trøls Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 FRIHET til å ikke hjelpe dem som ikke har råd til forsikring, enten på grunn av lav inntekt, (ufrivillige) forhold som gir høye forsikringspremier eller en kombinasjon av disse.Eller nettopp å hjelpe dem, da frivillig uten pålegg fra staten? 5650597[/snapback] Privat veldedighet er kun ønsketenkning fra liberal side, og har like lite for seg som kommunisme. Hvordan tror du det hadde vært med veldedighetsfinansiert politi og helsevesen, for å ta to eksempler? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Linn Christin: Jeg er under atten, og har i to år måttet betale mer enn nok skatt. Bare fordi jeg ikke klarer meg med 29000 i året, og fordi pappa ikke har tenkt å betale sin personskatt på det jeg skal bruke. Du nevner at du er sikret mht. pensjoner og trygder og sykehusopphold. Har du aldri hørt om forsikring, du da? Lavere skatt, og du velger den forsikringen som passer ditt behov? FRIHET (og ANSVAR). Skole. Kan man ikke selv klare å velge skole? Slippe mer av skatten og betale dette for barna sine? FRIHET OG ANSVAR. (Eventuelt får vi slutte å diskriminere privatskolene, slik at alle kan gå der. Av en eller annen merklig grunn ønsker jo sosialistene i SV og Ap seg ekte rikmannsskoler)., 5650263[/snapback] Vet du hva, jeg tror ikke du hadde vært fornøyd uansett jeg Om det ble slik du ville ha det hadde du sikkert vært misfornøyd fordi forsikring og privatskole var for dyrt Dersom du hadde fått det som du ville hadde det blitt sterke klasseforskjeller i Norge. De som er født rik vil forbli rike, mens de som er født fattige aldri vil få de samme mulighetene til å skaffe seg høy utdannelse og jobb. Om det er en slik tilværelse du drømmer om er vi vidt forskjellige. Heldig for meg at den tilværelsen jeg drømmer om er realitet, mens din forhåpentligvis aldri vil være noe annet enn en tanke Og takk for det! Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) FRIHET til å ikke hjelpe dem som ikke har råd til forsikring, enten på grunn av lav inntekt, (ufrivillige) forhold som gir høye forsikringspremier eller en kombinasjon av disse.Eller nettopp å hjelpe dem, da frivillig uten pålegg fra staten? ANSVAR for å bli født i en rik familie, med godt evnenivå og uten kroniske sykdommer. 5650540[/snapback] Har jeg aldri sagt. Det er bare tull å betale i dyre dommer for at man skal gå på privatskole! Er 25 000 i året(som en gjennomsnittlig norsk privatskole med statlig støtte koster) "dyre dommer"? 5650597[/snapback] Jeg har en kamerat som er alenepappa med 2 barn. Han tjener 90.000 kr i året pluss skatt og jeg tror han gjerne vil at barna hans skal gå på skole uten at de skal sulte ihjel og få masse inkasso saker. Nei, 50.000 i året for at 2 barn skal gå på en privatskole er da ikke så galt Selv har jeg 3 barn, det ville blitt 75.000 kr. Endret 22. februar 2006 av Sir Winston Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Det er bare tull å betale i dyre dommer for at man skal gå på privatskole! Er 25 000 i året(som en gjennomsnittlig norsk privatskole med statlig støtte koster) "dyre dommer"? Ja, det er ganske "dyre dommer" for en helt vanlig familie, når man kan gå på offentlig skole for 0 kr. 5650617[/snapback] Så ikke gå på privatskole da? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 FRIHET til å ikke hjelpe dem som ikke har råd til forsikring, enten på grunn av lav inntekt, (ufrivillige) forhold som gir høye forsikringspremier eller en kombinasjon av disse.Eller nettopp å hjelpe dem, da frivillig uten pålegg fra staten? ANSVAR for å bli født i en rik familie, med godt evnenivå og uten kroniske sykdommer. 5650540[/snapback] Har jeg aldri sagt. Det er bare tull å betale i dyre dommer for at man skal gå på privatskole! Er 25 000 i året(som en gjennomsnittlig norsk privatskole med statlig støtte koster) "dyre dommer"? 5650597[/snapback] 25000 er nok for å gi meg mat i et helt år . Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Det er bare tull å betale i dyre dommer for at man skal gå på privatskole! Er 25 000 i året(som en gjennomsnittlig norsk privatskole med statlig støtte koster) "dyre dommer"? Ja, det er ganske "dyre dommer" for en helt vanlig familie, når man kan gå på offentlig skole for 0 kr. 5650617[/snapback] Så ikke gå på privatskole da? 5650724[/snapback] Ja, hvis det blir slik at skole er for rike folk, hva skal man da velge? Uansett vil jeg at det fortsatt skal være like populært med offentlig skole. Blir det slik som noen vil så forsvinner vel de fleste offentlige skolene og de barna som går der blir sett på som fattige slum barn som ikke er verdt noe? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Det er bare tull å betale i dyre dommer for at man skal gå på privatskole! Er 25 000 i året(som en gjennomsnittlig norsk privatskole med statlig støtte koster) "dyre dommer"? Ja, det er ganske "dyre dommer" for en helt vanlig familie, når man kan gå på offentlig skole for 0 kr. 5650617[/snapback] Så ikke gå på privatskole da? 5650724[/snapback] Ja, hvis det blir slik at skole er for rike folk, hva skal man da velge? Uansett vil jeg at det fortsatt skal være like populært med offentlig skole. Blir det slik som noen vil så forsvinner vel de fleste offentlige skolene og de barna som går der blir sett på som fattige slum barn som ikke er verdt noe? 5650738[/snapback] Privatskole er for rike folk. Den offentelige skole vil nok aldri bli utklassert. Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Privatskole er for rike folk. Den offentelige skole vil nok aldri bli utklassert. 5650753[/snapback] Jeg håper da ikke det hvertfall. Uansett liker jeg ikke privatskoler. Hvorfor skal noen få bedre behandling enn andre bare fordi noen ikke har penger til det bedre. I den voksne verden finnes det ekte vinnere og tapere, men når man er barn kan man ikke noe for om man er født i en fattig familie. Derfor misliker jeg også sterkt rikmanns barn som får alt og disse barna tror de er bedre enn alle andre fordi de er rike. Egentlig har de ikke gjort seg fortjent til en eneste krone. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Sir Winston: Noen barn får lue til jul, andre får Xbox 360. Noen får lappen sponset, andre får BMW. Hvorfor ikke gi barna den beste utdannelsen? Hvis man først skal forskjellsbehandle, hvorfor ikke la det være noe barna TJENER på? Skal dine prinsipper om rikdom føre til at barna må lide gjennom offentlig skole? Om jeg så må spise First Price-nudler gjennom hele skolegangen, skal jeg gjøre det for at ungene mine skal få gå på en skikkelig privatskole, framfor den drittskolen jeg går på. Barnas framtid > prinsipper Endret 22. februar 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Sir Winston; jeg er eldst av tre søsken. Samtlige går på forskjellige former for privatskoler - min lillebror på kostskole i utlandet. når man kan gå på offentlig skole for 0 kr. Vel, hvordan kan man det? Jeg gikknoen år på offentlig skole, og det skulle det jammen betales for hytteturer, skidager, kino, klassekasser, teltturer etc etc. Blir vel fort vekk noen tusener det også. EDIT: For å ikke snakke om "lotteriet" hvor samtlige foreldre måtte kjøpe et lodd til rundt 3-4000 kroner for leirskolen. Neida, skolen tok ikke betalt for leirskolen, gjorde de? Linn Cecilie: Jeg ville ikke klaget over priser fastsatt av markedet. Markedspriser er greit og fint! Klasseforskjeller vil det alltid være. Så hvorfor må vi på død og liv skjule det, og "nedover-snobbe"? Jeg kjenner en mor som nylig skulle levere et litografi av en kjent kunstner til innramming. Hun puttet det hele i en IKEA-pose. Deretter gikk hun og kjøpe et vinstativ som ikk var direkte billig. Og takker nei til den mer eksklusive posen fra butikken, og dytter det oppi IKEA-posen. Nedover-snobbing på høyt nivå. Endret 22. februar 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Sir Winston: Noen barn får lue til jul, andre får Xbox 360. Noen får lappen sponset, andre får BMW. Hvorfor ikke gi barna den beste utdannelsen? Hvis man først skal forskjellsbehandle, hvorfor ikke la det være noe barna TJENER på? Skal dine prinsipper om rikdom føre til at barna må lide gjennom offentlig skole? Om jeg så må spise First Price-nudler gjennom hele skolegangen, skal jeg gjøre det for at ungene mine skal få gå på en skikkelig privatskole, framfor den drittskolen jeg går på. Barnas framtid > prinsipper 5650817[/snapback] Mine barn får ikke Xbox til jul De får klær og nyttige ting, aldri noe som er underholdenes. Det skal de få jobbe for og gjøre seg fortjent til, slik at de lærer at her i livet kan man ikke sitte på ræva og tro at alt lander i fanget på dem og at de kan plukke fra øverste hylle. Jeg har aldri fortalt de hvor mye penger jeg har, så de kommer antageligvis til å få gledessjokkanfall da jeg dør, men da har de hvertfall i seg at det lønte seg å jobbe og kanskje de kommer på en lur ide å bruke disse pengene på. Eneste de får så mye de vil av er klær og andre sminke/helse produkter, siden de er jenter. Det er fornuftige ting som er nødvendig, hvertfall klær. Hvem har dessuten sagt at utdannelsen du får på en privatskole er BEST? Mine erfaringer sier at du kommer mer enn langt nok med offentlig skole, hvis ikke har du ikke mye fornuftig oppi hodet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Private skoler kommer av en eller annen grunn best ut av undersøkelser... Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Private skoler kommer av en eller annen grunn best ut av undersøkelser... 5650869[/snapback] Datteren min har en snitt karakter på 5,5 nå på VGS. Tror du ikke hun vil nå langt selvom hun går på offentlig skole? Hun kom seg inn på musikk, dans og drama i fjor og fra ungdomsskolen hadde hun nesten bare 6'ere, eneste var at hun hadde 5 i gym og KRL. Hun vil inn på et universitet og har planer om å bli advokat. Denne utdannelsen skal jeg betale med glede slik at hun ikke ender opp med lån. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Er vel helst de svakere elevene som fordelaktig kan gå på private skoler. Lettere å kjøpe seg gode karakterer der (jada, kjenner til en haug tilfeller). Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Er vel helst de svakere elevene som fordelaktig kan gå på private skoler.Lettere å kjøpe seg gode karakterer der (jada, kjenner til en haug tilfeller). 5650898[/snapback] Hvorfor er min erfaring, og jeg har vitterlig gått på flere private skoler, at lærerne er strengere med karakterene? Det fordelaktige med privatskoler er at foreldrene velger noe aktivt, og derved bryr seg litt om barna sine. Er vel en del foreldre som gir f i hva barna gjør. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hva er vitsen med å gå på en privat skole om du alikevel får beste karakterer på en offentlig skole? Univeristetene setter ikke private skoler fremfor offentlige... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hva er vitsen med å gå på en privat skole om du alikevel får beste karakterer på en offentlig skole? Univeristetene setter ikke private skoler fremfor offentlige... 5650935[/snapback] Det ser langt penere ut med et privat gymnasium enn Hokksund Videregående skole på en CV. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Akademiet her i Bergen har et av de beste oppleggene jeg har noengang sett når det gjelder videregående. Privatskoler sine medialinjer har som oftest langt bedre utstyr, i tillegg til flinkere lærere. Akkurat nå, på skolen min, får man gode karakterer til tross for læreren, ikke på grunn av. Folk bråker i timen, lærere gir faen og bøkene har statistikk som inkluderer Sovjetunionen. Private skoler har nyere bøker, flinkere lærere og mer disiplin, som er det aller viktigste. Hvis hun klarer å få 5.5, så er det flott, men hvis hun hadde vært litt dummere da? Hvis hun ble så forstyrret av de andre elevene at hun ikke klarte å konsentere seg om faget? Hadde det ikke vært bedre for henne da med et tilbud der disiplin prioriteres? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Er jeg den eneste her som har det bra i landet?Lest gjennom tråden og det er bare klaging og mas jo. Selv har jeg hatt 7-8 operasjoner med 4 dager ventetid på det lengste, og betalt 270,- per operasjon inkludert forsyninger med smertestillende. Min far og mor jobber 8-timersdager++ og er ikke utbrente, ikke mye sykefravær på de heller. Farmor bor på 'gamlehjem' og betaler 1200,- pr. måned for en 65kvm leilighet med utsikt til skoge, kommer til 4 dekkete måltider inkludert middag med 3 retter hver eneste dag. Hun måtte vente 3 uker før hun fikk flytte fra den gamle leiligheten til det nye 'aldershjemmet'. Skatt og bilavgifter synes jeg er helt greit iogmed at jeg i en alder av 19 år har allerede klart å tjene grisemye penger pga. den gode økonomien, derfor høyere lønnssatser. Dog, jeg kommer til å flytte til Sveits snart, eneste landet jeg synes er bedre enn Norge. Makan til klaging. Edit: Ordne litt. Edit2: Jeg synes både Mette Marit og Haakon Magnus er hyggelige. Jeg må være sinnssyk. 5647661[/snapback] Kanskje ikke alle som har det like bra? Vansklig og dra seg opp fra gjørma, når man først har dutti nedi. Grunn til at du ikke har lang ventetid på å komme under kniven, er fordi du antageliger rundt 13-17år gammel. Sykehusene tar faktisk forholdet om du er 15 eller 80 i betraktning. Ang.Syketing, mor mi opptaga en kul i brystet nå, gikk til legen samme dagen, nesten dag inn på sykehuset, neste dag operert. Tok ikke lange tiden. 3dager. Mor mi er 45år. Mormora te en kamerat, hadde kreft, venta i 3år før hun kom i kniven. Steffyboy ; Ja, helt klart. Jeg pleier ikke å gjøre NOE i klassen, selv om jeg sårt trenger det med snitt på 3,2. om jeg fortjener 3,2 i snitt på 1.termin på 10klasse ? Nei, jeg gjør vel ikke det, er jo ikke alt for dum. Legen har ikke skrevet i journalen min at jeg har konsentrasjons problemer, men ser ikke ut at jeg kan konsentrere meg før jeg er hjemme med datan, og sitter alene. Særlig nå som jeg har en klasse i 10klasse med 45elever. og 1lærer. Tror snitter ikke kommer seg opp, selv om jeg ikke er så dum som lærerene mine skal ha det til. Endret 22. februar 2006 av FirstPrice Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Mammas bestevennine bodde utenfor Washington DC, oppdaget en kul, gikk til mamografi, sendt rett videre til lege og opperert dagen etter. Vel, det kostet litt. Hvorfor har alltid de private selskapene bedre tilbud? Og siden de har det - hvorfor ikke benytte seg av det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå