Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Uansett hvordan du vrir å vender på det Joachim, så trenger arbeidsmarkede et nytt miljø. Ti millioner arbeidsdager går tapt i Norge hvert år på grunn av sykefravær. Ja, da syntes jeg det er på på tide å prøve noe nytt.

5643579[/snapback]

 

Takk Haddis, du er jammen ikke dum!

 

Til deg lengre oppe!

 

JA! Det er statens problem at folk blir overvektige! Det koster penger når de blir så feite at de må sykemelde seg eller uføretrygde seg. Det koster penger når fedmen deres gjør at de får sykdommet som gjør at de må til legen/på sykehus. Det er allmennkunskap at dersom man er overvektig har man økt sjangse for å få hjerte og karsykdommer, blodpropp osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dog kanskje bedre områder å bruke oljepenger på enn bensin og alkohol.  Ikkje at eg har noke imot bruk av oljepenger.

Alkohol har jeg ikke sagt et kløyva ord om, men joda, ser heller at vi får et dugandes helsevesen, bedre skoler og en respektabel eldreomsorg, enn at bensinen blir billigere.

 

..men det beste hadde jo vært om vi ble bedre på alle områder :fun:

Lenke til kommentar
Uansett hvordan du vrir å vender på det Joachim, så trenger arbeidsmarkede et nytt miljø. Ti millioner arbeidsdager går tapt i Norge hvert år på grunn av sykefravær. Ja, da syntes jeg det er på på tide å prøve noe nytt.

5643579[/snapback]

Hvor mange arbeidsdager går tapt om hver eneste ansatt jobber halvannen time mindre om dagen? Rimelig mange. Om vi tar utgangspunkt i at to millioner nordmenn jobber(jeg håper virkelig det er såpass mange som arbeider), snakker vi om et tap på 3 millioner arbeidstimer per dag. Omregnet til dager(7,5-times) blir dette 400 000 arbeidsdager tapt per dag med "ny ordning". Hvor fort vi når ti millioner arbeidsdager, som er det vi har av sykefravær? Ti millioner delt på 400 000 = 25. Rundt regnet en måned. Og hvem tar for gitt at sykefraværet blir lik null pga seks-timers-dag?

 

Ser du regnestykket, eller blir det for avansert? Du ser at vi snakker langt mer enn ti millioner arbeidsdager?

Lenke til kommentar
JA! Det er statens problem at folk blir overvektige! Det koster penger når de blir så feite at de må sykemelde seg eller uføretrygde seg. Det koster penger når fedmen deres gjør at de får sykdommet som gjør at de må til legen/på sykehus. Det er allmennkunskap at dersom man er overvektig har man økt sjangse for å få hjerte og karsykdommer, blodpropp osv.

5643605[/snapback]

Hadde det vært opp til meg hadde vi fjernet velferdsstaten. Ansvar og frihet. Blir så fet at du ikke kan fungere, er det deg og ikke staten det skal gå utover. Legen kan du værsågod betale selv. Du visste hva du gikk til.

Lenke til kommentar
JA! Det er statens problem at folk blir overvektige! Det koster penger når de blir så feite at de må sykemelde seg eller uføretrygde seg. Det koster penger når fedmen deres gjør at de får sykdommet som gjør at de må til legen/på sykehus. Det er allmennkunskap at dersom man er overvektig har man økt sjangse for å få hjerte og karsykdommer, blodpropp osv.

5643605[/snapback]

Hadde det vært opp til meg hadde vi fjernet velferdsstaten. Ansvar og frihet. Blir så fet at du ikke kan fungere, er det deg og ikke staten det skal gå utover. Legen kan du værsågod betale selv. Du visste hva du gikk til.

5643631[/snapback]

 

Men slik er det ikke i Norge. Og da er det fremdeles Statens problem. Det kan du ikke vri deg unna uansett hvordan du formulerer deg.

 

Staten taper på de arbeidstimene som går tapt pga sykefravær

Staten vinner på at flest mulig av Norges befolkning er i arbeid

 

Hvor vanskelig kan det være å forstå?

Lenke til kommentar
Det er dog kanskje bedre områder å bruke oljepenger på enn bensin og alkohol.  Ikkje at eg har noke imot bruk av oljepenger.

Alkohol har jeg ikke sagt et kløyva ord om, men joda, ser heller at vi får et dugandes helsevesen, bedre skoler og en respektabel eldreomsorg, enn at bensinen blir billigere.

 

..men det beste hadde jo vært om vi ble bedre på alle områder :fun:

5643609[/snapback]

 

 

Kutt i alkohol avgift er i Frps program, så dersom ein stemmer på Frp, så tar ein ansvar for dette. No referer eg tilbake til Hyrlen som sa:

 

Å jeg gidder ikke nevne bensinprisene en gang. Nei heia FRP ved neste valg, SV og AP vil tydeligvis ha oss til å bruke hest og kjerre igjen.

 

 

Ellers så er eg usikker på om miljøavgifta bør fjernes, siden den er....ja, til det beste for miljøet.

 

..men det beste hadde jo vært om vi ble bedre på alle områder :fun:

:yes:

Lenke til kommentar
JA! Det er statens problem at folk blir overvektige! Det koster penger når de blir så feite at de må sykemelde seg eller uføretrygde seg. Det koster penger når fedmen deres gjør at de får sykdommet som gjør at de må til legen/på sykehus. Det er allmennkunskap at dersom man er overvektig har man økt sjangse for å få hjerte og karsykdommer, blodpropp osv.

5643605[/snapback]

Hadde det vært opp til meg hadde vi fjernet velferdsstaten. Ansvar og frihet. Blir så fet at du ikke kan fungere, er det deg og ikke staten det skal gå utover. Legen kan du værsågod betale selv. Du visste hva du gikk til.

5643631[/snapback]

 

Du er sikkert for legalisering av Narkotika - så alle som vil kan være narkomane uten å gjøre noe straffbart

 

Eller fjerne avgiftene på alkohol og tobakk slik at enda flere kunne bli alkiser eller dø av lungekreft

 

Eller fjerning av alt som er til for å skåne miljøet, slik at vi kunne fått fart på den globale opphetingen

 

Yey, Joachim for world president!

Lenke til kommentar
Kutt i alkohol avgift er i Frps program, så dersom ein stemmer på Frp, så tar ein ansvar for dette. No referer eg tilbake til Hyrlen som sa:(...)

Ah, daså.

 

Ellers så er eg usikker på om miljøavgifta bør fjernes, siden den er....ja, til det beste for miljøet.
Er det miljøavgiften de kaller den? Nuvel, da foreslår jeg at vi lager en Politikeravgift som politikerne må betale fra egen lomme så lenge de fører molbo-politikk som på andre måter skader miljøet langt værre enn det bensinen gjør. Rett skal være rett.

 

For øvrig må jeg få presisere at jeg er imot 100% fjerning av bensinavgiften. Vil bare ha den til et mer fornuftig nivå.

Lenke til kommentar
Hvor mange arbeidsdager går tapt om hver eneste ansatt jobber halvannen time mindre om dagen?

5643622[/snapback]

Antall arbeidsdager er selvsagt irrelevant. Det som er relevant er hvor mye som produseres. Om man ønsker mest mulig velferd defineres ikke det utelukkende ut fra BNP heller, snarere kan ferie og timer fri regnes innenfor samlebolken velferd.

 

Det kan i denne sammenheng nevnes at Norge har høyere effektivitet enn USA, målt i BNP/time arbeid. Grunnen til at USA har høyere BNP/capita er at man jobber mer. Så kan en diskutere hvilken verdi en skal tilskrive slik som 5 uker ferie etc på en eventuelt velferdsskala.

Lenke til kommentar
Du er sikkert for legalisering av Narkotika - så alle som vil kan være narkomane uten å gjøre noe straffbart

 

Eller fjerne avgiftene på alkohol og tobakk slik at enda flere kunne bli alkiser eller dø av lungekreft

 

Eller fjerning av alt som er til for å skåne miljøet, slik at vi kunne fått fart på den globale opphetingen

 

Yey, Joachim for world president!

5643678[/snapback]

 

Som Vegard Martinsen skrev på DLF.no sitt forum

 

"vi er for legalisering av narkotika, men vi bruker ikke narkotika."

Vidre kan vi føre dette;

Selv om du er for fjerning av alkohol og tobakksavgifter, betyr ikke det at du vi drikke/røyke/snuse mer.

 

Virker som din oppfattning av hva ansvar innebærer er at du gjør alt du har lov til. Alt det andre har staten gjort forbudt, og derfor kan du bare gjøre alt du har lov til.

Lenke til kommentar
Kutt i alkohol avgift er i Frps program, så dersom ein stemmer på Frp, så tar ein ansvar for dette. No referer eg tilbake til Hyrlen som sa:(...)

Ah, daså.

 

Ellers så er eg usikker på om miljøavgifta bør fjernes, siden den er....ja, til det beste for miljøet.
Er det miljøavgiften de kaller den? Nuvel, da foreslår jeg at vi lager en Politikeravgift som politikerne må betale fra egen lomme så lenge de fører molbo-politikk som på andre måter skader miljøet langt værre enn det bensinen gjør. Rett skal være rett.

5643680[/snapback]

 

Miljøavgifta på bensinen er ein god begynnelse uansett..

 

For øvrig må jeg få presisere at jeg er imot 100% fjerning av bensinavgiften. Vil bare ha den til et mer fornuftig nivå.

 

Då mister den vel sin effekt, som er å minke innkjøp av bensin, dersom eg ikkje tar feil. Trur ikkje pengane er øyremerkte, eller at eit tilsvarande beløp blir brukt til beste for miljøet.

Lenke til kommentar
JA! Det er statens problem at folk blir overvektige! Det koster penger når de blir så feite at de må sykemelde seg eller uføretrygde seg. Det koster penger når fedmen deres gjør at de får sykdommet som gjør at de må til legen/på sykehus. Det er allmennkunskap at dersom man er overvektig har man økt sjangse for å få hjerte og karsykdommer, blodpropp osv.

5643605[/snapback]

Hadde det vært opp til meg hadde vi fjernet velferdsstaten. Ansvar og frihet. Blir så fet at du ikke kan fungere, er det deg og ikke staten det skal gå utover. Legen kan du værsågod betale selv. Du visste hva du gikk til.

5643631[/snapback]

 

Du er sikkert for legalisering av Narkotika - så alle som vil kan være narkomane uten å gjøre noe straffbart

 

Eller fjerne avgiftene på alkohol og tobakk slik at enda flere kunne bli alkiser eller dø av lungekreft

 

Eller fjerning av alt som er til for å skåne miljøet, slik at vi kunne fått fart på den globale opphetingen

 

Yey, Joachim for world president!

5643678[/snapback]

I utgangspunktet ja.

Lenke til kommentar
JA! Det er statens problem at folk blir overvektige! Det koster penger når de blir så feite at de må sykemelde seg eller uføretrygde seg. Det koster penger når fedmen deres gjør at de får sykdommet som gjør at de må til legen/på sykehus. Det er allmennkunskap at dersom man er overvektig har man økt sjangse for å få hjerte og karsykdommer, blodpropp osv.

5643605[/snapback]

Hadde det vært opp til meg hadde vi fjernet velferdsstaten. Ansvar og frihet. Blir så fet at du ikke kan fungere, er det deg og ikke staten det skal gå utover. Legen kan du værsågod betale selv. Du visste hva du gikk til.

5643631[/snapback]

 

Du er sikkert for legalisering av Narkotika - så alle som vil kan være narkomane uten å gjøre noe straffbart

 

Eller fjerne avgiftene på alkohol og tobakk slik at enda flere kunne bli alkiser eller dø av lungekreft

 

Eller fjerning av alt som er til for å skåne miljøet, slik at vi kunne fått fart på den globale opphetingen

 

Yey, Joachim for world president!

5643678[/snapback]

I utgangspunktet ja.

5643742[/snapback]

 

Takk, da fikk jeg det bekreftet.

 

Der er vi to veldig forskjellige.

 

Jeg har null problem med å la være å ta narkotika, enten det er lovlig eller ulovelig. Jeg røyker ikke, men det er ikke fordi det er så dyrt å røyke. Jeg drikker alkohol maks en gang i måneden, men ikke fordi det er dyrt å røyke

 

Jeg kan bestemme over meg selv, og trenger ikke noen til å velge for meg.

