Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg

Anbefalte innlegg

Ja, jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke ville klart meg på 2000 kroner i måneden.

5652028[/snapback]

Blankt løgn. Kan aldri to at du har prøvd eller kommer til å prøve...

5652215[/snapback]

Jeg har såpass god oversikt at jeg klarer å innse det uten å forsøke.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jada, jeg vet at arbeiderfamilier kanskje må klare seg med 400 000 kroner i året.

Du finner frem lovene, og det gjorde i sin tid min mor også, i et forsøk på å gjøre en god handling. Problemet ligger jo mer i at de ikke blir fulgt, og de som ikke har råd ikke tørr å stå frem og si fra.

5652221[/snapback]

Hehe, det er mange som må klare seg med langt mindre enn 400.000 i året. Da Jeg vokste opp gikk min far på skole, mens min mor var hjemme med meg og lillebroren min. I senere tid fikk far seg jobb. Nå, 15 år senere har familien min fremdeles ikke en årsinntekt på 400.000.

Uten at vi har levd noen nød av den grunn, takket være offentlig skole, offentlig helsesektor og velferdsstaten I norge

Men om du er så rik at du aldri har hatt bruk for velferdstilbudene kan jeg jo forstå at du synes det er surt å betale skatt for å hjelpe de som ikke er født med sølvskje i munnen til å spise :yes:

EDIT

Jada, jeg vet at arbeiderfamilier kanskje må klare seg med 400 000 kroner i året.

Anng Arbeiderfamilier.. dette var ett uttrykk jeg ikke viste at eksisterte lengre....

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar
Linn C: Hva skal jeg kalle dem da? Lavtlønn-familier?

Jeg fikk forøvrig først sølvskjeer ved dåpen. :p

5652710[/snapback]

Det er da slettes ikke noen klasseforskjell i Norge.

Eneste forskjellen jeg kan se er :

a: De som ikke jobber fordi de ikke er i stand til det

b: de som jobber

c: de som er så rike at de ikke behøver å jobbe

Så egentlig er man vel arbeider enten man jobber ved samlebåndet på fabrikk, som kassadame på rema, eller som lege.

Slik ser jeg det

Men så har jeg aldri hatt noe særlig fordommer mot de som ikke har det like bra som meg heller.

Lenke til kommentar
I løpet av mine to år på offentlig skole var det en hyttetur a 800 kroner,en telttur a 500 kr to skidager a 300 kroner, leirskole a 3000 kroner, kinoturer, antar rundt 100, klassekasse 300 per år osv. Var sikkert enda mer. Dette gir en total på 5600, delt på to år. Leirskole er riktignok ikke hvert år, men likevel.

Nå skal det tas visse forbehold om at jeg har rundet av priser etter det jeg husker, men poenget var at mamma faktisk hadde en diskusjon med den aktuelle rektoren om de stakkars familiene som kanskje ikke hadde råd til sånt. "De som ikke har råd til sånne ting orker ihvertfall ikke stå frem", som mamma sa. Mamma har tidligere sittet i diverse skolestyrer, både på offentlige og private skoler (kommunens representant, mamma var på tidligere tidspunkt politiker).Offentlig skole er jo i utgangspunktet gratis, men da snakker vi utgangspunkt. Gratis blir ganske dyrt.

5652088[/snapback]

De 3000 kronene til leirskole har man mulighet til å begynne å spare da ungen din begynner i 1. klasse. De får en egen konto som du kan sette inn penger på og iløpet av syv skole år så skulle man nok greie å spare opp nok penger til det som måtte skje av aktiviteter på skolen.

Når det gjelder Polen turen noen 10. klassinger drar på så får de jo muligheten til å jobbe inn penger igjennom skolen, slik at det blir billigere. Dessuten er det helt frivillig. Hvis de ikke blir med må de være på skolen.

Men jeg skal innrømme at jeg også har kjeftet opp rektoren på skolen og driti han ut foran alle foreldrene på hele skolen ang. det med grill pølseturer annenhver uke omtrent og at det ikke var alle som hadde råd til slikt så ofte og etter det ble det ikke mange turer på elevene om det ikke var noe spesielt eller det var gratis. Så der er jeg enig med deg. Men jeg tror nok ikke summen av alle disse turene kommer på så mye som 25.000 kr.

REDIGERT: Joakim: Hvis du hadde fått betalt for en leilighet i 1 mnd og fått 2000 kr i handa så skal jeg love deg at du hadde sliti. Du hadde klart å leve 1 mnd, men du hadde aldri hatt noen god kvalitet.

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar

Det økonomiske sammenligningsgrunnlaget faller sammen. Du kan ikke forvente at alle skal klare å betale for dobbelt opp av alt, slik enkelte sier vil skje om alt blir privatisert. Dere må huske at staten ikke lengere trenger penger til å drive skole, sykehus etc etc. Kun politi og rettsvesen, ikke noe annet. Altså, en familie som tjener 350k sitter igjen med 350k Ikke ~170k som de gjør i dag. Oi, hadde alle plutselig ca dobbelt så god råd?

Det er heller ikke akuratt noe nytt at privat helse og skole som drives i dag, drives mye mer kostnadseffektivt enn det offentlige gjør.

Så det der "alle har ikke penger til å gå på privat skole"-argumentet kan faktsik ikke brukes om du skal diskurer pirvate skoler vs offentlige skoler. Det er også tull at ikke alle vil få skoleplass. Staten kan fortsatt pålegge alle foreldre å sende sine barn på skolen og dermed også utnytte at det faktisk finns private skoler. Manger her inne burde ha fått med seg hva friskoleaktørene sa til Djupedalen i raseri mot at han stoppet skolene.

Lenke til kommentar
De 3000 kronene til leirskole har man mulighet til å begynne å spare da ungen din begynner i 1. klasse. De får en egen konto som du kan sette inn penger på og iløpet av syv skole år så skulle man nok greie å spare opp nok penger til det som måtte skje av aktiviteter på skolen.
Men den offentlige skolen blir ikke noe mer gratis av et langvarig sparetiltak fra foreldrenes side? Blir jo ikke noe bedre av den grunn?

REDIGERT: Joakim: Hvis du hadde fått betalt for en leilighet i 1 mnd og fått 2000 kr i handa så skal jeg love deg at du hadde sliti. Du hadde klart å leve 1 mnd, men du hadde aldri hatt noen god kvalitet.
Jeg skulle nok overlevd, bare jeg fikk min daglig dosis cola light. Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag jeg ville slitt noe mer enn mange andre.

Nei vel? Har jeg misforstått noe alvorlig? Er det virkelig ingen forskjell på familien med to barn på Tveita, hvorav far jobber på samlebåndet til Coca Cola og mor i Posten og en familie fraa Vinderen, hvor fra er direktør og mor er lege(eller hjemmeværende for den saks skyld)? Jeg tørr å påstå at det de to familiene tilhører forskjellige klasser.

Mye av klasseskillet i Norge dreier seg jo om utdanning.

Vi vil alltid ha forskjellige klasser. Face it.

Og smoothie: Som om jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar
Men den offentlige skolen blir ikke noe mer gratis av et langvarig sparetiltak fra foreldrenes side? Blir jo ikke noe bedre av den grunn?

Jeg skulle nok overlevd, bare jeg fikk min daglig dosis cola light. Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag jeg ville slitt noe mer enn mange andre.

Nei vel? Har jeg misforstått noe alvorlig? Er det virkelig ingen forskjell på familien med to barn på Tveita, hvorav far jobber på samlebåndet til Coca Cola og mor i Posten og en familie fraa Vinderen, hvor fra er direktør og mor er lege(eller hjemmeværende for den saks skyld)? Jeg tørr å påstå at det de to familiene tilhører forskjellige klasser.

Mye av klasseskillet i Norge dreier seg jo om utdanning.

Vi vil alltid ha forskjellige klasser. Face it.

Og smoothie: Som om jeg skulle sagt det selv!

5653828[/snapback]

Du har sett for mye på TV. Klasseskille er noe som ikke har eksister i Norge på mange mange år. Da hadde du bønder som en egen klasse , tjenestefolk og strandsittere i en klasse, og leger, prest og lensmann for seg.

Klasse dreier seg ikke om hva du tjener, men også om forskjellige rettigheter man har i de forskjellige prestene

Som ett eksempel var det to barn som skulle døpes i kirka på slutten av 1800' tallet. Ene var datter av tjenestefolk og andre var datter av legen. Legens barn fikk døpes først. Slik gikk man etter rang. Man måtte snakke penere dersom man ble tilsnakket av noen av høyere "rang" enn en selv (De og ikke Du)

Også Odelsgutter hadde høyere rang enn andre når det gjaldt dåp og komfirmasjon. Og om man hadde stor gård var man vel ansett osv.

Når du sier det på den måten du sier det så er typen min av en helt annen "klasse" enn meg, siden foreldrene hans tjener mer enn dobbelt så mye som mine? I så tilfelle er det aldri noe han har gjort meg oppmerksom på. Så er han kanskje mer folkelig enn rikmannsguttene på Oslo vest da?

Nei, barna mine skal få leke med hvem de vil når de blir store, for jeg (og folk flest) synes ikke at noen er verdt mer enn andre basert på foreldrenes inntekt.

Lenke til kommentar
Man måtte snakke penere dersom man ble tilsnakket av noen av høyere "rang" enn en selv (De og ikke Du)
Nå tror jeg faktisk den jevne fabrikkeieren snakker penere når eieren er på besøk enn til de andre arbeiderne...

Som ett eksempel var det to barn som skulle døpes i kirka på slutten av 1800' tallet. Ene var datter av tjenestefolk og andre var datter av legen. Legens barn fikk døpes først. Slik gikk man etter rang.
Dersom du har en vel ansett stilling, kan en telefon ordne veldig mye mer enn en telefon fra fabrikkarbeider. Ikke prøv å si noe annet.

Og om man hadde stor gård var man vel ansett osv.
Og i dag er man vel forsåvidt vel ansett om man har stor formue.

Det hele er vidreutviklinger. Vi har et klasseskille, men langt fra så markant som i tidligere tider. Og jeg synes det er greit. Alle er faktisk ikke like.

Lenke til kommentar
Og i dag er man vel forsåvidt vel ansett om man har stor formue.

Jasså? Folk flest jeg kjenner går ikke rundt og annonserer formuen sin til alle og enhver

Hadde ett par gutter som drev å snakka om "pappa som tjener en million i året" men de ble som regel latterligjort så raskt de forlot rommet. Ingenting er så latterlig som når noen skryter av hva pappa tjener, hvem i huleste er det som bryr seg?

Og at man snakker penere til fabrikkeieren enn til andre fabrikkarbeidere - dette gjelder vel i jobbsammenheng. Og jeg ville tro advokatpappan din snakker pent til sjefen sin - eller andre advokater også.

Sir Winston er en real kar, som ikke har fortalt ungene hvor mye han tjener eller har. For hva godt tjener det barna hans om de skulle gå rundt å dumme seg ut ved å annonsere at pappa er rik?

Født med sølvskje i munnen og bomull mellom øra- uten evne til å sette seg inn i andres situasjon. Håper for all del at du klarer å arbeide hardt når du må klare deg uten hjelp fra mor og far.

Lenke til kommentar
Sir Winston er en real kar, som ikke har fortalt ungene hvor mye han tjener eller har. For hva godt tjener det barna hans om de skulle gå rundt å dumme seg ut ved å annonsere at pappa er rik?

Født med sølvskje i munnen og bomull mellom øra- uten evne til å sette seg inn i andres situasjon. Håper for all del at du klarer å arbeide hardt når du må klare deg uten hjelp fra mor og far.

5654420[/snapback]

Hør hør folkens...

Lenke til kommentar
Og at man snakker penere til fabrikkeieren enn til andre fabrikkarbeidere - dette gjelder vel i jobbsammenheng. Og jeg ville tro advokatpappan din snakker pent til sjefen sin - eller andre advokater også.
For det første er vel pappa "sin egen sjef", og jeg tror faktisk pappa snakker rimelig pent uansett hvem det måtte være til.

I dette landet er alt sånt offentlig. Skattelistene offentliggjøres, og det er jævlig mange som sjekker dem. Helt vilt. Så hvor lenge barna lever i troen om at pappa tjener 250 000 vet nå ikke jeg.

Jeg synes dette vitner om en litt norsk kultur, det er liksom noe flaut i å ha tjent penger. Det burde det slettes ikke være.

Lenke til kommentar

En ganske så tåpelig fremstilling fra JoachimR syns jeg. Han(?) hadde også til en viss grad imponert meg over sin måte å reflektere i tidligere tråder. Ser jo nå at dette kanskje ikke var helt riktig burdert av meg.

Veldig lett å se at du trekker røde tråder rett til kapitalismens sentrum, USA JoachimR. Men tror du glemmer at de har også statlig helsevesen og skole der borte også.

Linn C, naturlig nok er det et "skille" på de med høyere utdanning enn de uten. Men det har vel mere med interesse område enn direkte størrelse på lønningen. Eller med andre ord, har vanskelig for å se en kvantemekanikk-forsker prate med om sitt med en på Rema lissom.. Men poenget mitt er ikke i nærheten av JoachimR, interesse/ fremfor penger (Lukter Bærum i mine nesebor... :ermm: ).

Og JoachimR, tror ikke du hadde hatt råd til mye annet enn tørre brødskiver og melk med 2000 i lomma på en mnd..

Til trådstarter: Må faktisk si meg enig i poenget ditt med blant annet bil. Hvorfor skal vi betale dobbelt opp for bil, hysterisk latterlig mye for bensin/diesel og ikke minst bomringer (som egentlig går til kommunene?). Jo, det er sant, for å få kollektivtrafikken opp, ikke sant? Samtidig øker (hvertfall Oslo) kollektivtrafikken sine priser for å få folk til å kjøre bil elns.. Rare greier..

Og seriøst, dere som klager over et dårlig innlegg fra trådstarter.. Hva faen er det dere innbiller dere?? Er det plutselig ikke lov å si hva man mener om velferd-Norge uten å bli stemplet som bortskjemt drittunge?? Herregud, dere burde føle dyyyp skam over å tørre i det hele tatt å svare på en slik frekk og drittunge aktig måte. Ærlig talt..

Lenke til kommentar

5654420[/snapback]

Herregud.. Skal du dømme personer til hytt og pine bare fordi de har noen politiske holdninger du ikke fatter at noen kan ha?

Jeg er ikke født i en rik familie, snarer tvert imot. Med en kronisk syk mor, mye takket være det patetiske heslevesenet dere priser så høyt, så har inntektsbyrden ligget på min far, og meg selv de siste årene, i familien. Hadde det ikke vært for at faren min er en dyktig mann, både sosialt og faglig/kunnskapsmessig, så hadde vi nok måtte slite temmelig hardt for å få endene til å gå sammen. Kanskje ikke så rart når staten tar fra oss 50% av inntekten og gir pengene tilbake i form av "gratis" skole, som forresten er en av de værste i europa, "gratis" sykehus som jeg ikke har noe til overs for, og mange andre "goder" verken jeg eller min familie har sett snurten av.

