Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og at man snakker penere til fabrikkeieren enn til andre fabrikkarbeidere - dette gjelder vel i jobbsammenheng. Og jeg ville tro advokatpappan din snakker pent til sjefen sin - eller andre advokater også.
For det første er vel pappa "sin egen sjef", og jeg tror faktisk pappa snakker rimelig pent uansett hvem det måtte være til.

 

Sir Winston er en real kar, som ikke har fortalt ungene hvor mye han tjener eller har. For hva godt tjener det barna hans om de skulle gå rundt å dumme seg ut ved å annonsere at pappa er rik?
I dette landet er alt sånt offentlig. Skattelistene offentliggjøres, og det er jævlig mange som sjekker dem. Helt vilt. Så hvor lenge barna lever i troen om at pappa tjener 250 000 vet nå ikke jeg.

 

Jeg synes dette vitner om en litt norsk kultur, det er liksom noe flaut i å ha tjent penger. Det burde det slettes ikke være.

5654466[/snapback]

 

Det er jo ikke det som menes heller da. Men nettopp det å skryte av hvor mye foreldrene tjener.

Les heller litt nøye hva som blir skrevet, ingen som skrev at man burde være flau hvis man har tjent penger..

Lenke til kommentar
Trådstarter skrev et elendig innlegg. Det er de fleste nå enig om.

 

en tror du glemmer at de har også statlig helsevesen og skole der borte også.
Nei? Har jeg nevnt USA så mye som EN gang i denne tråden? Nei. Alt er ikek perfekt der. Jeg sier ikke at vi skal gjøre alt som USA, men vi kan lære mye, definitivt.

 

Jeg er forøvrig oppvokst i Bærum, uten at det har noe med saken å gjøre.

 

Og JoachimR, tror ikke du hadde hatt råd til mye annet enn tørre brødskiver og melk med 2000 i lomma på en mnd..

Jeg spiser sjeldent brød, og melk begrenser seg til noe oppi kaffen. Har veldig lavt forbruk av matvarer, men til gjengjeld et noe høyere forbruk av andre ting.

 

Smoothie beskriver det typisk norske, som Sir Winston også representerer ved å "hemmligholde" sin "suksess". Hvorfor skal vi hate de som faktisk jobber hardt? De som betaler mer skatt enn oss selv? Hvorfor? Vi burde være takknemlige for at det finnes slike nordmenn.

5654508[/snapback]

Det er bare det, med den holdningen du går ut med er hvertfall mitt håp om at du faktisk jobber så hardt selv mer eller mindre lite.. Jeg nevnte heller aldri at du har sagt USA, bare at du stadig "trekker røde tråder".. Er ellers helt enig i at en skal da ikke hemmeligholde at en tjener penger, Norge er da et rikt land. Og for de som mener det, vel respect not earned for my part.. Men det er en forskjell.. Kan for så vidt legge til at jeg har jobbet hardt opp gjennom noen år, men har også "snyltet" min del av mamma og pappa opp gjennom årene. Allikevel ser jeg ikke at vi må straffe de fattigere ved å gni inn at vi er bedre fordi vi har lyktes...
Lenke til kommentar
Det går tydelig frem at majoriteten i denne tråden fordømmer de som har gjort det bra, noe som igjen gjør at folk synes det er flaut å ha gjort det godt.. Janteloven lenge leve.

5654533[/snapback]

Svar meg helt ærlig og oppriktig, hvor mye har du jobbet i livet ditt?? Husk at mammaen og pappaen ikke representerer deg..
Lenke til kommentar
Edit:
*snip* Et "hat" mot personer som klarer å holde seg unna velferdsstaten (så godt som er mulig). Et "hat" mot personer vi alle burde ha hatt som forbilder.

5654490[/snapback]

Du kan ikke være seriøs? Hvordan kan man sette opp et forbilde av en som mest sannsynlig ikek har jobbet elelr løftet en finger hele sitt liv? Faren eventuelt, ja, for der er hvertfall noe oppnådd. Men å surfe på familiepengene er ikke noe som er forbildet vært.

5654495[/snapback]

 

Såklart jeg er seriøs. Verden trenger flere mennesker som klarer å stå på egne ben. Om dette er selvtjent kapital eller om det er faren som spytter inn penger i sønnen/datteren sin har såklart veldig lite med saken å gjøre. Selv om enkelte absolutt skal ha det til at fars penger, er kun penger far kan bruke på seg selv. Jeg legger meg aldri opp hva andre bruker pengene sine på. Det er andre personser penger som jeg ikke har noe med å gjøre i det hele tatt. Så hvordan kompisen min kommer seg igjenom livet er så totalt uinteressant som du får det.

 

Velferdsstaten ble vel bygget ut fordi etter 2. verdenskrig var det dårlig stelt hos folk generelt. Det var et mål i å gå andre et tilbud fra staten slik at de kunne klare seg igjen, og det endelige målet må ha vært å avskaffe velferdsstaten til slutt når alle klarer å stå på egne ben. Det er ikke noen andre logiske konklusjoner på det. Men så har sosialismens framgang etter 2. verdenskrig også gjort noe dumt; De har satt målet til at alle skal være avheningige av denne velferdsstaten. Og de som klarer seg fint uten skal henges ut sosialt, de skal kalles snobber, og avkommet til disse snobbene skal kalles vestkantgutter som kjører pappas bmw og putter pengene sine opp i trynet på deg (som selvfølgelig skal være fattig og igjen få lyst på pengene disse vestkantguttene brifer med). Er det vanskelig å skjønne dette?

