klilleng Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Posten mister uansett brevmonopolet snart. Kan bli interessant å se hva som skjer da.. Sett Posten på anbud. 5639144[/snapback] å? hva mener du med å mist ebrevmonopolet? posen har vel aldri hatt monopol på noen ting, du kan fritt velge hvem du vil skal levere brevene/pakkene dine. med buss f.eksempel. 5642830[/snapback] Moroklumpen Lov om formidling av landsdekkende postsendinger (postloven). § 6. Enerett Posten Norge AS skal innenfor de vekt- og prisgrenser som er angitt i annet ledd gis enerett til regelmessig å formidle mot vederlag lukket adressert innenriks brevpost og til å formidle i Norge tilsvarende sendinger fra utlandet, på de vilkår som konsesjon etter § 4, jf § 5, fastsetter. Eneretten omfatter ikke formidling av bøker, kataloger, aviser og blad, selv om disse sendes i lukket og adressert form. Kongen kan gi forskrift om hva som regnes for lukket brevpost. Frem til og med 31. desember 2005 omfatter eneretten brevpost med vekt inntil 100 gram og med pris inntil tre ganger grunntaksten for et innenriks prioritert brev innenfor første vektklasse (20 gram). Fra og med 1. januar 2006 omfatter eneretten brevpost med vekt inntil 50 gram og med pris inntil to og en halv ganger grunntaksten for et innenriks prioritert brev innenfor første vektklasse (20 gram). Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Posten gikk i årevis med gigantunderskudd. Posten er privatisert og det blir snart full konkuranse på postmarkedet. 5641996[/snapback] Når ble Posten privatisert? Jeg er ganske så sikker på at Posten er et heleid statlig aksjeselskap. Ikke rent ulikt NSB. At selskapsformen er endret innebærer ikke noen privatisering, dette er to forskjellige begrep. Har dere tenkt på hvor overskuddet kom fra? Jeg vil gjette meg til at det kom fra 1. Reklame utlevering 2. Salg av postbank-program. Hvorfor skal ikke posten kunne gå med overskudd som en hvilken som helst annen bedrift? Er dere forresten klar over at posten er så og si den eneste banken som tilbyr banktjenester frem til kl 17 hver dag og frem til kl 15 hver lørdag? 5642560[/snapback] Jeg vil tro at reklame nok er en vesentlig del av inntektene, men ikke bankdelen, da er nok heller logistikk (pakker mm) vesentlig viktigere. Avtalen med DnBNOR er såpass dårlig at Posten ikke tjener på de tjenestene en utfører på vegne av Postbanken (som er eid av nettopp DnBNOR). Se for øvrig gårsdagens DN, hvor akkurat bankdelen ble foreslått fjernet av Posten (ved konsernsjef). Forslag om å legge ned postkontor fremkommer i dagens utgave. Og som en liten notis, flere postkontor har oppe lenger enn til 1700, seneste tror jeg er 2000. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Posten gikk i årevis med gigantunderskudd. Posten er privatisert og det blir snart full konkuranse på postmarkedet. 5641996[/snapback] Når ble Posten privatisert? Jeg er ganske så sikker på at Posten er et heleid statlig aksjeselskap. Ikke rent ulikt NSB. At selskapsformen er endret innebærer ikke noen privatisering, dette er to forskjellige begrep. Posten er såkalt delprivatisert. Altså et er et statlige firma... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvis ikke Posten tjener på tjenestene de utfører på vegne av Postbanken, hvorfor er det da lagt så stor vekt på å selge fordelsprogrammer? Gebyrer for ikke-kunder er i tillegg skyhøye. Ellers så kan salg også være en inntektskilde. Uansett, det jobbes i hvert fall mye med å få et postkontor til å gå i overskudd. Salg av varer og salg og fordelsprogram. Men det er store sjansen for at du har rett i at banktjenesten ikke er lønnsomme. Kanskje det er nettopp derfor det peses sånn på å få solgt fordelsprogram. Ja, jeg er klar over at flere postkontor har åpent lenger enn til kl 17, men det er postkontor som ligger i sentre. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvis ikke Posten tjener på tjenestene de utfører på vegne av Postbanken, hvorfor er det da lagt så stor vekt på å selge fordelsprogrammer? Gebyrer for ikke-kunder er i tillegg skyhøye. Ellers så kan salg også være en inntektskilde. Uansett, det jobbes i hvert fall mye med å få et postkontor til å gå i overskudd. Salg av varer og salg og fordelsprogram. Men det er store sjansen for at du har rett i at banktjenesten ikke er lønnsomme. Kanskje det er nettopp derfor det peses sånn på å få solgt fordelsprogram. Ja, jeg er klar over at flere postkontor har åpent lenger enn til kl 17, men det er postkontor som ligger i sentre. 