Gå til innhold

Vannspreder vinkelhastighet uendelig fart?

EirikO

Anbefalte innlegg

Vedlagt følger en skisse av en "vannspreder".

Vannet kommer inn i midten, blir fordelt til de tre rørene. Like mye vann strømmer ut av alle rør.

Siden det er en knekk på røret ytterst vil sprederen få en fart rundt og rundt.

Man skal anta ingen friksjon.

Oppgaven er i utgangspunktet å finne et utrykk for vinkelhastigheten.

MEN vi diskuterte oppgaven i dag og noen mente at vinkelhastigheten vil bli uendelig stor siden det ikke er noe friksjon.

Andre mente farten i x-retningen på sprederen vil bli like stor som farten på vannet som kommer ut av dysene og dermed vil vinkelhastigheten bli begrenset.

Noen som kan si hva som er riktig?

fg.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zethyr: Hvordan vil du skyte vann ut av en dyse med uendelig fart? ;)

5639090[/snapback]

Hvordan skal en dyse oppnå uendelig fart i det hele tatt? Det er en meget rar problemstilling, det her.

Vanntrykket må isåfall økes hele tiden for at det skal gjøre noen nytte for seg.

Pokker: leste nettopp slutten av innlegget, og da er jeg enig der ;)

Lenke til kommentar

Hvis man ikke tar hensyn til friksjon,luftmotstand eller treghetsmoment, så vil det vel være nok å bare gi en liten vannsprut for at sprederen skal oppnå den hastigheten vannet har ut av dysene? Hvis man derimot har kontinuerlig tilførsel av vann må det jo nødvendigvis skje en akselerasjon hele tiden...?

Lenke til kommentar

Dersom vi har et treghetsmoment (noe som er rimelig å anta at man har), vil vannet måtte akselereres i en sirkelbevegelse for å følg emed på rotasjonen, og dette vil sakke kranens rotasjonshastighet. Når kreftene for å akselerere vannet overgår kreftene vannet gir i form av skyvkraft, og ved hvilken hastighet, orker jeg ikke tenke på nå.

Lenke til kommentar
Dersom vi har et treghetsmoment (noe som er rimelig å anta at man har), vil vannet måtte akselereres i en sirkelbevegelse for å følg emed på rotasjonen, og dette vil sakke kranens rotasjonshastighet. Når kreftene for å akselerere vannet overgår kreftene vannet gir i form av skyvkraft, og ved hvilken hastighet, orker jeg ikke tenke på nå.

5641722[/snapback]

Så vidt jeg kan se har du dønn rett - krana må bruke kraft på å akselere vannet som kommer inn i den. Blir jo det samme som om du snurrer rundt på kunstskøyter etc. og så slenger ut armene - du stopper mer eller mindre.

Men i begynnelsen kan vi vel se bort i fra dette. La oss si at krana er svært tung - slik at vannets vekt ikke har noe å si. Eller vil det få det? Så vidt jeg kan se kan man vel bruke bevaring av bevegelsesmengde for å finne kranas fart rett etter å ha kvittet seg med vann...

Lenke til kommentar
Men i begynnelsen kan vi vel se bort i fra dette. La oss si at krana er svært tung - slik at vannets vekt ikke har noe å si. Eller vil det få det? Så vidt jeg kan se kan man vel bruke bevaring av bevegelsesmengde for å finne kranas fart rett etter å ha kvittet seg med vann...

5644772[/snapback]

Ei tung kran vil ikke akselerere til noen høyere rotasjonshastighet enn en lett. Det eneste man vil se, er at den tunge bruker lengre tid på å oppnå maks-hastigheten.

Lenke til kommentar

Men hva er det som begrenser makshastigheten? Er det vannets utgangsfart (det blir jo uansett kastet bakover, så neppe), eller er det effekten av å måtte akselerere vannet stadig mer? En tung skive burde jo ha større treghetsmoment i seg selv, og dermed bli mindre påvirket...

Men det kan godt være jeg er på jordet nå.

Lenke til kommentar

Makshastigheten er oppnådd når man må bruke like mye energi på å akselerere vannet rundt som man vinner av at vannet presses ut av dysa. Hvor stor farten er da, kan reguleres ved å regulere vanntrykket, men ikke massen av vannsprederen.

Med en tung vannspreder, vil man bruke lengre tid på å akselerere opp til maksfart, men man vil ikke (så vidt jeg vet; kan hende det er jeg som er ute på jordet), endre maksfarten som en funksjon av vannsprederens masse i vårt perfekte, friksjonsfrie, teoretiske eksperiment.

Lenke til kommentar

Vannet vil allikevel sprute ut, dersom man har et trykk. Kraften fra vannspruten regner jeg for å være (tilnærmet) konstant, mens kraften som må til for å akselerere vannet i en sirkelbevegelse (ikke rett frem, men sirkel) øker proporsjonalt med kraften.

Når disse to er like store, vil man ha oppnådd topphastigheten.

Rett frem vil vannet alltid gå like fort, og det kommer av det evige, konstante vanntrykket inn til vannsprederen. Problemet ligger i at vann er tregt (i likhet med alle andre objekter med masse jeg kjenner til), og det vil derfor "prøve" å sakke farten på rotasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...