Gå til innhold

Potrett og landskap fra Rwanda

Eivind_bh

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt kritikk på noen bilder jeg tok på en tur til Rwanda i november ifjor. La de ut på foto.no, men vil gjerne ha litt mer direkte kritikk. Ettersom det har vært litt diskusjoner om hvorvidt man får lov til å poste såkalte "skrytebilder" her, så vil jeg si disse bildene er bilder jeg er fornøyd med, men vil lære hvordan jeg kan gjøre ting bedre, dermed konstruktiv kritikk.

post-69694-1140475026_thumb.jpg

Var oppe i fjellsiden og møtte på en gruppe barn, fikk separert han gutten her og fikk fin øyekontakt. Jeg ser i etterkant at det oppe i høyre hjørne ødelegger litt, men har ikke fått tak i PS ennå, så har ingen klone muligheter. Har justert saturation og litt lys.

post-69694-1140475429_thumb.jpg

Dette bildet ble tatt under safari i naturparken Akagera. Er klar over at skyene er en del utbrent, dessverre. Har justert saturation og lys her også.

Jeg prøvde å fremkalle disse bildene, men da ble både skarpheten, og lyset på bildene dårligere. Så er det mulig at skjermen min har feile innstillnger eller noe sånt?

Håper på tilbakemeldinger.

Mvh Eivind

Edit: fant ut at jeg postet dette under feil gruppe :blush: noen moderator som kan flytte denne til bildekritikken?

Endret av Eivind_bh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet av gutten var ganske fint. De er takknemlige motiver, de afrikanske barna. Det jeg ville gjort annerledes, er at jeg ville gått lenger ned på kne. Det er altid fint når man oppnår kontakt i direkte høyde, og ikke ovenfra og ned. Synes selv det er fint å se verden fra et barns perspektiv av og til, og spesiellt når jeg tar bilder av barn. Den lille flekken med utsyn over buskene til høyre gjør ingenting. Bare la det være. Typiske farger på klærne til å være fra Øst-Afrika. Herlig sted, trist historie. Er gutten tutsi?

Landskapet med Land Rover-spor var også flott, men det virker litt presset i etterbehandlingen. Formasjonene med skyer ser ut som om de bryter ut av bildet. Hva du har gjort feil må nesten noen med mer kompetanse på etterbehandling fortelle deg.

Ahhh, jeg savner Øst-Afrika. Musikken til Cameleone og Bebè Cool. Det leskende ølet under mangotreet. De flotte menneskene og livsgleden. Livet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ideelt sett kunne man ønske kragen på venstre side lå penere, men jeg regner med det er et ”øyeblikksbilde” hvor det hadde vært upassende å dandere og ordne på gutten. Det eneste tekniske jeg kan komme på å kommentere ut over Mr Normal sin kommentar, er at du har latt horisonten/bakken ”kutte av ham hodet”. Det er liksom litt no-no i portrett-sammenheng. Ellers er det er strålende godt portrett som jeg synes gir et veldig godt inntrykk av den ekter gleden man så ofte hører om fra dem som har møtt mennesker fra litt kummerlige levekår, sammenlignet med oss. – Det er noe ekte over bildet.

Lenke til kommentar

Vi får ta etterpåklokskapen til rette! :D

Tingen var at siden de ikke var noe språklig kommunikasjon, måtte jo bare smile og peke litt osv, så var jeg mest konsentrert om å få øyekontakt med gutten og et smil. Han var sammen med en kameratgjeng som var relativt hyper og løpte rundt, så får vel unnskylde meg med kampens hete :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...