Saftis Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Hei Har bestemt meg for å kjøpe en AMD X2 3800+ dualcore cpu. Lurer derfor på om dere kan anbefale meg et stabilt hovedkort til denne, som klokker greit det en vanlig kjøler takler (200-400 mhz ?). Vil helst unngå å havne i DFI-prisklasse, men hvis det er nødvendig, så... Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305190 Eller så kan du jo gå for den uten den bråkete vifta. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310299 En kamerat av meg har det første kortet som jeg linket til. Har har også en x2 3800+. Jeg samme kort selv, og har en 3500+. Gode klokkemuligheter har det også. Jeg gikk for det første, fordi jeg bare heiv ut vifta og plasserte en vannblokk der. Har klokket min 3500+ til 2650 mhz. Og er fornøyd med det Endret 20. februar 2006 av Stig Jøran Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Så vidt jeg har skjønt, makser de kortene på 1.5Vcore ? Er ikke så intr. i det første pga. støy. Finnes det noen tilsvarende stabile og støyfrie kort som Asus A8N-SLI Premium til 500 kroner mindre ? Tror jeg like godt går DFI hvis jeg først skal ha noe til 1500+ kroner. Edit: 1: Btw, noen som vet støynivå/kjøleevne på X2 3800+ stock cooler ? 2: Holder det med Fortron Source 350W Psu for å drive dette + et 7800GT ? Endret 20. februar 2006 av Saftis Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Hmm, det må være feil, min har vært over 1.5v. 1.54 nå. Har hatt den oppi 1.58. Vel 350W er vel litt lite, mener 7800gt krever 400w psu. Endret 20. februar 2006 av Stig Jøran Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det hovedkortet her gir latterlig mye for pengene : https://prisguiden.no/product.php?product_id=35739 Jeg har det selv, og det får i hvert fall min x2 3800+ stabilt opp til 2.6ghz. Det største problemet med kortet er at jeg ikke får økt Vcore mer enn 0,05V, men dersom du ikke er noen fanatisk overklokker går det helt fint . Hvis du tør så kan du også ta en voltmod, da kan du øke opp til 1.55V om jeg ikke husker helt feil. Et annet lite problem er at det er få instillinger til Vdimm(kun auto, high og normal), men du kan også voltmodde slik at det også kan økes. Alt i alt er jeg storfornøyd, og det gir masse for pengene. PS: Det er vifteløst også Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 Det hovedkortet her gir latterlig mye for pengene : https://prisguiden.no/product.php?product_id=35739Jeg har det selv, og det får i hvert fall min x2 3800+ stabilt opp til 2.6ghz. Det største problemet med kortet er at jeg ikke får økt Vcore mer enn 0,05V, men dersom du ikke er noen fanatisk overklokker går det helt fint . Hvis du tør så kan du også ta en voltmod, da kan du øke opp til 1.55V om jeg ikke husker helt feil. Et annet lite problem er at det er få instillinger til Vdimm(kun auto, high og normal), men du kan også voltmodde slik at det også kan økes. Alt i alt er jeg storfornøyd, og det gir masse for pengene. PS: Det er vifteløst også 5637557[/snapback] Hm, prisen var jo jaggu grei, men bør man ikke ha NF4 chipset for best ytelse ? Eller er det ikke noen særlig forskjell ? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Det hovedkortet her gir latterlig mye for pengene : https://prisguiden.no/product.php?product_id=35739Jeg har det selv, og det får i hvert fall min x2 3800+ stabilt opp til 2.6ghz. Det største problemet med kortet er at jeg ikke får økt Vcore mer enn 0,05V, men dersom du ikke er noen fanatisk overklokker går det helt fint . Hvis du tør så kan du også ta en voltmod, da kan du øke opp til 1.55V om jeg ikke husker helt feil. Et annet lite problem er at det er få instillinger til Vdimm(kun auto, high og normal), men du kan også voltmodde slik at det også kan økes. Alt i alt er jeg storfornøyd, og det gir masse for pengene. PS: Det er vifteløst også 5637557[/snapback] Hm, prisen var jo jaggu grei, men bør man ikke ha NF4 chipset for best ytelse ? Eller er det ikke noen særlig forskjell ? 5637664[/snapback] Tja, du kan jo se ytelsen i signaturen min, jeg er fornøyd med det jeg Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Det hovedkortet her gir latterlig mye for pengene : https://prisguiden.no/product.php?product_id=35739Jeg har det selv, og det får i hvert fall min x2 3800+ stabilt opp til 2.6ghz. Det største problemet med kortet er at jeg ikke får økt Vcore mer enn 0,05V, men dersom du ikke er noen fanatisk overklokker går det helt fint . Hvis du tør så kan du også ta en voltmod, da kan du øke opp til 1.55V om jeg ikke husker helt feil. Et annet lite problem er at det er få instillinger til Vdimm(kun auto, high og normal), men du kan også voltmodde slik at det også kan økes. Alt i alt er jeg storfornøyd, og det gir masse for pengene. PS: Det er vifteløst også 5637557[/snapback] Hm, prisen var jo jaggu grei, men bør man ikke ha NF4 chipset for best ytelse ? Eller er det ikke noen særlig forskjell ? 5637664[/snapback] Tja, du kan jo se ytelsen i signaturen min, jeg er fornøyd med det jeg 5637694[/snapback] Leste testen på Anandtech, og det så jo bare helt rått ut. Bedre ytelse enn NF4, 3 ganger billigere enn de andre korta med passiv kjøling og støtte for M2 i fremtiden. Kjøper dette jeg, takk for tipset Ett spørsmål, hva gjør man hvis man kjøper ny PSU for å bruke på dette kortet ? De har vel 24-pins connector ? Edit: Hm, quoter fra ASRock-tråden: Tror det er mange som kommer til å få seg mindre hyggelige overaskelser med Asrock. Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av kort som er DOA. Har til nå kjøpt noe sånt som 17 eller 18 ASrock kort, og av disse så har det vært bare problemer med ustabilitet og død på 12 av disse.. De øvirge har heller ikke vært noe å skryte av..!! Men, det er jo en grunn til at Asus ikke vil bruke sitt eget merkevarenavn på ASrock kortene, og derfor bruker ASrock navnet. Merket er BILLIG ja, men, et par hundre kroner spart er neimen ikke verdt timer på timer med testing, forbannelse og fa***kap. Vil si at jeg har bedre grunnlag enn folk flest til å uttale meg, og dommen fra min side er klar..KJØP ET ANNET MERKE! Når det kun brukes billige deler på kortene er dette sjeldent bra.. Spesielt viktig er det med kondensatorer o.l... Så til alle dere som synes dette høres ut som et godt alternativ har jeg bare en ting å si..: Billige løsninger kan vise seg å bli meget dyre i lengden.. 4774866[/snapback] Endret 20. februar 2006 av Saftis Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Leste testen på Anandtech, og det så jo bare helt rått ut. Bedre ytelse enn NF4, 3 ganger billigere enn de andre korta med passiv kjøling og støtte for M2 i fremtiden. Kjøper dette jeg, takk for tipset Ett spørsmål, hva gjør man hvis man kjøper ny PSU for å bruke på dette kortet ? De har vel 24-pins connector ? Edit: Hm, quoter fra ASRock-tråden: Tror det er mange som kommer til å få seg mindre hyggelige overaskelser med Asrock. Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av kort som er DOA. Har til nå kjøpt noe sånt som 17 eller 18 ASrock kort, og av disse så har det vært bare problemer med ustabilitet og død på 12 av disse.. De øvirge har heller ikke vært noe å skryte av..!! Men, det er jo en grunn til at Asus ikke vil bruke sitt eget merkevarenavn på ASrock kortene, og derfor bruker ASrock navnet. Merket er BILLIG ja, men, et par hundre kroner spart er neimen ikke verdt timer på timer med testing, forbannelse og fa***kap. Vil si at jeg har bedre grunnlag enn folk flest til å uttale meg, og dommen fra min side er klar..KJØP ET ANNET MERKE! Når det kun brukes billige deler på kortene er dette sjeldent bra.. Spesielt viktig er det med kondensatorer o.l... Så til alle dere som synes dette høres ut som et godt alternativ har jeg bare en ting å si..: Billige løsninger kan vise seg å bli meget dyre i lengden.. 4774866[/snapback] 5637817[/snapback] Jeg har kun hatt ett asrock hovedkort, det som jeg har nå, og det har bare vært bare plug and play. Heller aldri opplevd noe ustabilitet, og jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i det stoolman skriver. Maks fornøyd jeg (bortsett fra det lille jeg har nevnt). Hvis du har en psu med kun 24-pin, så må du ha en overgang. På min Hiper er det i hvert fall slik at du kan ta av 4 piner slik at du kan velge mellom 24- og 20-pin... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå