Mathiasman Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Skal ha 2 GB til 939 systemet mitt. Jeg skal bare overklokke 3700+ CPUen, ikke RAM. Jeg skal spille, BF2 mest. Tror ikke jeg trenger noe annet enn value, eller hva tror dere? Noen tips på hva jeg kan kjøpe? EDIT: Trenger hjelp ja! Value eller ikke? Ytelsesforskjell? Endret 22. februar 2006 av Mathias89 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 OCZ 2GiB PC3200 Platinum edition EL 2-3-2-5 Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Ikke dette altså? https://prisguiden.no/product.php?product_id=39708 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Er helt sikkert greie de brikkene der også, men de har litt høyere latency enn de OCZ-brikkene. På den andre siden er de noen hundrelapper billigere. Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Har latency masse å si når man spiller? Evt. hva er det? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 hvis du har råd til å blåse noen hundrelapper, gjør det. Har du ikke råd, ikke bry deg om de 1-2% ytelse du taper.. Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Så det er ikke så veldig merkbart forskjell på value og "annet". Kan du komme med et eksempel jeg kan kjøpe. Har merket meg OCZ-RAMen som ble anbefalt, den ser bra ut. Det går ann å kjøpe den på databutikken.com også, det er vesentlig! Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Så det er ikke så veldig merkbart forskjell på value og "annet". Kan du komme med et eksempel jeg kan kjøpe. Har merket meg OCZ-RAMen som ble anbefalt, den ser bra ut. Det går ann å kjøpe den på databutikken.com også, det er vesentlig! 5644938[/snapback] Er det forskjell på timings og sånn? Og hvordan er det med de forskjellige merkene, merker man forskjell på Twinmos, OCZ, Kingston, Corsair osv? Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Jo strammere(lavere) timings, jo bedre. Vanligvis, jo dyrere rammen er, jo høyere frekvenser klarer de på lave timings. Alle de som lager minne har billig, medium og dyr serie. Du vil nok ikke merke særlig forskjell mellom de forskjellige merkene innen en serie. Value hvis du ikke skal klokke og ikke vil bruke noe særlig penger. Velg dyrere ram med strammere timings hvis du skal klokke eller har penger nok. Edit: Noter at de nevnte OCZ brikkene ikke er de råeste innen klokking. Kommer ikke over 245MHz på dem, uansett timings og command rate. Endret 22. februar 2006 av mr_lf Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Men er de hundrelappene ekstra verd det? Eller funker det helt fint å kjøpe Value, skal jo ikke klokke RAM, bare CPU. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Har slike OCZ value brikker selv Kjøp heller billig ram og bruk overskuddet på et bedre skjermkort neste gang. På slike ting merker du faktisk en forskjell i spill Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Hva om resten av oppsettet ser slik ut da? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=22983 Bare gå for value RAMen da? Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 har ocz 2048mb platium edition, og de funker som fjell! Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Skal du klokke, selvom bare CPU, så kommer du til å angre på at du ikke kjøte ram som henger bedre med i svingene. Har du råd, så velger du mer klokkevennlig ram. Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Ocz premium eller platinum da? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Dersom du helst vil kjøpe ram fra Databutikken.com så annbefaler eg Corsair TWINX2048-4000PT 2x1024Mb Dual DDR PC4000 500Mhz CL3. Eg tror det er det beste de har. Forholdsvis rimelige er de også. Det kan godt hende eg kjøper meg ett slikt sett sjølv etterhvert Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Funker de til overklokking da? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Du, det er 500mhz DDR Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Hvis poenget med dyre minnebrikker er ytelse, så synes jeg forskjell på ramspeed på 1-5 % ikke er verdt merprisen. Dessuten blir hastighetsforskjellen på rambrikker jevnet ut i resten av systemet slik at kanskje ytelsesforskjellen blir så liten at den ikke er målbar. Kan derfor noen vennligst gi oss noen gode grunner til hvorfor de billigste dual channel brikkene i prisguiden ikke er "bra" nok Endret 23. februar 2006 av Spartan Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Dersom du ikkje skal klokke er de billigste settene gode nok. Men for oss som er så idiot (ja, meg) at vi bruker 5000kr på vannkjøling for å klare å tyne mest mulig ut av prosessoren ved overklokking så er ikkje vanlig "value-ram" med høye latencies god nok. Da vil vi ha rask ram som klarer høy mhz med lave latencies for å få 100 poeng mere i 3D mark eller noe annet dustete. Vanlig overklokking for å få litt ekstra ytelse ut av investeringen sin er en fornuftig ting, imho. Spesielt i dag, når AMD ser ut til ha så gode prosessorer at en 25-30% overklokk ser ut til å være lett oppnåelig for praktisk talt alle. Men fremdeles så klarer man seg helt fint med value-ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå