pleiadene Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvilke innstillinger bør jeg ha på eos 350 d med standard 18-55 kitlinsa ,hvis jeg skal ta bilder av snescooter i fart på snø!?tenker på hvitbalanse Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Der er tre muligheder: Den lette - overbelys med ca en blænde (holde +/- knappen inde og drej hjulet til +1 (bruger jeg normalt til snebilleder) den lidt svære - læs brugs anvisning og sæt dig ind i manuel indstillig af hvidbalance. (har jeg ikke nået at forsøge mig med, da mine motiver - dyr/fugle meget hurtigt ændrer position ) Den sikre - Tag billedet i raw, så kan du efterfølgende justere i coulour og tint mener jeg det hedder (bruger jeg hvis jeg SKAL være sikker på billedet bliver godt) indstilling AV (blændeprioritet) med ret stor blænde / lille blændetal f.eks. 8-10, så lukketiden bliver over 1/500-1000 Lenke til kommentar
jangul Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Du setter uansett eksponeringsnivået minst en opp, så ikke måleren blir helt lurt av snøen. Dette påvirker som kjent eksponeringen, ikke hvitbalansen. Dersom du justerer opp eksponeringsnivået mye i programvare i ettertid så går det ut over bildekvaliteten. Min begrensede erfaring sier i alle fall at man bør opp 1-2 nivåer. Hvitbalansen tar du manuelt (se bruksanvisningen ). Eller så kan du forsøke med automatisk, og RAW, og heller korrigere etterpå, dersom det blir nødvendig. Er du flink er det sikkert helt ok å ta jpeg-bilder, men for meg som bommer i blant er det greit å ta i RAW. I alle fall dersom det er litt viktig for deg. Så har du litt mer å gå på. Ellers ville jeg prøvd med 1/400-1/1000 sek lukkertid, lukkerprioritet, og følgefokus, med 1 punkts fokus. (Har ikke brukt det objektivet du bruker på en stund, men jeg tror det skulle fokusere raskt nok). Du kan jo kanskje ta en titt på dette, rally på snø, mye av det samme: http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=218645 Endret 21. februar 2006 av jangul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå