freimann Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det jeg har tenkt til er og kjøpe denne http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...TGEAR%20NGSC101 Putte i 2 stk 400-500 GB HD og koble den i nettverket. Har ikke plass til flere HD i maskinen min. Er det noen her som har et bedre forslag? Som er rimeligere, enklere og bedre Så jeg ikke kjøper katta i sekken.... Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Den er sikkert veldig fin hvis du ikke om 1-2 år skal utvide igjen. Du har vel ikke et gammelt hovedkort og en prosessor liggende da? Eller venn du kan kjøpe av? Da kan du få en "ny" pc som du kan bruke som filserver og sette inn litt billigere disker, feks 4 x 300 gb disker. da bruker du kanskje opp 1500 på pc-en og sparer inn på disker, så prisen blir like så, men du har mulighet for å bygge ut, og til og med kjøre andre prosesser på serveren. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Enklest, eller billigst mulig ? Enkelt, men noe dyrt ? Legg til 2*500Gb disker på denne og det blir billigere ? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 1. overføringshastighet.. ville hatt gigabit overføring på en evt. ekstern disk. så er det iallefall ikke overføringen som er bremsen. 2. lite PC kabinett med billig innmat og en 3-4 mindre disker er vel billigere? 4x 250GB kan vel nesten bli billigere enn 2x500GB? (ser bare på komplett.. billig 250GB disk = ca 900kr eller 1800kr for 500GB 1x500GB disk = 2800KR....x2 = 5600kr og da skal du ha kabinett i tilleg.. si en 6600kr iallefall... for 3600kr får du 4 250GB disker, da har du ganske mye å legge inni ett HK(evt med integrert VGA), CPU, ram og kabinett før du kommer opp på prisen til 2x500GB disker +kabinett.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Da ville jeg heller sett på denne, 1 TB for litt over 6.000. Blir billigere enn to 500 GB disker + eksternt kabinett. Bestilte en Netgear Storage Central nå, så får vi se hvordan den funker. Var på utkikk etter ett billig kabinett jeg kunne koble på nettverket. Løsningene på netshop med nett tilkobling og mulighet for to eller flere disker koster jo skjorta. På elkjøp kom den på 1060 med frakt. Så får jeg brukt et par av IDE diskene jeg har til overs også..... edit: MrLee du kom meg i forkjøpet.... Endret 21. februar 2006 av myhken2 Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hva med 2 sånne? 500 GB lacie ekstern disk Billig og bra og du kan kjøre de via usb fra din nåværende pc. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 wtf? den lacie extern disken var jo billigere enn1 intern 500GB... Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 wtf? den lacie extern disken var jo billigere enn1 intern 500GB... 5645594[/snapback] Det der var jo BRA pris... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 wtf? den lacie extern disken var jo billigere enn1 intern 500GB... 5645594[/snapback] Sikker på at det ikke er to disker i den da? Du får den jo i 500 og 600-modell sto det, og det finnes vel ingen disker med 600 GB kapasitet? Ellers er jeg enig med andre her, beste er å ha alt i en PC med gigabit, mer felksibelt, og lettere å bygge ut. AtW Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Uansett Lacie disken var billig. Bestilte en slik også...har alltid bruk for mer lagring, og et par av Maxtor OneTouch diskene mine begynner å bli gamle... Lenke til kommentar
Flex Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 wtf? den lacie extern disken var jo billigere enn1 intern 500GB... 5645594[/snapback] Sikker på at det ikke er to disker i den da? Du får den jo i 500 og 600-modell sto det, og det finnes vel ingen disker med 600 GB kapasitet? Ellers er jeg enig med andre her, beste er å ha alt i en PC med gigabit, mer felksibelt, og lettere å bygge ut. AtW 5645662[/snapback] Den fins i 1 TB-versjon også, så da er det vel ikke noe spørsmål Lenke til kommentar
Noaidi Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 wtf? den lacie extern disken var jo billigere enn1 intern 500GB... 5645594[/snapback] Sikker på at det ikke er to disker i den da? Du får den jo i 500 og 600-modell sto det, og det finnes vel ingen disker med 600 GB kapasitet? Ellers er jeg enig med andre her, beste er å ha alt i en PC med gigabit, mer felksibelt, og lettere å bygge ut. AtW 5645662[/snapback] Det er 2 disker i den. Har en sånn, den e stor som f... og veier 1,2 kg. Men samma det, har en 2,5" ekstern disk som er portabel i massevis... Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 jeg støtter forslaget om å bygge en billig filserver. blir kanskje ikke no spes billigere nå, men du sparer penger på det i lengda, de fleste kabinetter har nemlig mulighet for 6+ hdd'er. kjøpt et brukt socket a system eller et billig 754 nytt, så er du godt på vei Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg regnet på det om det er billigere å kjøpe en pc til filserver, og kom frem til at eksterne disker faktisk blir en del billigere enn en filserver. Men du får andre fordeler med en filserver, slik som RAID, muligheten til å bytte disker når du vil, legge til ekstra disker osv. Og en pc tar mindre plass en 4-5 eksterne disker, hver med strømforsyning og kabler..... Men likevel, prisen blir høyere enn å kjøpe vanlige eksterne disker. Kjøpte to interne 250 GB disker for kort tid siden, med frakt osv kom dette på ca 2000 kroner. Nå kjøpte jeg en ekstern 500 GB disk til samme pris. Men hastigheten blir jo ikke den samme, så nok en fordel til interne disker/filserver. Fordeler med eksterne disker er bl.a at du kan slå dem av og på når du vil, de trenger ikke å stå på hele tiden. Dette øker sikkerheten noe. Du kan ta dem med deg, bruke dem på andre pc'er uten mye knot. Har uansett nå 7 disker i hoved pc'en og 6 eksterne disker (fordelt på to pc'er) så må vurdere hva neste kjøp blir......begrenset hvor mange strømuttak jeg har og fysisk plass til eksterne disker også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Men likevel, prisen blir høyere enn å kjøpe vanlige eksterne disker. Kjøpte to interne 250 GB disker for kort tid siden, med frakt osv kom dette på ca 2000 kroner. Nå kjøpte jeg en ekstern 500 GB disk til samme pris. Men hastigheten blir jo ikke den samme, så nok en fordel til interne disker/filserver. 5645773[/snapback] 'Stikkordet her er jo "for en stund siden" det er vel sikkert et år siden 250-disker kosta 1000 kroner. 2*250 koster 1500+ porto, la oss si portoen er 100 kroner (billigst i prisguiden) 1*500 ekstern koster 2100+porto dvs 2200 (billigst i prisguiden) Mao 600 kroner i forskjell. Og om man skal ta i litt så trenger man 8 disker eller mer, da er det jo 2400 kroner i forskjell. Da blir det neppe mye dyrere og ha interne etterhvert. I tillegg er det MYE enklere å drive med backup-rutiner og den slags. AtW Endret 22. februar 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Har ikke plass til flere HD i maskinen min.5643000[/snapback] Hva med å rett og slett kjøpe nytt kabinett? pluss 4 stk 250GB-disker. Det er de som er billigst per GB for tida og 1TB med slike koster bare 3000kr, nesten halvparten av hva det koster om du skulle kjøpt 1TB i form av 500GB-disker. Et nytt kabinett trenger ikke å koste så mye. Fra rundt 700kr for et rimelig rommelig Maxi-tower. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hvor billig klarer man sette sammen en filserver da? Med GBlan og plass til minst fire disker. Et kjapt forsøk, sikkert noe å spare. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=25365 K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hvor billig klarer man sette sammen en filserver da?Med GBlan og plass til minst fire disker. Et kjapt forsøk, sikkert noe å spare. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=25365 K 5645811[/snapback] Virker som et bra oppsett, spesielt hovedkortet har jo bra med sata og har gigabit, så det er solid. Personlig hadde jeg kjørt på litt mer ambisiøst med kabinett og PSU, men dette er jo litt etter hvor mye man vil ha av disker. AtW Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Men likevel kommer jeg til ca 5000 kroner kun for en pc som kan brukes til filserver. Du må jo ha ett kabinett som har plass til noen disker, og ett hovedkort med mange SATA kontakter. Skal man kjøpe SATA / IDE kort blir det fort dyrt. Så må man ha CPU + minne og ett billig skjermkort. En AMD 64 3200+, med 1 GB minne (det bør man ha til i filserver), billigste skjermkort og ett Big tower med plass til masse disker kommer på 5341 hos komplett. Og det er uten en eneste disk. Hjelper jo ikke å kjøpe en kjempe billig pc, hvis du må kjøpe flere SATA / IDE kontrollere, samt at kabinettet ikke har plass til mer enn to - tre disker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Men likevel kommer jeg til ca 5000 kroner kun for en pc som kan brukes til filserver. Du må jo ha ett kabinett som har plass til noen disker, og ett hovedkort med mange SATA kontakter. Skal man kjøpe SATA / IDE kort blir det fort dyrt.Så må man ha CPU + minne og ett billig skjermkort. En AMD 64 3200+, med 1 GB minne (det bør man ha til i filserver), billigste skjermkort og ett Big tower med plass til masse disker kommer på 5341 hos komplett. Og det er uten en eneste disk. Hjelper jo ikke å kjøpe en kjempe billig pc, hvis du må kjøpe flere SATA / IDE kontrollere, samt at kabinettet ikke har plass til mer enn to - tre disker. 5645825[/snapback] Hva er oppsettet ditt? Om amn tar utgangspunkt i democomputers oppsett, hvordan klarer du å lage et oppsett som er 3000 dyrere uten å være voldsomt ambisiøs med kabinett og PSU? Hvorfor bør man ha 1 gb? Hvorfor går du for så kjapp prosessor? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå