Gå til innhold

Prosjekt "varm mus"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

erlber skrev (2002-09-19 14:36):

For å bedre ledeevnen, kan du skru av plasten på toppen, ta et avtrykk av denne, for så å prøve å støpe en kopi i metall. :smile: Dette leder varme, men det er vel vanskelig å få varmet metallet så mye opp.

Jeg har ikke akkurat aliminiums-støpemaskin hjemme heller. Nei det må bli varmekabler på innsiden av musen!

Lenke til kommentar

Quote:

Pinhead skrev (2002-09-19 14:37):

"Bruk lue" lærte vi på leirskolen med slagordet "bruk lue, varmen går ut fra hue". Dette var riktignok på begynnelsen av 90-tallet, men det er like sant nå som da.

Nå jeg spiller er hele kroppen min varm utenom høyre hånden min, så lue hjelper vel egentlig ikke så mye! Og det hadde sett litt dumt ut å sitte i en compo på et LAN med tjokk lue...

Lenke til kommentar

Quote:

Folo skrev (2002-09-19 21:00):

det er min ide!!!

det tenkte jeg å gjøre for minst 7 - 8 år siden, men det har aldri blitt noe av det, får du til noe så må du bare gi beskjed, for da skal jeg og mekke...

Jeg har patenten på det, men når prosjekt er ferdig skal jeg selvsagt poste bilder og fakta...

Lenke til kommentar

Hva med termostatstyrt varmekabel i musematta? Eller kanskje på hele den delen av skrivebordet du har hendene. (under tastatur osv.) Tipper du trenger ca 20-50W for å få skikkelig deilig varme.

Eller du kan ha en termostatstyrt motstand inne i musa. (Vet ikke hvor mange watt du kan trekke fra PS2-poarten men regner med du kan tyne det opp i 2-5W, mens du trenger ca 5-10W for å få bra lunk.)

Så lenge det er termostatstyrt så unngår du overoppheting. (Termoplast smelter ved ca 150C. Ville ikke lagt hånda på musa da! :smile: )

Hvis du ikke varmer musa fra innersiden kan du sikkert klistre på et varmeisolerende lag på musa. (et slags svamp-skum-materiale eller tekstil) Da vil hånda di holde seg selv varm bedre.

Lenke til kommentar

Quote:

Hondaen skrev (2002-09-19 22:35):

Herregud for et emne... oppsøk lege! Friske mennesker skal ikke ha problemer med dette, med mindre dere sitter i et kaldt rom ? Min idealtemperatur er 23 grader, liker å ha det varmt, prøvd sette opp temp. på rommet litt ? mulig skrivebordet ditt er for høyt, da heves underarmen og du kan få klem på blodårene.

Anyway, den tekniske biten: Du kan prøve bruke en motstandstråd som du får kjøpt på clas ohlson og legge inni, akkurat som en varmekabel. En annen mulighet er å bruke en eller flere motstander, prøv deg litt fram. 2-3 stk på 5 eller 10 watt skulle bli et bra utgangspunkt, så sant du har plass til dette inni musen. Her må du bare prøve deg fram på størrelse og wattstyrke. Bruk av peltier element er en dyr løsning. Det aller billigeste er vel å bruke en lyspære og legge inni.. men må ikke bli så varmt at plast smelter seff.

En løsning for god varmefordeling er bruk av en mini vifte. En vifte blåser over en varm motstand og fordeler varm luft inni musen. Luft går ut via et "blowhole"...hehe :smile:

Vanlige motstandere (enten de er kjeramikk eller ikke) trenger mer strøm for å bli varm nok enn de musen klarer å levere.

Lenke til kommentar

Quote:

j_j skrev (2002-09-19 22:38):

Du har dårlig blodsirkulasjon, det finnes medesin mot det.....men prøv føsrt naturlige urter som du for tak i hos helsekost butikker. Jeg har samme problem med føttene, enten er de glo varme eller fryser de.

Jeg tror ikke på medisiner! Men det er jo ikke bare meg! Flere har jo sagt at dette er et problem for oss gamere!

Lenke til kommentar

Quote:

Cerwell skrev (2002-09-19 22:58):

Dette var jo interessant.

Forbruket er jo et lite problem, men om du komponerer, eventuelt legger til to extra ledere ved musekabelen din, så får du ført frem ekstra 12v. Om du bruker lyspære forslaget nevnt tidligere, så går det jo veldig greit å trekke ut for eksempel 10W på et 0,6m2 kabelpar. Deretter kan du drille et mønster i oversiden på den solide delen av musa. 3mm bor i heftig mønster, og du har en effekt i tillegg :smile: . Effkekten på lyspæra kan du jo forske deg frem på, men pass deg for nedsmelting. Et skjold mot nedre del er kanskje en fordel?

Jeg vil helst ikke legge ledninger utpå musledningen, det tar liksom litt av stilen utav det! Men har tenkt på det seff...

Lenke til kommentar

Quote:

_StatuS_ skrev (2002-09-19 23:48):

Sist jeg sjekket, var det +5V på PS2 utgangene...det du kan gjøre da, om du liker å modde, er å lodde av det beinet som leverer +5V fra HK til PS2, og lodde på en ledning som går fra +12V på PSU til riktig bein på PS2 utgangen, for å så legge inn en regulator i musen som tar den ned til +5V igjen. På denne måten kan du trekke både +12V og +5V i musen...dvs +12V til varmeelementer og kratige lys, og +5V til resten av musen. Og det
uten
å måtte legge opp en ekstra ledning på utsiden av mus-kabelen.

Noen som er uenige/enige i denne framgangsmåten?

EDIT: denne metoden kan vel også brukes til å modde tastaturet.

God ide, men det er veldig mye stress! Og å lodde på HK'et er jo litt riski da... Og funke det ville det sikkert. Men jeg vil ikke ha noe som er _KJEMPE_ varmt, men bare en liten varme som holder hånden min ved normal temperatur...

Lenke til kommentar

Quote:

Simen1 skrev (2002-09-20 14:52):

Hva med termostatstyrt varmekabel i musematta? Eller kanskje på hele den delen av skrivebordet du har hendene. (under tastatur osv.) Tipper du trenger ca 20-50W for å få skikkelig deilig varme.

Eller du kan ha en termostatstyrt motstand inne i musa. (Vet ikke hvor mange watt du kan trekke fra PS2-poarten men regner med du kan tyne det opp i 2-5W, mens du trenger ca 5-10W for å få bra lunk.)

Så lenge det er termostatstyrt så unngår du overoppheting. (Termoplast smelter ved ca 150C. Ville ikke lagt hånda på musa da! :smile: )

Hvis du ikke varmer musa fra innersiden kan du sikkert klistre på et varmeisolerende lag på musa. (et slags svamp-skum-materiale eller tekstil) Da vil hånda di holde seg selv varm bedre.

JEg tror det blir upraktsik med motsandere, med en varmekabel ville varmen og effekten bli bedre fordelt utover hele musen.

Tror du virkelig at det trengs så mye effekt for å varme en hånd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...