Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Å, elsker sånne hunder. Så den nye burberry-kolleksjonen for hunder. Fikk nesten lyst på en sånn hund!!

 

Vet du, de fleste "gamle" har faktisk lagt seg opp en del penger gjennom arbeidslivet. Når farmor og farfar en dag ikke føler for å bo hjemme, har vi heldigvis steder som Ullernåsen Seniorhjem, et privat hjem med kunst på veggene og pen have og pene mennesker rundt. Ja, det koster 20 000 i måneden, men det tror jeg jammen det er verdt også, med mange måltider inkludert.

 

Dette takler de fleste gamle å betale selv, da de aller fleste om ikke annet har en leilighet de kan selge/låne på og leie ut, eventuelt selge hytten. Det er mange muligheter, og de fleste gamle klarer å forsørge seg selv.

 

Tror du ikke du hadde syntes det var jævelig kjedelig å måtte betale millioner i skatt hvert år (person og selskapsbeskattning)? Det er kanskje greit så lenge det er 100 000. Men når skatten du innbetaler er nok til å brødfø ti russiske barnehjem, da er noe litt smågalt vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å, elsker sånne hunder. Så den nye burberry-kolleksjonen for hunder. Fikk nesten lyst på en sånn hund!!

 

Vet du, de fleste "gamle" har faktisk lagt seg opp en del penger gjennom arbeidslivet. Når farmor og farfar en dag ikke føler for å bo hjemme, har vi heldigvis steder som Ullernåsen Seniorhjem, et privat hjem med kunst på veggene og pen have og pene mennesker rundt. Ja, det koster 20 000 i måneden, men det tror jeg jammen det er verdt også, med mange måltider inkludert.

 

Dette takler de fleste gamle å betale selv, da de aller fleste om ikke annet har en leilighet de kan selge/låne på og leie ut, eventuelt selge hytten. Det er mange muligheter, og de fleste gamle klarer å forsørge seg selv.

 

Tror du ikke du hadde syntes det var jævelig kjedelig å måtte betale millioner i skatt hvert år (person og selskapsbeskattning)? Det er kanskje greit så lenge det er 100 000. Men når skatten du innbetaler er nok til å brødfø ti russiske barnehjem, da er noe litt smågalt vel?

5656362[/snapback]

 

Om jeg tjente så godt at jeg betalte millioner i skatt tror jeg jaggumeg jeg hadde vært glad allikevel jeg! Det er søren meg MYE penger.

 

Når det er sagt kommer jeg nok aldri til å tjene stort mer enn 350.000 i året... ¨

 

Ooog.. jeg blir nødt å si det.. Det er ikke alle forunt å kunne legge av så man har mye penger når man pensjonerer seg.

 

Og ja.. hunden min er dødskul. Så lenge jeg har henne slipper jeg å lage fæle hylende dyre drittunger som vil gjøre meg til trygdesnylter.

 

Og en ting til som jeg faktisk kom på. Jeg benytter meg av velferden :ohmy: Jeg mottar hver mnd i overkant av 2000 kroner i form av stipend. Da jeg begynte som lærling lurte jeg litt på hva som var vitsen med at jeg først betalte skatt, for så å få nesten nøytaktig samme beløp tilbake i form av stipend en dag senere :p

Lenke til kommentar
Og en ting til som jeg faktisk kom på. Jeg benytter meg av velferden  :ohmy:  Jeg mottar hver mnd i overkant av 2000 kroner i form av stipend. Da jeg begynte som lærling lurte jeg litt på hva som var vitsen med at jeg først betalte skatt, for så å få nesten nøytaktig samme beløp tilbake i form av stipend en dag senere  :p

5656401[/snapback]

..det er ikke uten grunn at det offentlige er den største arbiedsgiveren her i landet.

Lenke til kommentar
De færreste pensjonister har null formue.

