Gå til innhold

L2TP/Ipsec server bak nat-router?

ertdfk

Anbefalte innlegg

Har satt opp en Windows 2003 server med L2TP/IPsec som fungerer utmerket på lokal nettet. Problemet er når jeg skal kople meg til fra en annen lokasjon via internett får jeg opp at serveren ikke svarer. Har åpnet opp og forwarda portene 500, 1701 og 4500 UDP. Routeren er forøvrig en Netopia 3351 fra Nextgentel.

Den kan også nevnes at PPTP fungerer.

Noen som har noen tips? Må jeg bruke PPTP? Og er det i såfall trygt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kan nok om L2TP/Ipsec - www.openvpn.net fungerer helt ypperlig som en sikker VPN løsning. Det er en meget fleksibel og veldokumentert program som fungerer på de fleste plattformer:) Det vil også fungerere bak NAT så lenge du forwarder den porten du har konfigurert at serveren skal bruke.

Lenke til kommentar

Har du åpnet filteret i netopia boksen? (alle porter under 1024 må du åpne i filter)

Du må også åpne GRE (som er protocol 47 MERK ikke PORT men protocol) i filteret. Protocolen skal ikke forwardes

EDIT: Sånt skal filteret se ut når du har fylt ut alt

Change Input Filter XX

Enabled:                          Yes

Forward:                          Yes

Call Placement/Idle Reset:        No Change

Force Routing:                    No

Source IP Address:                0.0.0.0

Source IP Address Mask:            0.0.0.0

Dest. IP Address:                  0.0.0.0

Dest. IP Address Mask:            0.0.0.0

TOS:                              0

TOS Mask:                          0

Protocol Type:                    GRE

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Har åpnet filteret for portene 500, 1701 og 4500 (alle UDP). Trudde ikke L2TP/Ipsec benyttet seg av GRE? Har den forøvrig åpen siden jeg har testet med PPTP som fungerer.

Zerge: OpenVPN er bra det, men er ikke intrisert i det nå. Tester ut L2TP/IPsec for kunskapen sin del.

Edit: Ser ut som om jeg fant ut av det. Måtte åpne for protokoll 50 og 51. Skal teste det ut i morgen.

Edit2: Det fungerte ikke. Har ikke full kontroll over linja jeg testet fra, men er rimlig sikker på at alt er åpent og at jeg har ofentlig ip-adresse.

Endret av kjpuck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...