Aleks_r Skrevet 24. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2006 Nettopp. Så våre innlegg er urelevante? Det syns ikke jeg. Det skal ikke være forbudt å benekte holocaust! Lenke til kommentar
Agla Skrevet 24. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2006 Denne tråden morer meg! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2006 Nettopp. Så våre innlegg er urelevante? Det syns ikke jeg. Det skal ikke være forbudt å benekte holocaust! 5660232[/snapback] Jeg synes deler av innlegget var urelevant, ja. Dette handler ikke om jøder som folkeslag, men om det skal være OK å spre usannheter som fakta. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 24. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2006 Hvordan vet du at det han spredde var usannheter? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2006 Bevis? Han påsto at Holocaust aldri fant sted. Uansett så ror du kraftig nå. Jeg svarte deg på et spørsmål, og du angriper en annen ting i svaret mitt. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 24. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2006 Jeg mener han har rett til å mene at holocaust var en bløff. Jeg synes han er en jævel, en slu jævel - men likevel forsvarer jeg hans rett til å mene det han gjør. Jeg spør meg heller om motivene til Østerrikes statsmakt. To ting slår meg som mulige motiver: 1) Innskrenke borgernes makt og frihet (ytringsfrihet - var det ikke nettopp så mange som snakket om nettopp denne i en annen forbindelse, hvor man også sårer en stor folkegruppe?) 2) Et påskudd for at det internasjonal og nasjonalt skal se ut som om Østerrike virkelig har tatt et oppgjør med nazistiske gruppers utbredelse i landet, mens de virkelig bare har tatt én person, som mente dette, for 16 - SEKSTEN - år siden! Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 25. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2006 Bevis? Han påsto at Holocaust aldri fant sted. Uansett så ror du kraftig nå. Jeg svarte deg på et spørsmål, og du angriper en annen ting i svaret mitt. 5661289[/snapback] Helt hvor du kan se at jeg ror, det vet ikke jeg. Jeg sier bare, hvordan vet du at det han sier ikke stemmer? DU vet tydeligvis mye mer om Holocaust enn det jeg gjør, så opplys meg om hvorfor det han sier er usannhet!? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2006 Personlig er jeg ikke tilhenger av at så mange som 6 millioner jøder ble tatt livet av i disse leirene. Det er alt for mye. For dere som liker å se saker fra begge sider, så foreslår jeg at dere leser litt på denne siden; http://www.holocaust.nu/. Dette er ikke noen nazi-side! Selv mener jeg det er vås og tøv at man skal bli dømt for å mene noe annet enn det den jødiske massen har diktert at man skal tro om Holocaust. 5658205[/snapback] "den jødiske massen" ? Og linken du prestere poste presenterer klassiske, for lengst tilbakeviste løgner. Den første "artikkelen" jeg klikket meg frem til: "Men gennem en tredjedel århundrede er det også blevet hævdet, at 4 mio af de seks blev myrdet i gaskamre i den samstemmigt udpeget værste af alle k-z-lejrene, Auschwitz-Birkenau. Det har vi heller ikke haft grund til at betvivle. Men om denne ikke uvæsentlige andel har opfattelsen i de senere år ændret sig dramatisk. De fleste aviser og opslagsbøger påstår nu, at tallet snarere skal være 1 end 4 mio. og indrømmer, at en stor del af antallet dødsfald har haft naturlige årsager. Men tallet 6 mio. holder man fast ved. Hvordan kan dette hænge sammen ? " Her tar man tallet fra en polsk minneplankett, satt opp av polske kommunistmyndigheter (et tall som inkluderer alle som ble drept og ikke kun jøder), og hevder det på et finurlig vis motsier det tallet seriøse historikere opererer med for antall drepte jøder. At polske kommunistmyndigheter benyttet seg av Auschwitz i propaganda er velkjent. Videre har seriøse historikere selvsagt aldri basert seg på dette tallet. Det bryr disse løgnerne seg fint lite om. Den påståtte selvmotsigelsen eksisterer med andre ord ikke, ettersom man ikke sammenligner sammenlignbare tall. Men det er alltid noen som lar seg lure Det som står på løgnsider a la den Aleks_r henviste til er selvsagt tilbakevist av seriøse historikere og forskere, men lett påvirkelige sinn har nødvendigvis ikke den historiske kunnskapen og tyngden til å gjennomskue dem. Derfor er det å møte løgnpropagandaen med kunnskap langt bedre enn å bekjempe den med loven og dermed gi den et slags tabu-preg og hysj-hysj-stempel den strengt tatt ikke fortjener. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2006 Det er bedre at jøder styrer verden enn at muslimer gjør det. Man skal få lov til å fornekte Holocaust, for det er ikke ulovlig å være naiv eller lettlurt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Nettopp. Så våre innlegg er urelevante? Det syns ikke jeg. Det skal ikke være forbudt å benekte holocaust! 5660232[/snapback] Jeg synes deler av innlegget var urelevant, ja. Dette handler ikke om jøder som folkeslag, men om det skal være OK å spre usannheter som fakta. 5660381[/snapback] Om det er et generellt forbud mot det måtte man buret inn 99% av befolkningen. Jeg har svært vansklig for å forsvare at det skal være ulovlig å benekte holocaust, hva med all annen idioti som folk mener? De som argumenterer for at det skal være ulovlig her i tråden har såvidt jeg har sett ikke gjort greie for det på noen god måte, hva med religion? Hvorfor er det lov å framstille slike usannheter som fakta? Jeg har vansklig for å skjønne at folk som mener denne loven er rett ikke møter seg selv i døra ganske kvikt. EDIT: og hvem definerer hva som er sannheten? AtW Endret 25. februar 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2006 Bevis? Han påsto at Holocaust aldri fant sted. Uansett så ror du kraftig nå. Jeg svarte deg på et spørsmål, og du angriper en annen ting i svaret mitt. 5661289[/snapback] Helt hvor du kan se at jeg ror, det vet ikke jeg. Jeg sier bare, hvordan vet du at det han sier ikke stemmer? DU vet tydeligvis mye mer om Holocaust enn det jeg gjør, så opplys meg om hvorfor det han sier er usannhet!? 5661647[/snapback] Du overser svaret mitt på spørsmålet du stilte. Den siste delen av innlegget var ikke det du og jeg diskuterterte. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 25. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2006 Om det er et generellt forbud mot det måtte man buret inn 99% av befolkningen. Jeg har svært vansklig for å forsvare at det skal være ulovlig å benekte holocaust, hva med all annen idioti som folk mener? De som argumenterer for at det skal være ulovlig her i tråden har såvidt jeg har sett ikke gjort greie for det på noen god måte, hva med religion? Hvorfor er det lov å framstille slike usannheter som fakta? Jeg har vansklig for å skjønne at folk som mener denne loven er rett ikke møter seg selv i døra ganske kvikt. EDIT: og hvem definerer hva som er sannheten? Helt enig med deg. Ihvertfall til din siste setning Holocaust ER jo et faktum, du har reelle ofre som har dødd, man kan ikke se vekk fra det, selv med alle tolkninger hit og dit, så finnes det en sannhet, noe har skjedd uavhengig av våre meninger om saken. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2006 Om det er et generellt forbud mot det måtte man buret inn 99% av befolkningen. Jeg har svært vansklig for å forsvare at det skal være ulovlig å benekte holocaust, hva med all annen idioti som folk mener? De som argumenterer for at det skal være ulovlig her i tråden har såvidt jeg har sett ikke gjort greie for det på noen god måte, hva med religion? Hvorfor er det lov å framstille slike usannheter som fakta? Jeg har vansklig for å skjønne at folk som mener denne loven er rett ikke møter seg selv i døra ganske kvikt. EDIT: og hvem definerer hva som er sannheten? Helt enig med deg. Ihvertfall til din siste setning Holocaust ER jo et faktum, du har reelle ofre som har dødd, man kan ikke se vekk fra det, selv med alle tolkninger hit og dit, så finnes det en sannhet, noe har skjedd uavhengig av våre meninger om saken. 5663635[/snapback] Man kan sikkert gå inn på en filosofisk diskusjon om det er en absolutt sannhet eller ikke, men skal ikek gjøre dette, sprøsmålet mitt er: hvem bestemmer hva som er sannheten? Hvem skal vi høre på når de sier de har den absolutte sannhet? Alle historikere sier ikke nøyaktig det samme om holocaust, hvem av de har rett (eller mest rett). Om man skal straffe folk for å påstå ting som ikke er fakta, hvem skal være den som bestemmer hva som er fakta? AtW Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Det var galt å fengsle mannen. SKal de være forbudt å publisere noe som inneholder løgn? Nei. Skal det være forbudt å publisere noe man tror er sant, men som viser seg å ikke være det? Nei Skal det være forbudt å presentere sine egne meninger, som ikke kan bevises, som ren og skjær riktig fakta? Nei. Det fine med at noen benekter Holocaust er at man da må fremme beviser for at Holocaust tok sted. Slikt spres kunnskap og det tilbakeviser de opprinnelige utsagnene. Han kom med en uriktig påstand, den ble tilbakevist. Mannen burde muligens få en medalje, ikke bli buret inne. Dog er det et problem når statsledere i land uten ytringsfrihet og pressefrihet sprer løgn og propaganda, da det ikke er like lett å tilbakevis påstandene. Endret 26. februar 2006 av Dotten Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 26. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2006 Hvorfor burde mannen få medalje? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2006 Mannen burde muligens få en medalje, ikke bli buret inne. Dog er det et problem når statsledere i land uten ytringsfrihet og pressefrihet sprer løgn og propaganda, da det ikke er like lett å tilbakevis påstandene. 5668567[/snapback] Heh, få en medalje var vel å ta litt i, det er jo ikke akkurat så revolusjonerende å benekte holocaust, og det er rimlig tett også. Føler ikke akkurat at han har gjort noe samfunnsnyttig. (dvs nå har han jo skapt debatt ved å bli fengslet da, men la oss si han ikek ble det). AtW Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2006 Hvorfor burde mannen få medalje? 5668578[/snapback] Nå var det ikke ment bokstavelig. Men det flotte med idiotiske utsagn er at det sprer kunnskap. Å nekte idiotiske utsagn er som å avle idiotisme. Problemstillinger som "Er Holocaust virkelig en historisk hendelse, eller er det en stor konspirasjon" bør være obligatoriske i skolen. Når elever sitter og blir foret med "slik er det bare", uten å lære å være kildekritisk eller å gå i dybden så er det ikke rart at ny-nazister daglig klarer å rekrutere nye medlemmer. Om noen tviler på Holocaust idag så frykter man ofte for å stille kritiske spørsmål, ettersom man øfte blir møtt med forakt, fordømmelse og hån fremfor å få et konstruktivt og informativt svar som setter all tvil til side. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 27. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2006 *klippe* 5662173[/snapback] Jeg tror ikke på alt som blir sagt rundt temaet, men benekter ikke at holocaust i seg selv har funnet sted. Dette her beviser jo bare at man ikke skal være så naive og tro på alt som sies om det, det er lov å være kildekritisk. Og jeg syns du insinuerer at jeg er lettpåvirkelig og ikke har historisk kunnskap? Du vet jo slett ikke hva jeg har lest av ting, jeg skal nesten vedde på at jeg har lest endel mer rundt holocaust og temaet rundt KZ-leirene enn mange andre her inne. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2006 Bevis? Han påsto at Holocaust aldri fant sted. Uansett så ror du kraftig nå. Jeg svarte deg på et spørsmål, og du angriper en annen ting i svaret mitt. 5661289[/snapback] Helt hvor du kan se at jeg ror, det vet ikke jeg. Jeg sier bare, hvordan vet du at det han sier ikke stemmer? DU vet tydeligvis mye mer om Holocaust enn det jeg gjør, så opplys meg om hvorfor det han sier er usannhet!? 5661647[/snapback] Kan hende han stoler på det store flertallet av forskere, noe i mine øyne, flere burde gjøre, ihvertfall i de "harde" grene, dvs naturvitenskap. Blir rent oppgitt av hvor mye vas folk bare finner på selv (uten sammenlikning forøvrig). AtW Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2006 *klippe* 5662173[/snapback] Jeg tror ikke på alt som blir sagt rundt temaet, men benekter ikke at holocaust i seg selv har funnet sted. Dette her beviser jo bare at man ikke skal være så naive og tro på alt som sies om det, det er lov å være kildekritisk. Og jeg syns du insinuerer at jeg er lettpåvirkelig og ikke har historisk kunnskap? Du vet jo slett ikke hva jeg har lest av ting, jeg skal nesten vedde på at jeg har lest endel mer rundt holocaust og temaet rundt KZ-leirene enn mange andre her inne. 5672168[/snapback] Skal man ikke tro på "alt av kreftforskning", fordi han luringen juksa nå? Skal man ikke tro på "alt bedrifter sier", fordi noen blir tatt for finanssvindel? Dette blir bare dumt synes jeg, at man skal være kildekritisk sier seg selv. Men hvis det du prøver å si er (fra linken du postet) Presenting a fictional account of the Holocaust as factual only provides ammunition to those who already deny that the horrors of Nazism and the death camps ever even happened. If one account is untrue, the deniers' reasoning goes, how can we be sure any survivors accounts are true ... Perhaps no one was ready to question the authenticity of the [Wilkomirski] account because just about anything concerning the Holocaust becomes sacrosanct. ...så gir det mere mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå