Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Jeg mener nå hvertfall at det ikke er riktige måten å gjøre det på, ved å strø om seg med gryn og vise en ellers ganske så hoven side. Godt at du hvertfall har jobbet, (som vanlig) hopper jeg for fort frem :p . Tiltaksprogram for å fremme "fattiges" kvaliteter fremfor å vifte med penger i et velferdsamfunn må vel i mine lyne hvertfall sees som mer rasjonelt..

5654571[/snapback]

 

Vel, nå har det seg slik at alle de som har penger blir generalisert som stereotyper. Typer som ikke gjør annet enn å "vifte med penger og kjøre pappas bmw". Jeg syns det er feil, og latterlig, at bare fordi faren din har gjort det bra så skal det være negativt for deg at du lever bra av den grunn..

5654590[/snapback]

 

Hvis du har lært om barneoppdragelse så burde du lese at det ikke er bra å skjemme bort barna sine.

5654600[/snapback]

 

Jeg er fornøyd om mine barn lærer seg hvordan verden fungerer og at de forstår at ingenting er gratis og at du får ingenting uten å gjøre noe tilbake.

 

Utover det så er det en forskjell på å gi barna dine noe ekstra og gi de alt de peker på.

 

Målet med en velferdsstat burde alltid være at den avskaffes til slutt, når det ikke er noen som har bruk for den. Uheldigvis er vist sosialt ikke akseptabelt å gjøre det bra, og enda værre om du bruker dine penger for å gjøre det bedre for dine barn..

5654565[/snapback]

Ok, du bør tulle nå. Jeg klarer rett og slett ikke ta det seriøst. Hvem (med hodet på rett plass) er det som har utsatt folk med god økonomi, som har unger, for "mobbing"??! Ingen! Det det er snakk om er at skal man sette opp et forbildet må man ha en rollemodell. En rollemodell er ikke en som sitter i sofaen og ser på 100'' plasmatv hele dagen. Nei, en rollemodell er en som faktisk lykkes (fra bunn av!) og kan virke som en inspirasjonskilde for andre. Ta Chess-gründeren f.eks.!

5654611[/snapback]

 

Hvordan folk tilbringer dagene sine er heller ikke i mine interesser. Om en person opparbeider seg en stor forume eller vinner i lotto slik at han ikke trenger å jobbe mer, så bryr det meg midt i anus om denne personen velger å tilbringe resten av sine dager i en soffa forran TV-skjermen eller om han/hun ønsker å fortsette og jobbe.

 

Smoothie beskriver det typisk norske, som Sir Winston også representerer ved å "hemmligholde" sin "suksess". Hvorfor skal vi hate de som faktisk jobber hardt? De som betaler mer skatt enn oss selv? Hvorfor? Vi burde være takknemlige for at det finnes slike nordmenn.

5654508[/snapback]

Så vi burde være takknemlig for de som har vært suksessfull og brakt sine familier en formue?

Så de som jobber ræva av seg og har en fysisk tung jobb, disse skal vi ikke takke?

Jeg har sagt det før, men jeg håper du trekker hode ut av ræva de en dag og våkner opp og ser verden rundt deg. Sorry for å si det :(

5654612[/snapback]

 

Hvem sier at vi ikke skal takke de som jobber?

 

Det er også viktig å huske at dagens velferdssystem ikke kan bli finnansiert uten at det er noen "rike slemme snyltere *sett inn ditt favorittord på "rikperson" her*" som kan skattes. Den vanlige borger tjener rett og slett ikke nok til at dagens velferdssystem kan finnansieres på ~50% skatt. Men så er vi så heldige at vi har dette de kaller olje, og derfor slipper vi også å beskymmre oss for finnansieringen av velferden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, nå har det seg slik at alle de som har penger blir generalisert som stereotyper. Typer som ikke gjør annet enn å "vifte med penger og kjøre pappas bmw". Jeg syns det er feil, og latterlig, at bare fordi faren din har gjort det bra så skal det være negativt for deg at du lever bra av den grunn..

5654590[/snapback]

Var ikke poenget heller. Selv om faren din har lyktes i industrien/næringslivet/advokat etc etc, er det rimelig feil (!!) å bruke sønnen som en "beacon of light" til alle andre. Det er jo det det er snakk om, ikke hvor godt familien lever. Det er heller ikke det folk blir sure av, men mer en slags "undeserved sense of accomplishment" (fra family guy :p )

5654629[/snapback]

 

Altså, om du tjener mye penger, mener du da at det er galt av deg selv å bruke disse på barna dine og familien din?

 

Jeg tviler meget sterkt på at de som har penger, og bruker de på barna sine gjør det for å "skryte" over hvor mye de har. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Altså, om du tjener mye penger, mener du da at det er galt av deg selv å bruke disse på barna dine og familien din?

 

Jeg tviler meget sterkt på at de som har penger, og bruker de på barna sine gjør det for å "skryte" over hvor mye de har. Rett og slett.

5654652[/snapback]

Det var heller overhodet (!) ikke poenget mitt heller. Du kan ikke unngå å se det snart ettersom du har brukt opp nært etthvert forsøk.. Er ikke snakk om levestandard til familien din, men holdningen man flyr rundt med. Jeg skjønner at du er veldig kapitalistisk, vel og greit det, men fortsatt en som vinner i lotto har ikke samme integritet (?) som en som har arbeidet opp sitt eget selskap fra 0-->2 milliarder. I mine øyne blir det hvertfal helt feil om en lottomillionær likestiller seg andre som faktisk har arbeidet for suksessen sin..
Lenke til kommentar
Sir Winston: Det er det sikkert delte meninger om. Jeg vil ihvertfall gi mine barn det jeg kan for at de skal ha det godt og føle seg ivaretatt.

5654609[/snapback]

 

Det får bli som jeg selv sa da jeg var lita pie. "Når jeg blir stor skal mine barn få spise så mye godteri de bare vil"

 

Men nå forstår jeg at det slettes ikke er saken, og kommer mest sannsynlig til å være streng på "Kun lørdags" regelen.

 

Jeg har selv vært "bortskjemt" i min ungdomstid. Bortskjemt på Kjærlighet fra foreldrene mine. Bortskjemt fordi de kjørte meg til byen, og henta meg når jeg skulle hjem igjen. Og bortskjemt fordi det aldri har skorta på klær eller ukelønn. Forskjellen på meg og ta for eksempel broren min som nå er "enebarn" er at jeg viste godt hvor heldig jeg var, og var veldig glad for alt jeg fikk. Mens han er mer bitter for det han ikke har fått, og hele tiden streber for å få mer. Om vi spør han om han vil ha den og den lua vil han istedet for å si ja takk det hadde jeg blitt glad for si ; Ja okey da.... :nei:

 

Selv om det aldri manglet på noe da jeg var yngre, fikk jeg meg egen jobb da jeg var 15 og har siden den gang jobbet mer og mer. Med en gang jeg begynte å tjene egne penger ble det slutt på bidragene fra mor og far, og jeg var fornøyd med at jeg selv kunne betale for det jeg ville ha.

 

Tror det er først når man tjener egne penger at man lærer, og forstår hvor mye penger 1000 kroner er. Jeg var for mange år siden den oppfatningen av at 1000 kroner ikke var noenting, siden pappa sikkert tjente over 1000 kroner hver dag.. så hva var da problemet med å kjøpe den og den dyre genseren osv. Var sunt å lære at 1000 kroner var 1000 kroner, og ikke ett øre mindre :cool:

Før jeg flyttet hjemmefra var jeg veldig sikker på at alt hjemme hos meg skulle være kult og dyrt. Dyre kjøkkenredskaper, maskiner, duker og service. Fant raskt ut at det behøvde det slettes ikke nei :dontgetit:

 

Når man blir stor lærer man å prioritere.

 

Kanskje vil du på underlig vis lære at ikke alle vil ha råd til å gå til privat helsesektor om de blir syk, eller å sende barna på privat skole

 

Om dette hadde blitt realitet hadde du fått sett hva klasseskille er. Noen ville dødd fordi de ikke hadde råd til den behandlingen de trengte om de var syke, og mange ville aldri hatt muligheten til å få seg bra jobb fordi foreldrene ikke hadde råd til å la de gå på skole etter f.eks ungdomskolen.

Lenke til kommentar
Altså, om du tjener mye penger, mener du da at det er galt av deg selv å bruke disse på barna dine og familien din?

 

Jeg tviler meget sterkt på at de som har penger, og bruker de på barna sine gjør det for å "skryte" over hvor mye de har. Rett og slett.

5654652[/snapback]

Det var heller overhodet (!) ikke poenget mitt heller. Du kan ikke unngå å se det snart ettersom du har brukt opp nært etthvert forsøk.. Er ikke snakk om levestandard til familien din, men holdningen man flyr rundt med. Jeg skjønner at du er veldig kapitalistisk, vel og greit det, men fortsatt en som vinner i lotto har ikke samme integritet (?) som en som har arbeidet opp sitt eget selskap fra 0-->2 milliarder. I mine øyne blir det hvertfal helt feil om en lottomillionær likestiller seg andre som faktisk har arbeidet for suksessen sin..

5654671[/snapback]

 

Ok, jeg skjønner hva du mener. Men for meg er holdning og handling 2 forskjellige ting. Jeg er heller ikke en person som er så opptatt av hva du har, hvor du kommer fra, eller hvor du har alt du har fra. Sosiale skiller er noe jeg ser på som oppskrytt fra vestresiden. Det er flott om du har arbeidet fra suksessen din, men det er ikke noe galt i å leve på at foreldrene dine, eller noen nær i familien din, også har vært suksessfull ;)

 

Som du sikkert skjønner utifra avataren min er jeg også veldig stor fan av "The American Dream", eller på godt norsk at du er din egen lykkes smed.

Lenke til kommentar

Om det hadde vært realitet ville alle sittet igjen med mer cash, og dermed hatt muligheter til å betale for slike tjenester.

 

Forsikringer, hvor du selv velger nivået, er mye bedre enn en tvangs-helseforsikring gjennom staten. Eventuelt kan man, som i Tyskland, ha en obligatorisk forsikring som alle må tegne i det selskapet de selv ønsker, og eventuelt utvide fra det nivået staten mener alle må ha.

 

Jeg har det siste året hatt helseutgifter på godt over et sekssifret beløp. Mye av det er "heldigvis" dekket av forsikringer. Jeg kunne også valgt å gå til behandling på offentlig sykehus og institusjoner i Norge. Da ville jeg for det første måttet vente, styre med et vilt byråkrati av søknader og forhåndsgodkjennelser på betaling, i tillegg til at jeg ville fått et behandlingsopplegg som regnes for å være gammeldags. Det private, hovedsaklig i utlandet, representerer noe mer moderne, og mye mer effektivt.

 

Som sagt koster en privatskoleplass fra 8000 i året. De fleste kan klare det, særlig om vi hadde gitt privatskolene like mye støtte per elev som de offentlige skolene får. I Sverige finnes privat/friskoler der de ikke trenger å ta skolepenger. Det kalles (valg-)FRIHET.

 

Du sier at foreldre med dårlig råd ikke ville kunne sendt barna på vidregående. Har vi hørt om lån? Det finnes også private finansieringsinstitusjoner.

Lenke til kommentar
Kanskje vil du på underlig vis lære at ikke alle vil ha råd til å gå til privat helsesektor om de blir syk, eller å sende barna på privat skole

 

Om dette hadde blitt realitet hadde du fått sett hva klasseskille er. Noen ville dødd fordi de ikke hadde råd til den behandlingen de trengte om de var syke, og mange ville aldri hatt muligheten til å få seg bra jobb fordi foreldrene ikke hadde råd til å la de gå på skole etter f.eks ungdomskolen.

5654679[/snapback]

 

Som du sa, en lærer å prioritere. Kanskje, om vi hadde levd i et idealistisk liberalistisk samfunn så hadde også alle lært seg å prioritere. Da hadde også de som har lært seg å prioritere lært seg at sykehusforsikkring må en ha, og skole til sine barn må en ha. Det handler derfor om å spare. Ansvar for seg selv og sine handlinger er noe alle ville ha lært da.

 

Du leste kanskje ikke mitt innlegg om det argumentet du nettopp tok fram, men la meg oppsummere det kort til deg:

Ingen offentlig helsesektor -> ingen utgifter for en offentlig helsesektor for staten -> mindre/ingen skatt -> ~50% "mer i lønn" for alle som jobber -> dobbelt så bra råd -> privat helsesektor, som drives mye mer kostandseffektivt -> billigere sykehus for "alle" (alle som i de som velger å kjøpre sykehusforsikkring).

Det er altså ikke slik at noen her ønsker at vi skal betale for å opprettholde et dårlig ueffektivt sykehus og samtidig betale for det private vi bruker. ;)

Lenke til kommentar
Du sier at foreldre med dårlig råd ikke ville kunne sendt barna på vidregående. Har vi hørt om lån? Det finnes også private finansieringsinstitusjoner.

5654723[/snapback]

Er ikke alle mennesker her i landet som KAN få lån i tilfelle du ikke har oppdaget det enda..

5654750[/snapback]

Da får de få seg sånn Smart Club-kredittkort da, mener det stod et sted at det var det eneste kredittkortet du ikke trengte fast inntekt engang for å få.

 

Poenget er at det finnes muligheter. Jobbe ved siden av kanskje?

Lenke til kommentar

LÅN?

 

Ja det er sånn folk flest holder seg mest mulig unna bortsett fra der det er høyst nødvendig.

 

Og hvor skulle alenemora som ikke kan jobbe på grunn av sykdom få penger til å sende barna sine på skole fra dersom hu ikke kan tjene penger?

 

Jeg tror du glemmer de aller svakeste i samfunnet i drømme-verdenen din.

 

Det er nok folk som har lav levestandard i Norge slik vi har det nå, om man ikke skal ta fra de det lille de har av bistand.

 

Fattige folk får heller ikke lån i hytt og vær, men det viste du sikkert ikke :)

Lenke til kommentar
Du sier at foreldre med dårlig råd ikke ville kunne sendt barna på vidregående. Har vi hørt om lån? Det finnes også private finansieringsinstitusjoner.

5654723[/snapback]

Er ikke alle mennesker her i landet som KAN få lån i tilfelle du ikke har oppdaget det enda..

5654750[/snapback]

 

Personer som er i så dårlig økonomisk stilt at de ikke får ta lån av banker burde kanskje tenke seg om et par ganger til før de velger å stifte familie..

Lenke til kommentar
LÅN?

 

Ja det er sånn folk flest holder seg mest mulig unna bortsett fra der det er høyst nødvendig.

 

Og hvor skulle alenemora som ikke kan jobbe på grunn av sykdom få penger til å sende barna sine på skole fra dersom hu ikke kan tjene penger?

 

Jeg tror du glemmer de aller svakeste i samfunnet i drømme-verdenen din.

 

Har du glemt medmennskelighet? Eller er det kun et ord du synnomerer med staten?

Om denne alenemoren som er syk skulle være så uheldig å ikke ha noen familie eller nære venner hun kunne gått til, ville det (hvis vi ser for oss et kapitalistisk idealsamfunn) være private velferdsorganisasjoner som ville ha hjulpet henne. Du skjønner, mange mennsker ønsker å være snille og gode å gi bort penger til de som trengere det. Det er også alltid mennesker som ønsker å gjøre dette mulig for de so m ønsker å gi bort penger. Privat velferd fungrerer ikke så bra i dag, fordi folk flest ikke har råd til å gi bort penger nettopp fordi staten tvinger de på et dårlig velferdssystem som må finnansiers via skatter og avgifter.

 

Det er nok folk som har lav levestandard i Norge slik vi har det nå, om man ikke skal ta fra de det lille de har av bistand.

 

Personer som ville faktisk ha hatt et bedre økonomisk grunnlag hadde ikke staten tatt fra de pengene.

 

Fattige folk får heller ikke lån i hytt og vær, men det viste du sikkert ikke :)

5654761[/snapback]

 

Uheldigvis ikke, men i et idealistisk kapitalistsamfunn vil det heller ikke være så mange, om ikke noen i det heletatt, fattige. Se ovenfor hvorfor.

Lenke til kommentar
Du sier at foreldre med dårlig råd ikke ville kunne sendt barna på vidregående. Har vi hørt om lån? Det finnes også private finansieringsinstitusjoner.

5654723[/snapback]

Er ikke alle mennesker her i landet som KAN få lån i tilfelle du ikke har oppdaget det enda..

5654750[/snapback]

 

Personer som er i så dårlig økonomisk stilt at de ikke får ta lån av banker burde kanskje tenke seg om et par ganger til før de velger å stifte familie..

5654768[/snapback]

 

Så fattige folk har ikke livets rett? La oss bare la de som ikke er født rike dø ut sakte og sikkert.. Jeg må le

 

For ett års tid siden sjekket jeg kredittverdigheten min for å se om det fantes muligheter til å kjøpe LCD-tv på avbetaling. Jeg var ikke kredittverdig til å låne de 5000 kronene jeg manglet for å få kjøpe tv'en jeg hadde spart til en god tid.

 

Smart club kort.. Det er almennkunnskap at man ikke låner penger dersom man ikke har råd til det.

 

Å leve på forskudd er en lite god idë. da forsvinner pengene raksere enn de kommer inn og før man vet ordet av det er man konkurs.

 

Mange KAN og VIL ikke låne penger.

 

Og det er ikke alle som tenker seg om lenge før de velger å lage barn. Flere av mine barndomsvenninder som knapt har fylt 20 har allerede 1, 2 eller 3 barn, uten at saken var så nøye gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ofte et kredittkort, men betaler naturligvis hele regningen ved forfall. På sett og vis låner jeg da penger i opptil en måned.

 

Jeg synes ikke man kan bry seg om at en fattig ikke VIL låne penger. Nei vel, da vil den fattige ikke det, men da er det faen meg ikke synd på den fattige heller...

 

"Fattige folk" bør jo tenke på om de har råd til barn og alt det som følger med før de bestemmer seg for å sette en liten en til verden. Dette kan faktisk private rådgivningskontor hjelpe med å beregene. :)

Lenke til kommentar
Du sier at foreldre med dårlig råd ikke ville kunne sendt barna på vidregående. Har vi hørt om lån? Det finnes også private finansieringsinstitusjoner.

5654723[/snapback]

Er ikke alle mennesker her i landet som KAN få lån i tilfelle du ikke har oppdaget det enda..

5654750[/snapback]

 

Personer som er i så dårlig økonomisk stilt at de ikke får ta lån av banker burde kanskje tenke seg om et par ganger til før de velger å stifte familie..

5654768[/snapback]

 

Så fattige folk har ikke livets rett? La oss bare la de som ikke er født rike dø ut sakte og sikkert.. Jeg må le

Stråmann, spar meg for slike. Latteren ligger på min side ;)

For ett års tid siden sjekket jeg kredittverdigheten min for å se om det fantes muligheter til å kjøpe LCD-tv på avbetaling. Jeg var ikke kredittverdig til å låne de 5000 kronene jeg manglet for å få kjøpe tv'en jeg hadde spart til en god tid.

 

Smart club kort.. Det er almennkunnskap at man ikke låner penger dersom man ikke har råd til det.

 

Å leve på forskudd er en lite god idë. da forsvinner pengene raksere enn de kommer inn og før man vet ordet av det er man konkurs.

 

Mange KAN og VIL ikke låne penger.

 

Lån ble kun nevnt som et alternativ, ikke noe mer..

 

Og det er ikke alle som tenker seg om lenge før de velger å lage barn. Flere av mine barndomsvenninder som knapt har fylt 20 har allerede 1, 2 eller 3 barn, uten at saken var så nøye gjennomtenkt.

5654816[/snapback]

 

Vel, det sier vel litt mer om de. Å sette barn her til verden er et stor annsvar, både økonomisk og sosialt.

Lenke til kommentar
Personer som er i så dårlig økonomisk stilt at de ikke får ta lån av banker burde kanskje tenke seg om et par ganger til før de velger å stifte familie..

5654768[/snapback]

Det er ikke alltid man kan velge slikt...og abort koster...med mindre man skal drive på med strikkepinner osv..

5654882[/snapback]

Abort koster ikke i Norge... Det er forøvrig kun offentlige sykehus som har lov til å utføre denne typen inngrep, noe jeg håper man vil myke op. Skal abort først være lov må man også kunne få ta det på skikkelige private sykehus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...