Osse Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Posten går med gigantoverskudd. Er dette sammfunnsøkonomisk riktig ? Etter min mening så er en postjeneste en offentlig oppgave. Jeg mener derfor at posten skal være en tilnærmet non profit orginasjon. Og ikke en pengemaskin. Jeg ser derfor på posten's overskudd som en skjult skatt, det er vitterligen staten som eier posten. Dette overskuddet skulle brukes til å senke porto og fraktostnader, bedre tjenester , OG ikke nedlegge tjenester (banktjenester). Hrmg, sette en økonomisk broiler til å styre en offentlig tjeneste, hrmf Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg syns ikke posten skulle vært et monopolområde som staten skal eie. Jeg ser ingen grunn til at posten skal være privat. Hadde den vært privat hadde den også sluppet å måtte bruke 250millioner i året (om jeg husker rett fra såpeboksen) pga lovpålagt banktjeneste, og de kunne brukt de pengene som du sier på fordeler for kundene i stedet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hva med om man pløyer overskuddet tilbake i driften, setter prisene litt ned, men bruker mesteparten til å øke kompetansen og viljen til å bidra hos de ansatte (+ norskkurs...) Og selvfølgelig opprettholder man banktjenesten da dette er en av de få banktjenestene som er tilgjengelig IRL i hele landet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Posten mister uansett brevmonopolet snart. Kan bli interessant å se hva som skjer da.. Sett Posten på anbud. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg syns ikke posten skulle vært et monopolområde som staten skal eie. Jeg ser ingen grunn til at posten skal være privat. Hadde den vært privat hadde den også sluppet å måtte bruke 250millioner i året (om jeg husker rett fra såpeboksen) pga lovpålagt banktjeneste, og de kunne brukt de pengene som du sier på fordeler for kundene i stedet. 5639051[/snapback] Hva skjer med den gode gamledagse postmann hvis Posten blir privatisert? Kanskje vi må i post_i_butikk å hente all post hver dag? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Jeg syns ikke posten skulle vært et monopolområde som staten skal eie. Jeg ser ingen grunn til at posten skal være privat. Hadde den vært privat hadde den også sluppet å måtte bruke 250millioner i året (om jeg husker rett fra såpeboksen) pga lovpålagt banktjeneste, og de kunne brukt de pengene som du sier på fordeler for kundene i stedet. 5639051[/snapback] Hva skjer med den gode gamledagse postmann hvis Posten blir privatisert? Kanskje vi må i post_i_butikk å hente all post hver dag? 5639188[/snapback] Postboks er faktisk ganske praktisk (Såfremt man bor på Frogner o.l) Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Postboks er faktisk ganske praktisk (Såfremt man bor på Frogner o.l) 5639279[/snapback] Privatpersoner som henter posten sin på postkontor er stort sett narkomane. Dog er det da oftest snakk om Poste Restante, ikke postboks, men hvor praktisk det egentlig er å hente sin post der om en har en fast bostedsadresse med ordnede forhold vet jeg nå ikke (for private that is). Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det er da logisk at Posten skal gå med overskudd når driften er underlagt kapitalistisk logikk. Å gjøre om Posten til et selskap var et steg på veien mot å konkuranseutsette postombæringen. Pakkeombæringen er allerede konkuranseutsatt. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Det er forskjell på typer bedrifter, en hurtig post og småpakkegang er en forutsettning for mange 100% privateide bedrifter. Porto , fraktkostnader osv, utgjør for f.eks for alle oss som bestiller varer over nett, et direkte fordyrende ledd. Og siden det er posten som hover inn fraktpenger osv, så er dette en indirekte skatt, sålenge posten er statseied. Så til denne privatiseringsdelen. Helt klart bør ikke staten drive forretningsvirksomhet. Men her er det stor forskjell på hva en skal betrakte som en nødvendig tjeneste som alle har krav på, og tjenester som bør kunne kjøpes fritt. Jeg mener det er et samfunnsansvar å sørge for at alle får posten sin, og får utført sine bankbehov. Men det går da for pokkern ikke an å kun skille ut de lønsomme deler av posten, en må beholde de lønsomme delene i posten slik at de også kan utføre de mindre lønnsomme oppgavene samfunnet har pålagt dem. Men et overskudd på 1,4 milljarder skulle tilsi en vesentlig reduksjon i porto, bankgebyrer osv. Dette kommer sammfunnet som helhet tilgode, også vårt konkuranseutsatte næringsliv. Lenke til kommentar
2ern Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137210 Her er det noe som skurrer. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Personlig syns jeg at postkontorer med fordel kan legges til post i butikk. Selv om det er en statseid bedrift så er det greit at den drives så rasjonelt som mulig. Så der det er mulig ser jeg på post i butikk som en god ordning. Mitt ankepunkt ligger i at stort overskudd skal skal resultere i lavere pris på tjenestene som posten tilbyr. Det gavner det private næringsliv og oss forbrukere best. Et stort overskudd i posten er å betrakte som en inndirekte skatt. Og bare så det er sagt så er jeg sterkt for fortsatt monopol for posten. Dette pga geografien i Norge. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Du har tydeligvis ikke peiling på hvordan post i butikk fungerer. Det er sinnsykt mange postkontor som allerede har blitt nedlagt. Med dem forsvinner masse kompetanse. Postkontorene får utallige telefoner fra post i butikk som ikke har PEILING på hva de driver med. Hvis du vil at alle postkontorene skal gjøres om til post i butikk, så lykke til med å sende pakker. Det kommer til å bli et eneste styr. Hvis du har prøvd å gå på en post i butikk-ting så vil du også merke hvor lite prioritert dette blir av butikkene, og hvor lenge du må stå i kø for å poste et usselt brev. Hvor har du forresten tenkt at postbanktjenestene skal gjøres av? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 hmm, darkness. Var da meget sterkt utsagn angående mine kunnskaper om post i butikk. For din informasjon. Jeg er opprinnelig fra en liten bygd, postkontoret nedlagt, butikk nedlagt. Men innenfor rimelig nærhet 2 mil er det post i butikk. At det kommer post i butikk styrker faktisk muligheten for at mange små steder får beholde en rimelig del av tjenesten, istede for å miste både postkontoret og butikken. Det er etter min mening helt fornuftig. Og går en litt lengre bak i historien, så har jeg fortsatt gode erfaringer med post i butikk, lenger før dette ble et begrep. Bortsett fra at i den bygda for nærmere 30-40 år siden var det en ansatt som hadde postkontoret og kona drev butikk, altså Post i Butikk. Vidre er jeg meget vant med landpostbudets tjenester , som jeg syns er meget viktig, og en meget nyttig ting. Nå bor jeg i Tromsø, og her har vi mange post i butikk , og 2 postkontoir. Har ikke hadd et eneste problem med post i butikk. Det er rett og slett god økonomi. Derimot at posten skal slippe samfunnsansvar det er etter min mening en helt annen diskusjon. Jeg mener at nesten på lik linje med veier så er en effektiv , rimelig og god brev og småpakketjeneste et fundament for næringslivet. Det gjelder ikke bare posten, jeg mener også at det er statlig ansvar å sørge for at bedifter og privapersoner har en god dekning av f.eks bredbånd, mobiltelefoni osv. Dette fordi det er tjenester som styrker det private næringsliv, og tjenester som leveres fra staten til det private bør være tilnærmet nonprofit. Overskudd i slike bedrifter er og blir skjult SKATT. Spørsmålet blir i hovedsak om, hva bør staten tilby og hva skal det private næringsliv tilby forbrukerne. Klart at i østlandsområdet at en privat eid bedrift ville kunne konkure med posten ang postombringing, men det vil kun gjelde de større byer rundt om i landet at slik virksomhet vil være lønsomt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Selvfølgelig vil det fungere i en lite bygd med ti innbyggere og en butikk med to ansatte. Men i dagens samfunn kan du ikke legge ned alle postkontorene og forvente at rimi og meny-fjortisberter skal kunne alt om postsystemene. Landpostbudene gjør en veldig viktig jobb, men uten et postkontor å henvende seg til, hvem skal ta deres regnskap? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hadde Posten blitt privatisert så vil jo disse aksjeeierne også forvente et utbytte på sin investering. Jeg foretrekker at staten eier Posten fremfor at det overskuddet som er der skal havne i lomma til private eiere. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Posten gikk i årevis med gigantunderskudd. Posten er privatisert og det blir snart full konkuranse på postmarkedet. Som mangeårig, tidligere postansatt, så mener jeg det var helt riktig å omstille posten og privatisere driften. Fra å være et pengesluk for staten går det nå med overskudd. En ting mindre man behøver å bruke skattepenger på. Flott at Posten går med overskudd, kanskje det endelig kan lette litt på trykket på de ansatte, som har gått gjennom enorme omstillinger. Er ikke for ingenting at jeg skiftet beite selv. Endret 21. februar 2006 av Dotten Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Er alternativet til en statligeid post butikk-post? Jeg ser for meg at det vil f.eks. være bedrifter som kun fokuserer på post og vil dermed utføre akuratt det samme, om ikke på en bedre måte, det Posten i dag gjør. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Er alternativet til en statligeid post butikk-post? Jeg ser for meg at det vil f.eks. være bedrifter som kun fokuserer på post og vil dermed utføre akuratt det samme, om ikke på en bedre måte, det Posten i dag gjør. 5642257[/snapback] Problemet er da at firmaene da enda mer kapitalistisk fokusert. Og man vet jo det at det er firmaer som da for å tjene mer kutter ned på kvaliteten, og ja den kan bli dårligere, jeg har bodd i land med private postfirmaer. Jeg mangler fortsatt julegavene for 2003 for å si det slik Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Nei, det tviler jeg på. Jeg har forresten jobbet på et postkontor selv. Jeg vet hvordan postbudene streber etter å gjøre kundene fornøyde, og jeg vet hvoran de i skranken (i hvert fall der jeg jobber) sitter dag ut og dag inn og smiler og yter service til fulle. Jeg lurer egentlig på hvordan dere mener at posten skulle vært bedre. Det er selvfølgelig noen få ting som kunne fikses på, men problemet er ikke posten i seg selv, men mennesklige feil som blir utført av enkeltpersoner. Hva er det egentlig dere forventer? At brev skal komme frem dagen før dere sendte det? Leverer du inn brevet før fristen har gått ut, så kommer brevet frem dagen etter. Er det prisene dere stusser på? Det koster 6 kroner å sende et brev under 20gram. Sender du over 20brev kan du sende det med B-post til 5,50. Har du en pakke under 1kg som ikke er livsnødvendig å forsikre, så kan du sende den som brev for maks 55kroner. Da vil pakken komme frem dagen etter. At det tar to dager å sende en pakke med sporingsnummer som må innom diverse steder for å bli registrert på skikkelig måte, er vel egentlig ikke så rart? Eneste problemet jeg ser med posten er at de ikke gjør noe med pakkesendinger om lørdager. Jeg har også opplevd å få fagbrevet mitt brettet ned i postkassen til tross for at det var stemplet fire ganger med "må ikke brettes" - men det var postbudet sin feil, ikke POSTEN NORGE. Har dere tenkt på hvor overskuddet kom fra? Jeg vil gjette meg til at det kom fra 1. Reklame utlevering 2. Salg av postbank-program. Hvorfor skal ikke posten kunne gå med overskudd som en hvilken som helst annen bedrift? Er dere forresten klar over at posten er så og si den eneste banken som tilbyr banktjenester frem til kl 17 hver dag og frem til kl 15 hver lørdag? Endret 21. februar 2006 av darkness| Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Posten mister uansett brevmonopolet snart. Kan bli interessant å se hva som skjer da.. Sett Posten på anbud. 5639144[/snapback] å? hva mener du med å mist ebrevmonopolet? posen har vel aldri hatt monopol på noen ting, du kan fritt velge hvem du vil skal levere brevene/pakkene dine. med buss f.eksempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå