Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Ja, så innlegget ditt skyter seg selv i foten skjønner du ikke?

5682806[/snapback]

Hæ? Hvordan det? Forklar?

 

De rike har råd til å betale mer skatt (enn de "ikke-rike"). Finnes ikke noen feil der.

5682810[/snapback]

 

Alle har da råd til å betale mer skatt ;) Poenget er at det ikke er ønskelig fra noen sin side.

5682868[/snapback]

Nå sier jeg heller ikke at vi bør betale mer skatt enn i dag, noen av oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, så innlegget ditt skyter seg selv i foten skjønner du ikke?

5682806[/snapback]

Hæ? Hvordan det? Forklar?

 

De rike har råd til å betale mer skatt (enn de "ikke-rike"). Finnes ikke noen feil der.

5682810[/snapback]

 

Alle har da råd til å betale mer skatt ;) Poenget er at det ikke er ønskelig fra noen sin side.

5682868[/snapback]

Nå sier jeg heller ikke at vi bør betale mer skatt enn i dag, noen av oss.

5682914[/snapback]

 

Nei, men du sier det temmelige opplaget; rike kan betale mer skatt. Alle kan betale mer skatt. Men det er ikke ønskelig fra noen parter.

Lenke til kommentar
Jeg kan forklare for deg.

Rike skal betale mer skatt, jeg og de med lav inntekt skal betale mindre. Jeg trenger pengene mine mer enn en riking.

5683167[/snapback]

På den annen side bruker «rikingen» sine penger på en måte som tjener samfunnet i langt større grad enn din pengebruk, eksempelvis ved investeringen som skaper produkter, arbeidsplasser og økonomisk vekst som igjen øker befolkningens velstand. Rike mennesker har allerede bidratt ekstraordinært mye til samfunnet nettopp fordi de er rike, og at de da i tillegg skal bære store deler av skattebyrden ifølge enkelte, fremstår som meg som en særs urimelig og urettferdig ordning.

 

Det mest rettferdige er at enhver betaler det samme beløpet for samme tjeneste. En tilnærming mot et slikt system i dette henseende, er å senke skattene mest for de som betaler mest fra før. Dersom man skulle gjøre det motsatte, det vil si at man istedenfor senket skattene mest for de som betaler minst fra før, ville man, som jeg skrev ovenfor, i ytterste konsekvens få et system der en liten andel bærer en uforholdsmessig stor andel av skattebyrden.

Lenke til kommentar
Ja, så innlegget ditt skyter seg selv i foten skjønner du ikke?

5682806[/snapback]

Hæ? Hvordan det? Forklar?

 

De rike har råd til å betale mer skatt (enn de "ikke-rike"). Finnes ikke noen feil der.

5682810[/snapback]

Poenget mitt var ikke verre enn at uansett hvor på %-skalaen skatten ligger vil en som tjener mer alltid betale mer skatt :roll: Vet ikke hvordan jeg kan få forklart det enda tydeligere.. En som tjener 1000,- i året med 10% skatt vil betale 100,- i skatt, mens f.eks en rikere som tjener 2000,- med samme skatt vil betale inn 200,-.. Skjønner nå? Derfor skyter eksempelet ditt seg i foten fordi du vil ha rikere til å betale mer, med eneste problem at de allerede gjør det..

Lenke til kommentar
Ja, så innlegget ditt skyter seg selv i foten skjønner du ikke?

5682806[/snapback]

Hæ? Hvordan det? Forklar?

 

De rike har råd til å betale mer skatt (enn de "ikke-rike"). Finnes ikke noen feil der.

5682810[/snapback]

Poenget mitt var ikke verre enn at uansett hvor på %-skalaen skatten ligger vil en som tjener mer alltid betale mer skatt :roll: Vet ikke hvordan jeg kan få forklart det enda tydeligere.. En som tjener 1000,- i året med 10% skatt vil betale 100,- i skatt, mens f.eks en rikere som tjener 2000,- med samme skatt vil betale inn 200,-.. Skjønner nå? Derfor skyter eksempelet ditt seg i foten fordi du vil ha rikere til å betale mer, med eneste problem at de allerede gjør det..