Jeg har lært at det er ingenting om er gratis her i verden, og du får ikke noe uten å jobbe for det. Dette er prinsipper jeg i dag lever av, og for. Jeg er ikke født med sølvskje i munnen, jeg har ikke bomull mellom øra. Likevel har jeg et politisk syn som veldig mange næringstopper har, og jeg er en stor fan av kapitalisme og liberalisme. Hvorfor? Fordi erfaring og kunnskap har lært meg at dette er systemer som er rasjonelle og som faktisk fungerer. Sosialister spiller sin politikk på følelser, altså irrasjonelt. Akuratt samme måte du selv fører argumentasjonen din. Det oser av janteloven, irrasjonalitet og sosialisme. Det oser et "hat" mot personer, som ble født i en generasjon før deg, som gjorde det bra økonomisk. Det oser et "hat" mot disse personene som har skapt seg selv en mulighet til å gjøre det bedre for sine egne og sin familie. Et "hat" mot personer som klarer å holde seg unna velferdsstaten (så godt som er mulig). Et "hat" mot personer vi alle burde ha hatt som forbilder.

Lenke til kommentar
I dette landet er alt sånt offentlig. Skattelistene offentliggjøres, og det er jævlig mange som sjekker dem. Helt vilt. Så hvor lenge barna lever i troen om at pappa tjener 250 000 vet nå ikke jeg.

Jeg synes dette vitner om en litt norsk kultur, det er liksom noe flaut i å ha tjent penger.  Det burde det slettes ikke være.

5654466[/snapback]

Overhodet ikke, bare at man trenger heller ikke å få gnidd det inn i trynet av en som aldri har løfta en finger selv..

Edit:

*snip* Et "hat" mot personer som klarer å holde seg unna velferdsstaten (så godt som er mulig). Et "hat" mot personer vi alle burde ha hatt som forbilder.

5654490[/snapback]

Du kan ikke være seriøs? Hvordan kan man sette opp et forbilde av en som mest sannsynlig ikek har jobbet elelr løftet en finger hele sitt liv? Faren eventuelt, ja, for der er hvertfall noe oppnådd. Men å surfe på familiepengene er ikke noe som er forbildet vært. Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Trådstarter skrev et elendig innlegg. Det er de fleste nå enig om.

en tror du glemmer at de har også statlig helsevesen og skole der borte også.
Nei? Har jeg nevnt USA så mye som EN gang i denne tråden? Nei. Alt er ikek perfekt der. Jeg sier ikke at vi skal gjøre alt som USA, men vi kan lære mye, definitivt.

Jeg er forøvrig oppvokst i Bærum, uten at det har noe med saken å gjøre.

Og JoachimR, tror ikke du hadde hatt råd til mye annet enn tørre brødskiver og melk med 2000 i lomma på en mnd..

Jeg spiser sjeldent brød, og melk begrenser seg til noe oppi kaffen. Har veldig lavt forbruk av matvarer, men til gjengjeld et noe høyere forbruk av andre ting.

Smoothie beskriver det typisk norske, som Sir Winston også representerer ved å "hemmligholde" sin "suksess". Hvorfor skal vi hate de som faktisk jobber hardt? De som betaler mer skatt enn oss selv? Hvorfor? Vi burde være takknemlige for at det finnes slike nordmenn.

Lenke til kommentar
For det første er vel pappa "sin egen sjef", og jeg tror faktisk pappa snakker rimelig pent uansett hvem det måtte være til.

Jeg synes dette vitner om en litt norsk kultur, det er liksom noe flaut i å ha tjent penger. Det burde det slettes ikke være.

5654466[/snapback]

Skattelistene er kun offentlig for en kort periode med en gang de kommer ut nå, helt sikkert like greit, så slipper pappaguttene på vestkanten å sette opp lister over hvems pappa som tjener best :whistle:

På meg virker det som det foregår på helt andre måter der du kommer fra, enn der jeg er oppvokst. Men så har vi jo lest litt av vært om forskjellene på Oslo Vest og Oslo Øst :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...