konkret ut av ting

jau, det å "trekke seg tilbake" og konsentrere seg om et språk høres ut som et godt utgangspunkt.. altså noe å investere energi på i stedet for å hammre løs med masse overfladiske meninger om ting andre har skrevet hele bøker, eller millioner av linjer med kode om

som jeg nevnte tidligere (i denne tråden??); postene endrer seg _med en gang_ den det gjelder faktisk begynner å jobbe med det som også er ontopic i dette forumet, nemlig C/C++ (som et språk og en standard) og bruken av C/C++ (i kontekst med verktøy som f.eks. OpenGL eller DX)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Vel dette passer heller ikke inn i posten, men jeg ser meg også lei av å lese "hvordan lage spill" (ikke bare med tanke på denne posten), det starter greit så flipper det helt ut i alt mulig annet.

Så jeg fåreslår vi gjør noe med det. Så det jeg lurer på er om noen er med på er å få skrivd ned SERIØSE meninger og tanker og ikke minst fakta om hva det trengs for å lage et spill, og med linker til andre sider så vi faktisk kan slippe alle disse utskliengen... For putter vi faktaene på bordet så spør folk på forumet forde de ikke vet om andre steder for fakta og det går greit de 5 første postene så flipper alt totalt. Og hvis alt går bra så kan det jo hende vi faktisk kan får bra diskusjoner her.

Vi har jo alle starta fra 0

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Næh.. Visste virkelig ikke at folk tok det med signatur så alvorlig. "slik at man slipper og bruke masse tid på og skrive en fin sign. også blir den slettet før noen i det hele tatt rekker og se den.."

Og skal jeg bruke 8 år eller mer på å lære meg diverse programmeringsspråk, vil jeg da pokker ikke finne ut at grafikken blir seende stygg ut, at folk plutselig ikke får kjøpt grafikkort som støtter OpenGL lengre, at man liksom ikke kan lage et spill med netverksmuligheter hvis man bruker OpenGL osv. osv.

Og det å bruke andres grafikkmotorer er jo helt ko-ko etter som jeg har funnet ut at det å skrive riktige kommandoer i C++ for og bruke motoren til å gjøre ditt og datt blir nesten som og lære programmering på nytt..

Du kan jo ikke i fullt alvor si at spill som Doom, Quake, osv. " blir seende stygg ut". Det er jo helt fantastisk. Det virker generellt ikke som at du har noen peiling på hva du snakker om... Jeg skjønte ikke helt poenget med det andre du skrev der, men det virket for det meste ganske ko-ko uansett..
Lenke til kommentar

Ja ok, sorry for teit melding..

Det jeg mente med stygg grafikk er det jeg har sett som er laget med http://irrlicht.sourceforge.net/, og det ser ikke pent ut..

Her er en miniversjon av noe jeg forsøkte og lage: http://www.infernusweb.net/Test.rar

Det ser overhodet ikke pent ut.. Lyssetting osv. :(

Dog teksturene er jo også stygge, men uansett er det ikke pent..

MERK: Spillet kjører kun 1280*1024 oppløsning og må avsluttes med "Alt+F4"..

Har ikke satt meg nok inn i det der til og gjøre så spillet lukkes ved bruk av Esc

Lenke til kommentar
Ja ok, sorry for teit melding..

Det jeg mente med stygg grafikk er det jeg har sett som er laget med http://irrlicht.sourceforge.net/, og det ser ikke pent ut..

6044507[/snapback]

Bare til informasjon så kan man lage sinnsykt digge ting med irrlicht, og det meste annet. irrlicht tar jo bare å gjør ting litt enklere for deg, men du slipper ikke unna å skrive shadere og slikt selv for å få alt tilå se nice ut (lys f.eks (per-pixel lightning osv))

Og hvis du tror at OpenGL er borte om 10 år, tar du grundig feil.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

OpenGL og Direct3D (3d-modulen til DirectX) er mer eller mindre _helt_ like i funksjonalitet, faktisk støtter OpenGL flere avanserte features enn Direct3D.

