Gå til innhold

Gjorde eg eit smart valg?(Ultrazoom vs. speilref.)

Anbefalte innlegg

Bestilte meg akkurat ein bundle med Panasonic dmc fz30, 1 gig minnebrikke og bæreveske på mpx til ca. 5800 kr. Dette blir mitt første kamera, så det er derfor eg legg inn denne topicen. Eg hadde nemleg bestemt meg(i går kveld) for å kjøpe eos350d. Men les at dette ikkje kan ta film, krev dyre objektiv for å oppnå samme muligheiter som panasonicen he i utgangspunktet osv. Så sette eg meg ned idag om kika på dei forskjellige ultrazoomkameraa, og prikka meg ut dmc fz30 og samsung pro815. 815 frista med 3,5" skjerm, men på dei forskjellige testar som er utført ligg allikavel panasonicen framom dette.

Så det eg lurer på er(tatt i betraktning at eg vil ha best mogleg bildekvalitet, muligheiter for å utvikle meg som bruker(altså eg vil ikkje ha eit kamera som eg som nybegynner får maks ut av) og selvfølgelig "snadder-faktoren" :cool:

Bør eg då:

-Oppretthalde bestillinga på panasonicen

-Gå for samsungen?

-Gå speilrefleks og få ein særs bratt lærekurve, nedskrenka muligheiter for video og mindre kapital?

Eit anna kriterie eg hadde var at nettbutikken eg skulle handle med hadde avbetaling som muligheit. Det hadde mpx:)

Endret av Tandstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil hevde du har gjort et godt valg. Ultrazoomkamera er veldig gildt. Jeg har selv FZ-30, det er mitt tredje ultrazoom. Jeg begynte med et kompakt et med 3x zoom, og ble ganske raskt svært irritert på den meget begrensede brennvidden. Jeg har riktignok litt fotodilla, og drasser med kameraet nær sagt overalt. Og spesielt på ferie, selvsagt. Da er det befriende å ha et kamera med en så anvendelig brennvidde som disse ultrazoomene gir. Ikke noe negativt sagt om speilreleks, men det blir altså mye å dra på om man skal være dekket med samme brennviddeområde. Det begynner riktognok å komme flere objektiver til speilrefleks med stor brennvidde, men da snakker vi som regel om store penger.

Som nygebynner er også FZ30 flott til å vokse med. Her kan du starte med full automatikk, og deretter prøve deg frem med manuelle muligheter. De mekaniske ringene for fokus og zoom gir deg også en meget god speilrefleksfølelse, pluss at jo zooming går svært mye kjappere med en mekanisk ring fremfor en motorzoom som kan bruke opptil 4-5 sekunder fra ytterpunkt til ytterpunkt. Da kan av og til bokstavelig talt fuglen ha fløyet.

Når det gjelder selve kameravalget, har du sikkert lest en del tester, og hverken Samsung, Panasonic eller Fuji (S9500) sitt er blitt slaktet. Vel å merke om man ligger unna bladet Digitalfoto. Det skiller seg ut som et av de ikke så seriøse magasiner. Ser du på f.eks. digit.no vil du finne at alle 3 er tildelt DIWA's gullmedalje for sine kamera i denne klassen. Det er en pris gitt av en rekke land i DIWA-foreningen, og ansees som meget seriøs og grundig.

Det som skiller de 3 er egentlig mest tekniske løsninger og litt egenskaper hos de 3. Jeg ser du falt for den digre skjermen på Samsung, husk bare at den har samme oppløsning som den på 2" på FZ30. Jeg har ikke sett Samsungs fysisk, men jeg fastholder at samme oppløsning på 3.5" og 2", altså bortimot 4x så stort areale, må bli mer kornete på den store. FZ30 er iallfall knivskarp og god. Kan også anbefale å spandere en blitz fra Metz til denne. Har selv kjøpt modellen 36 C-2, som har vippbar reflektor, meget godt lys og er et godt supplement til den innebygde for større lokaler.

Lenke til kommentar

Tusen takk for flott grundig svar :) Det skal bli veldig spennande å endeleg fotografere der det endeleg er meg sjølv og ikkje kameraet som er flaskehalsen :D Ja he lest ein god del testar, og også gått igjennom mange av dine informative og gode innlegg her på forumet, det var jo faktisk dei innlegga som gjorde meg oppmerksom på dette kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...