5683759[/snapback]

Hvor stod det at jeg ville at de skulle betale enda mer? Jeg er bare så jævla lei klagingen fra bærumshomsene som allerede driter penger.

Lenke til kommentar
Jeg kan forklare for deg.

Rike skal betale mer skatt, jeg og de med lav inntekt skal betale mindre. Jeg trenger pengene mine mer enn en riking.

Vi må utjevne forskjellene kapitalismen skaper. Fordi vi er alle like mye verdt.

5683167[/snapback]

Det vil alltid være forskjeller. Forskjeller er postitivt!

 

Er du rik har du faen meg råd til å betale mer skatt.
Ikke mer enn han som er "fattig som faen".
Lenke til kommentar
Jeg kan forklare for deg.

Rike skal betale mer skatt, jeg og de med lav inntekt skal betale mindre. Jeg trenger pengene mine mer enn en riking.

Vi må utjevne forskjellene kapitalismen skaper. Fordi vi er alle like mye verdt.

5683167[/snapback]

Det vil alltid være forskjeller. Forskjeller er postitivt!

 

Er du rik har du faen meg råd til å betale mer skatt.
Ikke mer enn han som er "fattig som faen".

5683975[/snapback]

En krone for en rik mann er det samme som en krone for en fattig mann, med andre ord. En sportsbil er like mye verdt for Chess-trønderen som mat er for en fattig landsby langt vekk fra Norge. Lenge leve empatien!

Lenke til kommentar
Jeg kan forklare for deg.

Rike skal betale mer skatt, jeg og de med lav inntekt skal betale mindre. Jeg trenger pengene mine mer enn en riking.

Vi må utjevne forskjellene kapitalismen skaper. Fordi vi er alle like mye verdt.

5683167[/snapback]

Ja, for du må jo ha røyk og alkohol så du kan klage mer på skatter og avgifter? Vist du betalte mindre skatt hva vil du gjøre med pengene? Investere i noe som kan bidra til økt arbeid i ditt nærområde eller i norge, eller bare kaste de bort på mer meningsløs dritt fra utlandet?

Lenke til kommentar
Ja til forskjeller!

 

Og jeg mener det. Man trenger noe å hige etter.

5697717[/snapback]

stemmer for den, ingen er lik men alle er formelig lik på penger, alle vil ha mest og noen vil ikke jobbe for pengene mens andre vil jobbe livet av seg for de.

5697935[/snapback]

 

Well said :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med JoachimR, man får ikke frem det beste i folk uten at dem har noe å arbeide for. Se bare på kommunismen!

 

Helst skulle alle startet på minstelønn, for da lærer man seg verdien av penger, og så kan man arbeide og investere seg frem i livet.

 

Den beste måten å gjøre det på, tror jeg ville vært å avskaffe alt som het skatt, og gjøre det forbudt å arve noe.

 

Undersøk litt om libertarianisme når dere har tid, det er bra saker!

Lenke til kommentar
Jeg er enig med JoachimR, man får ikke frem det beste i folk uten at dem har noe å arbeide for. Se bare på kommunismen!

 

Helst skulle alle startet på minstelønn, for da lærer man seg verdien av penger, og så kan man arbeide og investere seg frem i livet.

 

Den beste måten å gjøre det på, tror jeg ville vært å avskaffe alt som het skatt, og gjøre det forbudt å arve noe.

 

Undersøk litt om libertarianisme når dere har tid, det er bra saker!

5698102[/snapback]

 

Forbudt å arve? Så om jeg ønsker å gjøre det bra økonomisk for å sikkre mine barn et godt økonomisk liv så skal jeg plutselig ikke få lov til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...