DionysosDale Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Har en større oppgave hvor eg skal måle hvor mange trådløse AP'er som skal til for å dekke et større område med fleire hus. Skulle gjerne hatt et program som kunne gi meg meir informasjon om AP'ene eg setter ut. Det finnes en del slike fra Fluke og AirMagnet, men disse koster over kr 25 000,- Har også testet NetStumbler, men dette gir ikkje nok informasjon, synes eg. Er det noen der ute som har vært bort i andre alternativer til disse programmene? Mvh René S. Hop Lenke til kommentar
tundra Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 hvis du skal dekke et større område, og du veit størrelsen på område kan det neppe være så vanskelig? hvis du veit hvilke AP du skal bruke, er d vel bare å titte i bruksanvisninga etter hvor lang rekkevidde de har, et lite regnestykket og vips... Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 hvis du skal dekke et større område, og du veit størrelsen på område kan det neppe være så vanskelig? hvis du veit hvilke AP du skal bruke, er d vel bare å titte i bruksanvisninga etter hvor lang rekkevidde de har, et lite regnestykket og vips... 5640955[/snapback] Spørsmålet var om noen veit om noen andre programmer som han gi informasjon om AP'ene (signalstyrke osv). René Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 hvis du skal dekke et større område, og du veit størrelsen på område kan det neppe være så vanskelig? hvis du veit hvilke AP du skal bruke, er d vel bare å titte i bruksanvisninga etter hvor lang rekkevidde de har, et lite regnestykket og vips... 5640955[/snapback] En smule forenklet? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg kan vanskelig se for meg noe annen måte enn og plassere AP på ønsket sted og så gå rundt og måle med en PC. Min erfaring er at med Wlan så bør man prøve RL før man sier noe som helst. Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg kan vanskelig se for meg noe annen måte enn og plassere AP på ønsket sted og så gå rundt og måle med en PC.Min erfaring er at med Wlan så bør man prøve RL før man sier noe som helst. 5641104[/snapback] Klart man må gå runt med en laptop og måle. Til det ønsker eg et program som gir oversiktlig og gode data. NetStumbler gir ikkje nok informasjon, og AirMagnet er altfor dyrt (men gir fantastisk gode data på en oversiktlig måte). Det må da finnes mange slike programmer ute på markedet. Hva meiner du med å prøve RL? Mvh René Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hva mer enn signalstyrke trenger du? Hvilke data er du ute etter? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Hva mer enn signalstyrke trenger du? Hvilke data er du ute etter? 5641168[/snapback] AirMagnet har f.eks et flott vindu hvor signalstyrken måles i %, og man har en egen graf for signalstøy. Man kan trykke på en knapp for å teste maksimal trafikkhastighet mot AP'en, kjøre trafikktester og måle pakker og pakketap, finne avstand til AP'ene osv. Man får også god informasjon om hvilke AP man benytter og hvordan roaming fungerer osv. Man får mao. informasjon om nesten alt man kan få informasjon om, og meire til. Når det gjelder NetStumbler, så føler eg at eg ikkje kan stole på den grafen som vises. Selv om signalstyrken synker til halvparten, viser windows fortsatt utmerket signal. Mvh René Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå