Gå til innhold

Dårlig kontakt på sigma objektiv

Anbefalte innlegg

Heisann!

Her om dagen sluttet plutselig min 9 måneder gamle sigma 18-50F2.8 fungerere. En av kontaktene har sunket inn, sånn at den ikke får kontakt med kameraet (se vedlagt bilde). Den har vært litt kjip en stund, dvs den har gått litt av og på. Men nå fungerer det ikke i det hele tatt, får bare opp f-- selv om objetivet er festet skikkelig. Skikkelig kjipt!

Noen som har vært borti noe lignende før? Nå kan jeg ikke svare på hvordan dette har skjedd, men mest sannsylig har jeg vel kommet borti denne kontakten under objektivskifte slik at fjæringen bak har blitt presset inn. Men likevel synes jeg det er for dårlig, det at denne fjæringen skal være så svak, for jeg har alltid vært veldig forsiktig med dette objektivet. Derfor lurer jeg på om noen har opplevd lignende eller har jeg bare hatt skikkelig uflaks?

Og er det noen som vet hvor vanskelig (les dyrt) det vil være å reparere? Ser jo enkelt ut, men man må jo åpne det opp på en måte for å komme til.

post-85861-1140511642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo innenfor garantitid, så hvis ikke dette er noe du har påført med voldsom makt så burde det jo være en garantisak, det der skal jo ikke skje. Ta kontakt med stedet du kjøpte den, evt. det verkstedet i bergen som reparerer Sigma (husker ikke navnet..)

Lenke til kommentar

Foto & Video har egen avd. i Bergen, men tror kanskje det må sendes til Oslo?

Kontaktpunktet skal kunne presses inn uten at det oppstår problemer, men hvis det har blitt presset sideveis, vil det bøyes.

Gråe slittasjemerker på h.s. av kontakten kan tyde på det.

Send det inn til en vurdering.

(hvis du klarer å løsne det med ei nål, kan du prøve å smøre med et tynt elektronikksmøremiddel, så lite som mulig. Kanskje det bare har kilt seg?)

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar! Jeg har som sagt vært veldig forsiktig med dette objektivet og har aldri brukt makt til å få det på plass. De merkene som er der kan jeg ikke forklare, men det er jo plast i objektivet mot metall i kameraet, så det er ikke så mye som skal til for å lage slike merker. Men det kan selvfølgelig være at jeg har vært borti den en gang jeg ikke har truffet sporet perfekt. Synes uansett dette vitner om tvilsom kvalitet.

Jeg tenkte også at dette skulle være en garantisak, men man vet jo aldri hva verkstedet kommer til å si. Uheldigvis er det ikke bare å sende det inn for meg, jeg befinner meg nemlig i Sydney og har ikke tenkt meg til Norge på et halvt års tid. Å sende dette verden rundt koster fort mer enn en enkel reparasjon og jeg er jo ikke engang garantert å få det dekket dersom jeg skulle sende det.

Derfor heller jeg mot å finne et verksted her i byen og betale for reparasjonen selv, men dette forutsetter at det ikker er så altfor dyrt. Noen som har peiling på hva noe sånt kan koste?

Lenke til kommentar

Nå er mitt objektiv kjøpt hos fotomagasinet og jeg ringte dit tidligere i dag. Så vidt jeg vet har de samme eiere som foto og video. Han jeg snakket med mente jeg uansett måtte sende objektivet til bergen om jeg skulle få en vurdering. Men om jeg ringer verkstedet selv, kanskje jeg kan få et hint om muligheten til å få det på garanti og evt. hva det ville koste å reparere. Prøver det i morgen, takk for den.

Lenke til kommentar

Det vil helst gå bra. De som har vært i kontakt med det verkstedet i forbindelse med reklamasjon, har bare godord å si om dem. Må du betale for reparasjonen, så er det likevel verdt det. De har vært proffverksted i mange år, og vet hva de gjør. Kommer neppe til å koste mer enn 700+mva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...