expose2k Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Her er mitt oppsett: AMD Sempron 2800+ sokkel 754 603,- shg.no 603,- Slett Asus K8N-VM 555,- Pixmania 555,- Slett Corsair Value Select DDR400 512 MB 392,- Databutikken.com 392,- Slett 2x Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 824,- PCutstyr.no 1648,- Slett 2x Seagate Barracuda 7200.9 250 GB 810,- Databutikken.com 1620,- Slett Sunsway S-ATA 4-kanalers RAID 395,- PCutstyr.no 395,- Slett Rimeligste totalsum 5213,- Hovedkortet mitt har bare 10/100 Mbit nettverk, men det holder for meg. I tillegg kommer et kabinett... som f.eks CM Stacker... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ser at kanskje jeg valgte ett for dyrt oppsett ja. Kan kutte mer der. Men føler likevel at eksterne disker blir billigere. Jeg betalte jo nå 2100 kroner for 500 Gb Lacie disk. Det blir 4200 kroner for 1 TB. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ser at kanskje jeg valgte ett for dyrt oppsett ja. Kan kutte mer der.Men føler likevel at eksterne disker blir billigere. Jeg betalte jo nå 2100 kroner for 500 Gb Lacie disk. Det blir 4200 kroner for 1 TB. 5645862[/snapback] Ja, for kun en TB så er det nok billigere ja. (sparer kanskje bare 1200 på diskene i seg selv ved å ha det internt). Men selv med 4 disker synes jeg det er verd det, fordi det er utrolig mer praktisk (kan slås på remote, remote backup er lett, bedre fleksibilitet med backupsoftware osv). Og for 8 disker og flere vil jeg nesten si en maskin er et must. AtW Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ser at kanskje jeg valgte ett for dyrt oppsett ja. Kan kutte mer der.Men føler likevel at eksterne disker blir billigere. Jeg betalte jo nå 2100 kroner for 500 Gb Lacie disk. Det blir 4200 kroner for 1 TB. 5645862[/snapback] Ja, for kun en TB så er det nok billigere ja. (sparer kanskje bare 1200 på diskene i seg selv ved å ha det internt). Men selv med 4 disker synes jeg det er verd det, fordi det er utrolig mer praktisk (kan slås på remote, remote backup er lett, bedre fleksibilitet med backupsoftware osv). Og for 8 disker og flere vil jeg nesten si en maskin er et must. AtW 5645873[/snapback] Ja med så mange disker blir det nok ett must. Ser det at med seks eksterne disker begynner det å bli upraktisk. Så jeg støtter deg på den. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 LaCie Biggest 5645940[/snapback] Rimlig uaktuell pris da. AtW Lenke til kommentar
shadowrunner Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hei! Det jeg nå foreslår er neppe billigere enn det som har vært omtalt tidligere. Men, har du vurdert en INfrant X6 eller NV? (http://www.infrant.com/products_ReadyNAS_NV.htm) Nydelige saker! Boksen er en Hardware Raid 5 med plass til 4 disker. GBLan, mulighet for WLAN, printerserver, SATA-basert, liten, støysvak, meget utbyggbar (kjøp en disk nå, legg til fler senere. Du mister ingenting siden den ekspanderer raid'n din automatisk) (evnt. bytt alle ved en senere anledning, f.eks 4x250 kan bli 4x600 uten å miste en bit) Videre en meget bra kundestøtte, med jevnlige oppdateringer. Nevnte jeg Upnp server (for media-playback direkte fra NAS-boksen mot f.eks D-Link 320, Snazio m.fler)?. Siste der er twonky vision plugin også. Det er et firma i Bergen som selger disse i norge. Pris eks.: ReadyNAS X6 diskless kr4600 eks. mva Har selv en X6 med 2x400GB, så jeg har litt å gå på fortsatt. Bare deilig... Du vil ikke angre, selv om det koster noe mer enn selvbygg. Lykke til! M. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Men likevel kommer jeg til ca 5000 kroner kun for en pc som kan brukes til filserver. Du må jo ha ett kabinett som har plass til noen disker, og ett hovedkort med mange SATA kontakter. Skal man kjøpe SATA / IDE kort blir det fort dyrt.Så må man ha CPU + minne og ett billig skjermkort. En AMD 64 3200+, med 1 GB minne (det bør man ha til i filserver), billigste skjermkort og ett Big tower med plass til masse disker kommer på 5341 hos komplett. Og det er uten en eneste disk. Hjelper jo ikke å kjøpe en kjempe billig pc, hvis du må kjøpe flere SATA / IDE kontrollere, samt at kabinettet ikke har plass til mer enn to - tre disker. 5645825[/snapback] skal vi se her...du skal helt sikkert ha denne kun til privat bruk, så derfor trenger du på løangt nær så bra maskin. se "archon" i profilen min for specs som holder i hauger. kabinett: radimax til 300kr har plass til 7 disker, og det går fint å montere minst 4 til i 5.25 brønnene. hovedkort med 2-4 s-ata og 4 ide får du for 6-700 (socket 754). skjermkort: så billig som mulig. 250-300kr. da får du med dvi utgang også. ram: en 512 brikke holder lenge. 