Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Personer som er i så dårlig økonomisk stilt at de ikke får ta lån av banker burde kanskje tenke seg om et par ganger til før de velger å stifte familie..

5654768[/snapback]

Det er ikke alltid man kan velge slikt...og abort koster...med mindre man skal drive på med strikkepinner osv..

5654882[/snapback]

 

Vel, arbort koster, ja. Som alt annet. Men her er det 2 stykker som har "skylden". Og begge to har familien, venner, bank, veldedighet å gå til.

 

Edit:

 

Abort er vist gratis likevel..

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker ofte et kredittkort, men betaler naturligvis hele regningen ved forfall. På sett og vis låner jeg da penger i opptil en måned.

 

Jeg synes ikke man kan bry seg om at en fattig ikke VIL låne penger. Nei vel, da vil den fattige ikke det, men da er det faen meg ikke synd på den fattige heller...

 

"Fattige folk" bør jo tenke på om de har råd til barn og alt det som følger med før de bestemmer seg for å sette en liten en til verden. Dette kan faktisk private rådgivningskontor hjelpe med å beregene. :)

5654831[/snapback]

 

Du fortsetter å ovveraske meg, og jeg håper virkelig at du sitter å skakkler over at jeg kan tro at du virkelig er så dum som du framstiller deg selv med det du sier

 

Har du aldri vært ung og hatt uforsvarlig sex? Og ulykker kan skje vet du. Og om du var jente hadde du helt sikkert vist at det ikke er "bare å ta abort" . Jeg vet, for jeg har selv vært i en situasjon. 16 år, uten utdanning eller bra jobb å støtte meg på, og så trodde jeg at jeg var gravid. Som mange av mine venninner hadde jeg sagt at om det måtte skje ville jeg ta abort, men stillingen blir helt annerledes når du faktisk står i situasjonen selv, og jeg viste at jeg aldri ville klart å ta abort.

 

Nå var jeg heldigvis ikke gravid. Jeg er ferdig utdannet om 5 mnd, og etter å ha hatt fast jobb i ett års tid kunne jeg godt tenkt meg barn (men ikke si det til typen ;) ) Dette fordi jeg da vil være i best mulig stand til å forsørge barnet mitt.

 

Men neida, slettes ikke alle kan velge.

 

Og fattige folk går neppe til ett privat rådgivningskontor for å finne ut om de er for fattige til å få barn.

 

Det samfunnet du forestiller deg ser sikkert kjempebra ut i hodet ditt der du sitter på gutterommet i Blærum, men virkeligheten er en helt annen.

 

De fleste fattige alenemødre drømte neppe om å bli fattig alenemor.

 

Og om det å ikke VILLE låne penger... vel.. ikke alle kan betale regningen ved forfall, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har handlet på kreditt. Det jeg ikke kan betale for der og da har jeg ikke behov for der å da.

 

Det handler om prioritering fra min del. Jeg har mer behov for mat enn for ny mobil eller TV. Og 6 år gammel eller 20 år gammel, det føles godt å ha spart til noe man ønsker seg lenge, og å endelig kunne gå i butikken å kjøpe det man ønsker seg

Lenke til kommentar

Nå har disse private rådgivningskontorene skilt utenfor som antagelig frister også "fattige" til å gå inneom å få vurdert deres situasjon. Hvis de er smarte nok.

 

Abort og uønsket graviditet har jeg god kjennskap til etter at nettopp en slik situasjon inntraff meg i høst. Så kom ikke her. Jeg har slitt mye etter det der, og det kom på et tidspunkt jeg allerede hadde mye og stri med. Men jeg kom meg nå gjennom det også, og etter noen timer gråtende hos psykologen min klarer jeg faktisk å tenke på det som det eneste riktig. For å være ærlig taklet jenten det langt bedre enn meg.

 

Du har aldri handlet på kreditt? Men samtidig sjekket du opp hvor stort forbrukslån du kunne få til TV??

Lenke til kommentar
Nå har disse private rådgivningskontorene skilt utenfor som antagelig frister også "fattige" til å gå inneom å få vurdert deres situasjon. Hvis de er smarte nok.

 

Abort og uønsket graviditet har jeg god kjennskap til etter at nettopp en slik situasjon inntraff meg i høst. Så kom ikke her. Jeg har slitt mye etter det der, og det kom på et tidspunkt jeg allerede hadde mye og stri med. Men jeg kom meg nå gjennom det også, og etter noen timer gråtende hos psykologen min klarer jeg faktisk å tenke på det som det eneste riktig. For å være ærlig taklet jenten det langt bedre enn meg.

 

Du har aldri handlet på kreditt? Men samtidig sjekket du opp hvor stort forbrukslån du kunne få til TV??

5654959[/snapback]

 

Dette var for morro skyld fra min side, da typen min (som har handlet på kreditt ved flere anledninger) ble nektet å kjøpe TV'en Han ble ikke funnet kredittverdig , og dette syntes jeg var rart, med tanke på at han hadde fast jobb med en årslønn på 330.000. Jeg, som var lærling og hadde vært ansatt i samme selskap over lengre tid enn han sjekket da om de ville godkjenne mitt. For morro skyld.

 

Men nei, jeg kan helt ærlig si at jeg aldri har handlet noe på kreditt. Jeg foretrekker å legge av penger først, for så å kjøpe det jeg ønsker meg, framfor å betalale i lang tid på noe jeg kjøpte i fjor og som jeg for lengst har gått lei av.

 

Nå dikterer ikke jeg typen min, og om han foretrekker å handle på kreditt legger ikke jeg meg borti det så lenge han er ansvarsfull og ikke lar det gå ut over mat og andre nødvendigheter.

Lenke til kommentar
Du er gutt så du forstår deg ikke på slikt som abort. Du har neppe noen gang vært gravid, hatt ett liv inni deg, og så tenkt tanken på å drepe det.

 

Gratis eller ikke, abort er sjelden ett alternativ

5654943[/snapback]

Les innlegget mitt du. Jeg vet alt for godt hva en abort innebærer.

5654967[/snapback]

 

Da jeg trodde jeg var gravid sa min daværende type at mora hans kunne kjøre meg på sykehuset for å ta abort.

 

Tror det er vanskelig for den jevne 17'årige gutt å sette seg inn i situasjonen til jenta som bærer ett liv inni seg.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle er det jeg som har sittet og grått hos psykologer, ikke jenten. Slutt med den forhåndsdømmingen din. Jeg var med på alt fra den første gynekologiske undersøkelsen(som jeg dessuten betale med kredittkort!) til aborten var foretatt. Jeg kunne jo ikke blitt far, og hun kunne ikke blitt mor. Det var det eneste fornuftige. Jeg ønsker ikke snakke om og diskutere dette i det vide og det brede, det fører ikke noe god tmed seg. Poenget er bare at jeg vet jævlig godt hvor ekkelt det er å sitte på et offentlig sykehus, etter å ha blitt proppet full av informasjon om alle de magiske stønadene vi kunne fått om hun beholdt barnet. Jenten min fikk sånne abort-piller, og de timene på sykehuset når sakene skulle støtes ut er noe av det jævligste jeg har vært med på. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle hatt så mye tårer.

 

Dette havnet på toppen av mine allerede sterke psykiske problemer. I ettertid har jeg fortalt mamma om hva som skjedde, og det var en befrielse å få det "ut", å slippe å bære det inni meg.

 

Jeg vil med andre ord ha meg frabedt enhver hentydning til at jeg ikke tar abort alvorlig nok, eller at jeg ikke klarer å sette meg inn i situasjonen.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle er det jeg som har sittet og grått hos psykologer, ikke jenten.  Slutt med den forhåndsdømmingen din. Jeg var med på alt fra den første gynekologiske undersøkelsen(som jeg dessuten betale med kredittkort!) til aborten var foretatt. Jeg kunne jo ikke blitt far, og hun kunne ikke blitt mor. Det var det eneste fornuftige. Jeg ønsker ikke snakke om og diskutere dette i det vide og det brede, det fører ikke noe god tmed seg. Poenget er bare at jeg vet jævlig godt hvor ekkelt det er å sitte på et offentlig sykehus, etter å ha blitt proppet full av informasjon om alle de magiske stønadene vi kunne fått om hun beholdt barnet. Jenten min fikk sånne abort-piller, og de timene på sykehuset når sakene skulle støtes ut er noe av det jævligste jeg har vært med på. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle hatt så mye tårer.

 

Dette havnet på toppen av mine allerede sterke psykiske problemer. I ettertid har jeg fortalt mamma om hva som skjedde, og det var en befrielse å få det "ut", å slippe å bære det inni meg.

 

Jeg vil med andre ord ha meg frabedt enhver hentydning til at jeg ikke tar abort alvorlig nok, eller at jeg ikke klarer å sette meg inn i situasjonen.

5655133[/snapback]

 

Med all respekt for det du har vært gjennom , det var ikke du som hadde barnet inni deg. Men jeg ser helt klart at det finnes forskjellige jenter. Jeg vet at jeg ikke hadde klart tanken engang om det skulle skje med meg, og jeg vet at mine venninder som har fått barn aldri villet klart tanken på å fjerne barnet sitt.

 

Men folk er forskjellige, og du var sikkert veldig heldig i ditt tilfelle der jenta faktisk var villig til å ta abort. Gutten har som du sikkert vet ikke så veldig mye han skulle ha sagt siden det er jentas kropp det er snakk om.

 

Men dette ble veldig off-topic. Poenget var at ikke alle er rike. Ikke alle har råd til privat skole. Ikke alle har råd til å gå til privat helsesektor. Og ikke alle ville blitt utrolig mye rikere (for ikke å snakke om gavmilde) dersom de ikke betalte skatt.

Lenke til kommentar

Om et par med middels høy inntekt og barn plutselig må betale masse penger for å operere barnet sitt kan det ta knekken på økonomien

 

Jeg kjøpte meg valp i sommer til 10.000, og få uker senere var "barnevakten" uheldig og hunden falt ned og brakk lårbenet.

 

Plutselig fikk jeg 10.000 i utgifter som ikke var regnet med. Å operere ett barn i privat helsesektor er nok mye dyrere.

 

Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er ikke fattig. Jeg er heller ikke rik. Men jeg klarer meg godt takket være planlegging av økonomien hver mnd, samt prioritering.

 

I dag morges fikk jeg meldig fra Netcom om at abbonementet mitt ville bli stengt dersom jeg ikke betalte 1000 kroner innen i morgen. Hadde ikke dette vært en feil fra deres side hadde alt blitt skjevt denne mnd, da jeg må planlegge hvor mye penger jeg kan bruke på andre utgifter, og hva jeg må legge av til forretningsreisen jeg skal på i slutten av mnd og som jeg må legge ut for selv til jeg får skrevet utgiftsrefusjon.

 

Slike små , uventede utgifter kan velte økonomien til noen som ikke har sterke økonomiske resurer, og rike foreldre til å hjelpe til :)

Lenke til kommentar
Om du fikk 28 % eller hva du måtte betale i skatt? Enda mer? mer utbetalt ville du også hatt råd til privatskole og helseforsikring. Det er her du ikke henger med.

 

Alle kan bli rike hvis de jobber hardt og målrettet. :)

5655236[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt hva jeg betaler for å være helt ærlig. Vet hva jeg har utbetalt. Det andre regner jeg ikke med, så da slipper jeg å sitte å grine over hvor mye penger jeg kunne hatt.

 

Men la oss si at jeg betaler 5000 i skatt hver mnd. Det er ikke til å bli rik av akkurat. Ett par besøk hos privat lege og jeg er tilbake i null igjen.

 

Du får huske at ikke alle tjener 400.000 i året.

 

Se f.eks på USA. Der er det langt flere fattige enn i Norge. Ikke mye velferdsstat ute å går der nei. Men det er vel slik du ønsker det, mer for de rike og mindre til de svake

Lenke til kommentar

Det hender Telenor ringer meg og lurer på om jeg virkelig har vært "der og der" for å være sikre på at mobilen min ikke er misbrukt, og da skal jammen de også ha noen tusenlapper. Du får ikke krav om å betale innen dagen etter uten å ha trenert tidligere fakturaer..

 

Til forettningsreiser er det jo nettopp kredittkort som kan være kjekt...

 

Det spørs hva slags operasjoner det er snakk om. Jeg har vært opperert for litt av hvert, for å si det sånn. Men har du tegnet helseforsikring for banet ditt får du mye dekket, ihvertfall om ventetiden eller tilbudet i offentlig helsevesen er vesentlig lenger eller dårligere. Slike forsikringer er ikke så dyre heller.

 

Kan du opplyse meg om hva "middels høy inntekt" tilsvarer?

Lenke til kommentar
Der er det langt flere fattige enn i Norge. Ikke mye velferdsstat ute å går der nei. Men det er vel slik du ønsker det, mer for de rike og mindre til de svake

 

Jeg har bodd der, og vi har et sommerhus i Statene. I juni flytter jeg over for en stund, da familien har kjøpt opp et firma og vi skal være en del der. jeg kjenner USA godt.

 

Det er flere fattige, og det er flere rike. Og undersøkelser har vist at det er laaaangt enklere å "skifte klasse" i USA enn i Norge. Selvom bestemor var lutfattig, kan du gjøre det meget bra. Det er større sjanse for dette i USA enn i Norge, i følge undersøkelser.

 

I tillegg er det private veldedighetsaksjoner godt utbredt, og du får gode skattefradrag (langt mer enn de skarve tolv tusenene du kan trekke delvis av i Norge).

 

Dessuten har USA MediCare for fattige som trenger helsehjelp...

Lenke til kommentar
Det hender Telenor ringer meg og lurer på om jeg virkelig har vært "der og der" for å være sikre på at mobilen min ikke er misbrukt, og da skal jammen de også ha noen tusenlapper. Du får ikke krav om å betale innen dagen etter uten å ha trenert tidligere fakturaer..

 

Til forettningsreiser er det jo nettopp kredittkort som kan være kjekt...

 

Det spørs hva slags operasjoner det er snakk om. Jeg har vært opperert for litt av hvert, for å si det sånn. Men har du tegnet helseforsikring for banet ditt får du mye dekket, ihvertfall om ventetiden eller tilbudet i offentlig helsevesen er vesentlig lenger eller dårligere. Slike forsikringer er ikke så dyre heller.

 

Kan du opplyse meg om hva "middels høy inntekt" tilsvarer?

5655302[/snapback]

 

Forsikringen på hunden min kostet 2000 kroner om jeg ikke husker helt feil. Hva det koster å forsikre ett menneske har jeg ikke peiling på, hverken jeg eller noen jeg kjenner har vært forsikret. Men antar at det koster litt mer enn å forsikre en hund.

 

Bortsett fra hunden min har jeg ikke kjøpt noen forsikringer. Har noen fordi jeg er med i LO. Synes det er værre å betale forsikring enn å betale skatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...