5643926[/snapback] Posten tapte 250millioner kroner i 2005 på banktjeneste. Dette er riktignok i følge Posten selv, men la oss anta at de ikke lyver oss opp i trynet. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hvis ikke Posten tjener på tjenestene de utfører på vegne av Postbanken, hvorfor er det da lagt så stor vekt på å selge fordelsprogrammer? Gebyrer for ikke-kunder er i tillegg skyhøye. Ellers så kan salg også være en inntektskilde. Uansett, det jobbes i hvert fall mye med å få et postkontor til å gå i overskudd. Salg av varer og salg og fordelsprogram. Men det er store sjansen for at du har rett i at banktjenesten ikke er lønnsomme. Kanskje det er nettopp derfor det peses sånn på å få solgt fordelsprogram. Ja, jeg er klar over at flere postkontor har åpent lenger enn til kl 17, men det er postkontor som ligger i sentre. 5643926[/snapback] Posten får betalt per salg man utfører for Postbanken, men det betyr ikke at det faktisk lønner seg alt i alt. Fokus er på salg fordi Posten får penger for det, men det er ikke det samme som at man går i pluss. Nå er jeg ingen ekspert på nøyaktig hvor mye en får for de ulike tjenestene, mener det eksempelvis er 250,- per Leve, uten at jeg skal si det for sikkert. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Vel, så lenge det ikke finnes noen andre banker som har samme åpningstider som posten har i Hønefoss (I Bergen var min gamle bank åpen til kl 20), så er jeg for at Posten skal ha sine Postbanktjenester. Jeg er ikke kunde der selv, men mener nå uansett at det burde gått an å forandre på løsningen til å bli mer lønnsom, enn å legge den ned. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Posten gikk i årevis med gigantunderskudd. Posten er privatisert og det blir snart full konkuranse på postmarkedet. 5641996[/snapback] Når ble Posten privatisert? Jeg er ganske så sikker på at Posten er et heleid statlig aksjeselskap. Ikke rent ulikt NSB. At selskapsformen er endret innebærer ikke noen privatisering, dette er to forskjellige begrep. Ok, for å oppklare misforståelser så må jeg vel påpeke Postmarkedet. Altså, ikke snakk om Posten som i Posten ASA. Var overhodet ikke selskapsformen jeg henvendte meg til. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Posten mister uansett brevmonopolet snart. Kan bli interessant å se hva som skjer da.. Sett Posten på anbud. 5639144[/snapback] å? hva mener du med å mist ebrevmonopolet? posen har vel aldri hatt monopol på noen ting, du kan fritt velge hvem du vil skal levere brevene/pakkene dine. med buss f.eksempel. 5642830[/snapback] Moroklumpen Lov om formidling av landsdekkende postsendinger (postloven). § 6. Enerett Posten Norge AS skal innenfor de vekt- og prisgrenser som er angitt i annet ledd gis enerett til regelmessig å formidle mot vederlag lukket adressert innenriks brevpost og til å formidle i Norge tilsvarende sendinger fra utlandet, på de vilkår som konsesjon etter § 4, jf § 5, fastsetter. Eneretten omfatter ikke formidling av bøker, kataloger, aviser og blad, selv om disse sendes i lukket og adressert form. Kongen kan gi forskrift om hva som regnes for lukket brevpost. Frem til og med 31. desember 2005 omfatter eneretten brevpost med vekt inntil 100 gram og med pris inntil tre ganger grunntaksten for et innenriks prioritert brev innenfor første vektklasse (20 gram). Fra og med 1. januar 2006 omfatter eneretten brevpost med vekt inntil 50 gram og med pris inntil to og en halv ganger grunntaksten for et innenriks prioritert brev innenfor første vektklasse (20 gram). 5642910[/snapback] I mitt "tidligere liv" kjørte jeg budbil. Det var ofte vi kjørte brev/dokumenter. For å komme innenfor loven, vet jeg om flere tilfeller hvor kunden la inn noen ekstra ark for at konvolutten skulle bli tung nok til at vi kjørte den lovelig. Spesielt anbudsdokumenter ble kjørt ofte husker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå