Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startproblemer bmw e34 med automat


bufodill

Anbefalte innlegg

Heisann. Har et problem, og håper noen kan hjelpe. Temmelig grønn på bil selv.

 

Problemet er at når jeg nå vrir om nøkkelen, prøver ikke starteren å starte motoren, og jeg får en feilmelding om gearkassen (Getriebeprogram, betyr visst transmission fail safe). Bilen er en 525ia 91-modell, den typen med rekkesekser på 192 hester.

 

Da jeg parkerte bilen sist, mistenkte jeg at jeg kanskje ikke kom meg opp fra parkeringsplassen igjen pga is, og fikk bekreftet denne mistanken før jeg forlot bilen. For å prøve å få den løs, satte jeg auotmatgearet i vinterprogram, slik at den manuelt stiller seg i det gearet jeg velger. Prøvde både med 2. og 3. gear, men ble bare stående å spinne. Slo så av bilen og gikk inn for å legge meg.

 

Neste gang jeg skulle kjøre, fikk jeg altså bare feilmelding, og den nekter å starte. Mistenkte at det bare var elektronikken, så jeg koblet fra batteriet for å nullstille, men problemet vedvarte dessverre.

 

Nå aner jeg altså ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen tips om hva som kan være galt? Håper ikke det er noe alvorlig, siden jeg hadde den på type 2 service sist uke.

 

Har naturligvis prøvd å sette den i park, flere ganger, slik at det ikke skal være problemet...

 

På forhånd takk for innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann. Har et problem, og håper noen kan hjelpe. Temmelig grønn på bil selv.

 

Problemet er at når jeg nå vrir om nøkkelen, prøver ikke starteren å starte motoren, og jeg får en feilmelding om gearkassen (Getriebeprogram, betyr visst transmission fail safe). Bilen er en 525ia 91-modell, den typen med rekkesekser på 192 hester.

 

Da jeg parkerte bilen sist, mistenkte jeg at jeg kanskje ikke kom meg opp fra parkeringsplassen igjen pga is, og fikk bekreftet denne mistanken før jeg forlot bilen. For å prøve å få den løs, satte jeg auotmatgearet i vinterprogram, slik at den manuelt stiller seg i det gearet jeg velger. Prøvde både med 2. og 3. gear, men ble bare stående å spinne. Slo så av bilen og gikk inn for å legge meg.

 

Neste gang jeg skulle kjøre, fikk jeg altså bare feilmelding, og den nekter å starte. Mistenkte at det bare var elektronikken, så jeg koblet fra batteriet for å nullstille, men problemet vedvarte dessverre.

 

Nå aner jeg altså ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen tips om hva som kan være galt? Håper ikke det er noe alvorlig, siden jeg hadde den på type 2 service sist uke.

 

Har naturligvis prøvd å sette den i park, flere ganger, slik at det ikke skal være problemet...

 

På forhånd takk for innspill

5637439[/snapback]

 

Om det har noe med elektronikken å gjøre, så må den kanskje installeres på nytt.. Det gjøres ikke bare ved å koble fra batteriet. Dra innom service sted for å sjekke hva det er.

Lenke til kommentar
Den står med bokstaver ja, bilen min er ikke så fancy at den snakker til meg eller noe :)

Kan vann komme i den runde kontakten komme dit fordi den står i bakke med fronten høyest?

5637754[/snapback]

Nei,men det er kjent problem med fuktighet i kontakten.Du har vel ikke en Defa alarm el lignene som lager krøll.

Lenke til kommentar

1 - Koble fra batteriet, sett spaken i et annet gir enn utgangspunktet, og bruk strøm på alle mulige måter mens batteriet er frakoblet (for eksempel ved hjelp av tenningen og varmeapparat ++). Dette er for å lade ut alle kondensatorene. Gjerne la batteriet være frakoblet i noen minutter, timer eller over natten (for å være helt sikker).

 

2 - Koble til batteriet igjen.

 

3 - Start bilen og kjør. Eventuelt kan du få noen til å dytte, strø grus foran bakhjulene, eller kjøre forsiktig framover på vinterføre uten å spinne, slik en ekte nordlending gjør ;)

Lenke til kommentar

OK, på punkt tre kan du gjøre hva du vil for min del ;)

 

Å koble ut og inn batteriet er sannsynligvis ikke en reset. Når du kobler ut batteriet har du fortsatt kondensatorbatterier rundt om i bilen, som ikke lades ut de første sekundene eller minuttene (her er jeg litt usikker). Dermed har ikke spenningen vært helt borte, og data på hurtigminnet (typisk CMOS) har heller ikke blitt slettet.

 

For å slette hurtigminnet bør du prøve å bruke opp den lille energien som er i kondensatorene, ved å bruke strømtrengende funksjoner i bilen med utkoblet batteri samt vente en periode.

 

Det med å sette bilen i et annet gir er bare for sikkerhets skyld, da jeg (uvisst hvorfor) syntes det hørtes ut som en god idé.

 

Det er verdt et forsøk, selv om jeg ikke er sikker på at dette er løsningen.

 

Betale et verksted for dens kompetanse er bare tull, da de sjeldent har så mye kompetanse som de utgir seg for å ha. Tror de har en slags forhandlersupporttelefon for hver produsent, og skrur med én hånd på telefonrøret for ekstra lav effektivitet ;)

Lenke til kommentar
OK, på punkt tre kan du gjøre hva du vil for min del ;)

 

Å koble ut og inn batteriet er sannsynligvis ikke en reset. Når du kobler ut batteriet har du fortsatt kondensatorbatterier rundt om i bilen, som ikke lades ut de første sekundene eller minuttene (her er jeg litt usikker). Dermed har ikke spenningen vært helt borte, og data på hurtigminnet (typisk CMOS) har heller ikke blitt slettet.

 

For å slette hurtigminnet bør du prøve å bruke opp den lille energien som er i kondensatorene, ved å bruke strømtrengende funksjoner i bilen med utkoblet batteri samt vente en periode.

 

Det med å sette bilen i et annet gir er bare for sikkerhets skyld, da jeg (uvisst hvorfor) syntes det hørtes ut som en god idé.

 

Det er verdt et forsøk, selv om jeg ikke er sikker på at dette er løsningen.

 

Betale et verksted for dens kompetanse er bare tull, da de sjeldent har så mye kompetanse som de utgir seg for å ha. Tror de har en slags forhandlersupporttelefon for hver produsent, og skrur med én hånd på telefonrøret for ekstra lav effektivitet ;)

5639263[/snapback]

Gjør ikke dette stuntet på e nyere tysk bil.Dette vil koste deg dyrt.Første og viktigste regel ved avkoblet batteri er:ALDRI vri på tenning.Gjør du det så må du på verksted etterpå.Når vi først snakker om BMW å tapping av strøm,lar du tenningen stå på til batteriet er tomt vil ikke bilen starte mer med den nøkkelen noen gang.

Lenke til kommentar

Er du medlem i Naf? Hvis du er det kan de sannsynligvis nulstille denne feilmeldingen via diagnosekontakten.

 

Hvis ikke kan du få en som jobber som bilmekaniker, og som har tilgang til diagnose/nulstillingsverktøy til å komme på et lite besøk.

 

Hvis det er problem å få den til verksted er dette verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Når vi først snakker om BMW å tapping av strøm,lar du tenningen stå på til batteriet er tomt vil ikke bilen starte mer med den nøkkelen noen gang.

5639349[/snapback]

 

Hvorfor? Er det sånn med alle BMWer?

5639504[/snapback]

 

Det er slik på noen få BMW`er som har en spesiell startsperre. Men jeg har ikke hørt om at det er umulig å få gang på den igjen. Somregel er det bare en liten omprogramering som skal til.

Renault har også noen modeller med dette problemet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde koblet fra batteriet og latt den stått uten batteri i et kvarters tid. Kanskje ingen restart, men den nullstiller i alle fall klokke og tripteller osv... :)

 

Kjenner liksom ingen som eier en slik diagnose-dings fra BMW da. Må vel bite i det sure eplet og slepe på et verksted.

Lenke til kommentar
Når vi først snakker om BMW å tapping av strøm,lar du tenningen stå på til batteriet er tomt vil ikke bilen starte mer med den nøkkelen noen gang.

5639349[/snapback]

 

Hvorfor? Er det sånn med alle BMWer?

5639504[/snapback]

 

Det er slik på noen få BMW`er som har en spesiell startsperre. Men jeg har ikke hørt om at det er umulig å få gang på den igjen. Somregel er det bare en liten omprogramering som skal til.

Renault har også noen modeller med dette problemet.

5639638[/snapback]

Selfølgelig får man start på den i men problemet er når nøklene mister minnet sitt så kan den ikke kodes igjen.Da må en ha ny nøkkel,men det er bare hvis en lar tenningen stå på f.eks over natten ved forglemmelse.Det er noe som er mere normalt på et verksted enn at en gjør det selv.Når det gjelder nyere f.eks Mercedes eller BMW så er det veldig få som har mulighet til å nullstille systemene.NAF kan f.eks ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...