Den store underliggende forskjellen mellom Direct3D og OpenGL er oppbygningen.

Direct3D bruker "Compatability Bits" for å bestemme om ett skjermkort støtter en funksjon, OpenGL bruker extensions.

Direct3D har alle funksjoner bygget inn i Direct3D, hver versjon av Direct3D introduserer nye funksjoner, men mellom oppdateringer kommer det ingen nye funksjoner.

OpenGL bruker extensions til å laste funksjoner fra driveren til skjermkortet, det vil si at du kan bruke alle mulighetene på skjermkortet med en gang driverene støtter dette.

Denne forskjellen er en av de virkelig store argumentene for og imot OpenGL.

OpenGL er en "state machine", Direct3D er ikke det.

Denne forskjellen betyr at OpenGL har veldig billige funksjonskall, mens "State changes" (endringer av instillinger), kan være veldig dyre.

Direct3D er C++, OpenGL er C.

Denne forskjellen kan bety at Direct3D "passer" bedre med C++ applikasjoner en OpenGL, med mindre den som programmerer bruker en modulær tilnærming til grafikkmotoren.

Det finnes flere forskjeller, og disse kan dere lese mer om her eller her.

Forøvrig, når det gjelder å lage spill, er det en del ting og tenke på før du begynner.

Hvor mye tid har jeg lyst til å legge i dette prosjektet?

Kan jeg noen programmeringsspråk?

Har jeg lyst til å drive med dette profesjonelt, eller bare leke meg?

Har jeg lyst til å lage noe som er i 3d, 2d, eller bare tekst?

Hvor lyst har jeg til å gjøre dette?

De harde fakta er at hvis du skal lage noe som er bra, kommer det til å ta mye tid, og veldig mye innsats. Dette er ikke noe du gjør på en helg (med mindre du kan ett programmeringsspråk veldig bra, og du skal lage noe enkelt, men hvis du kan lage det på en helg, så er det ikke første gangen du lager ett spill).

Mine tips er:

1. Start så enkelt som mulig, lag noe enkelt i 2d. Bruk det programmeringsspråket du har lyst til å bruke.

2. Bestem deg for akkurat hvordan spillet skal være før du begynner, og hvis du skal gjøre endringer, ikke gjør spillet mer avansert!

3. Gjør det ferdig før du gir opp, lag noe som kan spilles, og som er litt morsomt.

4. Vit at å lage spill ikke er enkelt, og at du kommer til å blir sur, lei, sliten og oppgitt før du er ferdig.

5. Om det er mulig, ikke ta en pause når du setter deg fast, men når du nettopp har klart noe, dette vil gi deg motivasjon til å fortsette senere.

6. Lykke til.

Nyttige linker:

DevMaster

GameDev

Flipcode artikler

RedBook - OpenGL-bok

BlueBook - OpenGL-referansemanual

Google

Lenke til kommentar

En kjapp tur på nvidia.com sier noe annet ;) Men ja, nvidia er veldig opengl-vennlige.

Men er redd OpenGL ARB må se å få opp farta.. DX10 har ganske mye nifty med seg.. Dog er GLSL litt smartere lagt opp enn HLSL, så OpenGL henger med på det meste... (HLSL er avhengig av "seg selv" for ting.. mens GLSL klarer det hardwaren klarer)

Anywho, OpenGL er veldig greit å begynne med da :)

Lenke til kommentar
En kjapp tur på nvidia.com sier noe annet  Men ja, nvidia er veldig opengl-vennlige.

hmm.. fant igjen secrets_of_the_demoteam.pdf under GPU_jackpot (fra 2004)

side 5

OpenGL and DirectX layers

Have used strictly OpenGL for the last 3 year.

OpenGL har jo den fordelen med ext. som gjør at man er relativt uavhengi til å lage sine egene fiffie løsninger.

btv:

styringen av OpenGL holder jo på å overføres til khronos og det vil forhåpentlig få fart på sakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...