Gå til innhold

Jobbintervju! hva bør man passe på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selger via telefon? Telefonselger?

Min erfaring med det er at de tar inn flere uvitende ungdom som trenger penger, setter dem ned i en klynge og prøver å overbevise dere at telefonsalg er spennende og gøy, og at dere kan bli neste røkke av det.

Vanlig klær holder.

Husk å håndhilse på intervjuern.

Lenke til kommentar

Ja som darkness| sier og at du er utatvent og litt på gående er vel ikke så dum sammensettning. Du ska jo tross alt selge et eller flere produkt. Men siden du er bare 16 år og de kan betale mindre for tjenesten da, så er det bare du er oppvakt og intressert så får du jobb ganske fort.

Lenke til kommentar

Skal du bli telefonselger så er vel karisma en god ting.

Vær pratsom, spør mye så du virker interresert.

Skryt på deg litt mer enn du egentlig har, men vær velfig forsiktig med å skryte på deg for mye.

Ta med vitnemål/karakterkort som viser ditt fravær fra skolen.

Lite fravær blir prioritert fremfor alt annet :)

Lenke til kommentar
De kan også komme til å spørre om:

Hvis vi ringer til referansepersonen din, hva tror du han/hun vil si om deg?

5645761[/snapback]

Hehe.. Skulle jeg sagt sannheten om enkelte bedrifter der så tror jeg de hadde blitt litt i stuss :p

Pleier å være veldig klar over ting jeg er misfornøyd med. Gjør de ingenting med det så lager jeg ett helvette :innocent:

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket er den viktigste faktoren når det gjelder den typen jobb du søker på. Som flere andre nevner her trenger du som regel bare en stemme og et tryne for å få jobb som telefonselger. I Kristiansand, hvor jeg bor kan man få jobb som telefonselger uten å stå opp av senga. Det er meget stor gjennomtrekk i bransjen, og det er få som orker å drive på med dette i mer enn 3-6 måneder.

Jeg har tidligere hatt enn jobb som innebar intervju av ungdom mellom 16-20 år. Har hatt en god del intervju og har merket meg et par saker. Det finnes f.eks tre typer håndtrykk når man hilser på intervjuobjekter (offer) for første gang. Hvordan håndtrykk en person har avgjør ofte hvordan resten av intervjuet utarter seg.

1. Løst og slapt og lite gjennomtenkt håndtrykk. Føler jeg tar i gele, og det er faktisk litt ekkelt. Gir kanskje ikke det beste førsteinntrykket, men ingen dødssynd. Disse mennskene er ofte ikke veldig godt forberedt og gir ikke alltid et bra inntrykk under intervjuet.

2. Normalt håndtrykk. Godt trykk, man kjenner at man faktisk tar i noe. Bra! Under intervjuet flyter samtalen lett, offeret mestrer vanligvis intervjusituasjonen bra. De fleste jeg har ansatt er i denne gruppen.

3. Ultra-gjennomført håndtrykk. Disse menneskene har sannsynligvis fått en pep-talk fra foreldrene før intervjuet ang. viktigheten av et godt håndtrykk. Denne typen menneskene trykker hardt, det gjør faktisk litt vondt. Hånden er ofte klam og svett. Disse mennskene er veldig innstillt på å gjøre et bra inntrykk og er ofte de mest nervøse. Et kjennetegn på denne typen offer, er at de prøver hele tiden å ha øyekontakt med meg. Det virker veldig unaturlig, og er faktisk litt skummelt. Her pleier jeg å la intervjuet virke veldig uformelt, gjerne bare prate litt løst og fast før jeg i det hele tatt begynner å stille de spørsmålene jeg har planlagt. De som greier å slappe av litt, og ikke se intenst på meg hele tiden, gjør det bedre enn de som er like anspente hele tiden.

Konklusjon; Jeg anbefaler håndtrykk nr 2.

Lykke til :thumbup:

Endret av Peterman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

min lille erfaring med intervju er at en egentlig forsøker å bli kjent med personen. Dersom en blir kalla inn på intervju har en det teoretiske grunnlaget, nå gjenstår bare å se om personen kan "passe inn" i gjengen.

Har de sosiale antenne vokst ut osv.

Spørsmål du kan få kan være fra CVen din, om det er noe de lurer på der.

Har fått det "Hvor ser du deg om X antall år" spørsmålet ett par ganger.

I tillegg kanskje de spør litt om hva du synest om firmaet.

Så greit å lese litt om firmaet og huske hva kjerneområdene er. De som jobber der er som oftest fornøyde med det som de lager, så greit å være interessert og kunne litt om det.

Folk flest vil ha hyggelige folk rundt seg på jobb som de kan ta en fest, prat i lunchen med osv.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, jeg har vært salgssjef, hadde ansvaret for selgere både på gaten, og på telefon. først å fremst GÅ KLEDD PENT

ikke alt for pent, men det er noe av de første jeg ser på, still spørsmål til arbeidsgiveren.

Det første du bør gjør er å gå mot han, ta han i hånden, og da som ble forklart her oppe, håndtrykk 2.

SPM. du mest sansynelig vil få er:

Hvorfor søkte du?

Hvorfor tror du at du er best til denne jobben?

Nevn tre negative sider ved deg selv

Hva kan du bidra med?

Beskriv deg selv kort

eventuelt at du skal "prøve" deg på en pitch. (pitch er det første du sier når du kommer igjennom på en samtale)

Husk vær avslappet, ikke "stirr" på arbeidsgiver, ta gjerne en titt rundt i lokalet (ikke gå rundt, men la øynene vandre) hvis arbeidsgiveren din er dyktig ser han at du er oppmerksom, og "legger merke til ting".

Dette var noen av de tingene jeg gjorde, han vil vel også mest sansyelig fortelle litt om seg selv, også sier han "Fortell litt om deg selv".

Sving inn noe humor (selgere med humor segler best har jeg erfart)

da kan du f.eks. starte med "jo, jeg ble født i 1984 på akutten, neida, jeg er en bla bal ting om deg bla bla" og le litt. øyekontakt er fint, tør å se han i øynene men ikke for mye.

Lykke til, dette går så fint så! ;)

Endret av TordEMan
Lenke til kommentar

takk, skal du/dere ha!

I så fall så har jeg vært på intervju nå, og hun sa at hun skulle ringe i dag eller i morgen, hvis de vil ham meg på kurset.

Det som kanskje ikke gikk så bra, var at hun spurte meg om jeg kunne komme i morgen, men jeg sa at det passet dårlig fordi jeg må skrive en stil il fredag. Jeg tror nok det kommer til å trekke ned :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...