Heilage Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Wohoo. Makro er gøy. Tatt med Pentax *istDS og 75mm Makro (fant ikke mer info). Ment mest som en bakgrunn til skrivebordet, men skal muligens brukes i sammenheng med et prosjekt med en annen skole. DISCLAIMER: Jeg er amatør og ligger under det absolutte lavmål over hva som burde vært lov å poste her. Jeg gjør dette fordi jeg har ytringsfrihet. Lenke til kommentar
auditman Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Først gjespet jeg, så lot jeg meg fenge av at motivet var slengt nederst i venstre hjørne, så ble det slitsomt å titte ned i hjørnet og moroa var over. Problemet er at motivet er i fokus nederst i venstre hjørne, eller deromkring. Videre savner jeg "noe" et eller annet som forsvarer den store hvite flaten i bildet. Jeg ville ha gjort urskiva ute av fokus, og klonet inn en blekkflekk eller noe annet i bildesenter som focalpoint. Slik det er nå får jeg en følelse av at det mangler en pris, spesifikasjoner og logoen til protid i det store hvite området. Det er egentlig helt uvesentlig hva det er bare det ikke er mer spennende enn klokka å se på. Som skrivebordsbakgrunn funker det kanskje. Ikke for meg siden jeg har alle ikonene mine midt i urskiva. Jeg likte den uklare urkassa godt. Man kan se at den er godt brukt og det trekker opp. Men jeg tror du hadde scoret høyere med en mer spennende klokke og som sagt noe snadder i midten. Til slutt: dette er ikke under lavmål, lavmål var et uklart, grumsete mobilkamerabilde av et eller annet stygt kjæledyr som en eller annen la ut her. Så det er milevis igjen til lavmål. Jeg synes dette var ganske bra av en amatør. Jeg har tatt langt verre bilder mange ganger. red: hvis jeg gidder så skal jeg forsøke å illustrere med et foto i kveld hva jeg mener. Selv om jeg suger på makro. Endret 21. februar 2006 av auditman Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 DISCLAIMER: Jeg er amatør og ligger under det absolutte lavmål over hva som burde vært lov å poste her. Jeg gjør dette fordi jeg har ytringsfrihet. Da får vi brenne ned noen passende ting og tuppe noen i.. som reaksjon på ditt misbruk av ytringsfriheten. Sånt kan vi ikke sitte å se på.. Det er noe med bildet som hever det litt og gjør det ok å studere en liten stund. Men som følge av at det ikke er noe som helst som er sylskarpt og har fine detaljer, så er turen relativt raskt over. Litt mindre påtrengende blåsning av høylysene i øvre del hadde heller ikke gjort noe, for det bærer litt preg av å ha vært et "skadeskutt" bilde som du har reddet i land ved å "voldta" det i PS, som Mr. Normal så fint sier det. Lenke til kommentar
auditman Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Litt mindre påtrengende blåsning av høylysene i øvre del hadde heller ikke gjort noe, for det bærer litt preg av å ha vært et "skadeskutt" bilde som du har reddet i land ved å "voldta" det i PS, som Mr. Normal så fint sier det. 5640645[/snapback] Prinsippmessig enig. Jeg blir svett av folk som tar helt av i photoshop. Et digitalt bilde må alltid finpusses i etterkant men det gjelder å gi seg i tide. En tommelfingerregel jeg har lært er at 80% av bildet gjøres med kameraet og 20% med digital redigering i etterkant. Og det er maks. 90/10 er i de fleste tilfeller nok. Det er moro med bilder som er photoshoppet beyond all repair, men det har lite med foto å gjøre. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Men det har alt med bilde å gjøre.. - Foto/bilde/foto.. Ah, whatever. For meg er det resultatet som teller. Personlig får la være å poste ting her, for jeg holder langt fra 80/20 "regelen" med mange av mine bedre ting. Jeg har gjort som SirMaximus, begynt i "feil" ende av prosessen. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Takker for det jeg vil kalle konstruktiv kritikk. =) Dette er jo mitt første makro, og det var et ganske spontant bilde. La bare klokka på pulten, uten å ta hensyn til lyssetting etc, satte opp stativ og tok et par bilder. Har lyst til å gjøre det på nytt, i studio med lerrett og lyssetting. Hvorvidt bildet er tomt... Smak og behag, noen liker det enkelt, andre liker rotete, bråkete eller kompliserte bilder... Lenke til kommentar
auditman Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Men det har alt med bilde å gjøre.. - Foto/bilde/foto.. Ah, whatever. For meg er det resultatet som teller. Personlig får la være å poste ting her, for jeg holder langt fra 80/20 "regelen" med mange av mine bedre ting. Jeg har gjort som SirMaximus, begynt i "feil" ende av prosessen. 5641478[/snapback] Hehe rolig nå. Du må ikke la mine oppfatninger bli dine. Det er fortsatt råd og vink man skal gi her ikke sant? Jeg har mine råd som funker for meg og du har dine. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Nei, nei.. for all del. Jeg har hatt den diskusjonen med meg selv, og kommer fra samme leir du er i. "Dessverre" vandret jeg over etter hvert, og angrer ikke på det. De gangene det kommer "vinnerbilder! rett ut av kameraet så er jeg selvfølgelig glad for det/dem, men jeg føler faktisk mer eierskap og stolthet av dem jeg har "reddet" fra den sikre død - og som det har blitt "engler" av. Der ligger det mye mening, følelser, kunnskap og håp.. Lenke til kommentar
auditman Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Jeg gadd visst... Større utgave. Jeg tror poenget mitt kommer brukbart frem. Freidig som jeg er hevder jeg å ha tatt et mer spennende bilde enn deg. På tross av at jeg stinker på makro, brukte et kompaktkamera og la ca 5 minutter i jobben. Grunnen til at jeg mener det er mer spennende er at jeg brukte en litt rar klokke, strødde kaffegrut ved siden av og justerte fargene slik at gjenskinnet på klokken, kaffegruten og lyset ellers går i en litt gulaktig tone. Alt skal summere seg opp i tidlig morgenstund, nykokt kaffe og god tid. (Hvis du ser på klokken så er det mulig å skimte at den er 07.05. Altså en tidlig morgen. Ikke tilfeldig, hvem ønsker seg ikke bedre tid på morgenen? Autodidact: Jeg tror egentlig vi er ganske enig. Personlig er jeg ingen tilhenger av regler når jeg tar bilder. Jeg finner at de hemmer meg alt for mye. Derfor bruker jeg de reglene som passer meg, når det passer meg. Jeg tror kreativiteten er mye viktigere enn rare og stive regler. red: jeg var litt rask med bildet, jeg burde i alle fall ha photoshoppet bort gjenskinnet av lampen på glasset. red2: Marley, fortsett med makrobilder. Bildet ditt var ikke dårlig, bare litt vanlig. Endret 21. februar 2006 av auditman Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 For meg blir det mer ett grafisk uttrykk, enn et fotografi. Som sådan er det ganske pent, men som makro er det misslykket. Kvaliteten på dette bildet kommer litt ann på hva du presenterer det som, for å si det slik. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 For meg blir det mer ett grafisk uttrykk, enn et fotografi. Som sådan er det ganske pent, men som makro er det misslykket. Kvaliteten på dette bildet kommer litt ann på hva du presenterer det som, for å si det slik. 5642519[/snapback] Kan du utbrodere? (helst uten å grille...) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Fordi det er et dårlig makrobilde, så vil jeg ikke vurdere det som sådan. Siden du har tatt redigeringen ut til det ekstreme, så er det i grenselandet mellom fotografi og grafisk kunst, og som grafisk kunst er det ganske dekorativt. Som makro er det rett og slett ikke skarpt nok til å kalles bra. De ekstreme kontrastene passer heller ikke inn i den genren. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Fordi det er et dårlig makrobilde, så vil jeg ikke vurdere det som sådan. Siden du har tatt redigeringen ut til det ekstreme, så er det i grenselandet mellom fotografi og grafisk kunst, og som grafisk kunst er det ganske dekorativt. Som makro er det rett og slett ikke skarpt nok til å kalles bra. De ekstreme kontrastene passer heller ikke inn i den genren. 5642749[/snapback] Da lærte jeg noe nytt i dag og. Men bra det er godt for noe. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Se der, så kom altså forumet til nytte igjen. Liker faktisk bildet, men på andre premisser enn de opprinnelige. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg finner at de hemmer meg alt for mye. Generelt er regler til for å strekkes, og ja de hemmer kreativ tenkning av og til. Vel og merke om det finnes kreativitet, ellers kan jo regler faktisk være ganske bra. Det sagt, så er det enkelte regler (fx. "rule of thirds") som stort sett alltid har en positiv effekt på resultatet enten kreativitet er innblandet eller ikke. Heldigvis er ingen regler absolutte - naturen er basert på kaos. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg var faktisk ikke klar over at Makro hadde visse spesifikasjoner utover at det skal gå over 1:1 størrelse, men jeg er glad du opplyste meg. Jeg kommer til å fortsette å prøve meg fram på dette området, da det har fanget min interesse. Men alt i alt synes jeg bildet er fint for et bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå