Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Btw, hvorfor i huleste er ikke denne i Politikk/religion?

5642959[/snapback]

Fordi godeste Haddis forsøker å være folkelig....

 

 

Det er vel tross alt tryggere å kjøre bil enn moped/scooter? I flere amerikanske stater hvor du får lappen for bil ved seksten, får du først for moped/scooter etc ved fylte atten. Dette er begrunnet utfra større risiko.

Lenke til kommentar
Tror du altså at noe som fungerer i en bilforetning(?(forstod ikke helt artikkelen)) også kan fungere for f.eks. rørleggere? Jeg ser for meg den dagen min pappa, advokat, liksom skal jobbe seks timer. Det ville neppe fungert for pappa med eget firma. Og det er mange andre det heller ikke ville fungert for. I bedrifter som allerede er økonomisk presset - joda, kanskje arbeidsmiljøet blir bedre - men den allerede økonomisk pressete bedriften går nedenom og hjem.

 

Vet du hvordan arbeiderne i USA har det? Jeg bare spør deg, siden du tydeligvis ikke er fornøyd med dette landet. Hva sier du til to ukers ferie(du har vel fem her i Norge?) og åtte-timers arbeidsdag/skift? Til gjengjeld har du lovfestet minstelønn, noe vi ikke har her til lands. Men den hjelper deg antagelig ikke.

5642981[/snapback]

 

Her er det snakk om gevinster iform av minder sykemeldinger, arbeidseffektivisering og trivsel... Trives man på jobb, gjør man en god jobb. Det kan jeg personlig stå for ettersom jeg jobbet hardt for god trivsel da jeg jobbet som kjøkkensjef. Vi gikk fra underskudd på flere hundretusen til et brukbart pluss resultat i løpet av få uker.

Endret av haddis
Lenke til kommentar
Til alle dere som mener at gamle, dårlige biler er det som dreper folk på veien: Biler dreper ikke mennesker. Mennesker dreper mennesker.

5642808[/snapback]

Vel. Uansett hva du sier kan man ikke komme bort ifra det faktum at nyere biler er sikrere enn de som ble laget for 20år siden. At folk kjører som idioter vil alltid skje.

 

Poenget er at hvis man kjøper seg en nyere bil en 12år som veier over 1200kg i Norge må man ut med 6000 bare for omregistreringen. Hva betaler jeg egentlig for? Jo de skifter navnet på vognkortet! For 6000! Så kommer den latterlige årsavgiften i tillegg, jeg sier latterlig siden jeg ikke ser noen frukter av de pengene. Er jo som å kjøre i Kabul til tider, veistandarden er jo helt på trynet!

 

Å jeg gidder ikke nevne bensinprisene en gang. Nei heia FRP ved neste valg, SV og AP vil tydeligvis ha oss til å bruke hest og kjerre igjen.

 

Nå skal ikke dere komme med, "ja hvis du ikke liker det så kan du jo flytte". Jævla sosialist pakk, dere kan flytte så kan jeg ha det fint! :p

 

Edit: slutt og flytt tråder når jeg skriver i dem :hrm:

Lenke til kommentar
Det er vel tross alt tryggere å kjøre bil enn moped/scooter? I flere amerikanske stater hvor du får lappen for bil ved seksten, får du først for moped/scooter etc ved fylte atten. Dette er begrunnet utfra større risiko.

Tryggere for hvem? Jeg foretrekker at kvisete tenåringer kjører rundt og dreper seg selv med mopeden, fremfor at de kjører rundt og dreper andre med en 4 tonns SUV.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg 6-timers dag, men som nevnt over vil dette antakelig knekke mye av næringslivet. For ikke å snakke om hva det vil koste oss alle hvis det offentlige innfører det. Det er i tillegg mangel på arbeidskraft her i landet og hvordan skulle vi dekke inn behovet for folk? Arbeidsmengden vil være den samme. Noe tas inn (kortsiktig?) på lavere sykefravær, men langt fra nok til å kompensere det hele.

Lenke til kommentar
Joda, trivsel er nok viktig, men sekstimersdagen er jeg redd vil ta knekken på mange mindre bedrifter som allerede har det stramt. Joda, kanskje arbeiderne blir mer fornøyde. Men det er inntil de blir innkalt til møte, og blir permitert.

5643060[/snapback]

 

 

Hvofor sier du hele tiden at bedriften går konk? testene som er gjort i sverige er ingen store bedrifter, men småbedrifter med stramt budsjett. Her har det kun vært suksess!

Lenke til kommentar
Å jeg gidder ikke nevne bensinprisene en gang. Nei heia FRP ved neste valg, SV og AP vil tydeligvis ha oss til å bruke hest og kjerre igjen.

Lurer på kor pengane til Frp kommer fra. :innocent:

Insinuerer du at FrP finansieres av bensinavgiften? Eller..? Har venskeligheter med å se logikken her :dontgetit:

Lenke til kommentar
Joda, trivsel er nok viktig, men sekstimersdagen er jeg redd vil ta knekken på mange mindre bedrifter som allerede har det stramt. Joda, kanskje arbeiderne blir mer fornøyde. Men det er inntil de blir innkalt til møte, og blir permitert.

5643060[/snapback]

 

 

Hvofor sier du hele tiden at bedriften går konk? testene som er gjort i sverige er ingen store bedrifter, men småbedrifter med stramt budsjett. Her har det kun vært suksess!

5643151[/snapback]

Når ble Toyota med hundre ansatte en småbedrift? Jeg tenker mer på de små fabrikkene rundt omkring i landet vårt med f.eks. tyve ansatt. Et gjennomsnittlig norsk aksjeselskap omsetter for rundt 30 millioner, og gjennomsnittlig syv ansatte. Det er slike bedrifter jeg lurer på hvordan vil takle halvannen time mindre arbeidstid.

Lenke til kommentar
Poenget er at hvis man kjøper seg en nyere bil en 12år som veier over 1200kg i Norge må man ut med 6000 bare for omregistreringen. Hva betaler jeg egentlig for? Jo de skifter navnet på vognkortet! For 6000! 

5643095[/snapback]

Og av en eller annen merkelig grunn koster det mere å skifte navn i vognkortet på en nyere bil enn en gammel. For ikke å snakke om hvis du er lastebileier og kjøper ett brukt vogntog. Da snakker vi beløp i 40-50000 kroners klassen eller mer.

I sverige koster det samme noen hundrelapper.

 

Og kjøp av hus eller leilighet. Staten skal ha 2,6% av kjøpesummen i "dokumentavgift". Og det for å stemple noen papirer og taste inn at du nå eier huset.

 

Så er det bompengene. Snakk om å betale for en tjeneste du ikke får. Norge må være det eneste land i verden hvor man først setter opp bommer for at du skal fortsette å kjøre på den samme gamle veien. Andre steder bygger de ny vei først, og så betaler du bompenger. Hvis de i det hele tatt har bompenger.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Å jeg gidder ikke nevne bensinprisene en gang. Nei heia FRP ved neste valg, SV og AP vil tydeligvis ha oss til å bruke hest og kjerre igjen.

Lurer på kor pengane til Frp kommer fra. :innocent:

Insinuerer du at FrP finansieres av bensinavgiften? Eller..? Har venskeligheter med å se logikken her :dontgetit:

5643197[/snapback]

 

Pengene Frp vil trenge for å sette ned bensin prisen må jo komme fra ein plass. Den plassen vil være miljøavgifta på bensin. Dette vil koste staten ein god del, så det må vel kuttast både her og der i budsjettet.

Lenke til kommentar
Linn Christin: Du hadde ikke hatt noe i mot 6-timersdagen. Noe sier meg at du ville hatt mer i mot 20 % nedgang i lønnen. Du forstår vel det at om du jobber mindre, vil du også få mindre betalt?

5642717[/snapback]

 

Sorry, trodde folk flest viste om at i følge forslaget skal man få like mye betalt for 6 timersdag som man får for å jobbe 7,5 timersdag i dag ;) Om man tenker litt på saken tviler jeg på at noen vil tape noe særlig på dette på sikt. Selv bedriften jeg jobber i, som er veldig aktive på HMS har ett sykefravær på oppimot 4% eller noe. Og det er LITE i forhold til andre bedrifter, som gjerne har oppimot 10% sykefravær. Det betyr at for hver 9'ende person som er på arbeid, er det en som er syk! Eller at alle er borte fra jobb hver 10'ende dag. Det er iallefall ikke økonomisk. Da betaler bedriften for den som er syk, pluss at de gjerne må leie inn vikar for å ta jobben til den som ikke er borte.

 

Og folk flest vet at mange av de som er borte fra jobb ikke er så syke at de hadde klart å dra på jobb om de hadde orka? Noen har jobber som er veldig fysisk krevende, og de som jobber som hjemmehjelp f.eks er hardt belastet og har høy sykeprosent. Her ville ferre timer på jobb betydd MYE.

 

Og til deg lengre oppe som lurte på om jeg ikke hadde satt pris på å synke 20% i lønn. Jeg kunne faktisk tenkt meg å jobbe 80% stilling uansett om 6'timersdagen blir innført eller ikke, selv om det medfører kun 80% lønn. Har 80% lønn for 100% arbeid den dag i dag :yes: Men hadde ikke hatt noe imot å ha 100% lønn for 80% arbeid heller ;)

Lenke til kommentar
El-asso, diverse avgiftsbelagte turnpikes rundt omkring har samme prinsipp som Oslo-bomringen.

5643258[/snapback]

Vet det. Har betalt bompenger på veier både i New York og Orlando. For ikke å snakke om i Frankrike. Men forskjellen er at her i landet betaler du for en vei som først kommer etter at du er dau. :p

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

For all del, jeg er klar over at FORSLAGET går ut på lik lønn. Men det nytter ikke, de små bedriftene som utgjør store deler av arbeidsgiverne her i landet, vil ikke nødvendigvis takle det. Kortere arbeidstid medfører også mindre produksjon! Og mindre produksjon er lik mindre omsetning. Store selskaper vil naturligvis ha lettere for å klare dette.

 

Det den jevne arbeider ikke ser ut til å forstå er at bedriften hans ikke flyter over av penger.

Lenke til kommentar
El-asso, diverse avgiftsbelagte turnpikes rundt omkring har samme prinsipp som Oslo-bomringen.

5643258[/snapback]

Vet det. Har betalt bompenger på veier både i New York og Orlando. For ikke å snakke om i Frankrike. Men forskjellen er at her i landet betaler du for en vei som først kommer etter at du er dau. :p

5643290[/snapback]

Vet du hva bompengene du betaler på turnpike'en i Florida går til? Det er finansiering av vedlikehold ol på veien som allerede er der. Det jeg ville frem til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...