Gå til innhold

A64 3000,1gb ram, Gf6800 + 600Gb. -pris?

Anbefalte innlegg

Vi snakker jo brukt utstyr her, ikke nytt. Greit nok at en ny prosessor ikke synker i pris på webshoppen fra uke til uke, men for en prosessor i bruk stopper ikke prisfallet bare opp sånn plutselig  ;)

5641226[/snapback]

Prisene på brukt datautstyr synker ikke fordi de blir brukt og slites, men fordi det kommer bedre og billigere alternativer over tid. Hvis det noen måneder ikke skjer noe med nypriser og utvalg så vil jeg si at bruktprisen står stille. Noen ganger kan den til og med stige. F.eks rundt 1999 da prisen på ram var ekstremt lav (1000kr for 1GB) mens året etter så kostet 1GB av samme type ram ca 2,5 ganger så mye. Da vil jeg ikke si at en 1 år gammel rambrikke på 1GB hadde en verdi på 50-75% av den prisen den ble kjøpt for, men på ca 50-75% av nypris på det tidspunktet.

5641340[/snapback]

Hmm, dette er jo det samme som å si at hvis du går til din lokale bilforhandler og kjøper deg en bil, så skal det være mulig å selge denne etter ett halvt år uten å tape på det... :ermm:

Virker ikke særlig sansynlig spør du meg.

Med en gang en gjenstand er tatt ut av esken eller brukt på en eller annen måte, synker verdien ganske mye. Slik er det med alt!

5641586[/snapback]

Men priser på biler varierer ikke så mye som minneprisene av og til gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at de fleste av dere priser denne maskinen altfor lavt i forhold til den reelle bruktverdien. Greit nok at denne ikke inneholder den aller seneste teknologien (socket 754 vs 939, AGP vs PCIe, Geforce 6800 vs 7800 osv), men dette er en forholdsvis kompetent maskin, selv i dag. Tipper flere av dere heller ikke har tatt hensyn til alle de komponentene som faktisk følger med.

Jeg har satt opp en handlevogn her, med tilsvarende komponenter som trådstarter beskriver. Rimeligste totalsum kommer på 12070,-. Dette er uten frakt, og kun summen av billigste alternativ fra flere butikker.

Jeg vil tro at trådstarter lett kan selge dette systemet for 8500-9000kr, dog kanskje ikke til noen av hardware-snobbene på dette forumet ;)

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Vi snakker jo brukt utstyr her, ikke nytt. Greit nok at en ny prosessor ikke synker i pris på webshoppen fra uke til uke, men for en prosessor i bruk stopper ikke prisfallet bare opp sånn plutselig  ;)

5641226[/snapback]

Prisene på brukt datautstyr synker ikke fordi de blir brukt og slites, men fordi det kommer bedre og billigere alternativer over tid. Hvis det noen måneder ikke skjer noe med nypriser og utvalg så vil jeg si at bruktprisen står stille. Noen ganger kan den til og med stige. F.eks rundt 1999 da prisen på ram var ekstremt lav (1000kr for 1GB) mens året etter så kostet 1GB av samme type ram ca 2,5 ganger så mye. Da vil jeg ikke si at en 1 år gammel rambrikke på 1GB hadde en verdi på 50-75% av den prisen den ble kjøpt for, men på ca 50-75% av nypris på det tidspunktet.

5641340[/snapback]

Hmm, dette er jo det samme som å si at hvis du går til din lokale bilforhandler og kjøper deg en bil, så skal det være mulig å selge denne etter ett halvt år uten å tape på det... :ermm:

Virker ikke særlig sansynlig spør du meg.

Med en gang en gjenstand er tatt ut av esken eller brukt på en eller annen måte, synker verdien ganske mye. Slik er det med alt!

5641586[/snapback]

Men priser på biler varierer ikke så mye som minneprisene av og til gjør.

5641594[/snapback]

Jeg håper virkelig du skjønner hva jeg mente med dette??

Det var kun for å sammenligne det Simen1 sier med et annet eksempel.

Du kan rett og slett ikke forvente å få opp imot nypris på brukte produkter ;)

Men når det er sagt så kan du sikkert få opp mot 9000 for PC'en din :) du må jo bare treffe på de rette folkene, ikke sant :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg har satt opp en handlevogn her, med tilsvarende komponenter som trådstarter beskriver. Rimeligste totalsum kommer på 12070,-. Dette er uten frakt, og kun summen av billigste alternativ fra flere butikker.

Jeg vil tro at trådstarter lett kan selge dette systemet for 8500-9000kr, dog kanskje ikke til noen av hardware-snobbene på dette forumet ;)

5641604[/snapback]

Endel komponenter er vanskelig å selge brukt og har dermed i praksis liten verdi. F.eks. gjelder dette hk, kabinett, tastatur og mus. Slitasjedeler som dvd drev og harddisker har også begrenset verdi som brukt. Prøver du å selge dette separat så vil du se hva jeg mener.

De mest verdifulle delene er vanligvis CPU, GPU og RAM, men samtidig er også dette den hardwaren som taper seg mest i pris.

Dessuten er det slik at mange vil ha en "billig" pc når de skal kjøpe brukt.

Brukte pc'er over 5000 kr. klassen har generelt mange færre potensielle kjøpere en "billig" pc.

Lenke til kommentar

5641586[/snapback]

Jeg har aldri påstått at bruktpris = nypris. En vare synker f.eks 25% i verdi akkurat når man tar den i bruk, men det vil ikke si at hvis bruktprisen synker jevnt etter det selv om nyprisen forblir den samme.

Eksemplet med bilen synes jeg ikke er relevant fordi mengden bruk spiller en vesentlig rolle på slitasjen der, samt med tanke på at det kommer en ny modell hvert år. En bruk modell som har vært til salgs i 11 måneder har ikke samme prosentvise verdi av nyverdien som en som modell som har vært ute i 1 måned. Selv om begge har kjørt like langt og har vært brukt i bare 1 måned hver.

Poenget er at brukprisen ikke bare er relatert til prisen som står på kvitteringa, men også hvor mye varen har fallt i pris i butikkene.

Men om verdien er 75% eller 50% av prisen for tilsvarende ny vare kommer an på mange ting. Blandt annet hvor mye slitasje den har vært utsatt for. Et hardt overklokket skjermkort er f.eks ikke like mye verd som et uklokket skjermkort. Prosenten avhenger også av hvor populært produktet er. F.eks er det forholdsvis lett å få 80% av nåværende nypris for en geforce 7800GT, mens det er vanskelig å få mer enn 60% av nåværende nypris for et geforce 6600GT. Selv om begge kortene var kjøpt på samme tidspunkt og ingen av kortene har vært overklokket.

Ved prissetting av eldre prdukter som f.eks Radeon 9700Pro så er det meningsløst å prøve å spore opp en nettbutikk som selger et sånt og prise det prosentvis ut fra den prisen. Her må man dette prisen ut fra hva som er bruksverdien på kortet. Altså f.eks 60% av andre kort med samme ytelse. Hvis f.eks Radeon X1300Pro gir ca samme ytelse så bør man sette brukprisen til f.eks 60% av Radeon 1300Pro. Grunnen er at man må se det litt fra kjøperens ståsted. Hvis man prøver å selge kortet f.eks til 90% av prisen på et ny low-end kort som er like bra så kjøper man heller nytt i stedet for det brukte kortet.

I tillegg så er det mange som selger kun kortet og ikke medfølgende kabler, drivere, spill, emballasje og kvittering. For hver av disse tingene som mangler så synker prisen yttligere.

Prisen avhenger altså av mange faktorer og man må se valgmulighetene som kjøperen har før man kan vurdere en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at de fleste av dere priser denne maskinen altfor lavt i forhold til den reelle bruktverdien. Greit nok at denne ikke inneholder den aller seneste teknologien (socket 754 vs 939, AGP vs PCIe, Geforce 6800 vs 7800 osv), men dette er en forholdsvis kompetent maskin, selv i dag. Tipper flere av dere heller ikke har tatt hensyn til alle de komponentene som faktisk følger med.

5641604[/snapback]

Der sa du noe. Handlevognen manglet forresten en hd til :p

Er jo egentlig bare å prøve seg på qxl. Jeg er ikke ute etter å lure noen, men vil jo få mest mulig for pcen min. Takk for en oppmuntrende post. hehe :)

Lenke til kommentar
Det var kun for å sammenligne det Simen1 sier med et annet eksempel. Du kan rett og slett ikke forvente å få opp imot nypris på brukte produkter ;)

5641640[/snapback]

Som sagt, jeg har ikke sagt at man skal få opp mot nypris på noe, så der er vi helt enige. Les mitt siste innlegg.

Lenke til kommentar

Det med bilen er faktisk litt relevant som sammenligningsgrunnlag.

For eksempel: Si at du skal selge en bil, denne er 6 år gammel og kjørt 50 000 km. Det er veldig sansynlig at du vil få samme pris for denne bilen, som det naboen din vil få for sin 3 år gamle bil (av samme type) som er kjørt 160 000 km.

Det jeg vil fram til er at alle produkter, det kan være datakomponenter, møbler, biler, o.l. har en prosentvis verditap avhengig av hvor mye de er brukt, ikke hvor gamle de er!

Men det kan jo være veldig vanskelig å vite hvor mye datakomponenter er brukt...i disse tilfellene må en jo bare stole på selger.

Ville likt å se den bedriften som for eksempel verdsatte datautstyret sitt mer i fjor en året før fordi nyprisen på datakomponenter hadde steget.

Bruktprisene i det private markedet blir styrt av etterspørsel, ikke av nypris på produktene.

Men hvis du vil, så kan du sikkert tjene store penger på din egen filosofi. Altså kjøpe inn store mengder datakomponenter i dag, for så å satse på at prisene skal stige i fremtiden og at du dermed kan selge dine brukte komponenter til en høyere pris en kostpris en eller annen gang i framtiden.

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Ville likt å se den bedriften som for eksempel verdsatte datautstyret sitt mer i fjor en året før fordi nyprisen på datakomponenter hadde steget.

Bruktprisene i det private markedet blir styrt av etterspørsel, ikke av nypris på produktene.

5641858[/snapback]

Bedrifter gjør det svært enkelt. Som regel avskriver de en PC på 3 år uavhengig av prisvariasjoner og bruktverdien den har etter 3 år så er den regnet som null verdi etter 3 år. Det er ikke det samme som at PCen har en faktisk verdi som er lik null.

Ved private salg av brukt PCutstyr så trenger man ikke følge bedrifters stive regler. Man kan følge markedsverdien på en mye mer fleksibel måte. F.eks hadde jeg glatt kjøpt en 17" LCD-skjerm for en tusenlapp selv om den var 3 år gammel og en bedrift har avskrevet den 100% i sitt regnskap. Bruktprisen på en 17" LCD avhenger altså av nåprisen på tilsvarende skjermer. Ikke fordi det er en direkte sammenheng, men fordi en kjøper alltid vil vurdere prisen opp mot nypris på tilsvarende varer. Etterspørselen er altså avhengig av nyprisen selv om du påstår at nyprisen ikke har noe som helst å gjøre med bruktprisen.

Lenke til kommentar
Bedrifter gjør det svært enkelt. Som regel avskriver de en PC på 3 år uavhengig av prisvariasjoner og bruktverdien den har etter 3 år så er den regnet som null verdi etter 3 år. Det er ikke det samme som at PCen har en faktisk verdi som er lik null.

Nei sier du det :hmm: (jeg studerer selv økonomi, og er klar over dette :) )

Hvis du hadde betalt 1000 kroner for en brukt 17'' LCD skjerm så har du enten for mye penger, eller lite kunskap om dagens prisen...

For å støtte opp om dette utsagnet viser jeg til priser i prisguiden der den billigste skjermen starter på ca 1850 kroner

Når det kommer til priser på brukt utstyr styres dette faktisk av en så enkel sammenheng som tilbud/etterspørsel, og ikke av nypris på produktene. Har du en skjerm som koster 2500 kroner ny, kan du ikke forvente å få 1800 for den hvis det er 100 andre personer som også selger den samme skjermen for 1000 kroner, og det er i alt 50 personer som ønsker å kjøpe denne typen skjerm. Altså er tilbudet større en etterspørselen og dermed blir prisen på det brukte produktet lav.

Er det derimot kun 10 andre personer som selger denne skjermen i tillegg til deg, og fortsatt 50 personer som ønsker å kjøpe denne typen skjerm så vil prisen stige av den enkle grunn at tilbudet er lavere enn etterspørselen.

Dette kalles et enkelt markedsøkonomisk prinsipp.

Nå har det seg vel slik at personer som kjøper brukt ikke ville vurdert nytt i så stor grad, samme med de som kjøper nytt ikke ville vurdert et brukt alternativ som like attraktivt. Eller tar jeg feil :hmm:

Edit: Men nå har vel denne tråden sporet litt av tror jeg :tease:

Vi kan vel si det sånn at alle er enige i at trådstarter ikke kan få nypris for PC'en sin, eller hva? Og når det kommer til hvor mye vi mener han kan få for PC'en så har vi delte meninger alle sammen.

Til trådstarter: lykke til med salget hvertfall, og håper du får en pris du kan si deg fornøyd med :thumbup:

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe en 17" LCD til ca halvparten av billigste nypris i markedet nei. Det ser jeg på som en bra pris.

Ellers er jeg helt enig i det markedsøkonomiske prinsippet (Jeg har jo hatt litt økonomi på skolebenken jeg også selv om det ikke er det jeg har studert mest) Jeg tror vi er ganske enige i grunn. Ingen av oss sier at man kan forvente noe i nærheten av nypris, men akkurat hvor prisen skal ligge er vi ikke helt enige om. Det er jo ganske greit siden det ikke finnes noen fastit. Det fungerer jo litt som auksjon. Den som ser den største verdien i varen betaler mest og får dermed kjøpe den. De som ikke ser så mye verdi på varen er ikke med på å bestemme prisen. I så måte antar jeg at hvis du hadde en 17" LCD til salgs og jeg ønsket å kjøpe en sånn så ville begge vært fornøyde med en pris på 1000kr. Ingenting er jo bedre enn at både kjøper og selger er fornøyde. :)

Jeg får slenge meg på lykkeønskningen og håpe trådstarter blir fornøyd med salget. :thumbup:

Lenke til kommentar

Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien. Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...