Gå til innhold

hvordan lager man spill med= Dev-c++ ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Powerpoint slidene til Per Henrik Hogstad ved HIA var gode som gull inv_biggrin.gif Ingen tykke bøker på meg når jeg lærte C++.

Det er jo han som foreleser meg i fysikk. Kan ikke si jeg har hatt så mye glede av powerpoint-slidene hans enda.. Desverre ser det ut til at HIA har dumpet det meste av C++ til fordel for Java..

Lenke til kommentar
Powerpoint slidene til Per Henrik Hogstad ved HIA var gode som gull inv_biggrin.gif Ingen tykke bøker på meg når jeg lærte C++.

Det er jo han som foreleser meg i fysikk. Kan ikke si jeg har hatt så mye glede av powerpoint-slidene hans enda.. Desverre ser det ut til at HIA har dumpet det meste av C++ til fordel for Java..

5744714[/snapback]

haha.. hogstad + fysikk gir meg frysninger. C++ var veldig bra synes jeg. Var ikke han som foreleste da, men var basert på hans materiale.

Lenke til kommentar

Men er det mulig (altså dette er jo utrolig avansert og langt utenfor mange (særlig min) rekkevidde) å lage eit spill i C++.

Altså med f. eks. 2D grafikk.

Er det mulig å spille det av andre steder enn i DOS for der får du jo berre frem TEKST?? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En ting er no ihvertfall sikkert dere har alle skremt vekk trådstarter med all flamingen... Jeg er fremdeles på ett lavt nivå innen programmering (straks ferdig med mitt første spill, snake), men tenkte jeg kunne komme med noen tips.

Da jeg begynte for ett par år siden med å lære meg c++, var det med "Learn c++ in 21-days". Jeg ble fort demotivert da jeg oppdaget at de 21-dagene kun lærte meg det grunnleggende innen c++. Så jeg tok meg en LANG pause.

Jeg skaffet meg så en norsk bok om objektorienter programmering, noe som tok meg ett langt skritt videre, da den boken forklarer slik at en forstår hva det er snakk om.

Jeg har nå gått igjennom 20-30 OpenGL tutorials, før jeg oppdaget at dette ikke førte noen annen vei enn at jeg ble flinkere å trykke "CTRL+C" og "CTRL+V". Så da er jeg her å venter på "Beginning OpenGL programming" boken mens jeg jobber videre med snake.

Oppsummeringsvis kan jeg si at snarveiene jeg prøvde på "Learn C++ in 21-days" og Tutorialsene, kun forsinker læringsprossesen. Da det eneste du lærer av disse to er å kopiere forfatters kode, du lærer ikke å bruke det selv. Hvis du virkelig har lyst å lage ett spill, så innvester litt i det også, kjøp deg en bok... (Foreldre er vel alltid villige til å hjelpe? Det er jo trossalt en bok det er snakk om...)

Hvis noen mot formodning fremdeles er interressert i snarveiene så er de her:

- Nehe's Tutorials

- Teach Yourself C++ in 21 Days

Ellers er Gamedev en veldig bra side med mye informasjon til både nybegynnere og viderekomne.

Lenke til kommentar

jess, eller ved å "skremme vekk" dumme og urealistiske, eller nærmest bortskjemte og naive krav (til seg selv faktisk!) - gjør man personen en tjeneste fremfor å dalle rundt grøten i månedsvis .. :huh: ..

(har jeg sære meninger om ting, eller hva? .. :p )

når de (endelig) er i gang med det de egentlig burde ha drevet med (det finnes 1000vis av tråder her som tar for seg åssen man "kommer i gang") merker man fort at innholdet i spørsmålene endrer seg

.. det finnes ingen vei utenom blod, svette og tårer .. :cry:

fin historie resten der; det er viktig med en (god!) bok ja .. edit: det hender man finner noe v.h.a. fjernlån på biblioteket, sjekk http://bibsys.no/

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
Qt er vel ikke tingen å skrive spill i vil jeg tro.

SDL eller OpenGl er nok tingen.

5780817[/snapback]

Har du prøvd Qt?

http://doc.trolltech.com/4.1/tutorial-t14.html

Ser da ihvertfall ut til at det egner seg for små spill..

(Foreldre er vel alltid villige til å hjelpe? Det er jo trossalt en bok det er snakk om...)

Works every time, den der. "Jamen, jeg har bare lyst til å lære... :("

:thumbup:

Lenke til kommentar
En ting er no ihvertfall sikkert dere har alle skremt vekk trådstarter med all flamingen... Jeg er fremdeles på ett lavt nivå innen programmering (straks ferdig med mitt første spill, snake), men tenkte jeg kunne komme med noen tips.

Da jeg begynte for ett par år siden med å lære meg c++, var det med "Learn c++ in 21-days". Jeg ble fort demotivert da jeg oppdaget at de 21-dagene kun lærte meg det grunnleggende innen c++. Så jeg tok meg en LANG pause.

Jeg skaffet meg så en norsk bok om objektorienter programmering, noe som tok meg ett langt skritt videre, da den boken forklarer slik at en forstår hva det er snakk om.

Jeg har nå gått igjennom 20-30 OpenGL tutorials, før jeg oppdaget at dette ikke førte noen annen vei enn at jeg ble flinkere å trykke "CTRL+C" og "CTRL+V". Så da er jeg her å venter på "Beginning OpenGL programming" boken mens jeg jobber videre med snake.

Oppsummeringsvis kan jeg si at snarveiene jeg prøvde på "Learn C++ in 21-days" og Tutorialsene, kun forsinker læringsprossesen. Da det eneste du lærer av disse to er å kopiere forfatters kode, du lærer ikke å bruke det selv. Hvis du virkelig har lyst å lage ett spill, så innvester litt i det også, kjøp deg en bok... (Foreldre er vel alltid villige til å hjelpe? Det er jo trossalt en bok det er snakk om...)

Hvis noen mot formodning fremdeles er interressert i snarveiene så er de her:

- Nehe's Tutorials

- Teach Yourself C++ in 21 Days

Ellers er Gamedev en veldig bra side med mye informasjon til både nybegynnere og viderekomne.

5984063[/snapback]

Jeg har også ca. den samme historien. Det første jeg lærte meg var visual basic og lagde en del programmer og "spill" der. Når jeg gikk lei, ville jeg prøve meg på c++ og leste litt i boken Teach Yourself C++ in 21 Days jeg også. I motsetning til de fleste andre her, lærte jeg faktisk en hel del av boken, selv om jeg ble gørr lei og sluttet midt inni den.

Så tok også jeg en pause på noen år før jeg tok det opp igjen. Jeg fant en side med en masse flotte guider (husker dessverre ikke hva den heter) og den linket meg videre til Cone3d som er en utmerket side. Jeg lekte litt med eksemplene og surfet litt rund og fant andre eksempler. Nå har jeg laget mitt første ordentlige spill. Som også er et snakespill. Hvis noen vil prøve er det bare å laste ned her: Bendelormer

Å lage spill er som de fleste andre her sier, tidkrevende å lære, men i motsetning til mapster og de fleste andre her, har jeg ikke kjøpt en eneste bok. Koden min er stygg og jeg kan ingenting ordentlig, men jeg har i det minste ikke brukt et øre på å lære meg det jeg kan.

Koden til spillet mitt ligger i en annen tråd på forumet her, orker ikke legge link akkurat nå.

EDIT:

Det er SDL jeg bruker forresten..

Endret av nahoy
Lenke til kommentar

DSL?

Går det ikke an og bruke Direct3D/DirectX 9.0c eller noe?

Hva er DSL foressten?

Og hva er GLFW?

OpenGL er jo temmelig begrenset, men kan programmeres slik at det fungerer på mange platformer.. Win, Linux UNIX, osv.

Edit: Signatur...

Mvh. Ivan S.

Endret av infernus
Lenke til kommentar

ja, OpenGL er virkelig begrenset .. det er vel derfor John Carmack bruker det .. ta f.eks. spill som:

* Doom 3 og Quake 4 (stuff fra idsoftware)

* World of Warcraft (kan kjøres i både DX og OpenGL-modus)

* Unreal Tournament (2003, 2004)

* +++

..alle ser helt jævlige ut; og det er kun på grunn av OpenGL..

det er like greit å hakke sammen et eget API+drivere i COBOL i stedet

edit:

oh, og btw .. SDL er en wrapper rundt OpenGL-stuff

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...