350kr psu: her kan du kanksje bruke noe kr så du har nok til flere disker i framtida. den nye bzerken som er basert på nye misten f.eks. kosta vel 700 cpu: billigste sempron cpuen du finner da har du en mer enn grei filserver grovt regna ca 3k. Endret 22. februar 2006 av Spirre Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hei! Det jeg nå foreslår er neppe billigere enn det som har vært omtalt tidligere. Men, har du vurdert en INfrant X6 eller NV? (http://www.infrant.com/products_ReadyNAS_NV.htm) Nydelige saker! Boksen er en Hardware Raid 5 med plass til 4 disker. GBLan, mulighet for WLAN, printerserver, SATA-basert, liten, støysvak, meget utbyggbar (kjøp en disk nå, legg til fler senere. Du mister ingenting siden den ekspanderer raid'n din automatisk) (evnt. bytt alle ved en senere anledning, f.eks 4x250 kan bli 4x600 uten å miste en bit) Videre en meget bra kundestøtte, med jevnlige oppdateringer. Nevnte jeg Upnp server (for media-playback direkte fra NAS-boksen mot f.eks D-Link 320, Snazio m.fler)?. Siste der er twonky vision plugin også. Det er et firma i Bergen som selger disse i norge. Pris eks.: ReadyNAS X6 diskless kr4600 eks. mva Har selv en X6 med 2x400GB, så jeg har litt å gå på fortsatt. Bare deilig... Du vil ikke angre, selv om det koster noe mer enn selvbygg. Lykke til! M. 5645946[/snapback] Det er en artig boks, jeg har siklet på før, men rent objegktivt ser jeg jeg ikke den store fordelen over en maskin, den har raid, det er jo fint, men jeg synes ikke det er så nødvendig/nytiig, personlig. AtW Lenke til kommentar
hemo Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Raid som kan utvida seg sjølv høyres jo heilt fantastisk ut. Det er uaktuelt å ta backup av f.eks. 2 x 400 GB med data, for å utvida RAIDet til 4 x 400 GB. (kor skulle dei 2 x 400 GB blitt kopiert til, liksom...) Fins det nokon løysing som kan la RAIDet voksa utover fira diskar? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Raid som kan utvida seg sjølv høyres jo heilt fantastisk ut.Det er uaktuelt å ta backup av f.eks. 2 x 400 GB med data, for å utvida RAIDet til 4 x 400 GB. (kor skulle dei 2 x 400 GB blitt kopiert til, liksom...) Fins det nokon løysing som kan la RAIDet voksa utover fira diskar? 5649820[/snapback] Raid 5. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Boksen er en Hardware Raid 5 med plass til 4 disker.kjøp en disk nå, legg til fler senere. Du mister ingenting siden den ekspanderer raid'n din automatisk evnt. bytt alle ved en senere anledning, f.eks 4x250 kan bli 4x600 uten å miste en bit Raid5 kan vel ikkje "ekspandera" eit volum/raid, kan den vel? ..med f.eks. 1 TB data i eit RAID, er det uaktuellt å ta backup av det, for å leggja til ein ny disk i raid'et... Lenke til kommentar
freimann Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Hvor billig klarer man sette sammen en filserver da?Med GBlan og plass til minst fire disker. Et kjapt forsøk, sikkert noe å spare. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=25365 K 5645811[/snapback] Den så jo bra ut, men er det plass til 4 disker i denne? Jeg tenker på strømuttak og sata innganger? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Vil en P3 800 holde til filserver? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 P3 800 holder sikkert så lenge hovedkortet støtter disker over 128 GiB. En sånn maskin skal ikke ha noen problemer med å makse ut båndbredden på et 100 Mbit/s nettverk. Hvis du har 1Gbit/s nettverkskort så tror jeg ytelsen vil begrense seg til rundt 300-500 Mbit/s siden nettverkskortet sitter på PCI-bussen, noe kanskje PATA-kontrolleren også gjør. PCI-bussen er 1066 Mbit/s og siden nettverkskort og PATA-kontroller trolig må dele på dette så blir det teoretisk maksimalt 533 Mbit/s. Regn lnn litt overhead så er man fort nede på 300-500 Mbit/s. En vanlig harddisk kan levere omentrent opp mot 500 Mbit/s så det passer egentlig bra. På grunn av deling av PCI-bussen får man neppe noe høyere ytelse av å bruke Raid0. Lenke til kommentar
freimann Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Hvor billig klarer man sette sammen en filserver da?Med GBlan og plass til minst fire disker. Et kjapt forsøk, sikkert noe å spare. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=25365 K 5645811[/snapback] Den så jo bra ut, men er det plass til 4 disker i denne? Jeg tenker på strømuttak og sata innganger? 5667394[/snapback] Noen som vil svare på spm mitt da.... Må man kjøpe ekstra sata kort som man putter i pci slot eller støtter hovedkarotet 4 disker? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 freimann: Jeg klikket meg videre på linkene og fant følgende info om kortet: Lagring Chipset:- 2 x UltraDMA 133/100/66/33 - 4 x Serial ATA, stödjer RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 och JBOD Silicon Image 3114 RAID Controller: - 4 x Serial ATA - Stöd för RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 PSU'en som står opplistet har 2 SATA strømkontakter og 7 molex-plugger. Man trenger dermed enten harddisker som kan bruke molex eller et par overganger. (Noe som kanskje følger med hovedkortet) Hovedkortet leveres i hvertfall med 6 SATA-kabler så det er ikke utenkelig at det også følger med noen strømadaptere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå