Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pengene Frp vil trenge for å sette ned bensin prisen må jo komme fra ein plass. Den plassen vil være miljøavgifta på bensin. Dette vil koste staten ein god del, så det må vel kuttast både her og der i budsjettet.

Å sette ned bensinavgiften er da ikke en KOSTNAD for staten! Og det virker faktisk som om FrP er eneste parti som har innsett dette. Norge AS går med et ugudelig antall milliarder i overskudd hvert år - å ta litt av dette overskuddet og gi det tilbake til Folket vil - tro det eller ei - ikke føre til død, fordervelse og 3. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Pengene Frp vil trenge for å sette ned bensin prisen må jo komme fra ein plass. Den plassen vil være miljøavgifta på bensin. Dette vil koste staten ein god del, så det må vel kuttast både her og der i budsjettet.

Å sette ned bensinavgiften er da ikke en KOSTNAD for staten! Og det virker faktisk som om FrP er eneste parti som har innsett dette. Norge AS går med et ugudelig antall milliarder i overskudd hvert år - å ta litt av dette overskuddet og gi det tilbake til Folket vil - tro det eller ei - ikke føre til død, fordervelse og 3. verdenskrig.

5643346[/snapback]

Kall det hva du vil. Å minske inntekter er på sett og vis en utgift det også...

Lenke til kommentar
For all del, jeg er klar over at FORSLAGET går ut på lik lønn. Men det nytter ikke, de små bedriftene som utgjør store deler av arbeidsgiverne her i landet, vil ikke nødvendigvis takle det. Kortere arbeidstid medfører også mindre produksjon! Og mindre produksjon er lik mindre omsetning. Store selskaper vil naturligvis ha lettere for å klare dette.

 

Det den jevne arbeider ikke ser ut til å forstå er at bedriften hans ikke flyter over av penger.

5643298[/snapback]

 

Har det slått deg at ett menneske faktisk er mer produktiv dersom det jobber i 6 effektive timer, enn om det er på jobb i 8 LANGE timer?

 

Jeg arbeidet ett sted hvor folk kom sent og gikk tidlig (uten å trekke i lønn) Tok timeslange lunsjer og var syk i hytt og vær (6 dager på jobb, en dag "syk". Det er dyrt det

 

Jeg vet godt at jeg ville vært mer effektiv i 6 timer på jobb, enn det jeg er i mine 8 timer nå. Fy søren så lang tid 8 timer er!!

 

Og små bedrifter har såvidt jeg har forsttt også problemer med sykefravær? Eller tror du det er forbeholdt de store?

 

Du kan godt synes dette er en dårlig idë. Jeg synes det er en god idë. Stortinget er enige i at idëen kan ha noe godt i seg, og har derfor vurdert å starte en prøveordning.

 

Jeg har lest en del om dette, og både arbeidsgivere og arbeidstakere har sagt at de tror det ville vært positivt.

:tease:

Lenke til kommentar
Kortere arbeidstid medfører også mindre produksjon! Og mindre produksjon er lik mindre omsetning.

5643298[/snapback]

 

Men et høyt sykefrarvær medfører også mindre produksjon. Og med høyt sykefravær kommer det også utgifter på å leie inn den tapte arbeidskraften.

 

Så hvorfor ikke satse på at folk er på jobb å gjør den jobben den skal gjøre. På den måten blir økonomien i bedriften mer stabil.

Lenke til kommentar

Så du mener at du kommer til å ta færre kaffe/røyke-pauser om du jobber sekstimer, og ikke 7,5? Noe sier meg at du fortsatt trenger morgenkaffe på forværelset, og kanskje en røykepause etter lunch?

 

Joda, du kan nok bli noe mer produktiv. Men ikke nok til at det veier opp mot 1,5 time mindre arbeidstid. I såfall er de norske arbeiderne alt for late den dag i dag, og trenger en kraftig oppstraming.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne jobbe, få penger for det, og gjøre minst mulig.

Skulle ønske jeg kunne gå på skole, uten å måtte bry meg om å lære noe.

Skulle ønske alt var gratis. Skulle ønske bilen min ikke var så dårlig. Skulle ønske...

 

Joda, det er lov til å drømme. Men det veldig få i denne diskusjonen gjør er å tenke lengere enn nesen sin. Forventer du at staten skal gjøre noe, koster det penger for staten, og hvor tror du staten får penger fra? Jo, vi! Vi som bor i dette landet!

Bil er et veldig fint eksempel. Her i trondheim har vi bomringer og piggdekkavgift. Piggdekkavgiften forsvinner ikke før en usannsynelig høyt prosentandel kjører piggfritt. Altså, dette er en måte for staten å ta penger fra oss uten at det hjelper oss forbrukere så veeeldig mye.. Kjører selv piggfritt, men du verden hvor redd jeg er når det er glatt ute når jeg kjører bil. Skal de først forvente at jeg skal kjøre piggfritt er det vel nok å forvente at veien blir skrapet og strødd? En skulle tro så..

 

Har sett enkelte si "hold kjeft og vent til du må på sykehuset". Ja, men jeg har faktisk vært på sykehuset "med meg selv" flere ganger. Det har kun vært, skal vi se, venting, venting, fylle ut skjema, vente, vente, oi der kom legen. Legen og folka som jobber på sykehuset er snille og greie de, men du verden hvor dårlig systemet er. Min mor har blitt innlagt/skrevet ut fra sykehuset 12-13 ganger i løpet av de 5 siste årene. Hver gang hun må bli innlagt, så har hun endt opp med å komme sykere hjem. Hun blir kanskje "frisk" fra det hun opprinnelig kom inn for å bli behandlet for, men helsenorge ville så gjerne at hun skulle ta med seg 3-4 andre sykdommer på tur ut.

 

Anngående 6timersdagen så syns jeg det må være det mest latterlige forslaget noen gang kommet fra venstresidens hold. Spør læreren din om han/hun hadde klart å jobbet 6 timer om dagen og likevel kunne gjort den jobben de gjør i dag. Spør en politimann, spør en lege, spør en forsker. Det er fint at et tilfeldig bilselskap klarer dette, men herregud, her er det snakk om hele Norge!

 

Anngående det om kongefamilien. Hva er alternativet? Jo, en president. Og tror du noen tar på seg jobben som president i Norge ulønnet? Nei, trodde ikke det. Det handler om at noen skal representere landet vårt utad. Virker som om trådstarter ikke har så veldig mye kunnskap om hva kongefamilien gjør. Selv om jeg er enig i at de er et enormt pengesluk. Ikke at jeg tror republikk, med president og hans/hennes familie, blir så veldig mye billigere.

Lenke til kommentar
Kortere arbeidstid medfører også mindre produksjon! Og mindre produksjon er lik mindre omsetning.

5643298[/snapback]

 

Men et høyt sykefrarvær medfører også mindre produksjon. Og med høyt sykefravær kommer det også utgifter på å leie inn den tapte arbeidskraften.

 

Så hvorfor ikke satse på at folk er på jobb å gjør den jobben den skal gjøre. På den måten blir økonomien i bedriften mer stabil.

5643357[/snapback]

Jeg tror faktisk ikke folk bare tar seg fri fra jobben om de er litt slitne. Og du blir like forkjølet, og omtrent like utsatt for influensa enten du jobber seks eller syv og en halv time om dagen. Blir mye dobbelposter på meg nå. Isj.

 

EDIT: Piggdekkavgift: I Oslo nådde de den fastsatte andelen, avgiften ble fjernet, og folk kjørte pigg igjen. Nå har vi igjen avgift...

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Pengene Frp vil trenge for å sette ned bensin prisen må jo komme fra ein plass. Den plassen vil være miljøavgifta på bensin. Dette vil koste staten ein god del, så det må vel kuttast både her og der i budsjettet.

Å sette ned bensinavgiften er da ikke en KOSTNAD for staten! Og det virker faktisk som om FrP er eneste parti som har innsett dette. Norge AS går med et ugudelig antall milliarder i overskudd hvert år - å ta litt av dette overskuddet og gi det tilbake til Folket vil - tro det eller ei - ikke føre til død, fordervelse og 3. verdenskrig.

5643346[/snapback]

Kall det hva du vil. Å minske inntekter er på sett og vis en utgift det også...

5643354[/snapback]

 

Touchè.

Lenke til kommentar
Så du mener at du kommer til å ta færre kaffe/røyke-pauser om du jobber sekstimer, og ikke 7,5? Noe sier meg at du fortsatt trenger morgenkaffe på forværelset, og kanskje en røykepause etter lunch?

 

Joda, du kan nok bli noe mer produktiv. Men ikke nok til at det veier opp mot 1,5 time mindre arbeidstid. I såfall er de norske arbeiderne alt for late den dag i dag, og trenger en kraftig oppstraming.

5643371[/snapback]

 

Yess Joachim, der kom sykefraværet inn da vet du ;)

 

:whistle:

 

Og ja, tror det finnes mange late norske arbeidere rundtomkring ;) Og det finnes enda flere som er sykemeldt eller rett og slett ikke orker å dra på jobb pga lang og slitsom arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Kortere arbeidstid medfører også mindre produksjon! Og mindre produksjon er lik mindre omsetning.

5643298[/snapback]

 

Men et høyt sykefrarvær medfører også mindre produksjon. Og med høyt sykefravær kommer det også utgifter på å leie inn den tapte arbeidskraften.

 

Så hvorfor ikke satse på at folk er på jobb å gjør den jobben den skal gjøre. På den måten blir økonomien i bedriften mer stabil.

5643357[/snapback]

1: Jeg tror faktisk ikke folk bare tar seg fri fra jobben om de er litt slitne.

 

2:Og du blir like forkjølet, og omtrent like utsatt for influensa enten du jobber seks eller syv og en halv time om dagen. Blir mye dobbelposter på meg nå. Isj.

 

 

5643376[/snapback]

 

1: Nettopp derfor folk tar seg sykemeldinger. Fordi de er overarbeidet å utbrent.

 

2: Syk blir en om en jobber eller ikke. Men her er det snakk om det psykiske å slitene kropper. Ikke basiller.

Endret av haddis
Lenke til kommentar
Kortere arbeidstid medfører også mindre produksjon! Og mindre produksjon er lik mindre omsetning.

5643298[/snapback]

 

Men et høyt sykefrarvær medfører også mindre produksjon. Og med høyt sykefravær kommer det også utgifter på å leie inn den tapte arbeidskraften.

 

Så hvorfor ikke satse på at folk er på jobb å gjør den jobben den skal gjøre. På den måten blir økonomien i bedriften mer stabil.

5643357[/snapback]

Jeg tror faktisk ikke folk bare tar seg fri fra jobben om de er litt slitne. Og du blir like forkjølet, og omtrent like utsatt for influensa enten du jobber seks eller syv og en halv time om dagen. Blir mye dobbelposter på meg nå. Isj.

 

EDIT: Piggdekkavgift: I Oslo nådde de den fastsatte andelen, avgiften ble fjernet, og folk kjørte pigg igjen. Nå har vi igjen avgift...

5643376[/snapback]

 

Da har du enda mye å lære :yes: Kjenner MANGE som tar seg en "sykedag" selv om de ikke er syk i det heletatt.

 

Og viste du at folk blir syke av overbelastning? Eller har du skylapper på for alt som ikke angår deg selv? Ikke alle har en kjemperolig jobb der de såvidt må løfte en finger (slik som meg) Og jeg kan skrive under på at det er en belastning å sitte på jobb i 8 timer når det er for rolig også.

 

Spør en hjemmehjelp om ikke hu hadde satt pris på 6'timersdagen. Ikke nødvendigvis ei nyutdanna hjemmehjelp, men ei som har jobba i noen år slik at hu er skikkelig god og støl i ryggen etter å løfte gamlinger i 7,5 timer om dagen

Lenke til kommentar
Og viste du at folk blir syke av overbelastning? Eller har du skylapper på for alt som ikke angår deg selv?  Ikke alle har en kjemperolig jobb der de såvidt må løfte en finger (slik som meg) Og jeg kan skrive under på at det er en belastning å sitte på jobb i 8 timer når det er for rolig også.

 

Spør en hjemmehjelp om ikke hu hadde satt pris på 6'timersdagen. Ikke nødvendigvis ei nyutdanna hjemmehjelp, men ei som har jobba i noen år slik at hu er skikkelig god og støl i ryggen etter å løfte gamlinger i 7,5 timer om dagen

5643420[/snapback]

 

Og alle annleggsarbeidere skal kun jobbe 6 timer? Ja, for det går vel så bra ;) Igjen, spør en lærer, ville han/hun kunne gjort det de gjør i sine 7,5 timer på jobb, samt de pålagte "lesetimene" på bare 6 timer?

 

Bare fordi noe er slitsomt eller usunt eller farlig, betyr ikke det at staten gå ut i fra at alle individene i samfunnet er dumme og ikke klarer å tenke selvstendig og derfor forby det for alle. Det er bare for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...