Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan ikke alltid forvente å bare få penger seilende direkte fra staten, enten det er i form av trygd, pensjon eller stipendier.

5655646[/snapback]

 

Riktig. På samme måte som at ikke alle kan forvernte at pengene kommer seilende fra pappa med en gang man er litt blakk

 

EDIT: Og du snakker om at private får råd til å gi veldedighet til de fattige når skatten blir fjernet. Når du er så imot å betale en del av lønna di i skatt for at samfunnet skal gå rundt, hva får deg til å tro at det blir mindre surt å gi penger til fattige frivillig?

 

Jeg tviler på at du ville vært den første i veldedighetskøen

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar
Man kan ikke alltid forvente å bare få penger seilende direkte fra staten, enten det er i form av trygd, pensjon eller stipendier.

5655646[/snapback]

 

Riktig. På samme måte som at ikke alle kan forvernte at pengene kommer seilende fra pappa med en gang man er litt blakk

 

EDIT: Og du snakker om at private får råd til å gi veldedighet til de fattige når skatten blir fjernet. Når du er så imot å betale en del av lønna di i skatt for at samfunnet skal gå rundt, hva får deg til å tro at det blir mindre surt å gi penger til fattige frivillig?

 

Jeg tviler på at du ville vært den første i veldedighetskøen

5655706[/snapback]

 

Mindre surt? Det er da ikke surt for folk å gi til veldedighet, vet ikke hvor du har det fra. Jeg får iallefall en god følelse hver gang jeg gir penger til privat veldedighet, rett og slett fordi jeg da vet at pengene går til formål hvor det trengs. Denne følelsen vil folk få uansett om det er skatt eller ikke i et samfunn, forskjellen ligger i hvor mye du har råd til selv å gi. Jo mer du gir, jo bedre fungerer jo veldedigheten også, er du ikke enig?

 

Edit:

 

Bare for å påpeke litt:

Når jeg er imot skatt, er jeg imot prinsippet av at andre skal kunne bruke staten til å ta fra deg dine penger. Jeg er ikke imot å gi til veldedighet, da å gi penger til slike organisasjoner er en del av å være medmenneskelig. Men som jeg påpekete lengere bak i tråden så trenger ikke medmenneskelighet være noe som staten tvinger deg til å være. For meg handler det om friheten til å være det, men også ansvaret til å være det. Frihet og ansvar går hånd i hånd, men slik sosialismen har formet landet vårt i dag, er det kun frihet (som dog er meget begrenset) og ikke noe ansvar. Dette syns jeg er feil.

 

Edit2:

 

Liker heller ikke at du skal dømme folk nord og ned på politiske grunnlag.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Om man ikke fikk støtte for å få barn f.eks ville svært få ha råd til å få barn, da dette naturligvis medfører at mor må være ute av arbeid i en periode.

 

Få har råd til å avse 50% av husholdningens totale inntekt, enten man er vant til å ha god råd fra før, eller ikke. Er man vant med en viss livsstil er det vanskelig å leve for mindre i en periode.

 

Men for all del, ha din tro du :)

 

Jeg er bare litt mer realistisk av meg

Lenke til kommentar
Så fikk folk velge da, om de ville prioritere barn eller karriere.

 

Nå har det vel dessuten en tedenes til å være en mann som tjener inn mer enn 50 % av husholdningens sammlede inntekt. En tendens, ikke alltid.

5656039[/snapback]

 

Det er ikke snakk om å velge mellom barn eller karriere

 

Det er snakk om å velge om man har råd til å avse inntekten til kvinnen i husstanden for en stund

 

Om man er vant til å ha en samlet inntekt på 40.000 kan det raskt gå litt skeis om man plutselig skal klare seg med 10.000 , tror du ikke?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du tror at alt skal bli så forbanna vanskelig om skatter forsvinner og staten slutter å blande seg inn i alt du gjør..?

 

Kontakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker vil kunne inneholder avtaler om mammapermisjon, ingen grunn til å tro noe annet, med minder du enda frykter "kapitalismens egoisme som kun handler om penger, penger og atter penger". En slik holding til økt ansvar til individene sier mer om din tro på mennesket som et selvstendig individ i et samfunn.

Lenke til kommentar
Uten staten til å bestemme over oss og pengene våre vil vi få det fryktelig, eller hva?

5656136[/snapback]

 

STFU :!:

5656148[/snapback]

Jeg siktet til deg, så nå er jeg spent.

5656155[/snapback]

 

Du ville sikkert fått det ypperlig

 

JEG tar ikke imot velferd fra staten i form av trygd i noen form

Jeg er ikke mye syk slik at jeg er avhengi av billig offentlig sykehus, og jeg går ikke på skole lengre slik at jeg skulle ha behov for gratis utdanning.

 

Allikevel synes jeg ikke det er ille å betale skatt. Forstå det den som kan.

 

Jeg har også vanskelig for å forstå hvorfor du som tydeligvis har så mye penger ikke kan avse litt skatt, når jeg som er lærling ikke ser hva som er problemet.

 

Men såklart, man skal aldri i livet være fornøyd med det man har, for kanskje kunne det vært bedre om bare... om bare :roll::roll::roll:

 

For meg kan det se ut som du er helt uten evne til å sette deg inn i andres situasjon. Andres situasjon som gjerne inneholder en god del mindre penger enn det du er vant med. Og det er ikke pga de betaler så fryktelig mye skatt til den forferdelige dumme staten

 

Nei pass deg for å være fornøyd med tilværelsen man allerede har, for da kan man faktisk ende opp med å ha det bittelitt bra. Og det.. det er vel farlig?

Lenke til kommentar

Så du synes det er helt ok at over en fjerdel, og om du tjener litt mer, halvparten, av lønnen går til andre enn deg? Det betaler du med glede. Restskatt, hipp hipp hurra, da får staten litt mer å kose seg på.

 

Enten må du snylte vilt på skatten eller ha en kjempegod skatteplanlegger med den innstillingen der. Jeg har ikke store inntekten, men skatt skal de ha, og jeg irriterer meg grønn. Og lønnsutbetalinger skjer ikke uten grundig skattemessige vurderiger.

 

Skatt og velferdsstat er et onde. :)

Lenke til kommentar
Så du synes det er helt ok at over en fjerdel, og om du tjener litt mer, halvparten, av lønnen går til andre enn deg? Det betaler du med glede. Restskatt, hipp hipp hurra, da får staten litt mer å kose seg på.

 

Enten må du snylte vilt på skatten eller ha en kjempegod skatteplanlegger med den innstillingen der. Jeg har ikke store inntekten, men skatt skal de ha, og jeg irriterer meg grønn. Og lønnsutbetalinger skjer ikke uten grundig skattemessige vurderiger.

 

Skatt og velferdsstat er et onde. :)

5656234[/snapback]

 

Jeg snylter ikke på skatten, langt derifra. Vet ikke åssen man gjør det heller

 

Men å se fram i tid for å planlegge hvor mye skatt jeg skal betale er slettes ikke noe man trenger mastergrad i økonomi for å klare, og helt siden jeg begynte å tjene penger har jeg fått igjen ett par tusenlapper hvert år. Det er jo ikke det dummeste om jeg får si det slik

 

Om jeg skulle være så uheldig å bomme litt er det ikke verre enn at jeg plukker litt penger ut fra feriepengenene som jeg får utbetalt om sommeren, siden restskatten ikke skal betales før på sensommer/høsten.

 

Men jeg har aldri vært kjip av meg, og synes det er kjekkere å kjøpe ting til andre enn til meg selv. Er kanskje derfor jeg ikke er for kjip til å betale skatt uten å rynke på nesa.

 

Istedet for å tenke på hvor mye penger de tar, tenker jeg på hva skatten er med på å betale for

 

Og om vi ikke hadde pensjonsordning.. hvem skulle betalt for foreldrene til den jevne nordmann når de er for gamle til å klare seg selv? Ser for meg at en gjennomsnittslig familie skal betale for 2 tenåringer og alt det koster å fø på disse (lommepenger, merkeklær og jaddajadda) og i tillegg betale for å ha begge foreldrene (til kanskje både kone og mann - da blir det 4 gamlinger) for å ha de på privat instutisjon for eldra..

 

Jeg er glad du ikke er gammel nok eller moden nok til å tenke over konsekvensene av det du sier. Da hadde jeg sikkert beskyldt deg for både det ene og andre.. Dessuten hadde det neppe vært sunt for hjertet mitt. Jeg synes jeg ser meg, rød som en tomat, svett og hissig :innocent:

 

Men det skal du ha JoachimR. Du er fryktelig fryktelig underholdende

 

Å diskutere skatt, økonomi og norge med deg er som å diskutere hvorfor jeg har klær på miniatyrhunden min om vinteren, til en gjeng schæferhundeiere på Canis. De vil ikke forstå, og kan ikke forstå at jeg gjør det fordi hunden fryser og ikke fordi jeg vil være den norske utgaven av Paris Hilton.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...