boff Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Har en golf 1,4 94mod (200'km) der det lekker ut litt olje, må etterfylle ca 1 liter pr 1000km. Bruker helsyntetisk 10/40 olje, men tenker på å bytte til mineraloje for å se om det hjelper. Er det bare å etterfylle med mineralolje, eller må synt.olja tappes ut først + skifte oljefilter? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Har en golf 1,4 94mod (200'km) der det lekker ut litt olje,må etterfylle ca 1 liter pr 1000km. Bruker helsyntetisk 10/40 olje, men tenker på å bytte til mineraloje for å se om det hjelper. Er det bare å etterfylle med mineralolje, eller må synt.olja tappes ut først + skifte oljefilter? 5639097[/snapback] Og her kommer svaret du ikke vil ha: Fiks oljelekkasjen. Lenke til kommentar
boff Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Greit nok, men ville gjerne prøve det enkleste først. Har nettopp hatt bilen til PKK og regner med at avgass-målingene ville avslørt dersom toppakningen ver defekt.Men måleverdiene var ok. Så problemet er faktisk å finne ut hvor lekkasjen kommer fra, men kanskje noen her har noen tips å gi og hvordan en kan feilsøke. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Greit nok, men ville gjerne prøve det enkleste først.Har nettopp hatt bilen til PKK og regner med at avgass-målingene ville avslørt dersom toppakningen ver defekt.Men måleverdiene var ok. Så problemet er faktisk å finne ut hvor lekkasjen kommer fra, men kanskje noen her har noen tips å gi og hvordan en kan feilsøke. 5639401[/snapback] Vel, det kjedeligste tipset må vel være å vaske rein motoren. Det blir lettere å finne lekkasjen på en rein motor. Uansett virker det som det forsvinner såpass mye at det burde være relativt tydelig. Ser du en oljeflekk der du vanligvis parkerer? Kan selvsagt være at den brenner olje også, vær obs på blårøyk som lukter. Nå er det jo sånn at noen hevder at slitne pakninger slipper synt olje lettere enn mineralolje, så sånn sett kan det vel hjelpe en stund å bytte. Sikkert noen Golfere med flere og sannsynligvis bedre tips..... (merker at jeg skriver akkurat dette stadig oftere her inne....) Lenke til kommentar
leif666 Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Har en golf 1,4 94mod (200'km) der det lekker ut litt olje,må etterfylle ca 1 liter pr 1000km. Er det bare å etterfylle med mineralolje, eller må synt.olja tappes ut først + skifte oljefilter? 5639097[/snapback] Den syntetiske oljen må tappes først, og oljefilteret må skiftes. Syntetisk og mineralolje bør ikke blandes da viskositeten på dem er forskjellig "varierer etter temperatur" Det er vanlig å skifte til mineralolje på eldre biler/biler som er kjørt mye, men det er et typisk golf & opel fenomen. Det finnes også tilsetningsstoffer som gjør oljen mer tykkflytende. "funker kun på mineralolje" Hvis dette er en bil du har planer om å kjøre langturer med ol, hadde jeg prøvd å fikse lekkasjen, men hvis det er en arbeidsbil som du ikke gidder å skru på er dette et alternativ. "et dårlig alternativ, men fremdeles et alternativ" Lenke til kommentar
boff Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Takker for innlegg. Dette er kun en bil til arbeidskjøring, så langtur er ikke aktuelt. Det er en godt synlig lekkasje på gulvet i garasjen, og er på høyre side ca 20cm innenfor framhjul. Lekkasjen kommer nok egentlig fra et annet sted. Kan jo saktens drive å etterfylle olje, men det blir trasig i lengden.(og mye søl) Håpet på å kunne ha bilen til neste PKK (2008). Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Meiner det var når ein har brukt mineralolje så skal ein ikkje skifte til helsyntetisk pga avleiringer løysner stemmer det? Lenke til kommentar
leif666 Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Har hørt snakk om det for lenge siden, men det kommer somregel av at de ikke har tappet av den gamle oljen skikkelig (+oljefiler) Da er det meget stor sansynlighet for at oljen vil lærve/slå/klumpe seg. Dette kan raskt feiltolkes som avleiringer. Problem med avleiringer kan komme hvis en skifter fra mineral til syntetisk olje. Lenke til kommentar
boff Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Ok, valgte tumbleweed sin løsning; ny oljetrykkbryter til kr.85 Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hvilket oljemerke har 1ow-40 Helsyntetisk Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hvilket oljemerke har 1ow-40 Helsyntetisk 5663846[/snapback] Biltema.....Men kan olje derfra kalles olje i det heletatt? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 De fleste oljeselskaper lager forskjellig olje, men de bruker samme viskositet... Samme produkt (sier ikke noe om kvalitet/kvantitet) fra forskjellige merker Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Biltema.....Men kan olje derfra kalles olje i det heletatt? 5671752[/snapback] Kan kalles olje i like stor/liten grad som shell/statoil/esso kaller oljen sin for olje. Det er en kjennsgjerning at oljen på biltema kommer fra et større og godt etablert konsern. Det samme gjelder forresten noen av bilhøyttalerne også Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Mener oljene fra Biltema nå er ålreite, har hatt litt ymse erfaringer med dem tidligere. Kjører selv nå på helsyntetisk Biltema-olje på min V8 7.3 diesel, og skal ta en analyse av den utpå forsommeren så får vi se hva resultatet blir, har sammenligningsgrunnlag fra tidligere analyser. (Resultatet legges ut på nettsidene mine når det er klart for de som er interesserte.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå