RulleRimfrost Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Jeg har muligens bæsja i buksebretten her, men jeg installerte nettopp Ubuntu (dualboot) på testserveren min. Tenkte jeg skulle være lur å legge /home på en egen fat32-partisjon siden resten av huset kjører Windows. Jeg får ikke lagt til brukere nå, siden adduser ikke får chown'a /home/user ... Permission denied. Hva gjør jeg ? Virker ikke som chown støtter fat32 eller noe slikt... Endret 20. februar 2006 av RulleRimfrost Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Du har montert den som skrivbar? Chown har jo ingen funksjon på FAT i og med det filsystemet ikke har noe sikkerhetsystem, men det kan være slik at du ikke får brukt denne som home av den grunn. Endret 20. februar 2006 av agvg Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Fat støtter ikke rettigheter, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Kanskje det funker å døpe om /home til noe annet, og opprette en ny /home på ext3-partisjonen, selv om jeg opprettet /home-partisjonen før installasjonen ? Siden dette er dag 1 i mitt nye og bedre OpenSource-liv, er jeg forberedt på reinstall Lenke til kommentar
Palme Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det å gjøre om /home fra fat til ext3 er vel ingen stor sak. Bare å unmounte /dev/dinhomepartisjon, fyre opp feks. gparted, konvertere fat til ext3, redigere fstab slik at den blir riktig og mounte på nytt Trenger strengt talt ikke reinstall Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det er ingen grunn til å ha en fat32-partisjon med mindre du har Windows på maskina og ønsker å dele noen filer fram og tilbake (selv om det finnes ext-støtte for Windows). Når du deler filer over nettverket er filsystemet irrelevant. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Dualbooter. Endte med at jeg kalte fat-partisjonen /windows og reintallerte. Jobber nå med samba. Linux er jo lettere enn BF2 Lenke til kommentar
genstian Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ja, mount -o uid=bruker, gid=gruppe /dev/hd?? /?? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ja, mount -o uid=bruker, gid=gruppe /dev/hd?? /?? 5648818[/snapback] AFAIK, er dette bare de rettighetene som blir satt under mount. Det vil altså ikke hjelpe å endre rettigheter, eierskap etc. i ettertid da det er noe som må støttes av det underliggende filsystemet. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Har nå løst tilgangen med å sette security=share i global smbd.conf - neppe en anbefalt løsning, siden /home nå er tilgjengelig for en hvilken som helst slask på mitt lan (ikke at hun vet hva et lan er en gang ) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 kaller du dama di en slask? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå