Gå til innhold

Mer Ram eller raskere HD?

a_f

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke dele på det,og kjøpe en 512mb brikke"1024mb holder" og en ny harddisk (5400 rpm) da vil du merke den største forskjellen...

5640434[/snapback]

Må nok si meg enig med Jada-jada på dette ja, 1gb ram og gå opp til 5400 rpm eller 7200 rpm disc. Helt klart den beste oppgraderingen! :thumbup:

Endret av killabie
Lenke til kommentar

En faktor her er jo hvor viktig batteritiden er for a_f.

En raskere disk bruker ganske mye mer strøm - mens med nok minne kan lesing/skriving til disk minimaliseres, og dermed forlenge batteritiden.

Så hvis batteritid er viktigst - gå for mest mulig minne. Er ikke batteritiden kritisk, gå for minimum 1Gb minne og evt en raskere disk.

|2mmy|

Lenke til kommentar

Batteritiden er viktig, men ikke kritisk, har 2 batterier....

Har osgå vurdert å kjøpe en 512 RAM og raskere disk samtidig, men tenkte på at det blir billigere å bytte en 512 brikke(som jeg har nå) mot en 1024 MB på et senere tidspunkt, enn å bytte 2*512 brikker mot 2*1024...

Bråker 5400RPM hd mer enn 4200RPM?

Og når det gjelder RAM, må man kjøpe den typen som er anbefalt av produsent, eller holder det med at timings er identiske med den rambrikken jeg har nå?

Lenke til kommentar
Batteritiden er viktig, men ikke kritisk, har 2 batterier....

Har osgå vurdert å kjøpe en 512 RAM og raskere disk samtidig, men tenkte på at det blir billigere å bytte en 512 brikke(som jeg har nå) mot en 1024 MB på et senere tidspunkt, enn å bytte 2*512 brikker mot 2*1024...

Bråker 5400RPM hd mer enn 4200RPM?

Og når det gjelder RAM, må man kjøpe den typen som er anbefalt av produsent, eller holder det med at timings er identiske med den rambrikken jeg har nå?

5641191[/snapback]

5400 harddisk bråker ikke noe mer en 4200, og du kan bruke vilken type/merke ram du selv ønsker, bare den er identisk "spesefikk" med den andre brikken.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
En faktor her er jo hvor viktig batteritiden er for a_f.

En raskere disk bruker ganske mye mer strøm - mens med nok minne kan lesing/skriving til disk minimaliseres, og dermed forlenge batteritiden.

Så hvis batteritid er viktigst - gå for mest mulig minne. Er ikke batteritiden kritisk, gå for minimum 1Gb minne og evt en raskere disk.

|2mmy|

5640537[/snapback]

Så for noen dager siden en test som overraskende nok viste at raskere disker ikke brukte vesentlig mer strøm. Det var kun snakk om noen få prosent forskjell i batteritid.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

et lite minikupp av tråden: leste det paron.no sa om å overføre buffer fra harddisk til minne: jeg har bestilt en hp dv5054 med 1gb ram og 80 gb 4200rpm hd. burde jeg overføre buffer fra harddisk til minne på den? (skjermkortet skal også ha sine 128mb fra dette minnet).

Lenke til kommentar

Windows bruker som standard en del av harddisken som buffer for prossessene som kjøres. Ved å sette denne bufferen til 0, tvinger du windows til å kun bruke minne som buffer. Dette gjør at alle prossesser blir lagret i minnet, og ikke på harddisken.

Dette er å anbefale med minnestørrelser fra 1+ GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...