5660694[/snapback]

Faktaopplysnning: Gjennomsnittsforumen for pensjonister er 468.000,- :)

5660973[/snapback]

Og med den informasjonen i ryggen føler jeg meg tilstrekkelig backet opp i mine uttalelser om pensjonister. Selv med 20 000 (ikke minste leiligheten) måneden for kost og losji på privat seniorhjem på beste vestkant, varer 468 000 i 24 måneder. Og i perioden får de jo også pensjon. I tillegg går jeg ut i fra at dette går på skattelister? I såfall vil jo en realisering av verdien de fleste pensjonister har i bolig gi langt mer enn ligningstaksten.

Lenke til kommentar
Dersom du hadde fått det som du ville hadde det blitt sterke klasseforskjeller i Norge. De som er født rik vil forbli rike, mens de som er født fattige aldri vil få de samme mulighetene til å skaffe seg høy utdannelse og jobb. Om det er en slik tilværelse du drømmer om er vi vidt forskjellige.

Med andre ord, vi må trekke de ressursterke ned i søla med oss andre?

 

Så vi burde være takknemlig for de som har vært suksessfull og brakt sine familier en formue?

Så de som jobber ræva av seg og har en fysisk tung jobb, disse skal vi ikke takke?

Sier hvem?

 

Men det er jo slik at jo mer man tjener, desto mer betaler man i skatt.

Lenke til kommentar
Dersom du hadde fått det som du ville hadde det blitt sterke klasseforskjeller i Norge. De som er født rik vil forbli rike, mens de som er født fattige aldri vil få de samme mulighetene til å skaffe seg høy utdannelse og jobb. Om det er en slik tilværelse du drømmer om er vi vidt forskjellige.

Med andre ord, vi må trekke de ressursterke ned i søla med oss andre?

 

Men det er jo slik at jo mer man tjener, desto mer betaler man i skatt.

5662552[/snapback]

 

Nei. Jeg ser helst at vi slipper at det blir noen "søle"

 

Det høres helt sikkert fristende ut å ikke betale skatt. Men om man er voksen og moden sier det seg gjerne selv at man må tenke litt lengre enn kun på seg selv. Men igjen, det er kanskje ett par år igjen før den tid ;)

Lenke til kommentar
Med andre ord, vi må trekke de ressursterke ned i søla med oss andre?

Nei. Jeg ser helst at vi slipper at det blir noen "søle"

Men er det ikke det du sier da? Eller synes du det er greit at folk kan få sende barna på privatskole hvis de ønsker det?

 

Det høres helt sikkert fristende ut å ikke betale skatt. Men om man er voksen og moden sier det seg gjerne selv at man må tenke litt lengre enn kun på seg selv.

Så det du sier er at hvis man mener at folk betaler for mye skatt så er man ikke voksen og moden? Men så lenge man betaler skatt, om det enn måtte være motvillig, så "tenker man litt lengre enn kun på seg selv"? Hvordan kan man tenke når valget blir gjort for en?

 

Men igjen, det er kanskje ett par år igjen før den tid ;)

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Med andre ord, vi må trekke de ressursterke ned i søla med oss andre?

Nei. Jeg ser helst at vi slipper at det blir noen "søle"

Men er det ikke det du sier da? Eller synes du det er greit at folk kan få sende barna på privatskole hvis de ønsker det?

 

Det høres helt sikkert fristende ut å ikke betale skatt. Men om man er voksen og moden sier det seg gjerne selv at man må tenke litt lengre enn kun på seg selv.

Så det du sier er at hvis man mener at folk betaler for mye skatt så er man ikke voksen og moden? Men så lenge man betaler skatt, om det enn måtte være motvillig, så "tenker man litt lengre enn kun på seg selv"? Hvordan kan man tenke når valget blir gjort for en?

 

Men igjen, det er kanskje ett par år igjen før den tid ;)

Hva mener du?

5663359[/snapback]

 

Såklart folk skal få sende barna sine på privatskole dersom de vil og kan. Sålenge ikke alle skal måtte sende barna på privatskole, for det er det ikke alle som har råd til.

 

Såklart hadde ikke jeg heller hatt noe imot ett skattelette. Men sist de lettet på skatten var det de rikeste som tjente mest på det, mens jeg kunne vente meg å betale 240 kroner (!) mindre i skatt i år enn i fjor.

 

Og hva jeg mener? Jeg mener at det er for mye forlangt at alle skal være modne nok til å forstå verdien av det velferds-samfunnet vi har opparbeidet oss i Norge. Men at med tider og stunder vil det sikkert gå seg til for de også :yes:

Lenke til kommentar

Det er Norge i rødt, hvit og blått tjohei.

 

Norge er et fint land å bo i, ikke missforstå meg på det punkte. Men det er jo også det landet med mest jumbo regler per innbygger (for å si det statistisk).

 

Husker jeg leste i VG en gang. På en side sto det om hvor dårlig skolene var. På neste side var det vill debat om lønninga til de norske politikkerne, som akkurat hadde vunnet seg en bråte båser i fjøset vi populært kaller "stortinget". Det ironiske er at skolene hadde de ikke råd til å sponse en klatt maling, men øking av lønningen til de som skulle gjøre det beste for landet, ja det har de råd til. Rart.

 

Norge mitt Norge, med alle dine rare regler, gebyrer etc.

 

Tror nok de neste gebyrene blir på tankene (de er gebyrfri per i dag) og tømming av egen tarm/blære (som også er gebyrfritt per i dag). Snart kommer norske statsborgere med gass målere på tarm samt vann måler på blæra. Da er vi ikke født med ski på beina, men med målerutstyr.

 

De som kanskje har det mest fett i landet er kriminelle, kongefamilien, politikkere og kriminelle innvadrere. De klarer å tyne staten for penger uten å tape noe serligt selv. Hvor logikken ligger her vet ikke jeg.

 

Nei, tror nok ikke staten har had vondt av å fire litt ned på prisene sine. Men da måtte jo Stoltenberg og co kanskje fått litt mindre på lønningen, og det er vel ikke bra det. Det gjør jo en, erm, "bra" jobb.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det ganske tåpelig å påstå at de som er mot velferdssamfunnet er umodne. Det som er umodent er å komme med slikt mot meningsmotstandere.

5664096[/snapback]

 

Det jeg prøver å få enkelte til å forstå, er at en som tjener 200.000 i året kan jobbe akkurat like hardt som en som tjener 1 million i året.

 

Jeg prøver også å få enkelte til å forstå at alle ikke er født inn i familier som uten å rykke på nesa har råd til å sende både en og to og tre drittunger på privatskole.

 

Og at ikke alle har råd til skattelette

 

Og ikke minst. Det ble nevnt tidligere i tråden at de som ikke kan jobbe av forskjellige grunner fremdeles kan få penger å leve fra, basert på privat veldedighet. Slik jeg ser det ville dette vært en svært nedverdigende måte å leve på for disse stakkars menneskene. Å ikke vite om de får penger til mat og husly neste mnd, eller hvor lenge de må klare seg med de pengene de fikk forrige uke. Tro det eller ei, men de menneskene som ikke kan jobbe er like mye verdt som en sossegutt født i Oslo Vest med pappa med egen bedrift og 3 biler.

 

Det ble også nevnt at dersom en alenemor ikke hadde råd til å sende barnet sitt på privatskole kunne hu selge hytta (!!) De fleste alenemødre jeg kjenner har ikke hytte som de kan selge.

 

Det er mye uvitenhet ute å går , det er ikke tvil om det. Her , og i mange andre diskusjoner jeg har deltatt i i løpet av min tid rundtomkring på forskjellige forum.

 

Jeg vil aldri forstå hvor syk irriterende det er å betale 1 mill i skatt. Og du vil kanskje aldri forstå hvor sykt kjedelig det er å plutselig bli så syk at du ikke kan jobbe. Ikke alle har formue som de kan ta av mens de er syk. Ikke alle har mye penger liggende som de kan betale mat og husleie med mens de blir frisk

 

Jeg sier bare at det er mye som ikke blir vurdert, kun fordi enkelte rikinger vil betale mindre skatt

Lenke til kommentar
Det ble også nevnt at dersom en alenemor ikke hadde råd til å sende barnet sitt på privatskole kunne hu selge hytta (!!) De fleste alenemødre jeg kjenner har ikke hytte som de kan selge.
Hun måtte ikke nødvendigvis selge hytten. Kanskje hun heller kunne flytte til en mindre bopel, eventuelt leie ut leiligheten/huset, for å bedre inntekten?

 

Det jeg prøver å få enkelte til å forstå, er at en som tjener 200.000 i året kan jobbe akkurat like hardt som en som tjener 1 million i året.
Jeg gjentar det gjerne, jobber man hardt og målrettet kan alle klare det.

 

Selvsagt får de som betaler mest i skatt også mer i skattelette enn andre. Det skulle da bare mangle, siden de allerede betaler store summer i skatt. Hvis du hadde bidratt med like mye som de, så hadde du også fått mer tilbake.
Restauranthistorien har vi alle lest? Hvis ikke kan jeg gjerne lete den frem til noen.

 

Men sist de lettet på skatten var det de rikeste som tjente mest på det, mens jeg kunne vente meg å betale 240 kroner (!) mindre i skatt i år enn i fjor.
Som restaurant-historien illustrerer, klarer man seg ikke uten de "rikeste".

 

et ble nevnt tidligere i tråden at de som ikke kan jobbe av forskjellige grunner fremdeles kan få penger å leve fra, basert på privat veldedighet. Slik jeg ser det ville dette vært en svært nedverdigende måte å leve på for disse stakkars menneskene.
Må da være like nedverdigende å gå på sosialkontoret.
Lenke til kommentar
Ingen skal behøve å skamme seg for at man er for syk til å jobbe

 

Og det er rett og slett ikke menneskelig å ikke kunne vite når neste innbetaling måtte komme.

 

Skulle helt vanlige mennesker måtte tigge på gata for å få råd til mat?

 

Jeg synes det er nok at Narkomane tigger.

5664351[/snapback]

Vet du ikke hvordan det fungerer i land uten vår type velferdsstat? Organisasjoner, det være seg Rotary eller Lions eller andre har betalt ut månedelige beløp, antagelig på fast dato. Så ro frykten din tre hakk ned. Du planlegger vel ikke å bli for syk til å jobbe?

Lenke til kommentar
Ingen skal behøve å skamme seg for at man er for syk til å jobbe

 

Og det er rett og slett ikke menneskelig å ikke kunne vite når neste innbetaling måtte komme.

 

Skulle helt vanlige mennesker måtte tigge på gata for å få råd til mat?

 

Jeg synes det er nok at Narkomane tigger.

5664351[/snapback]

Mange som er for lat til å jobbe. Har heldigvis ikke problemet med penger, spart meg opp litt å tære på når sesongen er over så. Snart er en ny sesong i annmasj, og mer penger å hente bare man står på og jobber alt fra 8 til 16 timer kansje mere og vist sjansen byr seg hvær dag.

Lenke til kommentar
Ingen skal behøve å skamme seg for at man er for syk til å jobbe

 

Og det er rett og slett ikke menneskelig å ikke kunne vite når neste innbetaling måtte komme.

 

Skulle helt vanlige mennesker måtte tigge på gata for å få råd til mat?

 

Jeg synes det er nok at Narkomane tigger.

5664351[/snapback]

Vet du ikke hvordan det fungerer i land uten vår type velferdsstat? Organisasjoner, det være seg Rotary eller Lions eller andre har betalt ut månedelige beløp, antagelig på fast dato. Så ro frykten din tre hakk ned. Du planlegger vel ikke å bli for syk til å jobbe?

5664359[/snapback]

Hehe, si det du. Mange som planlegger å bli for syk for å jobbe se bare på denne Link. Den sia vist den noen gang kommer må jo fungere som en mal for de som vil slippe å jobbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...