Gå til innhold

Bytte av skjermkort

migestian

Anbefalte innlegg

7900 kommer 8. mars om jeg husker rett, reviews samme dag eller rett før det. Ryktene vil ha det til at det ikke blir den store ytelesesøkningen over 7800. 7800 går forøvrig ut nå, så om du vil ha det må du ikke vente for lenge.

Du kan også regne med at 7900 vil være høyt priset i forhold til ytelse når det kommer ut, for så å falle en del i løpet av de første månedene.

Det vil forresten være en rekke brukte 7800 til salgs når 7900 kommer og folk oppgraderer.

Når det gjelder 6800 i forhold til andre kort så får du en god oversikt over ytelse i spill, inkludert BF2, her.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/print/2005-17gpu.html

Det var før 7800GT kom, så her har du en uten 6800, men med 7800GT, fra samme sted:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/pri...rce7800-gt.html

6800 hører vel til det nedre skiktet for gamere sammen med 6600GT, så du kan med fordel oppgradere - eller du kan skru ned på detaljene mens du venter på G80 og DirectX10 utpå sommeren. Ytelsesmessig er det 6800GS som gir mest for pengene, men det noe dyrere 7800GT er et godt valg. ATI har også bra kort ute nå. 7800GTX er neppe noe å satse på nå.

Endret av substeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gidder ikke oppgradere kort til stadighet heller da... det blir dyrt.

Tror dere man er nødt til å kjøpe kort til sommeren pga. av DX10?

Da kan jeg jo likegodt vente!

Hvor kan jeg få kjøpe brukt 7800 da?

Hvor er det folk legger ut brukte datadeler lixom?

koz :p

Lenke til kommentar

Du trenger ikke DX10 til sommeren, det vil ta en stund før DX10 blir standarden i spill. For den saks skyld, du trenger ikke DX10 på ganske lenge sannsynligvis. Neste windows er DX10 og kommer vel mot slutten av året, men du kan selvfølgelig bruke pre-DX10 kort med Vista.

Det beste kjøperådet er egentlig at nye kort alltid er overpriset de første månedene etter lansering, så får hver kjøpe det man har råd/lyst på utfra det.

Brukte kort finner du på bruktmarkedet, link øverst på denne siden. :)

Endret av substeve
Lenke til kommentar
7900 kommer 8. mars om jeg husker rett, reviews samme dag eller rett før det. Ryktene vil ha det til at det ikke blir den store ytelesesøkningen over 7800. 7800 går forøvrig ut nå, så om du vil ha det må du ikke vente for lenge.

Du kan også regne med at 7900 vil være høyt priset i forhold til ytelse når det kommer ut, for så å falle en del i løpet av de første månedene.

Det vil forresten være en rekke brukte 7800 til salgs når 7900 kommer og folk oppgraderer.

Når det gjelder 6800 i forhold til andre kort så får du en god oversikt over ytelse i spill, inkludert BF2, her.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/print/2005-17gpu.html

Det var før 7800GT kom, så her har du en uten 6800, men med 7800GT, fra samme sted:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/pri...rce7800-gt.html

6800 hører vel til det nedre skiktet for gamere sammen med 6600GT, så du kan med fordel oppgradere - eller du kan skru ned på detaljene mens du venter på G80 og DirectX10 utpå sommeren. Ytelsesmessig er det 6800GS som gir mest for pengene, men det noe dyrere 7800GT er et godt valg. ATI har også bra kort ute nå. 7800GTX er neppe noe å satse på nå.

5660361[/snapback]

Jeg hørte fra en annen fyr og, han sa at et 7800 GTX 256 mb er en god del bedre enn et 7800 GT med 512 mb?

Hvem har rett? Det virket som om du mente at 7800 GTX ikke var noe særlig

EDIT:

Det jeg egentlig lurer på, er hva man skal se etter på et skjermkort.

Jeg klarer liksom ikke tenke meg til hva som er bra og dårlig av alle de typene som finnes. Du har jo 512 kort til 1000 ,- også har du 256 kort til 5000 liksom?!?

Hva er det som er viktig å se etter for å vite om et kort er bra?

Det er ikke en guilde for virkelige nybegynnere om skjermkort?

Jeg har sett en guide her men den er litt vanskelig å skjønne når man har Xtremt lite peiling

EDIT 2:

Nå har jeg det, hva er det som teller: ??

- Minnet på Skjermkortet?

- Om det er 6600 6800 7800 osv oppover

- Hvor mange Pipelines den har (eller hva det heter)

- Kjernefrekvens og Klokkefrekvens

Endret av stiquan
Lenke til kommentar

5668376[/snapback]

7800GTX er nok raskere enn 7800GT, men er også mye dyrere.

EDIT: Ikke bry deg så mye om minnemengden. Kortene må ha en relativt rask GPU for å kunne benytte så mye minne, og en god del av de svakere kortene er utstyrt med mer minne enn de strengt tatt takler. Se heller på hvilken minnetype kortet er utstyrt med (GDDR3 etc) og hvilken GPU det har. I ditt tilfelle tror jeg ærlig talt at tregheten du opplever kan skyldes et driverproblem. Har du forsøkt å oppdatere driverne til både chipsettet og grafikkortet?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

5668376[/snapback]

7800GTX er nok raskere enn 7800GT, men er også mye dyrere.

EDIT: Ikke bry deg så mye om minnemengden. Kortene må ha en relativt rask GPU for å kunne benytte så mye minne, og en god del av de svakere kortene er utstyrt med mer minne enn de strengt tatt takler. Se heller på hvilken minnetype kortet er utstyrt med (GDDR3 etc) og hvilken GPU det har. I ditt tilfelle tror jeg ærlig talt at tregheten du opplever kan skyldes et driverproblem. Har du forsøkt å oppdatere driverne til både chipsettet og grafikkortet?

5668404[/snapback]

Da må du forklare hva GPU er, og hvordan jeg ser det?

Jeg har nesten nvidia som startside jeg, hehe. Jeg har i allefall de nyeste skjermkort driverne hele tiden, de som heter sånn 89.11 og sånt?

Chipset drivere er jeg ikke helt med hva er for noe.

:dribble:

Lenke til kommentar

Chipset drivere er jeg ikke helt med hva er for noe.

:dribble:

5669234[/snapback]

Fortell hvilket hovedkort du har , så hjelper vi deg med det.

5669337[/snapback]

Hvordan finner jeg ut hvordan hovedkort jeg har da?

Det aner jeg ikke.. Det er noe dell greier, med 3 Ghz

Lenke til kommentar
Prøv å last ned et program som f.eks Sisoft sandra, der står det masse informasjon om hovedkort og slikt.

5669487[/snapback]

Lasta ned det står noe greier om hovedkort her.

Jeg vet ikke helt hva dere er ute etter så jeg sier bare noe av det som virker interessant

Manufacturer dell inc.

Mp Support 1 Processor(s)

MPs version 1.40

Model 0X8582

det der var noe av det som stod under mainboard

Så står det Chipset her

Model: dell computer corp 82945 series memory controuller hub

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...