Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor har alltid de private selskapene bedre tilbud? Og siden de har det - hvorfor ikke benytte seg av det?

5650977[/snapback]

 

Hvorfor ikke alle benytter seg av de private tilbudene kan vel være så enkelt som at ikke alle er født med en sølvskje i munnen. Og det er langt ifra alle som har en forsikring som dekker det. De private vet å ta seg godt betalt - samtidig som de har sponsorer - og det er vel derfor de kan stille med et bedre tilbud. For ikke å snakke om at den mindre pågangen gjør det lettere for de.

 

Jeg tar forbehold på eventuelle feil. Dette er bare mine antagelser. :)

Lenke til kommentar
Det private helsevesen er langt mer kostnadseffektivt enn det statlige. Derfor ser jeg ikke poenget i å holde liv i det statlige.

5651613[/snapback]

Nei, vi legger den bare ned og så får de som angivelig har penger leve videre...survival of the fittest! YEAH!

 

...

 

 

Hvor har du det fra at det private er mye mere kostnadeffektive egentlig?

Lenke til kommentar
JoachimR: Ja det private helsevesen er et mye bedre tilbud til de som har penger. Du må ikke glemme at det ikke er alle i Norge som har 20 forskjellige kredittkort og dobbelt så mange bankkontoer :roll:

5651599[/snapback]

Det private helsevesen er langt mer kostnadseffektivt enn det statlige. Derfor ser jeg ikke poenget i å holde liv i det statlige.

5651613[/snapback]

 

Da jeg flyttet langt vekk fra hjembyen min ble jeg syk og måtte til legen. Jeg hadde ikke fastlege i Stavanger, så jeg måtte først gå på legevakta. Da de ikke kunne hjelpe meg dro jeg til Forus-Akutten.. privat..

 

Der kosta det 500 kroner for å snakke med legen i 5 minutter, samt at en sykepleierske tok en blodprøve av meg. Det samme hadde koster 170 kroner eller noe om jeg hadde tatt det hjemme hos fastlegen min.

 

Tro det eller ei, men når du er lærling og har 2000 kroner i mnd å brødfø deg på etter at husleia er betalt, er 500 kroner MYE penger.

 

Spesielt når jeg ikke fikk noe særlig mer hjelp enn jeg hadde fått om jeg hadde spurt en random forbipasserende hva som feilte meg.

Lenke til kommentar
Da får du finne deg en fastlege i Stavanger da. Det skifter du enkelt på nettet.

 

Du vil ikke vite hvor store utgifter jeg har til lege, konsekvent privat. Med tanke på at jeg er hos leger mm minst en gang i uken, så blir det litt ut av det.

 

Ja, jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke ville klart meg på 2000 kroner i måneden.

5652028[/snapback]

 

Nå har jeg fastlege i Stavanger. Om ikke hadde jeg slitt i høst da jeg var hos legen en gang i uka i 2 mnd .

 

Anng Privatskole lengre opp, var vel du som sa at det måtte se penere ut på en CV at en har gått på privatskole.

 

Min mening er nei

 

Har ei venninde som måtte gå på privatskole fordi hu ikke hadde gode nok karakterer til å komme seg inn på den offentlige videregående skolen i byen hu bor i. "Alle" kommer seg inn på privatskole så lenge de kan betale for seg, mens en gjerne må ta til takke med å gå på offentlig skole langt uti gokk dersom man ikke har gode nok karakterer til å komme inn i byen.

 

Men for all del, å gå på BI var ett alternativ for meg før det ble lagt ned der jeg bor...

Lenke til kommentar
Det er en del privatskoler med lange ventelister også... Og jeg er temmelig sikker på at man med en kjent privatskole stiller noe sterkere enn med Ytre Enebakk Gymnas. Spørs jo sikkert helt på hva slags jobber du søker også.

5652061[/snapback]

 

Det får bli spekulasjoner fra din side

 

Min mening er at sålenge man arbeider hardt og får gode karakterer, samt lite fravær, så spiller det ingen rolle om man har gått på privat eller offentlig skole

 

Jeg kan si med sikkerhet at mine foreldre aldri i verden hadde hatt råd til å sende meg på privat skole

 

Og utgifter som det nevnes til den såkalte gratise grunnskolen. Jeg var på klassetur en gang på barneskolen, og foreldrene mine betalte sikkert 3000 kroner eller noe for det. 3000 kroner for god opplæring i 6 år er ikke akkurat så dyrt.

 

Og jo, jeg var på leirskole i 10.klasse også, men det var gratis fordi vi fikk inn penger fra ett prosjekt vi jobba med under hele ungdomskolen

 

Så da har jeg plutselig 10 år med god opplæring, for den nette sum av 3000 kroner.

 

Nå tror jeg sannelig ikke jeg vil ha barn hvis det skal være så dyrt å sende de på skole ;)

Lenke til kommentar

I løpet av mine to år på offentlig skole var det en hyttetur a 800 kroner,en telttur a 500 kr to skidager a 300 kroner, leirskole a 3000 kroner, kinoturer, antar rundt 100, klassekasse 300 per år osv. Var sikkert enda mer. Dette gir en total på 5600, delt på to år. Leirskole er riktignok ikke hvert år, men likevel.

 

Nå skal det tas visse forbehold om at jeg har rundet av priser etter det jeg husker, men poenget var at mamma faktisk hadde en diskusjon med den aktuelle rektoren om de stakkars familiene som kanskje ikke hadde råd til sånt. "De som ikke har råd til sånne ting orker ihvertfall ikke stå frem", som mamma sa. Mamma har tidligere sittet i diverse skolestyrer, både på offentlige og private skoler (kommunens representant, mamma var på tidligere tidspunkt politiker).Offentlig skole er jo i utgangspunktet gratis, men da snakker vi utgangspunkt. Gratis blir ganske dyrt.

Lenke til kommentar
I løpet av mine to år på offentlig skole var det en hyttetur a 800 kroner,en telttur a 500 kr to skidager a 300 kroner, leirskole a 3000 kroner, kinoturer, antar rundt 100, klassekasse 300 per år osv. Var sikkert enda mer. Dette gir en total på 5600, delt på to år. Leirskole er riktignok ikke hvert år, men likevel.

 

Nå skal det tas visse forbehold om at jeg har rundet av priser etter det jeg husker, men poenget var at mamma faktisk hadde en diskusjon med den aktuelle rektoren om de stakkars familiene som kanskje ikke hadde råd til sånt. "De som ikke har råd til sånne ting orker ihvertfall ikke stå frem", som mamma sa. Mamma har tidligere sittet i diverse skolestyrer, både på offentlige og private skoler (kommunens representant, mamma var på tidligere tidspunkt politiker).Offentlig skole er jo i utgangspunktet gratis, men da snakker vi utgangspunkt. Gratis blir ganske dyrt.

5652088[/snapback]

 

"Mamma" og "Pappa" meg her og der hele tiden får meg til å lure på hvor gammel du er som kan snakke så høyt om hva som er bra og ikke bra med Norge, og hvordan det har seg at du har så utrolig god peiling på hvor god råd den gjennomsnittslige norske barnefamilien har til skole og helsetilbud til barna sine.

 

Og tar jeg helt feil dersom det i reform 98 ble vedtatt at foreldre ikke skal måtte betale for klasseturer og slik? Lillebroren min på 17 var iallefall ikke på klassetur da han gikk på ungdomskolen pga dette. Og klassen min jobbet som nevnt med ett prosjekt i 3 år for å få råd til å reise til oppdal i 4 dager :p

Lenke til kommentar

Jeg gikk på offentlig skole mellom 2000 og 2002. Jeg regner med at du også synes det er foreldres ansvar å betale for en 6. og 7.-klassings utgifter til skole.

 

Kom ikke her og fortell meg at jeg ikke har greie på helsetilbudet. Jeg lider av en sykdom med relativit høy dødelighet, og med et elendig offentlig behandlingstilbud. Jeg vet hva jeg snakker om. At jeg snakker om privatskoler har jo kanskje med at jeg stort sett har gått på privatskoler å gjøre?

Lenke til kommentar

Her har jeg funnet en fin liten tekst,

 

1. Retten til gratis grunnskoleopplæring

 

Ny § 2-15 i opplæringsloven har følgende ordlyd:

 

"§ 2-15 Rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring

Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa."

 

Lovbestemmelsen slår fast at den offentlige grunnskoleopplæringen skal være gratis for elevene. Det betyr at kommunen ikke kan kreve betaling fra elevene eller foreldrene for verken undervisningsmateriell eller aktiviteter (faglige og sosiale) som foregår i skoletiden og i skolens regi, og som er en del av grunnskoleopplæringen i samsvar med opplæringsloven og forskriftene til loven. Eksemplene som nevnes i lovbestemmelsen er ikke uttømmende. Forbudet mot å kreve egenbetaling gjelder all virksomhet i forbindelse med opplæringen, også aktiviteter som foregår utenom ordinær skoletid når disse aktivitetene er ledd i at skolen gjennomfører grunnskoleopplæringen i samsvar med lov og forskrift.

 

Eksempler på undervisningsmateriell som kommunen ikke kan kreve at elevene eller deres foreldre skal dekke, er skrive- og tegnesaker, lærebøker, ordlister, kalkulator.

 

Eksempler på utgifter til aktiviteter som kommunen ikke kan kreve at elevene eller deres foreldre dekker, er utgifter til reise, kost, losji og opplæring i forbindelse med leirskoleopphold eller andre tematurer som er en del av opplæringen. Dersom kommunen/skolen tar elevene med på en teaterforestilling eller til et museum som en del av opplæringen, må kommunen også betale eventuell transport og billett. Annen nødvendig transport i skoletiden, for eksempel til svømmehall eller bibliotek, skal også betales av kommunen.

 

Opplæringsloven § 2-15 regulerer ikke aktiviteter som ikke er en del av grunnskoleopplæringen, det vil si aktiviteter som faller utenom virkeområdet til opplæringsloven.

 

Teksten kan du lese i sin helhet her : http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/regelverk/...022/dok-bn.html

 

Her står det også spesifikt om klasseturer

2. Leirskole og andre turer

 

Kommunene har hittil hatt en begrenset adgang til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold. Etter den nye lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven vil det ikke lenger være lov å kreve noen former for egenandeler av elevene/foreldrene til leirskoleopphold (reise, kost og losji) eller til andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen.

 

Mange foreldre har allerede betalt – eller er blitt enige om å betale – egenandeler til dekning av fremtidige leirskoleopphold eller andre slike turer. Den enkelte forelder avgjør selv hva disse pengene skal brukes til. De kan velge å gi pengene som gave til bestemte formål, for eksempel som tilskudd til den allerede planlagte leirskole eller andre turer. Pengene må da gå til hele klassen/gruppen og ikke til den enkelte elev. Se punkt 4 Gaver, dugnader m.m. Den enkelte forelder kan også be om å få pengene tilbakebetalt.

 

Det er kommunene/skolene som bestemmer aktivitetene i grunnskoleopplæringen, herunder om det skal gis leirskoleopphold. Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold for elevene i løpet av grunnskolen, men en del av undervisningstiden kan brukes til slik opplæring, jf. opplæringsloven § 2-3 første ledd. "Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen" legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen, der leirskole kan være ett alternativ. Kommunene/skolene står således relativt fritt til å velge ulike former for uteaktiviteter. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle kostnader som er nødvendige for at funksjonshemmede elever skal kunne delta, f eks kostnader til assistent.

 

Samt dette

3. Statstilskudd til leirskoleopphold og leirskoleopplæring

 

Det gis øremerket tilskudd til leirskoleopphold (reise, kost og losji) og til opplæringen ved leirskolene (lønn til lærer ved leirskolen), jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002 – 2003). Målet med tilskuddsordningen er å stimulere kommunene til å gi alle elever ett leirskoleopphold i løpet av grunnskoletiden.

 

Kommuner som sender klasser på leirskole, kan søke tilskudd til leirskoleopphold og leirskoleopplæring for de klassene som har leirskoleopphold med en varighet på minst 3 overnattinger. De kan søke om tilskudd for ett opphold per klasse. Departementet viser for øvrig til rundskriv F-06-03 om tilskuddssatsene og vilkårene for statstilskudd.

 

For at du skal være sikker på hvor gratis det er kan du ta en titt her også:

 

4. Gaver, dugnader m.m.

 

Opplæringsloven § 2-15 er ikke til hinder for at skolene kan ta imot ulike former for gaver (pengegaver, midler fra dugnadsinnsats og klassekasse, utstyr osv.) enten dette er fra næringsliv, foreldre, venneforeninger eller andre.

 

For at gaver og andre bidrag ikke skal komme i konflikt med retten til gratis grunnskoleopplæring, gjelder følgende:

 

    * Gaver og andre bidrag må være reelt frivillige. Verken elever eller foreldre må føle seg presset til å bidra økonomisk.

    * Det kan ikke stilles krav om motytelser, for eksempel i form av reklame.

    * Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag til skolen eller ikke.

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar
Jeg gikk på offentlig skole mellom 2000 og 2002. Jeg regner med at du også synes det er foreldres ansvar å betale for en 6. og 7.-klassings utgifter til skole.

 

Kom ikke her og fortell meg at jeg ikke har greie på helsetilbudet. Jeg lider av en sykdom med relativit høy dødelighet, og med et elendig offentlig behandlingstilbud. Jeg vet hva jeg snakker om.  At jeg snakker om privatskoler har jo kanskje med at jeg stort sett har gått på privatskoler å gjøre?

5652166[/snapback]

 

Det jeg spurte om, var om du virkelig hadde greie på økonomien til en gjennomsnittslig norsk barnefamilie. Og da snakker jeg ikke om de du kjenner som bor i Oslo vest, har 3 biler, hytte ved strandkanten og far som er advokat og mor som er lege og som gjerne har passert 40'åra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...