Jeg holder meg fint unna for mye søtt selv om det ikke er dyrt, og spiser lett sunne matvarer selv om de ikke er så billige som de kunne vært.

 

Men har det slått det, at det finnes folk som ikke er så sterke?

 

Det hadde ikke vært mye igjen av velferdsstaten dersom all skatten vi betalte inn skulle gå med på å gi penger til de som har havnet på kjøret pga alkohol og narkotika.

 

Du er vel ikke så dum at du tror at de som har havna på kjøret gjorde det av egen fri vilje. Sånn.. nei vet du hva, i dag fikk jeg lyst å bli narkoman?

Lenke til kommentar
Best places to live:

Rank Country

1 Norway  <---Dette er oss. STFU.

2 Sweden

3 Canada

4 Belgium

5 Australia

5639798[/snapback]

Hadde Svenskeland hatt olje, hadde de vært så langt på toppen som det går ann.

Men Norge sparer nå oljepengene til den dagen der alt går tomt for så å bruke opp oljefondet på 3 dager... Toppers.

 

Jeg liker å bo i Norge, men alt kunne ha blitt SÅÅÅÅ utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar
Då mister den vel sin effekt, som er å minke innkjøp av bensin, dersom eg ikkje tar feil. Trur ikkje pengane er øyremerkte, eller at eit tilsvarande beløp blir brukt til beste for miljøet.

Dersom de vil det beste for miljøet begynner de i HELT feil ende. Folk er avhengig av biler, det er bare å innse først som sist. Hvis de vil at folk skal kjøre mindre bil kan de få ut fingern og forbedre kollektivtrafikken. Den er i elendig forfatning, både med tanke på pris, tidsforbruk og komfort.

 

Og hvis de vil at folk skal kjøpe mindre bensin må de se å gjøre det økonomisk mulig for den jevne nordmann å kvitte seg med den 20 år gamle traktorn som bruker 2 liter på milen, og heller kjøpe en ny bil som ikke bare bruker mindre bensin, men også slipper ut mindre CO2 per liter.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Men nøyaktig hvorfor er det mitt problem at de narkomane doper seg? Det er deres, ene og alene, problem. Ikke mitt. Vennligst forklar meg når og hvordan det går over til å bli mitt problem.

5643822[/snapback]

 

Betaler du skatt?

 

Tenk.

5643834[/snapback]

Hvorfor skal skatten min gå til sånne jævler? De må gjerne leve sitt liv så lenge de ikke "plager andre, og er greie og snille"? Hvorfor må staten hjelpe dem? De greier seg selv, jeg greier meg selv. Problem solved!

Lenke til kommentar
Men nøyaktig hvorfor er det mitt problem at de narkomane doper seg? Det er deres, ene og alene, problem. Ikke mitt. Vennligst forklar meg når og hvordan det går over til å bli mitt problem.

Er du sikker på at du ikke er litt skapsatanist? Dette er jo som snytt ut av satanismens "10 bud" :)

 

 

Keep up the good work ;)

Lenke til kommentar
Då mister den vel sin effekt, som er å minke innkjøp av bensin, dersom eg ikkje tar feil. Trur ikkje pengane er øyremerkte, eller at eit tilsvarande beløp blir brukt til beste for miljøet.

Dersom de vil det beste for miljøet begynner de i HELT feil ende. Folk er avhengig av biler, det er bare å innse først som sist. Hvis de vil at folk skal kjøre mindre bil kan de få ut fingern og forbedre kollektivtrafikken. Den er i elendig forfatning, både med tanke på pris, tidsforbruk og komfort.

 

Og hvis de vil at folk skal kjøpe mindre bensin må de se å gjøre det økonomisk mulig for den jevne nordmann å kvitte seg med den 20 år gamle traktorn som bruker 2 liter på milen, og heller kjøpe en ny bil som ikke bare bruker mindre bensin, men også slipper ut mindre CO2 per liter.

5643828[/snapback]

 

Jepp. Ein får vel berre sette seg ned og vente, eller bli politiker sjølv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...