 

Målet med en velferdsstat burde alltid være at den avskaffes til slutt, når det ikke er noen som har bruk for den. Uheldigvis er vist sosialt ikke akseptabelt å gjøre det bra, og enda værre om du bruker dine penger for å gjøre det bedre for dine barn..

Lenke til kommentar

Jeg mener nå hvertfall at det ikke er riktige måten å gjøre det på, ved å strø om seg med gryn og vise en ellers ganske så hoven side. Godt at du hvertfall har jobbet, (som vanlig) hopper jeg for fort frem :p . Tiltaksprogram for å fremme "fattiges" kvaliteter fremfor å vifte med penger i et velferdsamfunn må vel i mine lyne hvertfall sees som mer rasjonelt..

Lenke til kommentar
Hvordan skal da de du kaller "fattige" motiveres? De må jo se at det går ann, uten at man nødvendigvis skal "gni" det inn.

 

Jeg jobber faktisk en god del i familiens ulike selskaper, og utfører mye forefallende arbeid.

5654556[/snapback]

 

Da er du tilbake til foreldrene dine igjen. Hva skulle du gjort uten dem? Gått med aviser og tjent 600 kr i måneden?

Lenke til kommentar
Jeg mener nå hvertfall at det ikke er riktige måten å gjøre det på, ved å strø om seg med gryn og vise en ellers ganske så hoven side. Godt at du hvertfall har jobbet, (som vanlig) hopper jeg for fort frem :p . Tiltaksprogram for å fremme "fattiges" kvaliteter fremfor å vifte med penger i et velferdsamfunn må vel i mine lyne hvertfall sees som mer rasjonelt..

5654571[/snapback]

Men hva skal de jobbe i mot da? De "fattige" trener et mål. De må se at andre får det til.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå hvertfall at det ikke er riktige måten å gjøre det på, ved å strø om seg med gryn og vise en ellers ganske så hoven side. Godt at du hvertfall har jobbet, (som vanlig) hopper jeg for fort frem :p . Tiltaksprogram for å fremme "fattiges" kvaliteter fremfor å vifte med penger i et velferdsamfunn må vel i mine lyne hvertfall sees som mer rasjonelt..

5654571[/snapback]

 

Vel, nå har det seg slik at alle de som har penger blir generalisert som stereotyper. Typer som ikke gjør annet enn å "vifte med penger og kjøre pappas bmw". Jeg syns det er feil, og latterlig, at bare fordi faren din har gjort det bra så skal det være negativt for deg at du lever bra av den grunn..

Lenke til kommentar
Da er du tilbake til foreldrene dine igjen. Hva skulle du gjort uten dem? Gått med aviser og tjent 600 kr i måneden?

5654586[/snapback]

De aller fleste får jo dessuten et fast bidrag fra foreldrene imåneden. Jeg måtte vel klart meg på det da? Jeg tror ikke jeg er helt avisbudtypen, men det er klart jeg skulle funnet meg en jobb, og opparbeidet meg penger. Problemet mitt er bare at jeg har et noe for høyt forbruk..

Lenke til kommentar
Jeg mener nå hvertfall at det ikke er riktige måten å gjøre det på, ved å strø om seg med gryn og vise en ellers ganske så hoven side. Godt at du hvertfall har jobbet, (som vanlig) hopper jeg for fort frem :p . Tiltaksprogram for å fremme "fattiges" kvaliteter fremfor å vifte med penger i et velferdsamfunn må vel i mine lyne hvertfall sees som mer rasjonelt..

5654571[/snapback]

 

Vel, nå har det seg slik at alle de som har penger blir generalisert som stereotyper. Typer som ikke gjør annet enn å "vifte med penger og kjøre pappas bmw". Jeg syns det er feil, og latterlig, at bare fordi faren din har gjort det bra så skal det være negativt for deg at du lever bra av den grunn..

5654590[/snapback]

 

Hvis du har lært om barneoppdragelse så burde du lese at det ikke er bra å skjemme bort barna sine.

Lenke til kommentar
Det går tydelig frem at majoriteten i denne tråden fordømmer de som har gjort det bra, noe som igjen gjør at folk synes det er flaut å ha gjort det godt.. Janteloven lenge leve.

5654533[/snapback]

 

Nei men det må da finnes en mellomting mellom å skjemmes og å skryte seg selv opp i himmelen :ermm:

 

Spør du meg skal det ikke være nødvendig å nevne inntekt enten man er fattig eller rik i det samfunnet vi lever i nå.

 

Jeg har ikke fordommer hverken mot fattige eller rike , eller de som ligger midt imellom. Men jeg skjærer tenner (og har en tendens til å glefse) mot folk som hele tiden er nødt til å fremheve seg selv. Snakket en gang med en fyr på msn som ikke kunne slutte å prate om hvor suksessfull han var. "eg eig ett hus, har egen bil, jobber fulltid, tjener godt".. og bla bla bla. Om jeg hadde funnet ut dette etterhvert uten at han hadde sagt det slik selv hadde jeg garantert blitt imponert, men mageinnholdet mitt vrengte seg jo mer han sa.

 

Nå prata jeg litt mer med fyren, og det viste seg at han var en slik som ikke kunne slutte å framheve seg selv hele tiden.

 

Jeg synes ikke folk med penger i banken er verdt mer enn de uten. Så lenge man kan ta seg av barna sine, og bruker pengene sine fornuftig er man like mye verdt enten man tjener en million eller 100.000 :blush:

Lenke til kommentar
Målet med en velferdsstat burde alltid være at den avskaffes til slutt, når det ikke er noen som har bruk for den. Uheldigvis er vist sosialt ikke akseptabelt å gjøre det bra, og enda værre om du bruker dine penger for å gjøre det bedre for dine barn..

5654565[/snapback]

Ok, du bør tulle nå. Jeg klarer rett og slett ikke ta det seriøst. Hvem (med hodet på rett plass) er det som har utsatt folk med god økonomi, som har unger, for "mobbing"??! Ingen! Det det er snakk om er at skal man sette opp et forbildet må man ha en rollemodell. En rollemodell er ikke en som sitter i sofaen og ser på 100'' plasmatv hele dagen. Nei, en rollemodell er en som faktisk lykkes (fra bunn av!) og kan virke som en inspirasjonskilde for andre. Ta Chess-gründeren f.eks.!
Lenke til kommentar
Smoothie beskriver det typisk norske, som Sir Winston også representerer ved å "hemmligholde" sin "suksess". Hvorfor skal vi hate de som faktisk jobber hardt? De som betaler mer skatt enn oss selv? Hvorfor? Vi burde være takknemlige for at det finnes slike nordmenn.

5654508[/snapback]

Så vi burde være takknemlig for de som har vært suksessfull og brakt sine familier en formue?

Så de som jobber ræva av seg og har en fysisk tung jobb, disse skal vi ikke takke?

Jeg har sagt det før, men jeg håper du trekker hode ut av ræva de en dag og våkner opp og ser verden rundt deg. Sorry for å si det :(

Lenke til kommentar
Smoothie beskriver det typisk norske, som Sir Winston også representerer ved å "hemmligholde" sin "suksess". Hvorfor skal vi hate de som faktisk jobber hardt? De som betaler mer skatt enn oss selv? Hvorfor? Vi burde være takknemlige for at det finnes slike nordmenn.

5654508[/snapback]

Så vi burde være takknemlig for de som har vært suksessfull og brakt sine familier en formue?

Så de som jobber ræva av seg og har en fysisk tung jobb, disse skal vi ikke takke?

Jeg har sagt det før, men jeg håper du trekker hode ut av ræva de en dag og våkner opp og ser verden rundt deg. Sorry for å si det :(

5654612[/snapback]

Man trenger å ha noe å jobbe mot.

 

Ta Chess-gründeren
JA, for han var et jævlig godt eksempel. Maken til ufyselig type. Fremhever ikke han seg selv, så vet ikke jeg. Han er selvgod han! Og jeg kan, for å gjøre det enkelt, si at jeg er langt fra alene om denne oppfattningen. Hvilke mennesker som "støtter" dette synspunktet tror kanskje ikke jeg skal gå ut med, men poenget er at han ikke akkurat har særlig høy stjerne.
Lenke til kommentar
Vel, nå har det seg slik at alle de som har penger blir generalisert som stereotyper. Typer som ikke gjør annet enn å "vifte med penger og kjøre pappas bmw". Jeg syns det er feil, og latterlig, at bare fordi faren din har gjort det bra så skal det være negativt for deg at du lever bra av den grunn..

5654590[/snapback]

Var ikke poenget heller. Selv om faren din har lyktes i industrien/næringslivet/advokat etc etc, er det rimelig feil (!!) å bruke sønnen som en "beacon of light" til alle andre. Det er jo det det er snakk om, ikke hvor godt familien lever. Det er heller ikke det folk blir sure av, men mer en slags "undeserved sense of accomplishment" (fra family guy :p )
Lenke til kommentar
Ta Chess-gründeren
JA, for han var et jævlig godt eksempel. Maken til ufyselig type. Fremhever ikke han seg selv, så vet ikke jeg. Han er selvgod han! Og jeg kan, for å gjøre det enkelt, si at jeg er langt fra alene om denne oppfattningen. Hvilke mennesker som "støtter" dette synspunktet tror kanskje ikke jeg skal gå ut med, men poenget er at han ikke akkurat har særlig høy stjerne.

5654627[/snapback]

Fordi han gir bort bilen dere andre ikke gidder? Fordi han gir millioner av egen lommebok til fattige byer i andre verdensdeler?? Hvorfor er han selvgod sa du?

 

Edit: og der har du hvertfall en som klarte det fra bånn av. Ikke en som er født med en truck med gull skutt opp i høna..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...