Gå til innhold

Hvilken linux-distro til tynnklienter?

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei. Holder på med å planlegge noen tynnklienter og lurer på hvilken distro jeg bør gå for.

Operativsystemet skal være så strippet som mulig, og egentlig ikke tilby så mye annet enn å fungere som et "enviroment" hvor et lite program skal kjøre.

Jeg kommer til å kjøre CF-kort basert lagring, og vil gjerne at distroen skal ligge på mindre enn 50mb.

Maskina skal settes opp slik at den booter rett inn i "programmet", som da skal fylle hele skjermen. Dvs. maskinen skal ikke brukes til noe annet enn å tilby en plattform hvor jeg kan kjøre dette programmet.

Nevnte program skal sannsynligvis skrives i Java.

Har noen en slik linux-distro å anbefale?

Mvh

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Ah, beklager... Jeg mener... Den skal boote fra CF-kortet, og forsåvidt kommunisere med en ekstern server via FTP. Jeg brukte termen "tynnklient" fordi den i praksis er en "tynnklient med CF-lagring".

Regner med å ta utgangspunkt i en vanlig tynnklient med innebygget IDE-kontroller og deretter kaste inn en CF->IDE-konverter. Årsaken til dette er at maskinen må være bitteliten.

TH

Lenke til kommentar

Damn Small Linux!

OMTALE: Mens andre operativsystemer krever flere gigabytes med harddiskplass, kan Damn Small Linux kjøres fra en minneplugg på 64 MB.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=288981

Guide: Installasjon av Fedora Core 4

En enkel, grafisk installasjonsguide

+ link for og hente fedora

http://itpro.no/art/8779.html

Finn Linux-distroen for deg

Med Linux Distribution Chooser

http://itpro.no/art/8738.html

Bochs Emulator: Gratis Windows-emulator

http://mac1.no/node/2618

TestSenter Programvare Operativsystem vesentlig diverse linux distroer

http://itpro.no/omtaler.php?op=Programvare&HID=1&UID=0

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Takker så meget for tilbakemeldingene!

Årsaken til at vi ikke vil kjøre nettverksboot er at systemet må ha 100% uptime. Ryker internettet ryker alt, og det er litt trist :-)

Lenke til kommentar

Jeg bruker en tynn klient med 128M flash IDE for all surfing, epost, chat, tekstbehandling etc. Fungerer helt greit. Distroen jeg bruker er Puppy Linux. Den kommer ferdig med alle nødvendige applikasjoner, xorg, alsa, enkel installasjon ++. Et 64M flash-kort er nok i minste laget for Puppy, men en barebones utgave som kalles "Empty Crust" er på bare 44M

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Hva skal du med uptime hvis nettet likevel ryker? Hva brukes de til?

5646450[/snapback]

Tynnklientene skal brukes som "kiosk-maskiner" og utplasseres i butikker. De skal boote rett inn i et program, med et fullskjerms Touch-interface.

TH

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Jeg ser likevel for meg at de er helt avhengige av nett for å kunne brukes? De skal sikkert registrere kjøp etc.. inn i en database?

5657650[/snapback]

De er IKKE helt avhengige av nett. Under vanlig funksjon skal de bare hente info fra en lokal databasefil. Denne må dog kunne oppdateres med jevne mellomrom fra en sentral server.

TH

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Ja jeg vet dette. Men ideen er at klientene skal utplasseres i butikker. Og da snakker jeg om EN eller to klienter per butikk. Da blir det tull å kjøre en sentralisert server i butikken, og jeg tør ikke gjøre dette over nettet da konsekvensene av internettsvikt blir såpass store :)

Takk for tilbakemeldingene uansett!

mvh

TH

Lenke til kommentar
ok.. vel en lokal nettverksforbindelse er ofte så problemfri at det langt på vei oppveier styr med å finne egnet medium for lokal lagring av OS.

Med sentralisert OS oppsett blir replikering av oppsettet en drømm.. du slipper å oppdatere hver klient enkeltvis

5658477[/snapback]

Båndbreddebruk... I dette use-caset her, tenk når hver og en klient skal boote, og må laste ned hele os'et.. Glem det! dessuten krever dette at du kan gjøre relativt avanserte ting med DHCP => server. ûps.

Prøv heller å "gå ut i fra" en standard distro som RedHat (CentOS kansje?), eller debian - noe med pakkebehandler som funker. Bruker du RH vil yum sitt cron-script ordne oppdateringer for deg - sett opp en yum-server på hovedkontoret. Pusher du en pakke dit, blir den pushet til butikkene. Kansje kan du også pakke "data" i rpm og oppdatere slik?

Så starter du med en harddisk, installerer en passe install, og så strippe strippe strippe. Tilsist kopierer du den ferdigstrippa installen over til CF-kortet.

Pass på at en del pakkebehandlere slenger rundt seg med cache-filer - pass på å renske godt opp i tmp og var regelmessig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
ok.. vel en lokal nettverksforbindelse er ofte så problemfri at det langt på vei oppveier styr med å finne egnet medium for lokal lagring av OS.

Med sentralisert OS oppsett blir replikering av oppsettet en drømm.. du slipper å oppdatere hver klient enkeltvis

5658477[/snapback]

Båndbreddebruk... I dette use-caset her, tenk når hver og en klient skal boote, og må laste ned hele os'et.. Glem det! dessuten krever dette at du kan gjøre relativt avanserte ting med DHCP => server. ûps.

Prøv heller å "gå ut i fra" en standard distro som RedHat (CentOS kansje?), eller debian - noe med pakkebehandler som funker. Bruker du RH vil yum sitt cron-script ordne oppdateringer for deg - sett opp en yum-server på hovedkontoret. Pusher du en pakke dit, blir den pushet til butikkene. Kansje kan du også pakke "data" i rpm og oppdatere slik?

Så starter du med en harddisk, installerer en passe install, og så strippe strippe strippe. Tilsist kopierer du den ferdigstrippa installen over til CF-kortet.

Pass på at en del pakkebehandlere slenger rundt seg med cache-filer - pass på å renske godt opp i tmp og var regelmessig.

Lykke til!

5674768[/snapback]

Tusen takk for gode tips! :)

Lenke til kommentar

Kan fortelle litt om surfe/musikk-maskinen min.

Maskinen består av følgende:

- P-II 300mhz

- 512mb

- CD-ROM (brukte USB-stick på min tidligere maskin, men denne har dessverre ikke støtte for slikt)

På CD'en ligger det en ganske standard kernel og et image på 40mb. Imaget blir lastet og pakket ut til minnet, distroen er Slackware. Av programvare så bruker jeg X.org 6.9, OpenSSH, Fluxbox, MPlayer og Opera.

Denne maskinen fungerer ypperlig til jobben sin.

Lenke til kommentar

Det kan jo være du kan komme til å like admin-script. Kjørte dette på skolen jeg jobbet på (fag), var idiellt til administrasjon av flere maskiner på en gang.

http://folk.uio.no/kyrrens/kode/adminscript/

Er ikke så mye dokumentasjon, men koden (svært lite av den, shellscript) burde være selvforklarende. Skal ta å legge opp en side med dokumentasjon for det også, snart (dvs. 2 dager -> aldri).

Men ang. både admin-script og rpm-pakker: Pass på å ha en klient som er identisk til de andre på hovedkontoret. Test ting på denne, se at det virker FØR du ruller ut. Ellers så kan du fort få ganske mye bilgodtgjørelse, for å si det slik.

Sannsynligvis kan du komme finfint unna med å fryse hovedssystemet - så lenge de ikke er tilgjengelige fra eksternt nett, og ingen andre enn deg har kommandolinjeakess, så vil ikke hull i kernel etc. kunne skade deg. Finn noe som funker, og hold deg til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...