theDurkan Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Og oljefondet... La oss nå si at vi bruker storeparten av oljefondet til utbedring av helsevesenet osv osv. Vet dere hva inflasjon er? Ved økt bruk at OF kommer prisindeksen til å stige, og dermed trenger folk mer penger (Krav om mer lønn) og så er vi tilbake til det samme igjen. Jeg mener vi har det på et veldig bra nivå nå, og bør holde oss der. Vi har lav rente, og sterk kronekurs. Dette gir anledning til å bygge hus som gir tak over hodet, og arbeidsplasser. Er ikke det det vi vil ha? 5642106[/snapback] Så du vil heller spare, istedenfor å forbedre situasjonen vi er i? Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Når det gjelder sykehusene i dette landet, er de kanskje ikke topp. Men hva forventer man av et gratistilbud? Jo, sykehusene i USA er blandt verdens beste. Men de har en del større driftsutgifter enn oss. Man får det man betaler for! 5642291[/snapback] Jeg er jo egentlig enig i det. Men Norge kan få det bedre. Ikke spør meg hvordan, men jeg vet det er mulig. Dessuten så er ikkje det bare å spytte inn penger. Det må administreres på en fornuftig måte, og det er der jeg tror utfordringen ligger. Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Så du vil heller spare, istedenfor å forbedre situasjonen vi er i? 5642330[/snapback] Som jeg sa tidligere, alt blir ikkje perfekt selv om vi spytter inn penger fra oljefondet. Det må jo administreres! Og ja, jeg mener vi bør spare på oljefondet! Lenke til kommentar
Den store P Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Jeg syns Norge er et flott lang å bo i, med storslått natur og ressurser. Selvfølgelig alle kan ikke være perfekte, dette går selvsagt for staten og. De på stortinget kommer ikke alltid med de beste lover og reglere, men de får tross alt landet "til å gå rundt". Skatter er en nødvendighet, selv om 10% mindre skatt ikke hadde skadet noen. Strengere innvandrings politikk hadde heller ikke gjort noe. EDIT: Skriveleif Endret 21. februar 2006 av Slipknot Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Så det du sier er at Oljeselskapene skal sparke alle som arbeider for de og vente til det blir dårlige tider, for så å ansette folk igjen? Det var dagens Og såvidt jeg vet har de allerede begynt å jobbe med Nordnorge. Det festlige nå er at det finnes mye Gass i Nordsjøen også, som vil holde folk i arbeid og skaffe penger til Staten i mange flere år framover. Å vente med å ta ut Olje og gass er en latterlig ide Mye bedre å sette pengene på bok og få renter kanskje? Ikke det at jeg vet så mye om hvordan slikt foregår når det gjelder oljefondet men.. 5641830[/snapback] Far min jobber på platform i nordsjøen, og håper da seff at han ikke mister jobben. Men det finnes enda olje igjen i nordsjøen å pumpe opp. Men hva med alle de jobbene som blir borte når det blir slutt på olja... 5641976[/snapback] Jobber selv i Oljeselskap;) Det er en god stund til det blir slutt på Olja, og i dette øyeblikk jobbes det med omorganisering for å gå over til å hente opp gass. Far din blir nok ikke arbeidsledig med det første Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Jobber selv i Oljeselskap;) Det er en god stund til det blir slutt på Olja, og i dette øyeblikk jobbes det med omorganisering for å gå over til å hente opp gass. Far din blir nok ikke arbeidsledig med det første 5642476[/snapback] Nei får da for guds skyld ikke håpe han får sparken, blir lite penger på meg da glømte å nevne gass da, meinte det å da jeg sa olje. Men en ting jeg syntes staten kunne brukt mere penger på er skolen. vet ikke hvordan det er på u-skolen nå, men da jeg gikk der, ivertfall der jeg gikk var det sparsommelig, brukt opp en blyant, var det såvidt jeg fikk en ny en... Og på skolen nå (VK1 IKT- driftsfag) syntes jeg at vi bruker litt gammel programvare, win 2k, vanlig OS og server. Og jeg skal ut i lære, og vet at jeg kommer til å bruke win 2k3 server og mest sannsynlig win xp. Selv om det ikke er så store forskjeller, så hadde det vert greit med nytt programvare, og siden det kommer nyere versjoner nesten hele tiden, så hadde det vert greit og brukt noe av det nyeste slik at en ikke havnet så langt bak ved et par nyere versjoner. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Det finnes ikke lenger noe oljefond. Vi har derimot et pensjonsfond - og dette skal av en eller annen MERKLIG grunn gå til... pensjoner! EDIT: Du over her: Staten sparte masse penger på at jeg valgte privat skole - og jeg fikk heller ingen blyant. Endret 21. februar 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Den store P Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 EDIT: Du over her: Staten sparte masse penger på at jeg valgte privat skole - og jeg fikk heller ingen blyant. 5642574[/snapback] Nei egentlig ser jeg på at man skal skaffe skole utstyr selv, med tanke på skrive saker o.l, men ikke bøker, det kunne staten spandert Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 At man i Norge må betale i dyre dommer for røyk og alkohol er bare helt toppers spør du meg Og om jeg fikk bestemme skulle det bli lagt på ekstra avgifter for å kjøpe godteri, brus med sukker i og snacks! Ting som vi ikke har godt av trenger ikke å være så billig at alle kidsa blir feite så raskt de begynner å tjene egne penger. Da kunne de heller fjerna litt av avgiftene på sunne varer, som grønnsaker, lightprodukter og alt annet som er sunt. Stemmer forresten for 6'timersdag på jobb. Da blir det arbeid for flere, og de som allerede er i arbeid blir mer effektive mens de er på jobb. Og så minsker tidsklemma betraktelig 5640374[/snapback] Det er det ingen som har gjort. Altså så fort de begynner å tjene penger er de såpass gamle at de burde klare å velge selv, trenger ikke en stat som tørker dem i rævva. Lightprodukter kan kjøre meg i ræva, om du ikke tåler sukkeret så får du klare deg uten. Og mindre lønn? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Linn Christin: Du hadde ikke hatt noe i mot 6-timersdagen. Noe sier meg at du ville hatt mer i mot 20 % nedgang i lønnen. Du forstår vel det at om du jobber mindre, vil du også få mindre betalt? Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Linn Christin: Du hadde ikke hatt noe i mot 6-timersdagen. Noe sier meg at du ville hatt mer i mot 20 % nedgang i lønnen. Du forstår vel det at om du jobber mindre, vil du også få mindre betalt? 5642717[/snapback] Det stemmer overhode ikke. Prinsippet med 6 timers dagen er at man skal jobbe 6 timer men forsatt få betalt for 7.5 Ja, hadde vært koselig det for dem som er ute i nordsjøen 2 av 4 uker i mnd. å bare skulle fått betalt for 2. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det finnes ikke lenger noe oljefond. Vi har derimot et pensjonsfond - og dette skal av en eller annen MERKLIG grunn gå til... pensjoner! EDIT: Du over her: Staten sparte masse penger på at jeg valgte privat skole - og jeg fikk heller ingen blyant. 5642574[/snapback] Det jeg mener med blyanten er at skolen hadde fryktelig dårlig råd. og skolen hadde ivertfall ikke hatt vondt ta å fått litt penger fra staten. Og må du ikke betale selv for å gå på privatskole? og slipper du /foreldrene dine å betale litt skatt da? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Til alle dere som mener at gamle, dårlige biler er det som dreper folk på veien: Biler dreper ikke mennesker. Mennesker dreper mennesker. Her i USA er det latterlig billig med bil og alt sånt. Likevel er det mye mer ulykker her. Folk kan rett og slett ikke kjøre, og i allefall ikke de med fancy, ny bil. De tror at alt går bra, uansett. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Linn Christin: Du hadde ikke hatt noe i mot 6-timersdagen. Noe sier meg at du ville hatt mer i mot 20 % nedgang i lønnen. Du forstår vel det at om du jobber mindre, vil du også få mindre betalt? 5642717[/snapback] Det stemmer overhode ikke. Prinsippet med 6 timers dagen er at man skal jobbe 6 timer men forsatt få betalt for 7.5 Ja, hadde vært koselig det for dem som er ute i nordsjøen 2 av 4 uker i mnd. å bare skulle fått betalt for 2. 5642755[/snapback] Psst, haddis: de som jobber turnus får faktisk bare betalt for den tiden de er på jobb. De får riktignok godt betalt, men de får sjeldent betalt for å være hjemme og drive dank. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Linn Christin: Du hadde ikke hatt noe i mot 6-timersdagen. Noe sier meg at du ville hatt mer i mot 20 % nedgang i lønnen. Du forstår vel det at om du jobber mindre, vil du også få mindre betalt? 5642717[/snapback] Det stemmer overhode ikke. Prinsippet med 6 timers dagen er at man skal jobbe 6 timer men forsatt få betalt for 7.5 Ja, hadde vært koselig det for dem som er ute i nordsjøen 2 av 4 uker i mnd. å bare skulle fått betalt for 2. 5642755[/snapback] Psst, haddis: de som jobber turnus får faktisk bare betalt for den tiden de er på jobb. 5642821[/snapback] Nettopp, derfor det nå prøves ut med 6 timers dag, med samme lønn som vanlig. LINK Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det stemmer overhode ikke. Prinsippet med 6 timers dagen er at man skal jobbe 6 timer men forsatt få betalt for 7.5 Fullstendig klar over det, og så lenge man foreslår det, ja da er det attraktivt. Men hvordan skal det gå med bedriften som må betale like mye for mindre arbeid? I verste fall går den konkurs, og vet du hva som skjer med de stakkars arbeiderne da? Haddis, da mister du jobben! Ja, hadde vært koselig det for dem som er ute i nordsjøen 2 av 4 uker i mnd. å bare skulle fått betalt for 2. Meg bekjent har arbeiderne der spesielle vilkår, så hvorfor du drar frem dette vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Bla bla bla Tre år senere er ledelse, arbeidstakere og kunder samstemte: erfaringene er utelukkende positive. Salg og fortjeneste har økt, ventetiden har gått ned 50 prosent, sykefraværet har gått ned fra 7 prosent til 2,5 prosent, arbeidstakerne trives bedre, og både produktiviteten og effektiviteten har økt. I Sverige har ikke Toyotas seks-timers suksess gått upåaktet hen, og bedriften ble tildelt Arbeidsmiljøprisen i april 2005. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Til alle dere som mener at gamle, dårlige biler er det som dreper folk på veien: Biler dreper ikke mennesker. Mennesker dreper mennesker. Her i USA er det latterlig billig med bil og alt sånt. Likevel er det mye mer ulykker her. Folk kan rett og slett ikke kjøre, og i allefall ikke de med fancy, ny bil. De tror at alt går bra, uansett. Selvsagt er det mennesker som dreper mennesker - ikke spill dum. Men både du og jeg vet at nye biler er sikrere enn 15 år gamle vrak. At det er masse ulykker i USA er ingen overraskelse - de er endel flere mennesker der borte. I tillegg får de lappen når de er 16, og når jeg ser hvordan 16 år gamle mopedister oppfører seg her hjemme er jeg uhyre takknemlig for at vi må være 18 for å kjøre bil. Btw, hvorfor i huleste er ikke denne i Politikk/religion? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Med "flere ulykker" mener jeg flere ulykker pr. innbygger. Jeg mener det - det er MYE ulykker her. Som i hver dag, flere ganger om dagen, uansett hvor man kjører. Og veiene er er FINE. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Tror du altså at noe som fungerer i en bilforetning(?(forstod ikke helt artikkelen)) også kan fungere for f.eks. rørleggere? Jeg ser for meg den dagen min pappa, advokat, liksom skal jobbe seks timer. Det ville neppe fungert for pappa med eget firma. Og det er mange andre det heller ikke ville fungert for. I bedrifter som allerede er økonomisk presset - joda, kanskje arbeidsmiljøet blir bedre - men den allerede økonomisk pressete bedriften går nedenom og hjem. Vet du hvordan arbeiderne i USA har det? Jeg bare spør deg, siden du tydeligvis ikke er fornøyd med dette landet. Hva sier du til to ukers ferie(du har vel fem her i Norge?) og åtte-timers arbeidsdag/skift? Til gjengjeld har du lovfestet minstelønn, noe vi ikke har her til lands. Men den hjelper deg antagelig ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå