Gå til innhold

[løst]Sliter med og formatere pc (trenger hjelp)

Anbefalte innlegg

EDIT: Problemet er løst, alikevel håper jeg denne kan være til hjelp for andre senere.

Håper dette er riktig forum.

Jeg skal formatere dataen min til jeg skal på lan (den har no virus osv)

Jeg har nå formatert d: disken. Eneste er at jeg ikke kan formatere c:

Det første jeg gjorde var og velge kjør i startmenyen ogskrive format c: (Det virka ikke siden en prosess kjørte fra stasjonen eller no sånt)

Etter det satte jeg i w98 cd'en og restarta. Valgte start fra cd-rom og jeg kommer til dos. Da jeg bytter fra a: til e: med og skrive e: bytter jeg jo fra a: til e:

Eneste nå er at når jeg skriver format c: (har prøvd format c:/ også vis det har noe og si) Men jeg får denne meldingen "Ugyldig komando"

Jeg finner fram en w98 oppstartsdiskett og restarter en gang til. (maskinen lurer på om jeg vil starte med eller uten cd-rom) men så vidt jeg husker så har jeg tatt ut w98 cd'en. Jeg velger alikevel stat fra cd. Jeg kommer nå til samme dos vinduet som jeg var istad. jeg kjører nå fra a: (er det det står) og jeg skriver format c: men det går ikke "Ugyldig komando" fremdeles.

Hva skal jeg gjøre? Tenkte at vis jeg satte disk d: som master og disk c: som slave så kunne jeg instalere w98 på d: og kjøre derfra. Eller er jeg helt på gjordet nå? Og vis jeg ikke er det, hvordan endrer jeg fra master til slave og omvendt?

Sier tusen takk for svar :D

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er en partisjon?

EDIT: la til litt mere i posten

Nå har jeg starta.

Skrev fdisk og valgte ja for støtte for støre diskplass greiene.

Har også valgt alternativ 3 på neste. (Fjærn DOS partisjoner eller logisk DOS partisjon.) Hva skal jegvelge nå?

1. Fjærn primær DOS Partisjon

2. Fjærn utvidet DOS Partisjon

3. Fjærn logisk(e) DOS partisjon(er) på den utvidede DOS Partisjonen.

4. Fjærn ikke-DOS Partisjon

Er greit og vite så jeg ikke gjør noe galt

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar

Partisjoner gjør det mulig å dele opp en fysisk disk i logiske enheter. Når du har en fysisk disk og C: og D:, så har du to partisjoner. Hvis du bare har C: så har du bare en partisjon.

Det er nødt til å være minst en partisjon på en disk for å kunne bruke den.

Når du formaterer så er det partisjoner som formateres.

Fdisk er det programmet som håndterer partisjonering med Win98.

Lenke til kommentar

Format kommandoen ligger på WIN98 CDn den... Hvis du ikke kan bruke den er path'n feil. Se etter om disken lager en virtuell stasjon og laster dos verktøy dit i starten. Hvis den gjør det går du bare dit og skriver format c: /q

Skjønner ikke helt hvorfor man skal bruke Fdisk til dette, snakk om å skyte spurv med kanon....

Lenke til kommentar

Må man også ta i betrakning at visst han booter med win98 cd'en vil han ikke få tilgang til ntfs systemet som windows xp/2000 benytter. Han vil derfor ikke finne c partisjonen. Tar selvsagt forbehold om han benytter xp/2000 os.

Jeg ville no bootet med windows xp cd og følgt anvisningen der. Der kan du også slette partisjonene så du slipper og rote deg inn i dos.

Endret av bjarters
Lenke til kommentar

dir format.* /s <--<< finner hvor format kommandoen ligger....

cd "mappe med format i"

format c: /q

Bør virke....

Kom akkurat på at format også ligger i win98 mappa på CD-ROMen..

e:

cd win98

format c: /q

Endret av Punisher
Lenke til kommentar
Skrev fdisk og valgte ja for støtte for støre diskplass greiene.

Har også valgt alternativ 3 på neste. (Fjærn DOS partisjoner eller logisk DOS partisjon.) Hva skal jegvelge nå?

1. Fjærn primær DOS Partisjon

2. Fjærn utvidet DOS Partisjon

3. Fjærn logisk(e) DOS partisjon(er) på den utvidede DOS Partisjonen.

4. Fjærn ikke-DOS Partisjon

Er greit og vite så jeg ikke gjør noe galt

Når du har valgt 3, så går du til 2 og til slutt 1.

Når dette er gjort, så skal du opprette partisjon igjen, da du nå har slettet alt på disken.

Du starter med å velge: oprett en primær dos partisjon. Den vil nå telle opp, og du velger dette. (eller skriver et mindre tall hvis du vil dele disken opp i flere partisjoner.)

Nå skal du velge så du gjør den aktiv.

Når dette er gjort, skal du gjenstarte med win98 startdisketten i. (Hvis ikke du har valgt å dele opp i flere partisjoner)

Nå skal du formatere C:

Når du nå står i a: skriver du

format C:

Nå skulle den være klar til nyinstallasjon av win98.

Hvis den skal deles opp videre:

Etter du har gjort den primære partisjonen aktiv,

opretter du en utvidet partisjon (på hele resten av plassen)

Til slutt oppretter du logiske partisjoner (Hvis det skal være hele disken, så velger du bare det)

Ingen av de partisjonene du oppretter må være over 32 GB

C drevet (primær partisjon skal helst ikke være større enn 7,5 GB (ca)

Heretter gjør du som ovenfor: Gjenstarter, og starter med å formatere C deretter D når C er ferdig.

Håper det hjelper deg litt videre.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar
føler meg bare dumere og dummere jeg :-(

5637244[/snapback]

Du har INGEN grunn til det halvi_92. Alle har mer eller mindre gått gjennom det samme.

Du skal partisjonere/formatere/installere, og du klarer dette. Jeg er sikker på det.

Du har verktøy . Du har en 98 oppstartsdiskett og du har en Win98 CD.

Du har ingeting å frykte.

(lage en oppstartsdiskett nr:2 som reserve)

Lenke til kommentar

100% enig med wiberos.

Du fikk et første svar, som du fulgte, men ikke fikk videre forklaring på.

Dette spør du til en gang til, men i stedet for å få svar på det, så får du en annen framgangsmåte.

Nei, du er ikke dum............jeg var blitt smaskforvirret og ............

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...