Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når er man for gammel til å få barn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, trådstarter, lurer du på når det er naturlig for sent for kvinner å få barn, eller når kvinner er for gamle til at de burde få barn?

Sånn naturlig ville jeg sagt rundt 45-55 år, men det er jo mulig å få barn etter det, men da må du være heldig.

Synes ikke man burde føde når man er over 50 år, da er du 70 når unga flytter ut, og det er litt meget. Dessuten blir barneårene sterkt preget av mors alderdom, det er litt kjipt.

EDIT: La på et lite, men veldig betydningsfullt ord

Endret av Hippie-Erlend
Lenke til kommentar
Synes man burde føde når man er over 50 år, da er du 70 når unga flytter ut, og det er litt meget. Dessuten blir barneårene sterkt preget av mors alderdom, det er litt kjipt.

5636742[/snapback]

Selvmotsigende? :p

5636752[/snapback]

Omfg, glemte ett ord :blush:

Sånn, fiksa.. ;)

Lenke til kommentar

Om du mener for gammel i medisinsk forstand:

Menn blir aldri for gamle til å få barn. Det finnes rapporter om at sæd-kvaliteten (primært motiliteten, det vil si "svømmedyktigheten") synker med alderen, det vil si at sjansen til å lykkes blir mindre. Samt at sædproduksjonen blir mindre, så man kan ikke prøve like ofte om man ikke lykkes på første forsøk.

Hos kvinner er derimot alder viktig. En vakker dag kommer kvinner i overgangsalderen, hvor kroppen slutter å produsere østrogen og eggløsningen til slutt opphører, og etter dette kan de ikke lenger få barn. Overgangsalderen begynner vanligvis når kvinnen er et sted mellom mellom 45 og 55 år, men kan begynne så tidlig som i 35-års alderen. Varigheten kan dog være alt fra noen måneder til flere år.

I tillegg til at de rett og slett ikke kan får barn etter en viss alder, øker sjansen for at fosteret skal få kromosomrelaterte skavanker som for eksempel Down's Syndrom drastisk med økt alder. Hos kvinner rundt 20 år er den statistiske hyppigheten under 1 av 1000, når kvinnen blir 30 er den 1 av 500. Men når hun blir 40 er den nede i 1 av 100, altså ti ganger så stort risk som når hun var 20. Og de neste ti årene tidobles den igjen, slik at 1 av 10 50-årige kvinner statistisk vil få et barn med Down's syndrom (forutsatt at de ikke har vært gjennom overgangsalderen og dermed ikke kan få barn.)

Nå er det ingen skam å få barn med Down's Syndrom, om det først skjer, men det er en tung byrde for foreldrene såvel som barnet, og derfor skal man tenke seg om før man setter igang i høy alder.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

det kan jo være en fordel å ha foreldre som ikke er så unge også. de er sannsynligvis godt etablerte. har god og stabil økonomi, og har fått roet seg litt ned. modern var 36 og fattern 43 da jeg ble født, og synes det er helt greit

Lenke til kommentar
det kan jo være en fordel å ha foreldre som ikke er så unge også. de er sannsynligvis godt etablerte. har god og stabil økonomi, og har fått roet seg litt ned. modern var 36 og fattern 43 da jeg ble født, og synes det er helt greit

5639635[/snapback]

Samme greia her..Funker fint.

Lenke til kommentar

5639635[/snapback]

Samme greia her..Funker fint.

5639649[/snapback]

Samma her også...

I dag er jeg 17 og mamma og pappa fyller 60år i år....

Syns ikke de er for gamle jeg, har heller ikke hatt noen problemer med det.

Heller litt eldre enn for unge foreldre spørr du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...