Gå til innhold

All honnør til Canon :)


Anbefalte innlegg

Canon lanserte i dag en rekke nye kompaktkamera. Selv om jeg synes stadige lanseringer av nye kamera med minimale forbedringer er en uting, er det én ting jeg reagerte positivt på.

 

De fleste produsenter, inkludert Canon, har vært med på å dra antall megapixler opp ved hver eneste lansering. Canon har vel 7 som høyeste, på sitt Ixus 750. Olympus og Nikon har 8, og Sony er "verstingen" med 10. Med mange megapixler øker også støynivået, som nå er et mye større problem enn for få megapixler var før.

 

Nå har altså Canon lansert flere nye kompaktkamera. Felles for de er at ingen er over 6 megapixler. Nye Ixus 800 skilter med blant annet bildestabilisator som en forbedring fra Ixus 750, men med en megapixel mindre. Kanskje Canon, som en av de første produsentene, har innsett at grensen for megapixler vs. kvalitet er nådd... ihvertfall inntil en ny revolusjonerende brikke lanseres. En annen mulighet, som imidlertid skremmer meg, er at de har sett sitt snitt til å lage mindre brikker (ingen har større enn 1/2,5" brikker) og på den måten spare kostnader. Det kan føre til større støynivå enn Canon Ixus 750 sin brikke på 1/1,8" med 7 megapixler. Men uansett positivt at de ikke tøyer grensene enda mer.

 

Nå skal det sies at jeg synes de nye Ixus modellene er overpriset. Canon har sett sitt snitt til å tjene penger på selve navnet, men samtidig er den nye Ixus 800 spennende med bildestabilisator. Andre Ixus er også lansert, blant annet Ixus 60 og 65 med skjermstørrelse som største forskjell.

 

Canon kommer også med flere nye kamera i A-serien (A510 og A520 er erstattet med A530 og A540, mens A600-serien erstattes av en A700).

 

Som en bisetning kan jeg nevne at også Nikon har hatt lansering i dag. Også de har nye kamera i P-serien, også de med bildestabilisator. Ryktene skal imidlertid ha det til at bildestabilisatorene både i Canon, Nikon og Panasonic sine kamera, er laget av Canon. Nikon lanserte også et nytt S-kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jeg helt enig i, Runar.

Jeg ville selvfølgelig også helst sett større sensor, men likevel... At produsentene tør å lansere kameraer med lavere oppløsning er et tegn på modenhet fra produsentene, og kanskje også i markedet.

 

Vi så det samme på Olympus E-330, og forhåpentligvis er dette en ny trend, der produsentene fokuserer på noe annet enn antall megapiksler. Om noen år er vi kanskje nede i under en megapiksel igjen :-)

 

Erik

Lenke til kommentar

Synes det er vedt å få med at også Sony har denne tankegangen når det gjelder nye modeller. Nye W50 som vil overta etter P og W serien har 6MP, mot 7 i P200 og W7.

 

Det som jeg fortsatt er meget skeptisk til er produsentenes nye fokus: Høy ISO. Greit nok at det i teorien kan skytes bilder med 800-1000 ISO på nye modeller, men om bildene ikke blir bra har man ikke kommet et eneste skritt lengre.

 

Jeg tror produsentene har oppfattet at markedet vil ha kvalitet. Overaskende mange av de som kom inn og skulle kjøpe kamera av meg visste ikke hva en MP var, men stort sett alle som har brukt kamera analogt før vet at høy ISO må man ha ved dårlig belysning når man benytter kompakt.

 

Jeg håper inderlig at ISO blir fokusert på fremover, i PRAKSIS, ikke på papiret. Omtrent samme som alle sportsbilene fra Audi og VW og resten av tyskerne; motoren går fint til 320km/t, men det legges inn sperre på 250.. Hva brukes i reklamesammenheng..? (Heldigvis for de er det mulig å fjerne denne sperren, litt vanskeligere for oss å forbedre ISO ytelsene på kameraet vårt..)

Lenke til kommentar

Afseth, du som er litt fototeknisk anlagt: Er det teknisk veldig vanskelig å bruke bildebrikkestørrelsen SLR'ene bruker i de større "nesten-SLR"-kameraene som Pro815/FZ30/S9500 eller er det kun grunnet pris? Når kamerahusene ellers er rimelig like i størrelse, trodde jeg det burde gå an å bruke større brikke også, og dermed øke støyytelsene dramatisk. Jeg tror kanskje jeg har hørt at det blir problemer med å få tilpasset optikken i ultrazoomkameraene mot bildebrikken, er det derfor? Jeg kan jo skjønne det på de svært kompakte som mitt gamle Olympus C-750, men FZ30'n min er jo faktisk stort, og burde være mer egnet, trodde jeg.

Lenke til kommentar
Afseth, du som er litt fototeknisk anlagt: Er det teknisk veldig vanskelig å bruke bildebrikkestørrelsen SLR'ene bruker i de større "nesten-SLR"-kameraene som Pro815/FZ30/S9500 eller er det kun grunnet pris?

Jeg har ikke noe fasitsvar på det, men et av elementene er jo produksjonskostnaden. Det er dyrere å fremstille større brikker... faktisk en god del dyrere også fordi mange brikker må forkastes fordi faren for døde pixler på selve brikken øker dramatisk så fort brikken blir litt større.

 

En annen ting er at optikken må bli en del større også, slik at den dekker hele bildebrikken, og ikke bare litt av den.

 

Sony har jo et større kompaktkamera med bildebrikke i APS-C størrelse nå... har ikke sett det i real life, men er nok av de større store kompaktene. Mulig vi vil se flere slike løsninger i fremtiden.

Lenke til kommentar
Sony har jo et større kompaktkamera med bildebrikke i APS-C størrelse nå... har ikke sett det i real life, men er nok av de større store kompaktene. Mulig vi vil se flere slike løsninger i fremtiden.

 

Hvis det er R1 du tenker på så er den omtrent som 350D med 17-40L objetiv, så noe "kompakt" kan det heller tvilsomt kalles..

 

Ellers er det riktig som du sier, det er en klar sammenheng mellom objektivstørrelse og bildebrikke. Å få APS-C på kompakt har jeg ikke tro på overhodet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de bruker små sensorer er først og fremst pga det de sparer i kostnadene på optikk. Tenk det en "løs" linse som tilsvarer panasonic sin 36-400++ med f 2.8 over hele zoomområdet. Skal vi tippe på en pris rundt 50 000?...:))))

Mindre sensor, mindre glass(og enklere)

Lenke til kommentar

Først og fremst, er de fysiske brennviddene til selv superzoomene skuffende korte. Panasonic FZ-30 måler f.eks 7.4-88.8. Hvordan hadde kameraet sett ut med et mer enn tre ganger større objektiv? :ermm:

Canon 300mm 2.8 IS koster pr. prisguiden rett over 40.000,- Og dette er uten muligheten for å zoome ut. En trenger vel bare å se på Canon's EF 28-300 3.5-5.6 for å ta sammenlikningen videre. Denne er drøyt 10x20cm i sammenfoldet tilstand og veier 1.7 kilo, og er størsteparten av et blendertrinn svakere enn FZ-30. For å nå 3.5 på største tele, må inngangspupillens diameter økes fra 53mm til 85. Hva som skal til for tilsvarende økning på vidvinkelsiden kan jeg ikke gjette meg til (der kommer mer kompliserte designprinsipper inn pga kravet om retrofokus). Vektøkningen ville igjen bli formidabel og stille krav til huset som skulle holde objektivet..

 

Problemet med å kutte ut speilkammeret for å kunne ha linseelementer nærmere billedbrikken, er at objektivet trenger å være nokså telesentrisk for å unngå kraftig vignettering og kromatiske abberasjoner. Lyset må komme forholdsvis rett på billedbrikken, ikke med stor vinkel. Dette var ikke et problem med film, men inntil videre vil vi ikke få se en direkte digital kopi av Ricoh GR og andre små kamera med høy billedkvalitet OG stor billedbrikke.

En kan kanskje argumentere med at vignettering og aberrasjoner lar seg rette i programvare, men husk at for hvert blendertrinn lys du mister, må du kompensere med signalforsterking og får billedstøy tilsvarende i hjørnene. Hvis du taper 2 blendertrinn får du støyegenskaper og dynamikk som ved ISO400 i hjørnene når du skyter 100 og som ved ISO 1600 hvis du skyter 400. Lovende?

 

Det enkleste ville ha vært større fremskritt på billedbrikkefronten og bedre mikrolinseteknologi (som senker kravet til telesentrisitet). Det spørs imidlertid om de store selskapene vil satse stort lengre på avanserte kompakter når de haler inn mye mer penger på billige SLR med høyt salgsvolum og påfølgende "lock-in"-salg av linser og tilbehør..

 

Jeg er forøvrig veldig nysgjerrig på hvordan Epson/CV og Leica tar de digitale rammesøkerne videre. Leica skal etter sigende løse vidvinkelproblemet med bedre mikrolinser og nye vidvinkelobjektiv, noe som kan gi innblikk i veien fremover..

 

Når denne halvveis off-topic-ranten går mot slutten, må jeg bare si at jeg håper ISO og dynamikk tross lav markedsføringsverdi får sin fortjente oppmerksomhet fremover fra fler enn Fuji. De tendensene Afseth skisserer lover meget godt. :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Med forbehold om eventuelle teknologiske fremskritt tror jeg ikke det er en mulighet, ihvertfall ikke i overskuelig fremtid. Dagens billedbrikker kuttes fra silikonwafere på samme måte som mikroprosessorer, og jeg tror ikke en kan manipulere dem stort etter at de er kuttet.

 

Mikrolinser som øker hver piksels lysfølsomme overflate (og inntaksvinkel) synes å være veien man må gå. Eller objektiver basert på retrofokusprinsippet (alle linser som er kortere enn den sanne normal-lengden blir betydelig større).

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Det er jo litt trist at målsøkere må bruke retrofokus, når det ikke er nødvendig gr. avstand. Sånn er det bare foreløpig, så det må vi nok leve med. Digitalt betyr desverre at man må inngå nye kompromisser, som ikke var nødvendig med film. Digital betyr desverre ikke perfeksjon, slik man trodde for 25 år siden. Tror likevel jeg hadde levd lykkelig med lysavfallet poå en R-D1 med et 28mm Leica eller Voigtländer-objektiv. Det man taper, vinner man på andre områder, men man kan trygt si at smaken er som baken her. For noen smaker det.....

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Hvis en er klar over kompromissene og velger selv hvilke av dem en vil akseptere, kan en fortsatt leve godt selv i denne overgangsperioden. Jeg tror teknologiske fremskritt forsatt kan gi oss mange positive overraskelser i tiden fremover, men markedet idag er og blir sterkt kapitalistisk styrt (bortsett fra vår venn Kobayashi i Cosina Voigtländer kanskje), og konkurransen er SVÆRT hard. Konica Minolta velger å la iniativet være og overfører sine direkte markedsrelasjoner innenfor foto til økonomisk sterkere Sony på tross av at de har solgt 7D og 5D som varmt hvetebrød, og ville stille sterkt også i mellommarkedet mot D200, 30D, E-X og S3 denne produktsyklusen (med 7DII).

 

Jeg gleder meg til sensorutviklingen roer seg og kameraprodusentene igjen fritt kan fokusere (no pun intended) på ergonomi, lysmåling, autofokus, lukkere og optikk. Slik ting var i gamle dager.. :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Vår venn Kobayashi i Cosina Voigtländer er verdens kuleste konsernsjef. Hans kjærlighet til gamle, gode Topcon førte jo til en spesialversjon av slr'en deres, med samme design som en klassiker fra ovenfor nevnte kameramerkes toppmodell i 1964. Det er lite markedsorientert, det. Herlig design, forresten, og en utrolig sympatisk forretningsidè.

Oppfordre alle som ikke kjenner disse merkene å sjekke dem ut. De lager eyecandy som få andre, og er på siklelisten uten å koste skjorten.

 

Altid kult når du bringer opp dette, rotekaizer :thumbup:

Lenke til kommentar

De fleste produsenter, inkludert Canon, har vært med på å dra antall megapixler opp ved hver eneste lansering. Canon har vel 7 som høyeste, på sitt Ixus 750. Olympus og Nikon har 8, og Sony er "verstingen" med 10. Med mange megapixler øker også støynivået, som nå er et mye større problem enn for få megapixler var før.

 

Nå har altså Canon lansert flere nye kompaktkamera. Felles for de er at ingen er over 6 megapixler. Nye Ixus 800 skilter med blant annet bildestabilisator som en forbedring fra Ixus 750, men med en megapixel mindre. Kanskje Canon, som en av de første produsentene, har innsett at grensen for megapixler vs. kvalitet er nådd... ihvertfall inntil en ny revolusjonerende brikke lanseres. En annen mulighet, som imidlertid skremmer meg, er at de har sett sitt snitt til å lage mindre brikker (ingen har større enn 1/2,5" brikker) og på den måten spare kostnader. Det kan føre til større støynivå enn Canon Ixus 750 sin brikke på 1/1,8" med 7 megapixler. Men uansett positivt at de ikke tøyer grensene enda mer.

5642781[/snapback]

 

Så med Ixus800 har den fått en mindre brikke OG lavere oppløsning. Hvis det da er sannsynlig at brikken er dårligere, så kan jeg ikke skjønne annet enn at Ixus750 vil være å foretrekke, på tross av noen nye funksjoner.

 

Noe som bare styrker mistanken min, er at de ikke holdt seg på 7MP, for en ny modell har jo tradisjonelt litt bedre bilde, og da skulle de absolutt ikke trenge å gå ned i oppløsning.

 

Jeg vet ikke helt om jeg liker det som skjer...

Lenke til kommentar
Vår venn Kobayashi i Cosina Voigtländer er verdens kuleste konsernsjef. Hans kjærlighet til gamle, gode Topcon førte jo til en spesialversjon av slr'en deres, med samme design som en klassiker fra ovenfor nevnte kameramerkes toppmodell i 1964. Det er lite markedsorientert, det. Herlig design, forresten, og en utrolig sympatisk forretningsidè.

Oppfordre alle som ikke kjenner disse merkene å sjekke dem ut. De lager eyecandy som få andre, og er på siklelisten uten å koste skjorten.

 

Altid kult når du bringer opp dette, rotekaizer :thumbup:

5650895[/snapback]

 

Har sett litt på Kobayashi sine rammesøkere, er ganske rått det han har fått til. Særlig prisen er jo ikke mange 1000 lappene du må ut med for å få en rammesøker med Leica M-fatning. Desverre er det vel heller tvilsomt om det vil være mulig og holde på å lage slike i all evighet. De rir vel kanskje på en slags retrobølge som sansynligvis ikke vil være der for alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...