filosofix Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Held for tida på å sette opp ein pc som ruter til vårt lille lokalnett. Har difor kjøpt 2 nye nettverkskort til ruterboksa. Hadde opprinneleg tenkt å kople ein switch til ruterboksa, men sidan nettverkskorta kosta 85 kr stk er det vel like greit å kjøpe 2 til så har kvar maskin ein eigen port på ruterboksa? Har dette noko for seg? Vil me kunne dele filer og skriverar i eit windows-nettverk på denne måten? På førehand takk! Lenke til kommentar
Magic Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Ja, det vil dere. Den maskinen vil kunne fungere som en router/switch, hvor en port er WAN, og de andre LAN. Deling av internett, oppsett av Microsoft Windows File Sharing etc. etc. er fullt mulig. Du har flere muligheter på din routerbox enn du har med en ferdig router kjøpt i butikken. Eneste minuset er at den stasjonære pc'en må stå på hele tiden, og krever mer strøm/ressurser enn en router kjøpt i butikken. Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Ja, det vil dere. Den maskinen vil kunne fungere som en router/switch, hvor en port er WAN, og de andre LAN. Deling av internett, oppsett av Microsoft Windows File Sharing etc. etc. er fullt mulig. Du har flere muligheter på din routerbox enn du har med en ferdig router kjøpt i butikken. Eneste minuset er at den stasjonære pc'en må stå på hele tiden, og krever mer strøm/ressurser enn en router kjøpt i butikken. 5639338[/snapback] Da blir det en tur til på datakjeden på laksevåg i morgen og kjøpe 2-3 kort til Endret 20. februar 2006 av filosofix Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Du bør nok bridge de nettverkskortene som skal koble sammen maskinene:) Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvorfor ikke kjøpe en switch? Da slipper du stresset med å konfigurere boksen med de ekstra nettverkskortene. Dessuten er det vel begrenset hvor mange kort du får inn i en boks. Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Vis han tilfeldigvis har en gammel P3 eller noe, stående.. så kan han vel få bruke den? Bare husk å sett opp bro mellom kortene Edit: Må han ikke bruke kryssa kabler da?, eller kan han sette den opp som en switch? Endret 21. februar 2006 av Patrick.M Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vis han tilfeldigvis har en gammel P3 eller noe, stående.. så kan han vel få bruke den?Bare husk å sett opp bro mellom kortene Edit: Må han ikke bruke kryssa kabler da?, eller kan han sette den opp som en switch? 5639787[/snapback] Som nevnt så er det aller enkleste å ha en maskin med to nettverkskort. Et til WAN (internett) og et til switchen (hvor du kobler til de andre maskinene). Kjører dette selv og det fungerer utmerket. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vis han tilfeldigvis har en gammel P3 eller noe, stående.. så kan han vel få bruke den?Bare husk å sett opp bro mellom kortene Edit: Må han ikke bruke kryssa kabler da?, eller kan han sette den opp som en switch? 5639787[/snapback] Selv om han bridger nettverkskortene må han bruke krysset kabel mellom maskiner og router maskin. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Krysset kabel er unødvendig på moderne nettverkskort; kortene krysser riktig av seg selv. Her på jobben har vi en (linux)server med 5 nettverkskort: 4 GB til det lokale nettet. Utrolig mye raskere enn bare en GB-switch. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Krysset kabel er unødvendig på moderne nettverkskort; kortene krysser riktig av seg selv.Her på jobben har vi en (linux)server med 5 nettverkskort: 4 GB til det lokale nettet. Utrolig mye raskere enn bare en GB-switch. 5642417[/snapback] Det bør du ikke ta som en selvfølge... Det er ikke alle kort som har det. Og produsenter er dårlige til å opplyse om hvilke som har og hvilke som ikke har. Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Har installert Fedora Core 4 på en PIII-1gz med 512 ram med to Realtek NIC's. Ene kortet er satt opp til å motta IP fra DHCP og det andre med 192.168.2.1 Er usikker på hvilken metoder som er best til å rute trafikk? IP masq. eller IPRoute2? Er _veldig_ opptatt av att trafikken skal gå kjappest mulig slik at vi får lavest mulig ping i spill Virker som IPRoute2 er mer avansert, men er det kjappere? Vet dette ikke er rette forum, men virker som folk har litt peil her Må jeg ha kryssa kabel mellom linuxruterenog switchen(LAN) MVH J(/)rn Endret 24. februar 2006 av filosofix Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Hvorfor ikke kjøpe en switch? Da slipper du stresset med å konfigurere boksen med de ekstra nettverkskortene. Dessuten er det vel begrenset hvor mange kort du får inn i en boks. 5639769[/snapback] Er rimelig sikker på at man ikke kan koble en switch til et DSL-modem uten videre hos de fleste ISP'er, man får stort sett en IP fra ISP. Ruteren som jeg har nå duger ikke til spilling og annet som krever lav ping. Derfor er jeg interessert i å prøve noe som jeg vet er bedre enn billige rutere. Fordelen med linux er jo at man kan kjøre web, ftp, mail etc etc i tillegg til bare å rute trafikk Endret 24. februar 2006 av filosofix Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 en software ruter vil nok ikke gi deg noen bedre ping-tider enn en hw ruter vil gjøre, heller motsatt... hvis du tar en trace route vil du jo fort se hva som er hindringen i systemet ditt... som jeg har: fra pc til software-ruter(W2003 server, denne står bare som bridge...) under 1 millisekund(ms) fra software-ruter til dsl-ruter under 1 ms fra dsl-ruter og ut til "første node" er det ca 4 ms osv, osv... hvis jeg hadde sløyfa software-ruteren ville jeg spart et knapt ms, hadde jeg konfigurert software-ruteren til mer enn bare bridge og i tillegg satt opp firewall ville jeg tapt enda flere ms... den forsinkelsen du har i dsl-ruterendin er nok ikke i ruter-delen, men i dsl-modemet eller utstyret i sentralen du er tilknyttet. for å teste kan du sette dsl-ruteren din i bridge, og koble en tp durekte i maskinen din. hvis det ikke hjelper, hardet ingenting med ruteren å gjøre. har du tilgang på et annet dsl-modem eller ruter, kan du prøve det... hvilken ruter har du fra før? det kan være at det finnes måter å tweake hastigheten på ruteren(modemet)... Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hvorfor ikke kjøpe en switch? Da slipper du stresset med å konfigurere boksen med de ekstra nettverkskortene. Dessuten er det vel begrenset hvor mange kort du får inn i en boks. 5639769[/snapback] Er rimelig sikker på at man ikke kan koble en switch til et DSL-modem uten videre hos de fleste ISP'er, man får stort sett en IP fra ISP. Ruteren som jeg har nå duger ikke til spilling og annet som krever lav ping. Derfor er jeg interessert i å prøve noe som jeg vet er bedre enn billige rutere. Fordelen med linux er jo at man kan kjøre web, ftp, mail etc etc i tillegg til bare å rute trafikk 5660642[/snapback] Bluecom leverer dsl over plain ethernet! Det er ene og alene grunnen til at jeg har internett fra dem:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå