Gå til innhold

Hva er selve krystallene i LCD laget av?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Each pixel (picture element) consists of a column of liquid crystal molecules suspended between two transparent electrodes, and two polarizing filters, the axes of polarity of which are perpendicular to each other. Without the liquid crystals between them, light passing through one would be blocked by the other. The liquid crystal twists the polarization of light entering one filter to allow it to pass through the other.

Det er et halvledermateriale som er basis for hele greien, altså kan det være f.eks silisium.

Såvidt jeg vet er vel silisium en viktig bestanddel i glass/krystall også.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Det er et halvledermateriale som er basis for hele greien, altså kan det være f.eks silisium.

Såvidt jeg vet er vel silisium en viktig bestanddel i glass/krystall også.

5642042[/snapback]

Kilde? Joda, det er silisium i glass, men her tenker jeg på flytende krystaller.

De flytende krystallene jeg kjenner er alle organiske og innehloder ikke silisium, men om du har andre opplysninger er jeg naturligvis nysgjerrig.

Ellers forteller Wikipedia om "Liquid Crystals" bl.a. at

It is also worth noting that many common fluids are in fact liquid crystals. Soap, for instance, is a LC, and forms a variety of LC phases depending on its concentration in water.

Videre er det endel linker derfra, bl.a. What are liquid crystals made of? nevner cholesteryl benzoate, og jeg minnes fra studiene at kolesterol-forbindelser er mye brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...